Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Caz Practic: Organul de control fiscal si nerespectarea rolul activ

01-Feb-2011
4219
Rolul activ al organului de control e un imperativ jalonat astfel de Codul de procedura fiscala:

  • Organul fiscal instiinteaza contribuabilul asupra drepturilor si obligatiilor ce ii revin in desfasurarea procedurii potrivit legii fiscale.

  • Organul fiscal este indreptatit sa examineze, din oficiu, starea de fapt, sa obtina si sa utilizeze toate informatiile si documentele necesare pentru determinarea corecta a situatiei fiscale a contribuabilului. In analiza efectuata organul fiscal va identifica si va avea in vedere toate circumstantele edificatoare ale fiecarui caz.

  • Organul fiscal are obligatia sa examineze in mod obiectiv starea de fapt, precum si sa indrume contribuabilii pentru depunerea declaratiilor si a altor documente, pentru corectarea declaratiilor sau a documentelor, ori de cate ori este cazul.

  • Organul fiscal decide asupra felului si volumului examinarilor, in functie de circumstantele fiecarui caz in parte si de limitele prevazute de lege.
    Cartea Rosie a Fiscalitatii
    Cartea Rosie a Fiscalitatii
    Vezi detalii
    Achizitii. Ghid fiscal-contabil
    Achizitii. Ghid fiscal-contabil
    Vezi detalii
    Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
    Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
    Vezi detalii

  • Organul fiscal indruma contribuabilul in aplicarea prevederilor legislatiei fiscale. Indrumarea se face fie ca urmare a solicitarii contribuabililor, fie din initiativa organului fiscal.

Nerespectarea rolului activ al organului fiscal conduce la consecinte patrimoniale, asa cum se vede din cazul de mai jos.

Colegiul Reformat din Debretin detinea in proprietate imobile din inchirierea carora obtine venituri si este platitor de impozit pe veniturile realizate din chirii.

In perioada 1995 - 1996 si 1997 -1998 reclamantul a platit in termen impozitele in contul bugetului local ca impozit inchirieri si nu ca impozit pe profit care ar fi trebuit depus la bugetul statului.

Prin procesul verbal din 1 februarie 2000, Administratia Financiara a municipiului Cluj-Napoca a retinut in sarcina reclamantului obligatia de plata a sumei de 248.164.930 lei, reprezentand majorari de intarziere, pentru faptul ca suma de 37.202.944 lei nu a fost virata la bugetul statului, ca impozit pe profit.

Curtea de Apel Cluj - Sectia contencios administrativ, prin sentinta civila nr. 266/11.07.2001, a admis actiunea formulata de reclamant si, pe cale de consecinta, a desfiintat dispozitia nr. 126/2000 emisa de DGFPCFS Cluj, precum si actele administrative anterioare, cu privire la plata sumei de 248.164.930 lei, reprezentand majorari de intarziere si a exonerat reclamantul de plata acestei sume.

Ajuns la instanta suprema, aceasta a dat castig de cauza contribuabilului, aratand:

?Din actele dosarului, inclusiv din dispozitia nr. 126/2000, rezulta ca, intr-adevar, reclamantul a depus, in fiecare an, la Administratia Financiara a municipiului Cluj-Napoca, adrese prin care a instiintat aceasta unitate cu privire la veniturile pe care le obtine din inchiriere si, totodata, a achitat la timp impozitul datorat.

Dar, desi reclamantul si-a declinat calitatea si sursa de venit, Administratia Financiara a municipiului Cluj-Napoca a stabilit obligatia de plata a reclamantului, cu titlu de impozit pe venit, la bugetul local, unde s-au depus sumele incasate la timp, in loc de impozit pe profit, care se vireaza la bugetul de stat.

Or, potrivit prevederilor legale privind impozitul pe profit, stabilirea impozitului pe profit se face de organul fiscal, chiar si in cazul in care contribuabilul nu a completat declaratia de impunere sau nu a furnizat informatiile necesare pentru a determina obligatia fiscala.

Asadar, Administratia Financiara a municipiului Cluj-Napoca, care detinea toate datele privind calitatea reclamantului si sursa de venit, avea obligatia sa stabileasca, in cauza, impozitul pe profit, nu impozitul pe venit, asa cum gresit a facut? .

Organele fiscale care participa la desfasurarea unei anumite proceduri fiscale trebuie sa manifeste rol activ in sensul de a instiinta contribuabilul asupra drepturilor si obligatiilor ce ii revin in procedura aflata in derulare .

Pe de alta parte, obligatia cea mai importanta din perspectiva contribuabilului si care are gradul de generalitate cel mai ridicat este aceea de indrumare in aplicarea prevederilor legislatiei fiscale. In temeiul acestei obligatii, organele fiscale vor trebui sa indice contribuabilului, la cererea acestuia sau chiar din oficiu, modul de aplicare a legii la un caz concret. Desigur insa ca NU poate fi vorba de prestarea unor servicii de consultanta fiscala de catre autoritatile publice implicate, deoarece aceasta ar excede sfera lor de competenta .

Nu. E vorba pur si simplu de respectarea legii (in acest caz a Codului de procedura fiscala), care cere rol activ in relatia cu contribuabilul.

Fata de coordonatele de mai sus, am aratat ca nerespectarea acestui principiu este cenzurata de instanta.

Nu e rau sa amintim organului de control ca stim...

Horatiu Sasu,
Jurist si economist
Consultant in afaceri

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Caz Practic: Organul de control fiscal si nerespectarea rolul activ":
Rating:

Nota: 3 din 2 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Legea preventiei va avea o componenta pentru administratia locala. Noua lege se va publica in cateva zile
    • Sunt nenumarate cazurile in care, confruntati cu un control ANAF, nu ati avut la indemana documentele justificative necesare sau nu ati reusit sa argumentati o greseala descoperita de inspectori. Legea Preventiei porneste de la ideea de educare si informare a antreprenorilor, venind in sprijinul acestora printr-o clarificare a unor prevederi pe care acestia trebuie sa le respecte Legea preventiei despre care am scris pe larg aici va include si o componenta privind administratia local. Saptamana...» citeste mai departe aici

  • Dosar Impozit specific 2017: Norme, exemple, conditii impozit specific in regim mixt si toate informatiile in vigoare
    • Va oferim intr-un singur loc informatiile actualizate si de ultima ora privind impozitul specific, valabil din 2017. Incepem prin a va oferi doua materiale extrem de detaliate in care sunt incluse multe dintre informatiile de care aveti nevoie pentru a aplica in mod corect impozitul specific si pentru a evita orice sanctiuni din partea ANAF. Recomandam astfel urmatoarele doua materiale: Notificati ANAF pana la 31 martie daca platiti impozit specific in 2017! Amenzi de 5.000 lei in caz contrar!...» citeste mai departe aici

  • Ce rezolvari exista pentru facturile primite de la furnizori inactivi?
    • Problemele care apar in cazul facturilor trimise de catre un furnizor inactiv in prezent trebuie remediate imediat de firma care primeste aceste facturi. Vom vedea in ce masura se poate deduce TVA si daca se poate considera cheltuiala deductibila. Avem cazul urmator: "S-a primit factura cu TVA de servicii transport in data de 08.03.2017. Verificand in Registrul de inactivi s-a constatat ca aceasta firma este inactiva din 01.03.2017. Furnizorul a comunicat ca avea sediul expirat si astfel a fost...» citeste mai departe aici

  • PFA-ul, inca rentabil. Cum sa minimizezi impozitele si contributiile
    • Este cunoscut faptul ca exista mii de liber-profesionisti (avocati, artisti, arhitecti, medici), care vor sa pastreze in regula tot ce tine de domeniul fiscal-contabil. De asemenea, in fiecare zi se infiinteaza noi PFA-uri, care au ca scop sa fie profitabile. Fie ca sunteti PFA, fie ca va ocupati de contabilitate pentru clienti PFA, este esential sa cunoasteti cu exactitate ce deduceri se pot face ca sa scadeti impozitele, ce taxe sunt sau nu obligatorii si, mai ales, cand sunt obligatorii....» citeste mai departe aici

  • Legea preventiei, gata pana la 1 aprilie. Unele contraventii privind casa de marcat ar putea fi iertate la prima abatere
    • Din momentul in care Legea preventiei va intra in vigoare, mai multe firme ar putea fi iertate pentru unele contraventii, daca sunt la prima abatere si daca vor aplica planul de conformare, indreptand neregulile in termenul dat de catre inspectorii fiscali. Daca pentru antreprenorii corecti aceasta lege ii poate scuti de multe sanctiuni care se dau in prezent ca urmare a interpretarii incorecte a unei legislatii stufoase, exista riscul ca multe firme sa profite de pe urma acestor noi prevederi...» citeste mai departe aici

  • Studiu EY: Directorii financiari sunt preocupati de impactul datelor asupra raportarilor
    • Ritmul si volumul crescut de date afecteaza capacitatea directorilor financiari de a furniza rapid si fara erori informatii relevante consiliilor de administratie, arata raportul How can reporting catch up with an accelerating world?, publicat de EY. 66% dintre respondentii de la nivel global considera ca aceasta problema va influenta semnificativ eficienta raportarii. Procentul este semnificativ mai mare decat cel de anul trecut (57%), arata acelasi studiu. Potrivit Mediafax, raportul are la...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.