Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Ce modificari aduce OUG 24 din 2012 in privinta leasingului financiar

21-Sep-2012
2261
Intrebare: Societatea a cumparat in sistem de leasing financiar in anul 2010 4 autovehicule, din care 3 pentru agenti si una pentru adiministrator. Ce modificari genereaza OUG 24/2012 cu privire la inregistrarea lunara a ratelor, dobanzile de la leasing pentru aceste autovehicule?

Raspuns: OUG 24/2012 introduce limitarea la 50% a deductibilitatii TVA –ului aferent achizitiei autoturismelor, inclusiv in sistem de leasing financiar, precum si limitarea la 50% a deductibilitatii cheltuielilor legate direct de autoturisme si a TVA aferent, in cazul vehiculelor rutiere motorizate a caror capacitate este de maxim 9 locuri inclusiv scaunul soferului si a caror greutate nu depaseste 3,5 t, in situatia in care autoturimele respective nu sunt utilizate exclusiv in cadrul activitatilor economice si / sau in cadrul activitatilor exceptate – asa cum sunt redate acestea la art. 145^1 alin. 3 din Codul fiscal.

In speta descrisa, specificati faptul ca un autoturism este utilizat de administrator si 3 de agenti (intelegem de vanzari sau de achizitii).
Vehiculele utilizate de agentii de vanzari sau de achizitii se inscriu in exceptiile de la art 145 ^1 alin 3 lit b, astfel ca, in situatia in care justificati cu documente legale si cu foi de parcurs, asa cum reglmenteaza normele metodologice de aplicare a codului fiscal , utilizarea vehiculelor in acest sens, veti beneficia de deductibilitate integrala a TVA pentru ratele de leasing, precum si deductibilitate integrala a dobanzilor, asigurarilor, a combustibilului si a altor cheltuieli efectuate in legatura directa cu aceste autoturisme utilizate de catre agentii de vanzari sau de achizitii.

Alin. 5 al punctului 45^1 din normele metodologice de aplicare a art. 145^1 din Codul fiscal prevede:
„(5) In cazul vehiculelor prevazute la art. 145^1 alin. (3) lit. b) - f) din Codul fiscal , taxa aferenta cumpararii, achizitiei intracomunitare, importului, Inchirierii sau leasingului si taxa aferenta cheltuielilor legate de aceste vehicule este deductibila conform regulilor generale prevazute la art. 145 si la art. 146 - 147^1 din Codul fiscal , nefiind aplicabila limitarea la 50% a deducerii taxei, utilizarea acestora si pentru uz personal fiind considerata neglijabila cu exceptia situatiei In care se poate face dovada unei practici abuzive.”
 Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar
Vezi detalii
Fisa sintetica pe platitor
Fisa sintetica pe platitor
Vezi detalii
Consilier Institutiile Statului in Control
Consilier Institutiile Statului in Control
Vezi detalii

Conform al 6 si 7 al pct 45^1 din normele metodologice de aplicare a codului fiscal :
b) vehiculele utilizate de agentii de vanzari reprezinta vehiculele utilizate in cadrul activitatii unei persoane impozabile de catre angajatii acesteia care se ocupa in principal cu prospectarea pietei, desfasurarea activitatii de merchandising, negocierea conditiilor de vanzare, derularea vanzarii bunurilor/serviciilor, asigurarea de servicii postvanzare si monitorizarea clientilor. Exercitarea dreptului de deducere in conformitate cu prevederile art. 145^1 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal se limiteaza la cel mult un vehicul utilizat de fiecare agent de vanzari;

c) vehiculele utilizate de agentii de achizitii reprezinta vehiculele utilizate in cadrul activitatii unei persoane impozabile de catre angajatii acesteia care se ocupa in principal cu negocierea si incheierea de contracte pentru cumpararea de bunuri si servicii, intretinerea bazei de date a furnizorilor potentiali sau existenti, intocmirea documentelor administrative pentru cumparari, analizarea cererilor de cumparare si propunerea ofertei celei mai bune, urmarirea performantelor furnizorilor pentru a atinge obiectivele de calitate, costuri, termene. Exercitarea dreptului de deducere in conformitate cu prevederile art. 145^1 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal se limiteaza la cel mult un vehicul utilizat de fiecare agent de achizitii;

7) Utilizarea vehiculului pentru activitatile exceptate prevazute la art. 145^1 alin. (3) din Codul fiscal rezulta, in functie de fiecare situatie in parte, din informatii cum sunt: obiectul de activitate al persoanei impozabile, dovada ca persoana impozabila are personal angajat cu calificare in domeniile prevazute de exceptii, foile de parcurs care trebuie sa contina cel putin elementele prevazute la alin. (2) sau orice alte dovezi care pot fi furnizate.”

In concluzie, daca faceti dovada ca cele 3 autoturisme sunt utilizate de agentii de vanzari sau de achizitii, respectand definitiile de mai sus si documentele solicitate pentru justificare, veti inregistra ratele de leasing deducand integral TVA, la fel si dobanzile, asigurarile – acordand deductibilitate integrala si pentru cheltuieli, asa cum procedati si pana la aparitia OUG 24/2012.

In situatia autoturismului utilizat de administrator, pentru a beneficia de deductibilitate integrala va trebui sa demonstrati faptul ca administratorul utilizeaza autoturismul numai in scopul activitatilor economice, nu si in alte scopuri (cum ar fi transportul de acasa la birou si invers, in situatia in care nu exista dificultati evidente in a efectua acest transport cu mijloace de transport in comun etc.). Justificarea in scopul activitatilor economice se face tot cu foi de parcurs, in care sa fie mentionat, scopul si locul deplasarii, norma proprie de consum, numarul de Km.

Utilizarea in scopul activitatii economice a unui vehicul cuprinde, fara a se limita la acestea: deplasari in tara sau in strainatate la clienti/furnizori, pentru prospectarea pietei, deplasari la locatii unde se afla puncte de lucru, la banca, la vama, la oficiile postale, la autoritatile fiscale, utilizarea vehiculului de catre personalul de conducere in exercitarea atributiilor de serviciu, deplasari pentru interventie, service, reparatii, utilizarea vehiculelor de test-drive de catre dealerii auto.

In cazul in care nu se poate face dovada ca autoturismul utilizat de administrator este utilizat numai in scopul activitatilor economice, atunci se va limita la 50% deductibilitatea TVA aferent ratelor de leasing, a dobanzilor si a celorlalte cheltuieli legate direct de autoturismul respectiv si aTVA aferenta.

In acest caz, inregistrarile contabile sunt urmatoarele:
% = 401
167 rata
4426 ded 50% TVA deductibila
4426 ned 50% TVA nedeductibila

Inchidere TVA nedeductibila prin intermediul cheltuielilor:
635 = 4426 ned

Din cheltuiala inregistrata in contul 635 – 50% reprezinta cheltuiala deductibila la calculul impozitului pe profit, si 50% este nedeductibila.
Inregistrarea dobanzii:
% = 401
666 ded
666 ned
4426 ded
4426 ned


Inchiderea TVA nedeductibila pe seama cheltuielilor cu dobanda:
% = 4426 ned
666 ded 50% din 4426 nedeductibila
666 ned 50% din 4426 nedeductibila

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Ce modificari aduce OUG 24 din 2012 in privinta leasingului financiar":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Comisia Europeana raspunde solicitarii MFP privind pragul de TVA pentru intreprinderile mici
    • Ministerul Finantelor Publice a solicitat Comisiei Europene in luna aprilie a acestui an, continuarea aplicarii masurii de derogare de la articolul 287 din Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata care permite scutirea de la plata TVA a persoanelor impozabile cu o cifra de afaceri anuala care nu depaseste un prag specific. In acelasi timp, Romania a solicitat derogare privind cresterea plafonului de scutire de la echivalentul in moneda nationala a 65.000 de...» citeste mai departe aici

  • Proiectul de modificare a Normelor de aplicare a OUG 28/1999 privind casele de marcat
    • OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale a suferit modificari substantiale prin OUG 91/2014 precum si mai multe modificari de mica amploare insa normele metodologice nu au fost adaptate, ultima modificare a acestora fiind adusa de HG 73/2014. Astfel, au aparut numeroase neconcordante intre ordonanta si normele de aplicare. Conform OG 20/2017 normele trebuiau publicate pana la data de 30 septembrie 2017. Pe site-un Ministerului...» citeste mai departe aici

  • ANAF modifica si completeaza doua acte normative
    • ANAF a anuntat recent ca modifica si completeaza doua acte normative referitoare la documente administrativ-fiscale si procedurale. Mai exact, Agentia Nationala de Administrare Fiscala va modifica, printr-un proiect de ordin supus dezbaterii publice, OPANAF nr. 1155/2016 privind emiterea prin intermediul centrului de imprimerie masiva a unor acte administrativ-fiscale si procedurale. De asemenea, lista actelor administrativ-fiscale emise de ANAF, reglementate prin Ordinul presedintelui ANAF nr....» citeste mai departe aici

  • Credite noi pentru IMM-uri, dupa incheierea unui nou acord cu FEI
    • In urma semnarii unui acord cu Fondul European de Investitii (FEI) in cadrul Programului "Initiativa pentru IMM-uri", Libra Internet Bank va acorda credite in valoare de pana la 47,7 milioane de euro IMM-urilor, in conditii avantajoase. "Ne bucura extinderea acordului cu Fondul European de Investitii si pentru programul Initiativa pentru IMM-uri, data fiind experienta deja acumulata in anii anteriori pentru programele EaSi, COSME si PROGRESS Microfinance sau Programul dedicat finantarii...» citeste mai departe aici

  • Romania adera la Pilonul European al Drepturilor Sociale si semneaza Proclamatia Interinstitutionala
    • In sedinta de Guvern de miercuri, 18 octombrie, Executivul a aprobat Memorandumul cu tema Elemente generale de pozitionare a Romaniei cu privire la "Proclamatia interinstitutionala privind Pilonul European al Drepturilor Sociale", transmite Ministerul Muncii. In document se propune, pe de o parte, aderarea Romaniei la Pilonul european al drepturilor sociale si semnarea Proclamatiei Interinstitutionale, iar, pe de alta parte, aprobarea elementelor de pozitie mentionate la punctul VII din...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"