Ce impozite pe cladiri aduce 2012
Cele mai recente modificari ale normelor metodologice, incluzand aici HG 50/2012 publicata in Monitorul Oficial nr 79 din 31 ianuarie 2012, stabilesc noi reguli in ceea ce priveste impozitarea cladirilor atat pentru persoanele fizice, cat si pentru persoanele juridice.
In ceea ce priveste facilitatile la plata impozitului pe cladiri in cazul lucrarilor de reabilitare energetica a cladirilor, si a lucrarilor de crestere a calitatii arhitectural ambientale a acestora, noile reglementari fac referire la faptul ca deciziile aferente acestor situatii vor fi luate de catre consiliile locale.
OG 30/2011, intrata in vigoare anul trecut in septembrie, prevedea ca persoanele juridice care nu si-au reevaluat cladirile in ultimii 5 ani vor plati cote mult mai mari de impozit, cuprinse intre 10% - 20% si 30% - 40% din valoarea de inventar a cladirii inregistrata in contabilitatea persoanelor juridice, pana la sfarsitul lunii in care s-a efectuat prima reevaluare. Anul trecut, cota de impozitare pentru aceste cladiri era de numai 5-10%.
Numai ca in OG 30/2011 modul in care se va aplica fiecare procent in parte nu era clar, acesta urmand sa fie detaliat in normele metodologice. Acestea exemplifica modul in care se calculeaza procentele. Astfel, daca la data de 31.12.2010, un contribuabil a inregistrat in contabilitate reevaluarea cladirilor, iar dupa aceasta data nu se mai efectueaza nicio reevaluare, in anii urmatori, cota impozitului pe cladiri va fi:
a) intre 0,25-1,50%, in anii 2011, 2012 si 2013;
b) intre 10-20%, in anii 2014 si 2015;
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
c) intre 30-40%, in anul 2016 si urmatorii.
In cazul impozitului pe cladirile apartinand persoanelor fizice, s-au adaugat reglementari noi, care prevad detaliat atat modul de calcul al valorii impozabile in functie de suprafata cat si al ajustarilor valorii impozabile in functie de rangul localitatii si zona in care este amplasata cladirea.
In privinta facilitatilor care pot fi acordate proprietarilor care au facut reabilitare termica sau lucrari crestere a calitatii arhitectural-ambientale a cladirilor, modul in care vor fi acordate acestea a ramas tot in coada de peste.
Tot prin OG 30/2011 s-a stabilit ca se pot acorda de catre Consiliul Local scutiri de la plata impozitului pe cladiri sau o reducere a acestuia pe o perioada de minimum 7 ani, cu incepere de la data de intai ianuarie a anului fiscal urmator finalizarii lucrarilor de reabilitare. De asemenea, s-a mai stabilit ca se poate acorda scutire de la plata impozitului pe cladiri/taxei pe cladiri pe o perioada de 5 ani consecutivi si pentru proprietarii care executa lucrari crestere a calitatii arhitectural-ambientale a cladirilor.
Insa, normele metodologice spun doar ca aceste facilitati pot fi acordate prin hotarari ale consiliilor locale adoptate in cursul anului pe baza criteriilor si procedurilor stabilite de catre acestea. Deci, nimic nou. Ramane sa asteptam in continuare hotararile consiliilor locale.
Sursa: finantistii.ro
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Regim TVA vanzare imobil de catre o ONG
Intrebare: Intrebarea noastra se refera la regimul de TVA pe care sa-l aplicam la vanzarea unui imobil din proprietatea AFPS al unei fundatii (neplatitoare de TVA), catre o unitate de invatamant acreditata (neplatitoare de TVA), in conditiile in care imobilul a fost inchiriat pentru o scurta perioada (raportat la durata de viata a imobilului) catre unitatea de invatamant, iar fondurile transferate sub forma de chirie lunara au fost utilizate pentru plata ratelor aferente cladirii in care se desfasura...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Repartizare rezerve la dividende
Intrebare: Am in balanta de verificare rezerve din profit aferente anilor 2001, 2002, 2005, 2006, in valoare totala de 1.456.512 lei, si as dori sa le lichidez, sa le distribui ca dividende. Am inteles ca aceasta suma se impoziteaza mai intai cu 16%, iar ulterior suma ramasa se distribuie ca dividende brute, care se vor impozita cu 8% in decembrie 2024. Plata se va face in ianuarie 2025. Inregistrare contabila: 1068 = 457 457 = 446 Cum se inregistreaza in contabilitate suma rezervei utilizate? Cum apare...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Operatiuni neimpozabile in Romania. Client din alt stat membru
Intrebare: O societate din Romania comanda echipamente pentru telecomunicatii de la un furnizor din China. Furnizorul din China emite factura catre societatea din Romania si livreaza marfa in Portugalia, la o alta societate. Societatea din Romania va emite o factura de vanzare catre firma din Portugalia pentru echipamentele respective. Firma din Portugalia, care primeste echipamentele, face vama acestora in Portugalia. Se pot efectua aceste tranzactii in aceasta ordine, chiar daca firma din Romania nu...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<