Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Ce declaratii fiscale se depun in perioada de dizolvare urmata de lichidare?

15-Mai-2019
1141

Pentru a raspunde intrebarii privind declaratiile fiscale care trebuie depuse in perioada de dizolvare urmata de lichidare, va prezentam urmatorul caz. Ulterior, veti regasi si raspunsul specialistului care ne va explica care este procedura legala in acest caz.

"O societate (initial microintreprindere) se afla in dizolvare cu lichidare, prin procedura falimentului (L. nr.85/2006), din luna iunie 2016. Incepand cu ianuarie 2017 i-a fost modificat vectorul fiscal, ca platitoare de impozit pe profit, doarece nu mai indeplinea conditiile microintreprinderii (art.47 alin.1) lit.e)) . S-a completat coerspunzator Cap.VI - Date privind starea contribuabilului, subpunct 1 - Dizolvare cu lichidare.

Avand in vedere dispozitiile urmatoarelor articole din L. nr.227/2015: art. 16 alin.1) si 6), art. 41 alin.1), 7) 8), si 16), art. 42 alin.1), societatea nu a depus declaratiile D100 si D101, considerand ca se afla in perioada cuprinsa intre prima zi a anului fiscal urmator celui in care a fost deschisa procedura lichidarii (01.01.2017) si data inchiderii procedurii de lichidare ( lichidarea inca nu s-a terminat la data prezentei) si care conform art. 16 alin.1) si 6) se considera un singur an fiscal.

ANAF a declarat societatea inactiva la data de 10.09.2018 pe motivul lipsei depunerii declaratiilor aferente perioadei ianuarie 2017 - iunie 2018. Totodata, motiveaza ca in Declaratia 010, la Cap. 2 - Impozit pe profit, subpunct 2.3. - Perioada fiscala nu exista decat 3 optiuni (Trimestriala, Anuala - cu plati anticipate trimestriale, si Anuala), astfel incat societatea era obligata sa depuna declaratiile D100 trimestrial si D101 anuala. Mai mult, societatea trebuie sa plateasca impozit pe profit trimestrial aferent operatiunilor aferente lichidari.

Va rog sa ma lamuriti care este procedura de declarare pentru o societate aflata in procedura falimentului a carei activitate in prezent este doar de valorificare a activelor :

1) depune D100 trimestial cu selectarea obligatiei bugetare cod 103?

2) Depune D101 in fiecare an, pana la data de 25 februarie pe perioada aferenta lichidarii care a inceput in 2016 si in prezent procedura nu este finalizata?

3) Plateste impozit pe profit 16%, trimestrial, in conditiile in care impozitul pe veniturile din lichidare este 10% si se plateste la sfarsitul lichidarii?

4) Exceptiile prevazute art.art. 41 alin.1), 7) 8), si 16), si art. 42 alin.1), impreuna cu 16 alin.1) si 6), cand si in ce situatie se aplica? Va multumesc".

Raspunsul specialistului

Conform prevederilor art. 55, alin. (3) din Legea nr. 227/2015, privind Codul fiscal, cu modificarile ulterioare, daca persoana juridica nu mai indeplineste conditia privitoare la faptul ca nu se afla in dizolvare urmata de lichidare si a inregistrat acest fapt la Registrul comertului, trebuie sa comunice organelor fiscale teritoriale competente iesirea din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor pana la data de 31 martie inclusiv a anului fiscal urmator.

Astfel ca, daca microintreprinderea a intrat in procesul de dizolvare, urmat de lichidare, potrivit legii in anul 2016, aceasta este obligata sa iasa din sistemul de impunere pe venit incepand cu 1 ianuarie 2017 si sa comunice acest lucru organelor fiscale prin Declaratia 010 pana la data de 31 martie 2017.

Formatul si modul de completare a Declaratiei 010, de mentiuni in speta prezentata, sunt aprobate prin O.P.A.N.A.F. nr. 3.698/2015 cu modificarile aprobate prin O.P.A.N.A.F. nr. 3.725/2017.

Declaratia de mentiuni se completeaza ori de cate ori se modifica datele declarate anterior, iar cu ocazia radierii inregistrarii fiscale se depune declaratia de radiere.

In cartusul VI ”Date privind starea contribuabilului” la rd. 1 ”Dizolvare cu lichidare” se marcheaza cu "X" in cazul in care se declara inceperea procedurii de lichidare.

La final, cand se detine certificatul de radiere se depune D 010 si se completeaza rd. 3 ”Radierea inregistrarii fiscale” cand se inscrie si data radierii inregistrarii fiscale impreuna cu certificatul de inregistrare fiscala, in vederea anularii acestuia.

Referitor la intrebarile de mai sus, mentionam urmatoarele:

Potrivit dispozitiilor art. 41, alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile ulterioare, calculul, declararea si plata impozitului pe profit se efectueaza trimestrial, pana la data de 25 a primei luni incheierii trimestrelor I-III. Definitivarea si plata impozitului pe profit anual se face pana la termenul de depunere a Declaratiei privind impozitul aferent exercitiului respectiv. Articolul prevede ca persoanele juridice care se dizolva cu lichidare ”nu intra sub incidenta acestor prevederi”.

Asa cum ati precizat si dvs., in situatia societatilor care se dizolva cu lichidare, anul fiscal este considerat ca se deruleaza intre prima zi a anului fiscal urmator celui in care a fost deschisa procedura lichidarii si data inchiderii operatiunii de lichidare.

Declaratia 101 prevazuta de art. 42 din Codul fiscal se depune pana la data inregistrarii situatiilor financiare de lichidare la organul fiscal teritorial, termen pana la care se efectueaza si plata impozitului pe profit.

Prevederile art. 41, alin. (7) si (8) nu sunt incidente cazului dvs. deoarece se refera la persoanele juridice care calculeaza si fac plati anticipate in contul impozitului pe profit anual in suma de o patrime din impozitul pe profit aferent anului precedent, cu exceptiile expres prevazute (inregistrate in anul in curs, au realizat pierdere si nu au datorat impozit etc.). Sunt acele plati actualizate cu indicele preturilor de consum estimat pentru proiectia bugetara a exercitiului.

Pentru perioada in care persoana juridica a avut statut fiscal de platitoare de impozit pe profit aplica cota de impunere de 16% asupra diferentei dintre veniturile si cheltuielile inregistrate, asa cum rezulta acestea din inchiderea conturilor conform notelor contabile de lichidare (de ex. venituri din valorificarea activelor si cheltuieli cu scoaterea acestora din evidenta, venituri din inchiderea provizioanelor fiscale, cheltuieli cu scoaterea din evidenta a creantelor etc.).

La determinarea rezultatului fiscal din lichidare nu sunt impozitate rezervele constituite din profitul net, sumele reprezentand facilitati fiscale de natura reducerior sau scutirilor de cote, repartizate ca rezerve, conform dispozitiilor pct. 41, alin. (7) din Normele metodologice aprobate prin HG nr. 1/2016.

Impozitul de 10% pe veniturile din lichidare, prevazut de art. 97 din Codul fiscal este datorat de asociatii persoane fizice si este retinut la sursa de persoana juridica, care il declara si il plateste la bugetul de stat. Impozitul trebuie platit pana la data depunerii situatiilor financiare finale la oficiul registrului comertului.

Pentru evidentierea faptului ca aplicati prevederile art. 16, alin. (6) coroborate cu cele ale art. 41, alin. (1) si (16) in Formularul 010 ”Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/ Declaratie de radiere pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica trebuia sa bifati optiunea 2.3.3 ”anual”.

Daca ati bifat ”trimestrial”, declaratia a generat obligatii de plata trimestriale (prin Formularul 100).

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Ce declaratii fiscale se depun in perioada de dizolvare urmata de lichidare?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • OFICIAL: Noua procedura de inregistrare a contractele de chirie in 2019!
    • Noua procedura de inregistrare a Contractelor de inchiriere la organele fiscale a fost, in sfarsit, publicata in Monitorul Oficial! Astfel, contractele pot fi din nou inscrise la ANAF, inclusiv online. Desi luand in considerare modificarile Normelor Codului Fiscal din prima parte a anului 2018 rezulta ca nu mai este necesara inregistrarea contractelor la ANAF, cu doua luni inainte de finalul lui 2018, ANAF-ul a pregatit un nou Ordin pentru stabilirea unei noi proceduri de inregistrare a...» citeste mai departe aici

  • Scoaterea din evidenta a unor creante mai vechi de 5 ani
    • In acest studiu de caz vom vorbi despre scoatere din evidenta a unor creante mai vechi de 5 ani, plecand de la urmatorul caz: "Am preluat o creanta de la o alta firma, pe care am inregistrat-o in 461, creanta este mai veche de 5 ani. In momentul de fata firma este lichidata, avem sentinta judecatoreasca. Va rugam se ne spuneti ce inregistrari contabile trebuie sa facem". Raspunsul specialistului Creantele aferente clientilor neincasati reprezinta creante prescrise in cazul in care acestea sunt...» citeste mai departe aici

  • MFP modifica Legea contabilitatii si Legea societatilor (proiect de Ordonanta)
    • Ministerul Finantelor Publice a pus in Transparenta decizionala un proiect de Ordonanta prin care se propun o serie de masuri de reducere a fenomenului de decapitalizare a societatilor din sectorul nefinanciar. Astfel, se vor modifica si completa Legea contabilitatii nr. 82/1991 si Legea societatilor nr. 31/1990. Proiectul de Ordonanta implemeneaza o serie de prevederi privind imbunatatirea cadrului legal reprezentat de legea societatilor si legea contabilitatii, dat fiind ca analizele din...» citeste mai departe aici

  • Noile plafoane privind infiintarea popririi (OPANAF nr. 2098/2019)
    • ANAF, prin intermediul Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice (DGRFP) Ploiesti, a remis un comunicat de presa prin care informeaza asupra noilor plafoane de infiintare a popririi, in cazul debitorilor care nu si-au manifestat intentia de mediere. ANAF evalueaza obligatiile restante ale debitorilor pentru care au fost comunicate somatii, dar care, la randul lor, nu au trimis notificari privind intentia de mediere. Evaluarea obligatiilor restante este necesara pentru emiterea adresei de...» citeste mai departe aici

  • Distribuirea sumelor platite de contribuabili in contul unic
    • Care este explicatia sumelor care apar intr-o fisa pe platitor de la ANAF, in conditiile in care plata contributiilor sociale se face cu un singur OP? In fisa pe platitor apar: 9909 Venituri ale bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, incasate in contul unic, in curs de distribuire 9908 Sume incasate pentru bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, in curs de distribuire 9904...» citeste mai departe aici

  • Sanctiuni aplicabile agentilor economice care nu detin/utilizeaza casa de marcat conform noii legislatii (speta ANAF)
    • Despre obligativitatea dotarii si utilizarii noilor case de marcat s-a tot discutat in ultima perioada, atat pe acest site, cat si pe site-ul ANAF sau pe pagina de Facebook a institutiei. Astazi, insa, vom aborda acest subiect din perspectiva sanctiunilor pe care le risca operatorii economici care nu indeplinesc obligatiile legale privind dotarea cu noile AMEF. “Ce sanctiune va primi un agent economic care nu are casa de marcat fiscala conforma cu noua legislatie?”, a intrebat un...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016