Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ce facem cu contractele de leasing?

28-Oct-2009
3971

Transmiterea folosintei bunurilor in cadrul unui contract de leasing este considerata prestare de servicii. La sfarsitul perioadei de leasing, daca ni se transfera dreptul de proprietate asupra bunului, la solicitarea noastra, operatiunea reprezinta o livrare de bunuri pentru valoarea la care se face transferul.

Se considera a fi sfarsitul perioadei de leasing si data la care putem opta pentru cumpararea bunului inainte de sfarsitul perioadei de leasing, dar nu mai devreme de 12 luni.

Daca ne exercita moptiunea de cumparare inainte de derularea a 12 luni consecutive de la data inceperii contractului de leasing, respectiv data de la care bunul este pus la dispozitia noastra, se considera ca nu a mai avut loc o operatiune de leasing, ci o livrare de bunuri la data la care bunul a fost pus la dispozitia noastra.

Pentru taxa aferenta achizitiei bunurilor de capital pe care le-am cumparat printr-un contract de leasing, perioada de ajustare incepe la 1 ianuarie a anului in care a avut loc transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor.

Vom efectua ajustarea pentru suma integrala a taxei deductibile aferente bunurilor de capital, inclusiv pentru taxa platita sau datorata inainte de data transferului dreptului de proprietate.

Asadar, in cazul bunurilor achizitionate in baza unui contract de leasing este permisa ajustarea taxei pentru intreaga valoare, respectiv: avans, rate si valoarea reziduala.

Atentie
Data la care bunul se considera achizitionat, din punctul de vedere al taxei pe valoarea adaugata, de catre locatar/utilizator, este data la care se face transferul dreptului de proprietate de catre locator/finantator.

5. Concluzii
5.1. In ceea ce priveste bunurile de capital achizitionate prin contracte de leasing finalizate anterior datei inregistrarii in scopuri de TVA

*In momentul trecerii la regimul normal de taxare avem dreptul sa efectuam ajustarea taxei deductibile pentru autoturismul aflat in folosinta.
*Ajustarea se efectueaza pentru taxa aferenta avansului, ratelor si valorii reziduale deja achitate.
*Ajustarea se va efectua o singura data pentru intreaga valoare.
*Ajustarea se va inscrie in primul decont de TVA dupa trecerea la regimul normal de taxare sau intr-un decont ulterior, dar fara depasirea termenului de 5 ani. Perioada de ajustare incepe la 1 ianuarie a anului in care a avut loc transferul dreptului de proprietate asupra autoturismului.
*Odata cu ajustarea taxei deductibile trebuie sa efectuam si ajustarea valorii fiscale in functie de care s-a calculat amortizarea deoarece in momentul aplicarii regimului special de scutire a fost inclusa in valoarea fiscala si valoarea TVA pentru care nu exista drept de deducere. In acest sens, trebuie sa stornam valoarea taxei ce a fost inclusa in cheltuielile cu amortizarea sau sa includemaceasta valoare in venituri impozabile.

5.2. In ceea ce priveste bunurile de capital achizitionate prin contracte de leasing aflate in derulare la data inregistrarii in scopuri de TVA

*Din momentul trecerii la regimul normal de taxare avem dreptul sa deducem TVA din facturile ulterioare primite de la locator/finantator.

*In momentul trecerii la regimul normal de taxare nu avem dreptul sa efectuam ajustarea taxei deductibile pentru avansul si ratele platite anterior deoarece data la care bunul se considera achizitionat din punctul de vedere al TVA de catre locatar/ utilizator este data la care se face transferul dreptului de proprietate de catre locator/finantator.

Pana la sfarsitul perioadei de leasing, autoturismul se afla in proprietatea locatorului/ finantatorului, motiv pentru care nu este permisa ajustarea dreptului de deducere pentru avansul si ratele achitate in perioada in care amaplicat regimul special de scutire.

Asadar, ajustarea dreptului de deducere pentru avansul si ratele achitate in perioada in care am aplicat regimul special de scutire se va efectua la sfarsitul perioadei de leasing, din momentul in care se efectueaza transferul dreptului de proprietate.

Acte normative aplicabile:
Pct. 7 alin. (2), pct. 45 alin. (2), pct. 48, pct. 54 alin. (1), alin. (10), pct. 61 alin. (4), pct. 62 alin. (1), pct. 66 alin. (1) lit. c) la Titlul VI Taxa pe valoarea adaugata din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal
Art. 1471 alin. (1) si (2), art. 153 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal

Articol adaugat la 28 octombrie 2009

Articol preluat din Newsletterul Taxe si Impozite Actual nr. 34/ septembrie 2009

Legislatia fiscala este in continua schimbare!
Ea va creeaza probleme, noi va oferim cele mai eficiente solutii pentru cele mai presante probleme fiscale!

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Contract de inchiriere ANAF: MODEL si procedura inregistrare

    • Contractele de inchiriere a bunurilor mobile si imobile din patrimoniul personal, cunoscute si sub denumirea de contracte de locatiune, trebuie inregistrate la ANAF pentru a fi recunoscute din punct de vedere legal. Acest proces este esential pentru respectarea obligatiilor fiscale ale proprietarilor si chiriasilor, precum si pentru a clarifica responsabilitatile si drepturile fiecarei parti implicate. In acest articol vom oferi toate informatiile necesare pentru inregistrarea unui contract de...» citeste mai departe aici

  • Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante

    • Legea contabilitatii 82/1991 a fost modificata recent prin OUG 138/2024, pentru a imbunatati transparenta fiscala si a eficientiza procesul de depunere a raportarilor financiare. Printre principalele modificari importante amintim obligatia de a intocmi lunar balanta de verificare si trecerea completa la raportarea electronica a situatiilor financiare incepand cu 1 ianuarie 2026. Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante In continuare, detaliem...» citeste mai departe aici

  • Ti-ai platit impozitele si taxele la timp in 2024? Statul iti da bani inapoi!

    • Bonificatia de 3% pentru plata anticipata a impozitului pe profit si a impozitului pe veniturile microintreprinderilor reprezinta un instrument fiscal important introdus de autoritatile romane pentru stimularea conformarii voluntare si imbunatatirea colectarii fiscale. Aceasta facilitate a fost introdusa prin Ordonanta de Urgenta nr. 107/2024 si ofera contribuabililor oportunitatea de a-si reduce obligatiile fiscale prin efectuarea platilor la termenele scadente. Vom discuta in acest articol in...» citeste mai departe aici

  • Depunerea Declaratiei Unice in 2025. Cum calculeaza PFA-urile taxele pentru anul 2024

    • Incepand cu anul 2025 au fost aduse modificari semnificative asupra Declaratiei Unice de care trebuie sa tina cont PFA-urile care au obligatia depunerii si completarii formularului. O noutate in acest sens este eliminarea estimarii veniturilor in curs, ramanand Capitolul II din formular destinat doar anumitor categorii de persoane fizice. In acest articol vom vedea cine are obligatia depunerii formularului, pana cand trebuie depus, dar si cum trebuie sa calculeze PFA-urile taxele pentru...» citeste mai departe aici

  • Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025

    • Situatiile financiare anuale pentru anul 2024 au fost modificate prin Ordinul 107/2025. Actul normativ cuprinde termenele limita cu privire la depunerea bilantului in anul 2025, dar si amenzile care se aplica pentru nerespectarea lor. Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025 Termenele pentru depunerea situatiilor financiare anuale la Agentia Nationala de Administrare Fiscala sunt urmatoarele: a) pentru societatile reglementate de Legea nr....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016