
Raportul Special
realizat de specialisti
Pentru a raspunde intrebarii privind declaratiile fiscale care trebuie depuse in perioada de dizolvare urmata de lichidare, va prezentam urmatorul caz. Ulterior, veti regasi si raspunsul specialistului care ne va explica care este procedura legala in acest caz.
"O societate (initial microintreprindere) se afla in dizolvare cu lichidare, prin procedura falimentului (L. nr.85/2006), din luna iunie 2016. Incepand cu ianuarie 2017 i-a fost modificat vectorul fiscal, ca platitoare de impozit pe profit, doarece nu mai indeplinea conditiile microintreprinderii (art.47 alin.1) lit.e)) . S-a completat coerspunzator Cap.VI - Date privind starea contribuabilului, subpunct 1 - Dizolvare cu lichidare.
Avand in vedere dispozitiile urmatoarelor articole din L. nr.227/2015: art. 16 alin.1) si 6), art. 41 alin.1), 7) 8), si 16), art. 42 alin.1), societatea nu a depus declaratiile D100 si D101, considerand ca se afla in perioada cuprinsa intre prima zi a anului fiscal urmator celui in care a fost deschisa procedura lichidarii (01.01.2017) si data inchiderii procedurii de lichidare ( lichidarea inca nu s-a terminat la data prezentei) si care conform art. 16 alin.1) si 6) se considera un singur an fiscal.
ANAF a declarat societatea inactiva la data de 10.09.2018 pe motivul lipsei depunerii declaratiilor aferente perioadei ianuarie 2017 - iunie 2018. Totodata, motiveaza ca in Declaratia 010, la Cap. 2 - Impozit pe profit, subpunct 2.3. - Perioada fiscala nu exista decat 3 optiuni (Trimestriala, Anuala - cu plati anticipate trimestriale, si Anuala), astfel incat societatea era obligata sa depuna declaratiile D100 trimestrial si D101 anuala. Mai mult, societatea trebuie sa plateasca impozit pe profit trimestrial aferent operatiunilor aferente lichidari.
Va rog sa ma lamuriti care este procedura de declarare pentru o societate aflata in procedura falimentului\ a carei activitate in prezent este doar de valorificare a activelor :
1) depune D100 trimestial cu selectarea obligatiei bugetare cod 103?
2) Depune D101 in fiecare an, pana la data de 25 februarie pe perioada aferenta lichidarii care a inceput in 2016 si in prezent procedura nu este finalizata?
3) Plateste impozit pe profit 16%, trimestrial, in conditiile in care impozitul pe veniturile din lichidare este 10% si se plateste la sfarsitul lichidarii?
SAF-T Ghid de raportare corecta
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
4) Exceptiile prevazute art.art. 41 alin.1), 7) 8), si 16), si art. 42 alin.1), impreuna cu 16 alin.1) si 6), cand si in ce situatie se aplica? Va multumesc".
Conform prevederilor art. 55, alin. (3) din Legea nr. 227/2015, privind Codul fiscal, cu modificarile ulterioare, daca persoana juridica nu mai indeplineste conditia privitoare la faptul ca nu se afla in dizolvare urmata de lichidare si a inregistrat acest fapt la Registrul comertului, trebuie sa comunice organelor fiscale teritoriale competente iesirea din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor pana la data de 31 martie inclusiv a anului fiscal urmator.
Astfel ca, daca microintreprinderea a intrat in procesul de dizolvare, urmat de lichidare, potrivit legii in anul 2016, aceasta este obligata sa iasa din sistemul de impunere pe venit incepand cu 1 ianuarie 2017 si sa comunice acest lucru organelor fiscale prin Declaratia 010 pana la data de 31 martie 2017.
Formatul si modul de completare a Declaratiei 010, de mentiuni in speta prezentata, sunt aprobate prin O.P.A.N.A.F. nr. 3.698/2015 cu modificarile aprobate prin O.P.A.N.A.F. nr. 3.725/2017.
Declaratia de mentiuni se completeaza ori de cate ori se modifica datele declarate anterior, iar cu ocazia radierii inregistrarii fiscale se depune declaratia de radiere.
In cartusul VI ”Date privind starea contribuabilului” la rd. 1 ”Dizolvare cu lichidare” se marcheaza cu "X" in cazul in care se declara inceperea procedurii de lichidare.
La final, cand se detine certificatul de radiere se depune D 010 si se completeaza rd. 3 ”Radierea inregistrarii fiscale” cand se inscrie si data radierii inregistrarii fiscale impreuna cu certificatul de inregistrare fiscala, in vederea anularii acestuia.
Referitor la intrebarile de mai sus, mentionam urmatoarele:
Potrivit dispozitiilor art. 41, alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile ulterioare, calculul, declararea si plata impozitului pe profit se efectueaza trimestrial, pana la data de 25 a primei luni incheierii trimestrelor I-III. Definitivarea si plata impozitului pe profit anual se face pana la termenul de depunere a Declaratiei privind impozitul aferent exercitiului respectiv. Articolul prevede ca persoanele juridice care se dizolva cu lichidare ”nu intra sub incidenta acestor prevederi”.
Asa cum ati precizat si dvs., in situatia societatilor care se dizolva cu lichidare, anul fiscal este considerat ca se deruleaza intre prima zi a anului fiscal urmator celui in care a fost deschisa procedura lichidarii si data inchiderii operatiunii de lichidare.
Declaratia 101 prevazuta de art. 42 din Codul fiscal se depune pana la data inregistrarii situatiilor financiare de lichidare la organul fiscal teritorial, termen pana la care se efectueaza si plata impozitului pe profit.
Prevederile art. 41, alin. (7) si (8) nu sunt incidente cazului dvs. deoarece se refera la persoanele juridice care calculeaza si fac plati anticipate in contul impozitului pe profit anual in suma de o patrime din impozitul pe profit aferent anului precedent, cu exceptiile expres prevazute (inregistrate in anul in curs, au realizat pierdere si nu au datorat impozit etc.). Sunt acele plati actualizate cu indicele preturilor de consum estimat pentru proiectia bugetara a exercitiului.
Pentru perioada in care persoana juridica a avut statut fiscal de platitoare de impozit pe profit aplica cota de impunere de 16% asupra diferentei dintre veniturile si cheltuielile inregistrate, asa cum rezulta acestea din inchiderea conturilor conform notelor contabile de lichidare (de ex. venituri din valorificarea activelor si cheltuieli cu scoaterea acestora din evidenta, venituri din inchiderea provizioanelor fiscale, cheltuieli cu scoaterea din evidenta a creantelor etc.).
La determinarea rezultatului fiscal din lichidare nu sunt impozitate rezervele constituite din profitul net, sumele reprezentand facilitati fiscale de natura reducerior sau scutirilor de cote, repartizate ca rezerve, conform dispozitiilor pct. 41, alin. (7) din Normele metodologice aprobate prin HG nr. 1/2016.
Impozitul de 10% pe veniturile din lichidare, prevazut de art. 97 din Codul fiscal este datorat de asociatii persoane fizice si este retinut la sursa de persoana juridica, care il declara si il plateste la bugetul de stat. Impozitul trebuie platit pana la data depunerii situatiilor financiare finale la oficiul registrului comertului.
Pentru evidentierea faptului ca aplicati prevederile art. 16, alin. (6) coroborate cu cele ale art. 41, alin. (1) si (16) in Formularul 010 ”Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/ Declaratie de radiere pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica trebuia sa bifati optiunea 2.3.3 ”anual”.
Daca ati bifat ”trimestrial”, declaratia a generat obligatii de plata trimestriale (prin Formularul 100).
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Esential pentru PFA: Agenda Fiscala pentru un 2013 de succes!Ce declaratii trebuie sa depuna pana pe 7 aprilie 2023 contribuabilii inregistrati in scop de TVA care utilizeaza ca perioada fiscala trimestrul?Vineri 25 iunie 2021-termen limita pentru depunerea a opt DECLARATII FISCALE-Luni, 30 septembrie 2024, termenul de depunere a 3 declaratii importanteDECLARATII FISCALE cu termen la 25 si 30 septembrie. Cine are aceste obligatii declarative?Ultimele articole
Declaratii ANAF. Ce obligatii fiscale au contribuabilii in luna IUNIE 2025SECRETUL unei contabilitati impecabileDeclaratia 150. Termen de depunere si cele 12 etape pentru transmiterea declaratiilor electroniceD107 in 2025. Va mai fi depus formularul de catre microintreprinderi in 2025?Reminder ANAF! DECLARATII FISCALE scadente la 27 ianuarie 2025Articole similare
Ce consecinte fiscale apar in cazul unui client radiat din Registrul Comertului?Tratament fiscal si contabil clienti incerti. Deducem provizioanele?Documentar fiscal: Regimul fiscal aplicabil la scoaterea din evidenta a clientilor incerti11.221 de companii au ajuns la terapie intensiva in primele sase luniSocol: Vom avea o lege a falimentului personalUltimele articole
Cum se scot din evidenta clientii radiati la 31.12.2023Cheltuieli nedeductibile: ce conditii indeplinesc si lista cheltuielilor care fac parte din aceasta categorieEsalonarea la plata NU se poate acorda persoanelor fizice care au obligatii fiscale in suma totala mai mica de 500 leiAjustarea TVA in cazul falimentului. ProceduraClient in stare de faliment: Documente necesare pentru scoaterea din evidenta contabila a unei creanteArticole similare
Cheltuieli efectuate in favoarea asociatilor. Analiza expertuluiContribuabilii trebuie sa depuna 10 declaratii fiscale pana pe 25 februarie 2022ANAF modifica modelul si continutul formularelor 100 si 710 pentru evidentierea costului de achizitie a aparatelor de marcat electronice fiscaleEtape pentru declararea impozitului pe profit pentru anul 2012Miercuri, 25 octombrie, termenul limita de depunere a 8 declaratii fiscaleUltimele articole
Declaratii ANAF. D100, D101 si D177 se depun pana pe 25 iunie si in 2025Declaratia 100 se schimba: Cum declari bonificatia de 10% pentru impozitul pe constructiiTaxa pe stalp 2025. Contribuabilii care au aceasta obligatie trebuie sa modifice vectorul fiscalReminder ANAF! Declaratii fiscale scadente la 27 ianuarie 2025Calendar ANAF: Ce declaratii trebuie depuse pana pe 20 decembrie 2024Sfaturi de la experti
Intrebare: In momentul in care produsele sunt scoase din antrepozit, valoarea accizei nu intra in costul marfii?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Recuperare TVA pentru achizitie intracomunitara taxabila in statul membru al furnizorului
Intrebare: TVA platita in Germania poate fi recuperata in cazul in care mai platesc inca o data TVA in Romania prin D301?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA