Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ce masuri pot lua companiile pentru a supravietui pe timp de criza

23-Mar-2020
3927

Numerosi antreprenori estimeaza ca o recesiune este inevitabila si, potrivit Forbes, riscul unei noi crize economice este principala preocupare atat a antreprenorilor americani, cat si a celor din restul lumii. Chiar daca o recesiune nu poate fi anticipata cu exactitate, cel mai bun lucru pe care il pot face companiile este sa se pregateasca din timp pentru ea si sa isi creeze un set de masuri care sa le ajute sa supravietuiasca unei posibile crize si sa poata triumfa dupa incheierea acesteia.

 

Recesiunea este definita ca doua trimestre consecutive de crestere economica negativa, cauzata de socuri economice, de panica si incertitudine financiara, de schimbari bruste in ceea ce priveste asteptarile economice sau de o combinatie intre cele trei. Companiile sunt afectate de o recesiune pentru ca cererea si veniturile scad si apare incertitudinea privind evolutiile viitoare. Insa cercetarile ne arata ca exista modalitati prin care impactul poate fi minimizat, prin concentrarea asupra a patru arii principale: managementul datoriilor, managementul fortei de munca, procesul decizional si transformarea digitala.

 

Managementul datoriilor

Un studiu realizat in 2017 de catre Xavier Giroud, de la MIT's Sloan School of Management, si Holger Mueller, de la NYU Stern School of Business, a descoperit ca acele companii care au datorii mari sunt mai vulnerabile in timpul unei recesiuni. „Cu cat ai datorii lunare mai mari, cu atat ai nevoie de mai multi bani lichizi pentru a le acoperi. Cand vine recesiunea, cash flow-ul scade, asa ca riscurile pentru companiile cu datorii mari cresc”, spune Mueller. Pentru a tine pasul cu scadentele, firmele sunt nevoite sa taie agresiv costurile, inclusiv cele cu personalul.

 

De aceea, in pregatirea pentru o recesiune, firmele sunt sfatuite fie sa isi reduca datoriile, fie sa se asigure ca pot face fata platilor. Cand vine vorba despre credite pentru companii, cele mai potrivite in situatii de incertitudine economica sunt acelea de refinantare, pentru ca permit reevaluarea creditarii si rambursarea sau restructurarea acesteia. Cele mai potrivite sunt creditele care au un program flexibil de rambursare si pot fi aprobate rapid, astfel incat companiile sa poata lua decizii fara termene lungi de asteptare.

  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Autorizatie valabila pentru transporturi agabaritice Societatea noastra doreste sa verifice daca un transportator are autorizatie valabila pentru transporturi agabaritice. Cum putem face aceasta verificare?citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Redirectionare sume impozit profit an 2024 O societate incheie anul 2024 cu profit. In cursul anului 2024 nu a efectuat sponsorizari. Este corecta directionarea prin formularul 177 a sumei corespunzatoare sponsorizarii...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Impozit profit an 2024 Revenire cu precizari: Multumesc pentru raspunsul doamna Vera Constantin! "Raspuns In cursul anului ati declarat impozit pe profit 188.985 lei iar la final ati constatat ca doar...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Cheltuieli auto leasing utilizare mixt Se incheie un contract de leasing financiar pentru un autoturism cu utilizare mixta. Care sunt notele contabile si cum se limiteaza deductibilitatea la 50%? Dupa 2 ani pentru acest...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    ICAS. Sponsorizari Daca ICAS nu inlocuieste impozitul pe profit ci se adauga acestuia (aceasta fiind diferenta esentiala fata de IMCA) se poate accepta ca si plafonul de 20%, pentru calculul...citeste mai mult

 

Procesul de decizie

Performanta unei companii in vreme de recesiune nu depinde doar de deciziile luate, ci si de cine le ia. Un studiu din 2017 al unui grup de profesori de la Harvard Business School, College de France, Stanford si MIT a analizat cum structura organizationala poate afecta abilitatea unei companii de a se descurca pe timp de criza.

 

„Nevoia de a lua decizii grele poate avantaja firmele cu o conducere centralizata, pentru ca acestea au o vedere de ansamblu mai buna asupra companiei. Pe de alta parte, firmele descentralizate pot fi mai bine pozitionate pentru un soc economic, intrucat valoarea informatiei locale va creste”, concluziona studiul.

 

Per ansamblu, cercetarea mai arata si ca avantajul il pot avea companiile in care deciziile se pot lua rapid, in functie de situatia economica locala si de context, pentru a minimiza impactul unei potentiale crize.

 

Managementul fortei de munca

Restructurarile sunt inevitabile atunci cand o companie se confrunta cu probleme economice. In 2009, in SUA, aproximativ 2,1 milioane de americani au fost concediati pe fondul recesiunii. Insa datele de atunci ne arata ca toate companiile care au iesit mai puternice din criza au fost acelea care s-au bazat mai putin pe concedieri si mai mult pe imbunatatiri la nivel operational, scrie HBR. Acest lucru se intampla si pentru ca restructurarile nu sunt daunatoare doar angajatilor, ci si companiilor. Angajarea, procesul de onboarding si trainingurile noilor angajati sunt costisitoare, asadar firmele prefera sa nu fie nevoite sa reinceapa procese lungi de recrutare cand criza se incheie.

 

In plus, restructurarile afecteaza si moralul echipelor si productivitatea, intr-un moment in care este cel mai mult nevoie ca oamenii sa se poata concentra si sa fie productivi. In schimb, reducerea programului de lucru si plata conform performantelor obtinute pot fi strategii mult mai eficiente pentru reducerea costurilor, decat concedierile.

 

Transformarea digitala

Recesiunea pare a incuraja adoptarea noilor tehnologii sau cel putin asa a conchis Brad Hershbein, de la Institutul Upjohn pentru cercetari in recrutare, intr-un material de analiza publicat in 2018. In timpul crizei din 2009, companiile si-au crescut investitiile in tehnologia informatiei, crescand astfel cererea de forta de munca specializata in domeniul IT.

 

De ce investesc companiile in tehnologie pe timp de criza? Economistii sunt de parere ca acest lucru se intampla deoarece costul de oportunitate este mai scazut, dar si pentru ca tehnologizarea inseamna, pe termen lung, eficientizare si costuri operationale mai scazute.

 

Toate masurile pe care companiile le iau inaintea si in timpul unei recesiuni sunt esentiale pentru viitorul firmei cand economia revine la normal. Iar companiile care isi pregatesc in avans un plan de actiune pentru situatii de criza sunt cele ce reusesc cel mai bine sa-si gestioneze businessul pe timp de recesiune.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Reforma fiscala. TVA, salarii, micro, dividende - schimbari fiscale majore in 2025?

    • Intr-un context economic tot mai tensionat si cu presiuni bugetare in crestere, Romania se apropie cu pasi rapizi de un moment-cheie in politicile sale fiscale. Desi autoritatile au lansat semnale privind o reforma profunda inca de la inceputul anului 2025, realitatea legislativa a ramas, cel putin pana acum, in urma. Cu un Cod fiscal invechit si venituri publice insuficiente, statul roman a cerut sprijinul Fondului Monetar International pentru a redesena arhitectura fiscala a tarii. Rezultatul?...» citeste mai departe aici

  • SAF-T in 2025. Firmele care NU au mijloace fixe in contabilitate mai depun D406?

    • SAF-T 2025 vine cu intrebari si capcane noi, mai ales cand vorbim despre sectiunea „Active” (mijloace fixe). Una dintre cele mai frecvente nelamuriri este daca firmele care nu au niciun mijloc fix inregistrat mai trebuie sa depuna aceasta declaratie. Raspunsul nu este intuitiv, iar eroarea de validare („sectiunea Assets lipseste”) apare des in astfel de cazuri. In acest articol iti explicam de ce trebuie totusi depusa D406 si cum se face corect, chiar si cu...» citeste mai departe aici

  • SANCTIUNI pentru neconformarea cu E-Factura in B2C de la 1 iulie 2025

    • De la 1 iulie 2025, firmele care nu transmit facturile catre persoane fizice in sistemul RO e-Factura risca amenzi usturatoare. Extinderea obligativitatii e-Facturii si in relatia B2C aduce noi responsabilitati pentru toti operatorii economici, indiferent de metoda de plata folosita de client. In acest articol, explicam cine este vizat, ce reglementari trebuie respectate si care sunt sanctiunile prevazute de lege.» citeste mai departe aici

  • Leasing financiar, autoturism cu utilizare mixta. MONOGRAFIE contabila

    • Autoturism in leasing financiar cu utilizare mixta? Ai nevoie de claritate contabila. De la inregistrarea initiala in contabilitate, pana la limitarea deductibilitatii TVA si a cheltuielilor, fiecare pas conteaza. Gasesti in continuarea acestui articol monografii contabile esentiale si explicatiile necesare pentru a evita erorile si ajustarile neplacute. Avem acest caz. Se incheie un contract de leasing financiar pentru un autoturism cu utilizare mixta. Care sunt notele contabile si cum se...» citeste mai departe aici

  • GHID e-Transport 2025: Termene, Obligatii si Sanctiuni

    • Autoritatile fiscale au revizuit recent ghidul oficial privind utilizarea sistemului RO e-Transport, pentru a reflecta modificarile legislative din 2024–2025 si pentru a alinia platforma la noua sa structura. In prezent, sistemul este impartit clar in doua directii: transporturile nationale de bunuri cu risc fiscal ridicat si transporturile internationale, indiferent daca implica sau nu astfel de bunuri. In continuarea articolului vom vedea ce transporturi trebuie declarate,...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. Ce cota aplici daca platesti dividende in 2025

    • Daca intentionezi sa platesti dividende in 2025, este important sa cunosti cota actuala de impozitare si obligatiile fiscale aferente. In prezent, impozitul pe dividende este de 10%, iar retinerea si virarea acestuia la bugetul de stat intra in sarcina platitorului. In continuare, explicam cine datoreaza acest impozit, cand se plateste si in ce situatii se pot aplica exceptii.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016