Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Cate ceva despre justificarea averilor in raport de veniturile fiscalizate

24-Feb-2011
4221

dr. Dragos Patroi

specialist D.N.A. si doctor in stiinte economice

membru al Camerei Consultantilor Fiscali


Respectand principiul predictibilitatii reglementat in Codul fiscal, a fost publicata in Monitorul Oficial O.U.G. nr.117/2010, cu 6 luni inainte de aplicarea sa efectiva in practica. Am zis 6 luni? Sau 6 ore (actul normativ a fost publicat in 30 decembrie 2010 si se aplica de la 01 ianuarie 2011!)? Dar ce mai conteaza, luni, zile, ore, in fond nu ne incurcam in astfel de chestii teoretice, ce pot fi incadrate la categoria ?amanunte nesemnificative??


In acest sens, unul din aspectele legislative nou introduse (conform art.791 Cod fiscal si Titlului VII Cap.III Cod procedura fiscala), incepand cu 01 ianuarie 2011, se refera la justificarea situatiei fiscale a unei persoane fizice in raport de veniturile fiscalizate ale acesteia. Textele de lege in cauza au fost deja supuse unor numeroase si aprinse dezbateri, mai mult sau mai putin emotionale; pe fond, este de retinut ca declansarea actiunii efective de verificare a persoanelor fizice are la baza o verificare fiscala prealabila documentara si presupune exista ?pragului de semnificatie? (in speta, o diferenta de minim 10%, dar nu mai putin de 50.000 lei).


Un demers legislativ necesar? Din punctul meu de vedere, indiscutabil da. Dar echitabil? Raspund, din nou si fara ezitare, da, deoarece nu mi se pare normal ca, de exemplu, un vames, functionar public fiind, sa fie obligat sa-si justifice averea detinuta (stransa cu atata truda, sudoare si emotii), pe cand un camatar nu. Partea ?nasoala? e ca, odata cu noile reglementari legale, vor trebui sa-si justifice averea detinuta si parintii, socrii, cumnatii sau verisorii vamesului respectiv.
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
Fisa sintetica pe platitor
Fisa sintetica pe platitor
Vezi detalii


Ce efecte concrete va genera insa aplicarea in practica a textelor de lege in cauza? In primul rand, raportat la cele mentionate in paragraful anterior, apare o prima ?disensiune?, legata de competenta materiala a organului constatator, deoarece Agentia Nationala de Integritate poate verifica numai persoanele fizice care au obligatia depunerii declaratiei de avere (vamesul in exemplul nostru), nu si persoanele aflate in ?anturajul patrimonial? al acestora. Dar fiscul nu-l poate verifica, in baza noilor prevederi legale, si pe vamesul nostru, ?la pachet? cu rudele sale? Si daca constata diferente nejustificate ce va face: le va impozita cu 16% sau va informa A.N.I. care, la randul ei, trebuie sa sesizeze Curtea de Apel (in vederea confiscarii acestora)? Destul de neclar?


In al doilea rand, spre exemplu, daca obtin venituri fiscalizate de 10.000 euro si cumpar o proprietate de 100.000 euro. Diferenta de 90.000 euro o ?justific? prin vanzarea anterioara, la nivelul sumei respective, a unei alte proprietati, valoarea la care si achit impozitul aferent pe tranzactiile imobiliare. La o prima vedere, fiscul nu poate sa constate decat ca totul e in regula. Apare insa urmatoarea intrebare: se poate reconsidera pretul de piata - notiune definita formal la art.7 alin.(1) pct.26 Cod fiscal ? referitor la comercializarea proprietatii detinute anterior, cu atat mai mult cu cat acesta a fost autentificat de un notar public? Poate fiscul sa spuna: nu, propietatea ta avea o valoare de piata de numai 60.000 euro si, ca atare, diferenta de 30.000 euro (respectiv 90.000 euro ? 60.000 euro) nu o justifici si ti-o impozitez cu 16%? Sau, daca obtin venituri fiscalizate de 10.000 euro, vand o propietate pentru suma de 30.000 euro (valoare ei reala de piata) si cumpar o proprietate care e trecuta ?in acte? la 40.000 euro (care corespunde sumei minime din grila notariala), dar care in fapt are o valoare de piata de, sa zicem, 60.000 euro, poate fiscul sa considere ca baza valoarea reala de 60.000 euro si sa aprecieze ca suma de 20.000 euro nu se justifica, iar, pe cale de consecinta, sa o impoziteze cu 16%?


Deoarece, la ora la care scriu aceste randuri nu au fost inca publicate Normele metodologice de aplicare, e greu de dat un raspuns intr-o directie sau alta. Trebuie sa admitem insa ca valoarea de impozitare stabilita la primarie ? in baza careia, de altfel, se stabilesc si se achita si impozitele locale aferente ? poate reprezenta un ?punct de sprijin?.


In sens contrar, in cazul celor doua exemple de mai sus, ma intreb daca organul fiscal are competenta in evaluarea proprietatilor imobiliare; sincer, ma cam indoiesc?fara a mai pune la socoteala cazul in care proprietatea in cauza este situata in afara granitelor nationale.


Ca si varianta ?ajutatoare? de raspuns la intrebarile de mai sus, precizez ca notiunea de ?valoarea patrimoniului net la inceputul perioadei si la sfarsitul perioadei? ? la care se face trimitere in cuprinsul art.1091 alin.(6) lit.c Cod procedura fiscala ? nu este definita in legislatia fiscala, iar textul de lege nu vorbeste nimic de o eventuala declaratie de patrimoniu la nivelul persoanelor fizice. In acest sens, nu putem decat spera ca hotararea de guvern, care urmeaza a fi emisa pentru aprobarea procedurii efective de aplicare a metodelor indirecte de control (si aici am in vedere, in special, metoda patrimoniului), va aduce clarificari suplimentare in acest sens.


In sensul celor expuse anterior, cu toate ca nu s-a avut in vedere stabilirea in mod explicit a unui ? moment zero ?, cred totusi ca acesta poate fi asimilat cu momentul intrarii in vigoare a textelor de lege in cauza (respectiv, data de 01 ianuarie 2011), desi de aici pot rezulta implicatii majore (spre exemplu, ?fortand? un pic textul de lege, achizitiile de bunuri ulterioare datei de 01 ianuarie 2011 pot fi ?justificate? prin veniturile obtinute anterior datei respective).


In plus, am impresia ca se pierde din vedere un fapt esential: despre ce avere discutam? Despre cea scriptica, ?din hartii? (asa cum rezida din continutul semantic al textului de lege ? ?situatia fiscala personala?) sau despre cea ?afisata? (?bogatia reala?, cam cum e prin tarile nordice)? Ce facem cu cei fara venituri, fara avere (?pe numele lor?), dar care folosesc in fapt bunuri considerabile, cat se poate de palpabile, apartinand scriptic unor firme. Punem pariu ca in perioada urmatoare ne vom confrunta cu o serie de societati comerciale nou-infiintate ? Desigur, acesta e un fapt imbucurator si poate fi raspunsul ?natural? al iesirii din criza economica, dar poate ca ar fi bine ca fiscul sa analizeze cu mare atentie rulajele anumitor conturi contabile din clasa 2 si clasa 4 in cazul respectivelor firme, de preferat in mod corelativ cu ?miscarile? din clasa 6 si, mai ales, clasa 7 ? sa nu uitam ca metodele de reconstituire a veniturilor si cheltuielilor, la nivelul persoanelor juridice, au fost introduse de peste o jumatate de an. Mai greu un pic cu practica daca bunurile apartin unor firme de tip off-shore din paradisurile fiscale, avand in vedere ca legislatia specifica multor paradisuri fiscale permite infiintarea societatilor comerciale pe actiuni nu nominale, ci la purtator!


Exemplele pe care le-am dat mai sus pot parea puerile (si asa si sunt!); deoarece ?baietii destepti? nu se vor ?localiza? pe o casa si doua terenuri, ci cred ca vor actiona in directia justificarii (sau, mai corect spus, a disimularii provenientei!) sumelor de bani detinute si utilizate in cazul unor spectaculoase operatiuni de achizitii, reorganizare sau fuziuni de pe piata de capital. Practic, nu mai cumpar proprietatea in sine, cumpar firma cu totul (exploatand cu abilitate si in mod conjugat inconsistentele legislative si ?jocul? dintre valoarea de tranzactionare si valoarea nominala a partilor sociale sau actiunilor, dupa caz).


In concluzie, actualul demers legislativ era foarte necesar si, ca atare, merita tot respectul. Nu aceasta e problema, ci modul in care acesta va fi asimilat si transpus in practica de zi cu zi, printr-un set de reglementari legislative articulate si coerente; altfel, pot aparea actiuni discretionare si, pe alocuri, chiar abuzive ? fie din partea statului, fie a contribuabililor ? si atunci totul se rezuma la faptul de care parte a baricadei te afli la un moment dat...



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cate ceva despre justificarea averilor in raport de veniturile fiscalizate":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Ce declaratii se depun in noiembrie la ANAF?
    • Prin cele de mai jos, va oferim lista declaratiilor fiscale pe care le aveti de depus, dupa caz, la unitatile fiscale, la termenele-limita stabilite prin lege: 15 zile de la data de cand nu se mai realizeaza venituri Depunerea Declaratiei de inregistrare in evidenta persoanelor fizice care nu realizeaza venituri, precum si pentru stabilirea obligatiilor de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate - Formularul 604 Se depune pentru inregistrarea in evidenta persoanelor fizice fara...» citeste mai departe aici

  • CNIPMMR nu este de acord cu introducerea unei taxe de solidaritate de 2%
    • Avand in vedere intentia de introducere a unei taxe de solidaritate de 2% din fondul de salarii, platite de angajator, in contextul mutarii contributiilor de la angajator la angajat. CNIPMMR face urmatoarele precizari: I. In prezent contributiile platite exclusiv de angajator, sunt urmatoarele - Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale - 0,25% - Concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate - 0,85% - Asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale - 0,15%-0,85%...» citeste mai departe aici

  • La 25 octombrie 2017 e termenul pentru plata primei rate din impozitul pe venitul din activitati agricole si a CASS
    • Va aducem la cunostinta ca miercuri, 25 octombrie 2017, este termenul limita de plata a 50% din impozitul pe venit si a contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de contribuabilii care obtin venituri din activitati agricole stabilite pe baza de norma de venit. Veniturile din activitati agricole sunt veniturile obtinute din desfasurarea, in mod individual sau intr-o forma de asociere fara personalitate juridica, a: cultivarii produselor agricole vegetale, exploatarii...» citeste mai departe aici

  • Veniturile aferente stocurilor de produse. Monografia contabila si baza impozabila corecta
    • In analiza de mai jos, societatea este persoana juridica romana. Productia se vinde drept marfa catre persoane fizice cu raport de gestiune si casa de marcat. Monografia folosita este urmatoarea: 601=301 x 345=711 x+2 371=345 x +2 (omit nota contabila de adaos comercial) 411 = 707 x+5 607 = 371 x+2 La sfarsitul lunii stocul in raportul de gestiune este zero. Contul 707 si 711 se inchid prin contul 121. Stabilim daca in baza de impozitare pentru venitul microintreprinderii intra doar contul 707...» citeste mai departe aici

  • Loteria bonurilor fiscale continua cu o noua extragere in data de 22 octombrie
    • Extragerea bonurilor fiscale castigatoare emise intre 1 si 30 septembrie 2017 este programata duminica, 22 octombrie 2017. Fondul de premiere este de 1 milion de lei, suma din care vor fi acordate cel mult 100 de premii. Selectia castigatorilor va fi realizata in doua etape. Duminica, 22 octombrie 2017, va fi organizata prima etapa, care va consta din extragerea bilelor care vor determina ziua emiterii si valoarea bonurilor castigatoare. Daca numarul cererilor de revendicare este mai mare de...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"