Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Caz Practic: Organul de control fiscal si nerespectarea rolul activ

01-Feb-2011
7500
Rolul activ al organului de control e un imperativ jalonat astfel de Codul de procedura fiscala:

  • Organul fiscal instiinteaza contribuabilul asupra drepturilor si obligatiilor ce ii revin in desfasurarea procedurii potrivit legii fiscale.

  • Organul fiscal este indreptatit sa examineze, din oficiu, starea de fapt, sa obtina si sa utilizeze toate informatiile si documentele necesare pentru determinarea corecta a situatiei fiscale a contribuabilului. In analiza efectuata organul fiscal va identifica si va avea in vedere toate circumstantele edificatoare ale fiecarui caz.

  • Organul fiscal are obligatia sa examineze in mod obiectiv starea de fapt, precum si sa indrume contribuabilii pentru depunerea declaratiilor si a altor documente, pentru corectarea declaratiilor sau a documentelor, ori de cate ori este cazul.

  • Organul fiscal decide asupra felului si volumului examinarilor, in functie de circumstantele fiecarui caz in parte si de limitele prevazute de lege.


  • Organul fiscal indruma contribuabilul in aplicarea prevederilor legislatiei fiscale. Indrumarea se face fie ca urmare a solicitarii contribuabililor, fie din initiativa organului fiscal.

Nerespectarea rolului activ al organului fiscal conduce la consecinte patrimoniale, asa cum se vede din cazul de mai jos.

Colegiul Reformat din Debretin detinea in proprietate imobile din inchirierea carora obtine venituri si este platitor de impozit pe veniturile realizate din chirii.

In perioada 1995 - 1996 si 1997 -1998 reclamantul a platit in termen impozitele in contul bugetului local ca impozit inchirieri si nu ca impozit pe profit care ar fi trebuit depus la bugetul statului.

Prin procesul verbal din 1 februarie 2000, Administratia Financiara a municipiului Cluj-Napoca a retinut in sarcina reclamantului obligatia de plata a sumei de 248.164.930 lei, reprezentand majorari de intarziere, pentru faptul ca suma de 37.202.944 lei nu a fost virata la bugetul statului, ca impozit pe profit.

Curtea de Apel Cluj - Sectia contencios administrativ, prin sentinta civila nr. 266/11.07.2001, a admis actiunea formulata de reclamant si, pe cale de consecinta, a desfiintat dispozitia nr. 126/2000 emisa de DGFPCFS Cluj, precum si actele administrative anterioare, cu privire la plata sumei de 248.164.930 lei, reprezentand majorari de intarziere si a exonerat reclamantul de plata acestei sume.

Ajuns la instanta suprema, aceasta a dat castig de cauza contribuabilului, aratand:

?Din actele dosarului, inclusiv din dispozitia nr. 126/2000, rezulta ca, intr-adevar, reclamantul a depus, in fiecare an, la Administratia Financiara a municipiului Cluj-Napoca, adrese prin care a instiintat aceasta unitate cu privire la veniturile pe care le obtine din inchiriere si, totodata, a achitat la timp impozitul datorat.

Dar, desi reclamantul si-a declinat calitatea si sursa de venit, Administratia Financiara a municipiului Cluj-Napoca a stabilit obligatia de plata a reclamantului, cu titlu de impozit pe venit, la bugetul local, unde s-au depus sumele incasate la timp, in loc de impozit pe profit, care se vireaza la bugetul de stat.

Or, potrivit prevederilor legale privind impozitul pe profit, stabilirea impozitului pe profit se face de organul fiscal, chiar si in cazul in care contribuabilul nu a completat declaratia de impunere sau nu a furnizat informatiile necesare pentru a determina obligatia fiscala.

Asadar, Administratia Financiara a municipiului Cluj-Napoca, care detinea toate datele privind calitatea reclamantului si sursa de venit, avea obligatia sa stabileasca, in cauza, impozitul pe profit, nu impozitul pe venit, asa cum gresit a facut? .

Organele fiscale care participa la desfasurarea unei anumite proceduri fiscale trebuie sa manifeste rol activ in sensul de a instiinta contribuabilul asupra drepturilor si obligatiilor ce ii revin in procedura aflata in derulare .

Pe de alta parte, obligatia cea mai importanta din perspectiva contribuabilului si care are gradul de generalitate cel mai ridicat este aceea de indrumare in aplicarea prevederilor legislatiei fiscale. In temeiul acestei obligatii, organele fiscale vor trebui sa indice contribuabilului, la cererea acestuia sau chiar din oficiu, modul de aplicare a legii la un caz concret. Desigur insa ca NU poate fi vorba de prestarea unor servicii de consultanta fiscala de catre autoritatile publice implicate, deoarece aceasta ar excede sfera lor de competenta .

Nu. E vorba pur si simplu de respectarea legii (in acest caz a Codului de procedura fiscala), care cere rol activ in relatia cu contribuabilul.

Fata de coordonatele de mai sus, am aratat ca nerespectarea acestui principiu este cenzurata de instanta.

Nu e rau sa amintim organului de control ca stim...

Horatiu Sasu,
Jurist si economist
Consultant in afaceri

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Exemple de posibile subiecte de la examenul CECCAR 2025

    • Ca in fiecare an, examenul CECCAR va fi, putin spus, dificil. Este normal, dat fiind ca accesul in Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania echivaleaza cu recunoasterea profesionala si inseamna un pas extrem de important in cariera oricarui contabil! Examenul realizeaza practic o selectie foarte dura si asa se si explica de ce, odata trecut de acest hop, intrati intr-un grup de profesionisti extrem de bine vazuti (si de bine platiti). In calitate de expert contabil...» citeste mai departe aici

  • Din ianuarie 2025 a intrat in vigoare noul impozit de 1% pe constructii. Cine are aceasta obligatie

    • Un nou sistem de calcul al impozitului pe constructii, care se aplica asupra valorii constructiilor existente in patrimoniul contribuabililor inca din data de 31 decembrie a anului anterior, este un vigoare incepand cu 1 ianuarie 2025. Cum se va stabili impozitul, pana cand se va plati acesta, si cine are aceasta obligatie, vedem in randurile care urmeaza. Mentionam insa ca pentru a putea aplica aceste reglementari Ministerul Finantelor trebuie sa emita normele metodologice corespunzatoare. Din...» citeste mai departe aici

  • Impozit pe veniturile micro in 2025. Ce schimbari au aparut pentru acest an

    • Inca din data de 1 ianuarie 2025 se aplica mai multe modificari in privinta impozitului pe veniturile microintreprinderii, pe care le vom enunta in continuarea articolului. Printre cele mai importante apare schimbarea cu privire la plafon, care a scazut de la 500.000 euro la 250.000 euro. Impozit pe veniturile micro in 2025. Ce schimbari au aparut pentru acest an 1. Scade plafonul de venituri pentru a aplica pentru acest sistem de impozitare Astfel, o microintreprindere este o persoana juridica...» citeste mai departe aici

  • Diurna externa. Cum se calculeaza si ce documente justificative sunt necesare

    • Angajatii sau administratorii firmelor care se deplaseaza in afara tarii in interes de serviciu sau pentru diverse misiuni sunt remunerati de angajatori cu diurna externa. Este extrem de important ca acesta sa fie calculata corespunzator, nu doar pentru respectarea reglementarilor fiscale, dar si pentru a evita posibile erori care ar putea afecta atat drepturile salariatului, cat si contabilitatea companiei. Diurna externa. Cum se calculeaza si ce documente justificative sunt necesare In acest...» citeste mai departe aici

  • Actualizarea codului CAEN: Ce trebuie sa stie contribuabilii in 2025

    • Incepand cu 1 ianuarie 2025, noua Clasificare a activitatilor din economia nationala - CAEN Rev.3 devine obligatorie pentru toti contribuabilii. In acext context, fiindca au aparut aceste actualizari prin Ordinul nr. 377/2024 al Institutului National de Statistica, persoanele fizice si juridice vor trebui sa actualizeze codul CAEN al obiectului de activitate, conform prevederilor legale. Actualizarea codului CAEN: Ce trebuie sa stie contribuabilii in 2025 Avand in vedere ca prin Ordinul...» citeste mai departe aici

  • Norme de venit 2025. LISTELE pe judete

    • Normele de venit reprezinta plafoane anuale stabilite de stat pentru determinarea impozitului pe venit la persoanele care desfasoara activitati independente. Exista anumite conditii ce trebuie indeplinite de contribuabili pentru aplicarea normelor de venit, vom analiza in acest articol principalele reglementari legislative si vom prezenta listele cu normele de venit stabilite in 2025 pentru fiecare judet. » citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016