Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Ce inseamna, de fapt, furnizarea catre ANAF a datelor celor care platesc cu cardul?

02-Aug-2016
1244

Asa cum v-am prezentat saptamana trecuta, s-a discutat aprins in ultima perioada cu privire la obligatia inclusa de ANAF intr-un proiect referitor la casele de marcat fiscale cu jurnal electronic de a furniza, fara permisiunea sau acordul detinatorului de card, datele privitoare la numarul de card, cod si toate detaliile disponibile cu privire la identitatea posesorului de card.

Astfel, in articolul ANAF vrea acces total la platile cu cardul: date cumparator, numarul de card, codul de autorizare plata. Se incalca securitatea clientilor si contractele semnate cu banca! am explicat, incluzand si textul de lege, felul in care aceasta prevedere aduce riscuri privind securitatea datelor si incalca totodata contractele semnate cu banca.

Un proiect publicat recent de ANAF mentioneaza accesul total al ANAF la datele cumparatorului, inclusiv la codul de autorizata plata cu cardul, numarul de card si orice alte detalii cu privire la detinatorul cardului. Asta inseamna ca dam unui tert informatii strict confidentiale fara sa fi fost de acord cu aceasta masura.

Mai mult, in proiect, ANAF cere ca aceste informatii sa ii fie transmise FARA NOTIFICAREA SAU PERMISIUNEA UTILIZATORULUI.

Iata cum arata textul din proiectul de lege publicat pe site-ul Ministerului de Finante:

"- in cazul platilor electronice, efectuate cu cardul bancar prin intermediul POS-ului, entitatea care gestioneaza certificarea/autorizarea tranzactiei, comunica Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, simultan cu transmiterea tranzactiei catre institutia acceptanta, date despre ID-ul terminalului, ID-ul comerciantului, numarul, valoarea, data, ora, minutul emiterii bonului fiscal, institutia acceptanta, numarul cardului utilizat pentru efectuarea platii, cod autorizare plata, toate detaliile disponibile cu privire la identitatea detinatorului cardului.

- sistemul informatic asigura posibilitatea obtinerii de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala a datelor inregistrate in jurnalul electronic, fara notificarea sau permisiunea utilizatorului. Functia este activata controlat, prin remodelarea profilului existent pe serverele ANAF, deci fara accesarea aparatului de marcat, si permite obtinerea suplimentara de date fiscale prin raportare la anumite intervale de timp prestabilite, cu o ritmicitate si intr-un format diferite fata de cele standard."

Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii

Intr-o analiza pe aceeasi tema, au fost prezentate de catre HotNews.ro si in cuprinsul pozitiei oficiale APERO (Asociatia de Plati Electronice din Romania) cu privire la propunerea inclusa initial in proiectul MFP.

Asociatia de Plati Electronice din Romania (APERO) are ca membri 13 banci, cele doua organizatii internationale de plata Visa si Mastercard, precum si procesatori de card si integratori de comert electronic, furnizori de infrastructura si outsourcing, furnizori de comunicatii electronice si de aplicatii, anunta aceeasi sursa. Iata care au fost precizarile APERO la solicitarea HotNews.ro in ce priveste gravitatea transmiterii datelor pe care le cerea ANAF initial:

"Gravitatea provine din coroborarea simultana a 3 aspecte:

a. Senzitivitatea datelor de card (Nr de card + Nume si prenume, informatii securizate la cel mai inalt nivel in mediul financiar bancar) in comparatie cu alte date cum ar fi codul IBAN al contului curent (la care ANAF are acces si in prezent), provine din faptul ca datele de card in cazul in care ajung in posesia unor persoane neautorizate, altele decat detinatorii lor de card, pot fi folosite in mod fraudulos in mediul online producand prejudicii imediate in disponibilul din contul personal. De aici si masurile de securitate de cel mai inalt nivel cu privire la aceste date.

b. Stocarea acestor date de catre ANAF fara a se lua in calcul cerintele tehnnice ce trebuie indeplinite de catre cel care stocheaza aceasta informatie, securitatea bazelor de date, proceduri de acces a personalului la aceste date, modalitati de auditare periodica a sistemului, cadrul juridic al responsabilitatii in caz de divulgare a acestor informatii, etc. aspecte care in mediul financiar bancar sunt clar stabilite si garantate

c. Solicitarea acestor informatii in masa comparativ cu acelasi demers realizat la cerere
i. In prezent ANAF poate avea acces la cerere la aceste informatii. Accesul la CERERE presupune o solicitare scrisa si fundamentata ce pleaca de la ANAF catre banca emitenta, ceea ce ii da demersului 2 caracteristici: (1) este fundamentat si avizat intern la nivelul ANAF de catre persoane autorizate si (2) solicitarea are trasabilitate in sensul ca exista documente in forma scrisa care insotesc demersul. In concret oricine poate identifica cand, cine, si de ce a solicitat aceste informatii.
ii. In situatia in care toate aceste informatii s-ar stoca la ANAF procesul intern de decizie al ANAF si trasabilitatea operatiunii de acces la informatii devin complet netransparente".

Conditionarea (n.a transmiterii acestor date catre ANAF) presupune fie un mandat dat de un judecator pentru cercetatea unuia sau mai multor clienti clar specificati de mandat fie un act decizonal fundamentat in interiorul ANAF insotit de documentatie scrisa care sa asigure transparenta si trasabilitate solicitarii".

In urma controverselor iscate in presa, precum si a reactiilor din partea contribuabililor, ANAF a transmis ca va renunta la solicitarea "de raportare a unor informatii precum codul de autorizare a platii, numarul de card sau detaliile privind identitatea detinatorului unui card", urmand sa le inlocuiasca doar cu "solicitarea comunicarii detaliilor (data, valoare si cont) tranzactiilor realizate prin intermediul POS" si sa coreleze datele pe care le detine deja.

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Ce inseamna, de fapt, furnizarea catre ANAF a datelor celor care platesc cu cardul?":
Rating:

Nota: 4.17 din 9 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Legea preventiei va avea o componenta pentru administratia locala. Noua lege se va publica in cateva zile
    • Sunt nenumarate cazurile in care, confruntati cu un control ANAF, nu ati avut la indemana documentele justificative necesare sau nu ati reusit sa argumentati o greseala descoperita de inspectori. Legea Preventiei porneste de la ideea de educare si informare a antreprenorilor, venind in sprijinul acestora printr-o clarificare a unor prevederi pe care acestia trebuie sa le respecte Legea preventiei despre care am scris pe larg aici va include si o componenta privind administratia local. Saptamana...» citeste mai departe aici

  • Ce rezolvari exista pentru facturile primite de la furnizori inactivi?
    • Problemele care apar in cazul facturilor trimise de catre un furnizor inactiv in prezent trebuie remediate imediat de firma care primeste aceste facturi. Vom vedea in ce masura se poate deduce TVA si daca se poate considera cheltuiala deductibila. Avem cazul urmator: "S-a primit factura cu TVA de servicii transport in data de 08.03.2017. Verificand in Registrul de inactivi s-a constatat ca aceasta firma este inactiva din 01.03.2017. Furnizorul a comunicat ca avea sediul expirat si astfel a fost...» citeste mai departe aici

  • Dosar Impozit specific 2017: Norme, exemple, conditii impozit specific in regim mixt si toate informatiile in vigoare
    • Va oferim intr-un singur loc informatiile actualizate si de ultima ora privind impozitul specific, valabil din 2017. Incepem prin a va oferi doua materiale extrem de detaliate in care sunt incluse multe dintre informatiile de care aveti nevoie pentru a aplica in mod corect impozitul specific si pentru a evita orice sanctiuni din partea ANAF. Recomandam astfel urmatoarele doua materiale: Notificati ANAF pana la 31 martie daca platiti impozit specific in 2017! Amenzi de 5.000 lei in caz contrar!...» citeste mai departe aici

  • PFA-ul, inca rentabil. Cum sa minimizezi impozitele si contributiile
    • Este cunoscut faptul ca exista mii de liber-profesionisti (avocati, artisti, arhitecti, medici), care vor sa pastreze in regula tot ce tine de domeniul fiscal-contabil. De asemenea, in fiecare zi se infiinteaza noi PFA-uri, care au ca scop sa fie profitabile. Fie ca sunteti PFA, fie ca va ocupati de contabilitate pentru clienti PFA, este esential sa cunoasteti cu exactitate ce deduceri se pot face ca sa scadeti impozitele, ce taxe sunt sau nu obligatorii si, mai ales, cand sunt obligatorii....» citeste mai departe aici

  • Legea preventiei, gata pana la 1 aprilie. Unele contraventii privind casa de marcat ar putea fi iertate la prima abatere
    • Din momentul in care Legea preventiei va intra in vigoare, mai multe firme ar putea fi iertate pentru unele contraventii, daca sunt la prima abatere si daca vor aplica planul de conformare, indreptand neregulile in termenul dat de catre inspectorii fiscali. Daca pentru antreprenorii corecti aceasta lege ii poate scuti de multe sanctiuni care se dau in prezent ca urmare a interpretarii incorecte a unei legislatii stufoase, exista riscul ca multe firme sa profite de pe urma acestor noi prevederi...» citeste mai departe aici

  • Studiu EY: Directorii financiari sunt preocupati de impactul datelor asupra raportarilor
    • Ritmul si volumul crescut de date afecteaza capacitatea directorilor financiari de a furniza rapid si fara erori informatii relevante consiliilor de administratie, arata raportul How can reporting catch up with an accelerating world?, publicat de EY. 66% dintre respondentii de la nivel global considera ca aceasta problema va influenta semnificativ eficienta raportarii. Procentul este semnificativ mai mare decat cel de anul trecut (57%), arata acelasi studiu. Potrivit Mediafax, raportul are la...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.