Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ce obligatii aferente TVA si declaratii are un PFA cand face achizitii intracomunitare?

14-Nov-2014
11477

Ce trebuie sa faca o persoana care doreste sa efectueze achizitii intracomunitare in calitate de PFA?



Daca PFA-ul este neinregistrat in scopuri de TVA (fie ca nu a depasit plafonul, fie ca nu a solicitat, fie ca are o activitate scutita de TVA: in special activitatiile financiare (intermedieri sau cele bancare), dar si cele de sanatate, de asigurari si altele) >>

In cazul achizitiei de bunuri sau servicii UE, PFA trebuie sa procedeze astfel:

a)sa se inregistreze ca platitor de TVA (normal sau special conform art 153^1 din Codul fiscal).

Atragem atentia ca inregistrarea speciala in scop de TVA conform art. 153^1 din Codul fiscal
este numai pentru tranzactii cu parteneri intracomunitari si nu ofera calitatea de platitor de TVA si pentru operatiuni din Romania. In cazul acesta, al inregistrarii speciale, ANAF va va atribui un cod de TVA cu RO diferit de CIF-ul firmei Dvs. Daca PFA insa se inregistreaza normal in scop de TVA, conform art. 153 din Codul fiscal, atunci acesta devine platitor de TVA pentru toate tranzactiile derulate, inclusiv pentru cele cu parteneri din Romania, iar ANAF va adauga atributul fiscal RO la CIF -ul pe care il aveti.

b)sa se inregistreze in Registrul Operatorilor Intracomunitari

c)sa se verifice ca sunt un baza de date europeana

VIES:http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vatResponse.html

d) sa prezinte furnizorului din UE codul fiscal in formatul : RO 123456

e) se primeste factura fara TVA

f) se declara achizitia in declaratia 301 - decont special de TVA, daca inregistrarea in scop de TVA este una speciala si nu normala. Daca inregistrarea in scop de TVA este normala - conform art 153 din Codul fiscal, se va depune decont de TVA formualr 300 si veti efectua taxarea inversa;

g) se declara tranzactia in declaratia 390 : achizitie intarcomunitara de bunuri - cod operatiune A sau achizitie intracomunitara de servicii: cod operatiune S.

h) In cazul inregistrarii speciale in scop de TVA si depunerii Decontului de TVA cod 301 se face plata efectiv la trezorerie in contul de TVA de plata, cu codul de TVA al platitorului respectiv cod de TVA special. Suma de plata este 24% din valoarea facturii de achizitie. In cazul inregistrarii normale in scop de TVA - nu se plateste TVA efectiv ci se efectueaza taxarea inversa iar operatiunea se declara fie la rd. 5, 5.1 si 18,18.1 - achizitia de bunuri, fie la rd. 7, 7.1 si 20, 20.1 - achizitia de servicii.

In cazul in care efectuati numai achizitii intracomunitare de bunuri ( nu si servicii), veti putea efectua astfel de achizitii fara sa solicitati inregistrarea speciala/normala in scop de TVA conform art. 153^1 din Codul fiscal
a pana la plafonul de achizitii de 10.000 euro/an, la curs BNR din 01 ianuarie 2007 (respectiv 35000 lei). In acest caz, iar furnizorul de bunuri din tara UE va va emite factura cu TVA, adica sa platiti TVA-ul din tara respectiva, si nu aveti obligatia depunerii decontului special de tva si declaratia 390.

In cazul in care PFA are cod de TVA cu RO - este deja inregistrat in scop de TVA, va trebui:

a)sa se inregistreze in Registrul Operatorilor Intracomunitari
b)sa se verifice ca sunt un baza de date europeana VIES:http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vatResponse.html
c)sa prezinte furnizorului din UE codul fiscal in formatul : RO 123456
d)se primeste factura fara TVA;
e)se va depune decont de TVA formualr 300 si veti efectua taxarea inversa;

f) se declara tranzactia in declaratia 390 : achizitie intracomunitara de bunuri - cod operatiune A sau achizitie intracomunitara de servicii: cod operatiune S;

g) operatiunea se declara fie la rd. 5, 5.1 si 18,18.1 - achizitia de bunuri, fie la rd. 7, 7.1 si 20, 20.1 - achizitia de servicii

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Taxe PFA. CAS si CASS de platit in cazul PFA-urilor care au avut pierderi fiscale

    • PFA-urile au, ca alte entitati, diferite obligatii fiscale si declarative. Printre cele mai importante se numara declararea si plata contributiilor sociale si sunt reglementate de Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Iar in acest articol vom vedea, explicat de specialist, care sunt acestea in cazul PFA-urilor care au inregistrat pierderi fiscale. Avem speta urmatoare. O PFA are pierdere aferenta anului 2024. In anul 2023 in Declaratia Unica la venituri estimate nu s-a declarat nimic. In...» citeste mai departe aici

  • Taxe PFA. Care sunt EXCEPTIILE de la plata CASS in 2025

    • Conform legislatiei in vigoare, contributia la asigurarile sociale de sanatate (CASS) ramane si in 2025 la o cota de 10% din veniturile nete realizate pentru PFA-uri si se aplica atat celor care obtin venituri peste un anumit plafon, cat si celor care nu sunt scutiti pe plata CASS. Reamintim ca nivelul salariului minim brut de 4.050 lei determina noile plafoane de venit pentru CASS. In continuarea articolului vom vedea care sunt EXCEPTIILE de la plata CASS in cazul PFA, in 2025.» citeste mai departe aici

  • Deductibilitate cheltuieli. Sunt deductibile sau nu cheltuielile de PROTOCOL, DIURNA si pentru CADOURI?

    • Fiecare firma trebuie sa stie ca anumit cheltuileli, facute pentru activitatea economica a firmei sau cele pentru cadouri oferite salariatilor, au un tratament fiscal diferit, insa unele pot fi deduse de la calculul impozitului pe profit. Iar in acest articol vom vedea unde se incadreaza cheltuielile de protocol, cele cu diurna sau cele pentru cadouri oferite angajatilor.» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri in 2025. Atentie la depunerea D177 si la sponsorizari [VIDEO]

    • Impozitul minim pe cifra de afaceri este o problema de mare interes pentru contribuabilii din Romania, mai ales ca au tot aparut modificari si schimbari in ultima perioada. In acest articol vom vedea cateva reglementari importante cu privire la acest impozit, dar si informatii despre sponsorizarile efectuate de firme. In plus, vom clarifica daca aceste persoane mai pot redirectiona din impozit prin D177 sau nu.» citeste mai departe aici

  • Sanctiuni e-Factura in 2025: Atentie la amenzile egale cu 15% din valoarea facturii [VIDEO]

    • Avand in vedere ca sistemul e-Factura este un sistem functional de ceva timp deja, iar obligativitatea lui a fost extinsa pentru toate categoriile de contribuabili, trebuie sa fiti foarte atenti la emiterea si inregistrarea facturilor. In acest articol vom vedea pana cand trebuie transmise facturile in E-Factura, care sunt sanctiunile, atat in cazul facturilor emise, cat si pentru cele primite, dar si un VIDEO explicativ cu privire la acest subiect.» citeste mai departe aici

  • Raportare SAF-T si D406. Cum se completeaza sectiunea Produse

    • Sistemul SAF-T a fost introdus de autoritati deja de ceva timp, iar raportarea se face prin transmiterea D406. Exista insa in continuare neclaritati pentru contribuabilii care trebuie sa o depuna. Una dintre intrebarile frecvente se refera la modul in care trebuie completata sectiunea Produse. Avem urmatorul caz. Pentru raportarea SAF-T, modulul 2.9. Products [Produse], ce informatii ar trebui sa includem? In softul de contabilitate nu avem informatii referitoare la codul NC, metoda de evaluare,...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016