Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ce modificari aduce OUG 24 din 2012 in privinta leasingului financiar

21-Sep-2012
3770
Intrebare: Societatea a cumparat in sistem de leasing financiar in anul 2010 4 autovehicule, din care 3 pentru agenti si una pentru adiministrator. Ce modificari genereaza OUG 24/2012 cu privire la inregistrarea lunara a ratelor, dobanzile de la leasing pentru aceste autovehicule?

Raspuns: OUG 24/2012 introduce limitarea la 50% a deductibilitatii TVA –ului aferent achizitiei autoturismelor, inclusiv in sistem de leasing financiar, precum si limitarea la 50% a deductibilitatii cheltuielilor legate direct de autoturisme si a TVA aferent, in cazul vehiculelor rutiere motorizate a caror capacitate este de maxim 9 locuri inclusiv scaunul soferului si a caror greutate nu depaseste 3,5 t, in situatia in care autoturimele respective nu sunt utilizate exclusiv in cadrul activitatilor economice si / sau in cadrul activitatilor exceptate – asa cum sunt redate acestea la art. 145^1 alin. 3 din Codul fiscal.

In speta descrisa, specificati faptul ca un autoturism este utilizat de administrator si 3 de agenti (intelegem de vanzari sau de achizitii).
Vehiculele utilizate de agentii de vanzari sau de achizitii se inscriu in exceptiile de la art 145 ^1 alin 3 lit b, astfel ca, in situatia in care justificati cu documente legale si cu foi de parcurs, asa cum reglmenteaza normele metodologice de aplicare a codului fiscal , utilizarea vehiculelor in acest sens, veti beneficia de deductibilitate integrala a TVA pentru ratele de leasing, precum si deductibilitate integrala a dobanzilor, asigurarilor, a combustibilului si a altor cheltuieli efectuate in legatura directa cu aceste autoturisme utilizate de catre agentii de vanzari sau de achizitii.

Alin. 5 al punctului 45^1 din normele metodologice de aplicare a art. 145^1 din Codul fiscal prevede:
„(5) In cazul vehiculelor prevazute la art. 145^1 alin. (3) lit. b) - f) din Codul fiscal , taxa aferenta cumpararii, achizitiei intracomunitare, importului, Inchirierii sau leasingului si taxa aferenta cheltuielilor legate de aceste vehicule este deductibila conform regulilor generale prevazute la art. 145 si la art. 146 - 147^1 din Codul fiscal , nefiind aplicabila limitarea la 50% a deducerii taxei, utilizarea acestora si pentru uz personal fiind considerata neglijabila cu exceptia situatiei In care se poate face dovada unei practici abuzive.”


Conform al 6 si 7 al pct 45^1 din normele metodologice de aplicare a codului fiscal :
b) vehiculele utilizate de agentii de vanzari reprezinta vehiculele utilizate in cadrul activitatii unei persoane impozabile de catre angajatii acesteia care se ocupa in principal cu prospectarea pietei, desfasurarea activitatii de merchandising, negocierea conditiilor de vanzare, derularea vanzarii bunurilor/serviciilor, asigurarea de servicii postvanzare si monitorizarea clientilor. Exercitarea dreptului de deducere in conformitate cu prevederile art. 145^1 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal se limiteaza la cel mult un vehicul utilizat de fiecare agent de vanzari;

c) vehiculele utilizate de agentii de achizitii reprezinta vehiculele utilizate in cadrul activitatii unei persoane impozabile de catre angajatii acesteia care se ocupa in principal cu negocierea si incheierea de contracte pentru cumpararea de bunuri si servicii, intretinerea bazei de date a furnizorilor potentiali sau existenti, intocmirea documentelor administrative pentru cumparari, analizarea cererilor de cumparare si propunerea ofertei celei mai bune, urmarirea performantelor furnizorilor pentru a atinge obiectivele de calitate, costuri, termene. Exercitarea dreptului de deducere in conformitate cu prevederile art. 145^1 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal se limiteaza la cel mult un vehicul utilizat de fiecare agent de achizitii;

7) Utilizarea vehiculului pentru activitatile exceptate prevazute la art. 145^1 alin. (3) din Codul fiscal rezulta, in functie de fiecare situatie in parte, din informatii cum sunt: obiectul de activitate al persoanei impozabile, dovada ca persoana impozabila are personal angajat cu calificare in domeniile prevazute de exceptii, foile de parcurs care trebuie sa contina cel putin elementele prevazute la alin. (2) sau orice alte dovezi care pot fi furnizate.”

In concluzie, daca faceti dovada ca cele 3 autoturisme sunt utilizate de agentii de vanzari sau de achizitii, respectand definitiile de mai sus si documentele solicitate pentru justificare, veti inregistra ratele de leasing deducand integral TVA, la fel si dobanzile, asigurarile – acordand deductibilitate integrala si pentru cheltuieli, asa cum procedati si pana la aparitia OUG 24/2012.

In situatia autoturismului utilizat de administrator, pentru a beneficia de deductibilitate integrala va trebui sa demonstrati faptul ca administratorul utilizeaza autoturismul numai in scopul activitatilor economice, nu si in alte scopuri (cum ar fi transportul de acasa la birou si invers, in situatia in care nu exista dificultati evidente in a efectua acest transport cu mijloace de transport in comun etc.). Justificarea in scopul activitatilor economice se face tot cu foi de parcurs, in care sa fie mentionat, scopul si locul deplasarii, norma proprie de consum, numarul de Km.

Utilizarea in scopul activitatii economice a unui vehicul cuprinde, fara a se limita la acestea: deplasari in tara sau in strainatate la clienti/furnizori, pentru prospectarea pietei, deplasari la locatii unde se afla puncte de lucru, la banca, la vama, la oficiile postale, la autoritatile fiscale, utilizarea vehiculului de catre personalul de conducere in exercitarea atributiilor de serviciu, deplasari pentru interventie, service, reparatii, utilizarea vehiculelor de test-drive de catre dealerii auto.

In cazul in care nu se poate face dovada ca autoturismul utilizat de administrator este utilizat numai in scopul activitatilor economice, atunci se va limita la 50% deductibilitatea TVA aferent ratelor de leasing, a dobanzilor si a celorlalte cheltuieli legate direct de autoturismul respectiv si aTVA aferenta.

In acest caz, inregistrarile contabile sunt urmatoarele:
% = 401
167 rata
4426 ded 50% TVA deductibila
4426 ned 50% TVA nedeductibila

Inchidere TVA nedeductibila prin intermediul cheltuielilor:
635 = 4426 ned

Din cheltuiala inregistrata in contul 635 – 50% reprezinta cheltuiala deductibila la calculul impozitului pe profit, si 50% este nedeductibila.
Inregistrarea dobanzii:
% = 401
666 ded
666 ned
4426 ded
4426 ned


Inchiderea TVA nedeductibila pe seama cheltuielilor cu dobanda:
% = 4426 ned
666 ded 50% din 4426 nedeductibila
666 ned 50% din 4426 nedeductibila

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Din ianuarie 2025 a intrat in vigoare noul impozit de 1% pe constructii. Cine are aceasta obligatie

    • Un nou sistem de calcul al impozitului pe constructii, care se aplica asupra valorii constructiilor existente in patrimoniul contribuabililor inca din data de 31 decembrie a anului anterior, este un vigoare incepand cu 1 ianuarie 2025. Cum se va stabili impozitul, pana cand se va plati acesta, si cine are aceasta obligatie, vedem in randurile care urmeaza. Mentionam insa ca pentru a putea aplica aceste reglementari Ministerul Finantelor trebuie sa emita normele metodologice corespunzatoare. Din...» citeste mai departe aici

  • Diurna externa. Cum se calculeaza si ce documente justificative sunt necesare

    • Angajatii sau administratorii firmelor care se deplaseaza in afara tarii in interes de serviciu sau pentru diverse misiuni sunt remunerati de angajatori cu diurna externa. Este extrem de important ca acesta sa fie calculata corespunzator, nu doar pentru respectarea reglementarilor fiscale, dar si pentru a evita posibile erori care ar putea afecta atat drepturile salariatului, cat si contabilitatea companiei. Diurna externa. Cum se calculeaza si ce documente justificative sunt necesare In acest...» citeste mai departe aici

  • Impozit pe veniturile micro in 2025. Ce schimbari au aparut pentru acest an

    • Inca din data de 1 ianuarie 2025 se aplica mai multe modificari in privinta impozitului pe veniturile microintreprinderii, pe care le vom enunta in continuarea articolului. Printre cele mai importante apare schimbarea cu privire la plafon, care a scazut de la 500.000 euro la 250.000 euro. Impozit pe veniturile micro in 2025. Ce schimbari au aparut pentru acest an 1. Scade plafonul de venituri pentru a aplica pentru acest sistem de impozitare Astfel, o microintreprindere este o persoana juridica...» citeste mai departe aici

  • Actualizarea codului CAEN: Ce trebuie sa stie contribuabilii in 2025

    • Incepand cu 1 ianuarie 2025, noua Clasificare a activitatilor din economia nationala - CAEN Rev.3 devine obligatorie pentru toti contribuabilii. In acext context, fiindca au aparut aceste actualizari prin Ordinul nr. 377/2024 al Institutului National de Statistica, persoanele fizice si juridice vor trebui sa actualizeze codul CAEN al obiectului de activitate, conform prevederilor legale. Actualizarea codului CAEN: Ce trebuie sa stie contribuabilii in 2025 Avand in vedere ca prin Ordinul...» citeste mai departe aici

  • Norme de venit 2025. LISTELE pe judete

    • Normele de venit reprezinta plafoane anuale stabilite de stat pentru determinarea impozitului pe venit la persoanele care desfasoara activitati independente. Exista anumite conditii ce trebuie indeplinite de contribuabili pentru aplicarea normelor de venit, vom analiza in acest articol principalele reglementari legislative si vom prezenta listele cu normele de venit stabilite in 2025 pentru fiecare judet. » citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016