Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Cate ceva despre justificarea averilor in raport de veniturile fiscalizate

24-Feb-2011
4048

dr. Dragos Patroi

specialist D.N.A. si doctor in stiinte economice

membru al Camerei Consultantilor Fiscali


Respectand principiul predictibilitatii reglementat in Codul fiscal, a fost publicata in Monitorul Oficial O.U.G. nr.117/2010, cu 6 luni inainte de aplicarea sa efectiva in practica. Am zis 6 luni? Sau 6 ore (actul normativ a fost publicat in 30 decembrie 2010 si se aplica de la 01 ianuarie 2011!)? Dar ce mai conteaza, luni, zile, ore, in fond nu ne incurcam in astfel de chestii teoretice, ce pot fi incadrate la categoria ?amanunte nesemnificative??


In acest sens, unul din aspectele legislative nou introduse (conform art.791 Cod fiscal si Titlului VII Cap.III Cod procedura fiscala), incepand cu 01 ianuarie 2011, se refera la justificarea situatiei fiscale a unei persoane fizice in raport de veniturile fiscalizate ale acesteia. Textele de lege in cauza au fost deja supuse unor numeroase si aprinse dezbateri, mai mult sau mai putin emotionale; pe fond, este de retinut ca declansarea actiunii efective de verificare a persoanelor fizice are la baza o verificare fiscala prealabila documentara si presupune exista ?pragului de semnificatie? (in speta, o diferenta de minim 10%, dar nu mai putin de 50.000 lei).


Un demers legislativ necesar? Din punctul meu de vedere, indiscutabil da. Dar echitabil? Raspund, din nou si fara ezitare, da, deoarece nu mi se pare normal ca, de exemplu, un vames, functionar public fiind, sa fie obligat sa-si justifice averea detinuta (stransa cu atata truda, sudoare si emotii), pe cand un camatar nu. Partea ?nasoala? e ca, odata cu noile reglementari legale, vor trebui sa-si justifice averea detinuta si parintii, socrii, cumnatii sau verisorii vamesului respectiv.
Cartea Rosie a Fiscalitatii
Cartea Rosie a Fiscalitatii
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii


Ce efecte concrete va genera insa aplicarea in practica a textelor de lege in cauza? In primul rand, raportat la cele mentionate in paragraful anterior, apare o prima ?disensiune?, legata de competenta materiala a organului constatator, deoarece Agentia Nationala de Integritate poate verifica numai persoanele fizice care au obligatia depunerii declaratiei de avere (vamesul in exemplul nostru), nu si persoanele aflate in ?anturajul patrimonial? al acestora. Dar fiscul nu-l poate verifica, in baza noilor prevederi legale, si pe vamesul nostru, ?la pachet? cu rudele sale? Si daca constata diferente nejustificate ce va face: le va impozita cu 16% sau va informa A.N.I. care, la randul ei, trebuie sa sesizeze Curtea de Apel (in vederea confiscarii acestora)? Destul de neclar?


In al doilea rand, spre exemplu, daca obtin venituri fiscalizate de 10.000 euro si cumpar o proprietate de 100.000 euro. Diferenta de 90.000 euro o ?justific? prin vanzarea anterioara, la nivelul sumei respective, a unei alte proprietati, valoarea la care si achit impozitul aferent pe tranzactiile imobiliare. La o prima vedere, fiscul nu poate sa constate decat ca totul e in regula. Apare insa urmatoarea intrebare: se poate reconsidera pretul de piata - notiune definita formal la art.7 alin.(1) pct.26 Cod fiscal ? referitor la comercializarea proprietatii detinute anterior, cu atat mai mult cu cat acesta a fost autentificat de un notar public? Poate fiscul sa spuna: nu, propietatea ta avea o valoare de piata de numai 60.000 euro si, ca atare, diferenta de 30.000 euro (respectiv 90.000 euro ? 60.000 euro) nu o justifici si ti-o impozitez cu 16%? Sau, daca obtin venituri fiscalizate de 10.000 euro, vand o propietate pentru suma de 30.000 euro (valoare ei reala de piata) si cumpar o proprietate care e trecuta ?in acte? la 40.000 euro (care corespunde sumei minime din grila notariala), dar care in fapt are o valoare de piata de, sa zicem, 60.000 euro, poate fiscul sa considere ca baza valoarea reala de 60.000 euro si sa aprecieze ca suma de 20.000 euro nu se justifica, iar, pe cale de consecinta, sa o impoziteze cu 16%?


Deoarece, la ora la care scriu aceste randuri nu au fost inca publicate Normele metodologice de aplicare, e greu de dat un raspuns intr-o directie sau alta. Trebuie sa admitem insa ca valoarea de impozitare stabilita la primarie ? in baza careia, de altfel, se stabilesc si se achita si impozitele locale aferente ? poate reprezenta un ?punct de sprijin?.


In sens contrar, in cazul celor doua exemple de mai sus, ma intreb daca organul fiscal are competenta in evaluarea proprietatilor imobiliare; sincer, ma cam indoiesc?fara a mai pune la socoteala cazul in care proprietatea in cauza este situata in afara granitelor nationale.


Ca si varianta ?ajutatoare? de raspuns la intrebarile de mai sus, precizez ca notiunea de ?valoarea patrimoniului net la inceputul perioadei si la sfarsitul perioadei? ? la care se face trimitere in cuprinsul art.1091 alin.(6) lit.c Cod procedura fiscala ? nu este definita in legislatia fiscala, iar textul de lege nu vorbeste nimic de o eventuala declaratie de patrimoniu la nivelul persoanelor fizice. In acest sens, nu putem decat spera ca hotararea de guvern, care urmeaza a fi emisa pentru aprobarea procedurii efective de aplicare a metodelor indirecte de control (si aici am in vedere, in special, metoda patrimoniului), va aduce clarificari suplimentare in acest sens.


In sensul celor expuse anterior, cu toate ca nu s-a avut in vedere stabilirea in mod explicit a unui ? moment zero ?, cred totusi ca acesta poate fi asimilat cu momentul intrarii in vigoare a textelor de lege in cauza (respectiv, data de 01 ianuarie 2011), desi de aici pot rezulta implicatii majore (spre exemplu, ?fortand? un pic textul de lege, achizitiile de bunuri ulterioare datei de 01 ianuarie 2011 pot fi ?justificate? prin veniturile obtinute anterior datei respective).


In plus, am impresia ca se pierde din vedere un fapt esential: despre ce avere discutam? Despre cea scriptica, ?din hartii? (asa cum rezida din continutul semantic al textului de lege ? ?situatia fiscala personala?) sau despre cea ?afisata? (?bogatia reala?, cam cum e prin tarile nordice)? Ce facem cu cei fara venituri, fara avere (?pe numele lor?), dar care folosesc in fapt bunuri considerabile, cat se poate de palpabile, apartinand scriptic unor firme. Punem pariu ca in perioada urmatoare ne vom confrunta cu o serie de societati comerciale nou-infiintate ? Desigur, acesta e un fapt imbucurator si poate fi raspunsul ?natural? al iesirii din criza economica, dar poate ca ar fi bine ca fiscul sa analizeze cu mare atentie rulajele anumitor conturi contabile din clasa 2 si clasa 4 in cazul respectivelor firme, de preferat in mod corelativ cu ?miscarile? din clasa 6 si, mai ales, clasa 7 ? sa nu uitam ca metodele de reconstituire a veniturilor si cheltuielilor, la nivelul persoanelor juridice, au fost introduse de peste o jumatate de an. Mai greu un pic cu practica daca bunurile apartin unor firme de tip off-shore din paradisurile fiscale, avand in vedere ca legislatia specifica multor paradisuri fiscale permite infiintarea societatilor comerciale pe actiuni nu nominale, ci la purtator!


Exemplele pe care le-am dat mai sus pot parea puerile (si asa si sunt!); deoarece ?baietii destepti? nu se vor ?localiza? pe o casa si doua terenuri, ci cred ca vor actiona in directia justificarii (sau, mai corect spus, a disimularii provenientei!) sumelor de bani detinute si utilizate in cazul unor spectaculoase operatiuni de achizitii, reorganizare sau fuziuni de pe piata de capital. Practic, nu mai cumpar proprietatea in sine, cumpar firma cu totul (exploatand cu abilitate si in mod conjugat inconsistentele legislative si ?jocul? dintre valoarea de tranzactionare si valoarea nominala a partilor sociale sau actiunilor, dupa caz).


In concluzie, actualul demers legislativ era foarte necesar si, ca atare, merita tot respectul. Nu aceasta e problema, ci modul in care acesta va fi asimilat si transpus in practica de zi cu zi, printr-un set de reglementari legislative articulate si coerente; altfel, pot aparea actiuni discretionare si, pe alocuri, chiar abuzive ? fie din partea statului, fie a contribuabililor ? si atunci totul se rezuma la faptul de care parte a baricadei te afli la un moment dat...



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cate ceva despre justificarea averilor in raport de veniturile fiscalizate":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Plafonul de scutire de TVA se va majora de la 220.000 pana la 300.000 de lei
    • Plafonul de la care firmele trebuie sa se inregistreze in prezent in scopuri de taxa pe valoarea adaugata (TVA) urmeaza sa fie majorat pana la 300.000 lei, de la 220.000 lei cat este in prezent, in urma unui proiect adoptat in Senat. Propunerea legislativa pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal va obliga astfel firmele infiintate inainte de 1 ianuarie 2017 sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA daca depasesc plafonul 220.000 de lei in perioada cuprinsa...» citeste mai departe aici

  • Noul Ghid ANAF privind limita deducerilor unor cheltuieli incluse la calculul rezultatului fiscal
    • ANAF a publicat noul ghid care prezinta Limitele de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscal [articolul 25 alineatul (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal si punctul 15 din Hotararea Guvernului 1/2016, ambele cu modific?rile si complet?rile ulterioare]. Litera a) Cheltuieli de protocol in limita de 2%; Baza de calcul la care se aplica cota de 2% este profitul contabil la care se adauga cheltuielile cu impozitul pe profit si cheltuielile...» citeste mai departe aici

  • Termen amanat pentru mai multe declaratii fiscale din iunie
    • Deoarece data de 25 iunie este o zi nelucratoare, se prelungeste pana pe 26 iunie a.c. termenul pentru mai multe declaratii fiscale, dupa cum urmeaza: - Notificarea privind aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare, formular 097. - Declaratia privind obligatiile de plata la bugetul de stat, cu termen lunar pentru obligatiile bugetului de stat aferente lunii mai 2017, formular 100.; - Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta...» citeste mai departe aici

  • Lagarde, FMI, considera ca evaziunea fiscala si corupta sunt marile provocari ale economiei
    • Christine Lagarde, directorul general al Fondului Monetar International, a declarat recent ca evaziunea fiscala, coruptia si finantarea terorismului, precum si excluziunea financiara sunt marile provocari ale economiei globale. Declaratiile au fost facute in cadrul reuniunii Grupului de Actiune Financiara impotriva spalarii banilor, care se desfasoara joi si vineri in orasul spaniol Valencia, Lagarde a cerut "intensificarea luptei impotriva coruptiei si evaziunii fiscale", informeaza Agerpres....» citeste mai departe aici

  • Achizitie teren cu o constructie in baza unui contract de dare in plata. Cum facturam si ce regim TVA se aplica?
    • Prin analiza urmatoare supunem atentiei dumneavoastra cazul in care s-a achizitionat in mai 2017 un teren cu o constructie de la un client in baza unui contract de dare in plata. Clientul factureaza terenul cu TVA inclusa 19% in valoare de 270.000 lei. Stabilim daca se pot receptiona terenul si constructia in baza acestui contract de dare in plata, care este tratamentul fiscal in ce priveste TVA-ul si daca se aplica taxarea inversa in acest caz. In ceea ce priveste procedura denumita "Dare...» citeste mai departe aici

  • Grup fiscal unic. Care e tratamentul fiscal in prezent?
    • In randurile de mai jos, avem situatia in care, la data de 01.02.2015, s-a constituit un grup fiscal unic din punct de vedere TVA intre doua societati prin Decizie privind aprobarea implementarii grupului fiscal emisa de ANAF. Stabilim astfel daca exista termen de valabilitatea pentru acest grup fiscal. Grupul fiscal unic este reglementat la art. 269 alin. (9) din Codul fiscal si pct. 5 din Normele metodologice. Astfel, grupul de persoane impozabile stabilite in Romania, independente din punct...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.