Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Ce obligatii fiscale are un freelancer privind activitatile ocazionale efectuate in strainatate?

18-Mai-2015
7776

O persoana care locuieste in Romania si care efectueaza activitati ocazionale in strainatate ( free lancer) trebuie sa plateasca pentru veniturile obtinute impozit pe venit, alaturi de CAS sau CASS?

Pentru a identifica tratamentul fiscal aplicabil este important a cunoa?te calitatea persoanei fizice (rezidente romane, cu domiciliul in Romania, rezidenta in virtutea centrului intereselor vitale amplasat in Romania sau al prezentei in Romania pentru o perioada sau mai multe perioade ce depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, care se incheie in anul calendaristic vizat), modalitatea de desfasurare a activitatii independente si natura contractului incheiat (desfasurarea activitatii in Romania, desfasurarea activitatii prin intermediul unui sediu permanent sau o baza fixa pe care persoana fizica ar putea-o avea in strainatate), si nu in ultimul rand statul in care este desfasurata activitatea sau de unde sunt platite veniturile, pentru aplicarea prevederilor conventiilor de evitare a dublei impuneri si a celor a acordurilor bilaterale sau regulamenteor europene in materie de securitate sociala.

Potrivit art. 40 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, persoanelor fizice rezidente romane, cu domiciliul in Romania datoreaza impozit pe venit pentru veniturile obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei. Veniturile realizate din strainatate se supun impozitarii prin aplicarea cotelor de impozit asupra bazei de calcul determinate dupa regulile proprii fiecarei categorii de venit, in functie de natura acestuia. Contribuabilii care obtin venituri impozabile din strainatate au obligatia sa le declare, potrivit declaratiei specifice, pana la data de 25 mai a anului urmator celui de realizare a venitului.

Pentru veniturile din strainatate, impozabile in Romania, ca urmare a desfasurarii unor activita?i in strainatate, cum cum sunt spre exemplu veniturile din profesii libere, din activita?i comerciale, din valorificarea drepturilor de proprietate intelectuala, precum si alte venituri impozabile potrivit Titlului III din Codul fiscal, persoanele fizice rezidente romane, cu domiciliul in Romania au obligatia de a depune formularului 201 - Declaratie privind veniturile realizate din strainatate (OPANAF 52/2012). Organul fiscal stabileste impozitul anual datorat si emite o decizie de impunere, in intervalul si in forma stabilite prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Diferentele de impozit ramase de achitat, conform deciziei de impunere anuala, se platesc in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere, perioada pentru care nu se calculeaza si nu se datoreaza sumele stabilite potrivit reglementarilor in materie, privind colectarea creantelor bugetare.

Foarte important este identificarea prevederilor conventiei pentru evitarea dublei impuneri aplicabile in masura in care Romania are incheiata un astfel de acord cu statul in care este desfasurata activitate. Prezentand certificat de rezidenta fiscala in Romania, persoana fizica va putea pretinde in baza conventiei pentru evitarea dublei impuneri aplicarea articolului care reglementeaza tipul de venit realizat. Persoana va solicita, daca este cazul, certificatul de atestare a impozitului platit sau retinut in strainatate pentru a obtine in Romania creditul fiscal conform cu art. 90 din Codul fiscal coroborat cu prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri in ceea ce priveste eliminarea dublei impuneri. Astfel, cand o persoana fizica rezidenta in Romania ob?ine venituri care in conformitate cu prevederile conven?iei de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu statul strain sunt supuse impozitului pe venit in statul strain, pentru evitarea dublei impuneri se va aplica metoda prevazuta in conven?ie.

Din punct de vedere al obligatilor privind contributiile sociale, ca regula generala, potrivit art. 296 indice 21 alin (1) din Codul fiscal, persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente in calitate de persoane cu statut de persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati economice, intreprinzatori titulari ai unei intreprinderi individuale, membri ai unei intreprinderi familiale sau din profesii libere au calitatea de contribuabil la sistemul public de pensii si la cel de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte. Persoana fizica va datora prin urmare pentru veniturile din activitati independente realizate contributia de asigurari sociale datorata in cota integrala, sub rezerva exceptiilor cuprinse in Capitolul II din Titlul IX indice 2 din Codul fiscal, si contributia de asigurari sociale de sanatate datorata in cota individuala.

Respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania presupune aplicarea acordurilor bilaterale sau regulamentelor UE in materie de securitate sociala (Regulamentul CE 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala, Regulamentul CE 987/2009 de stabilire a procedurii de punere in aplicare a Regulamentului CE 883/2004).

Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii

In raport cu persoanele fizice din state membre ale UE, regula generala conform Regulamentului CE 883/2004 prevede ca persoana care desfasoara o activitate independenta intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv. De asemenea, persoana care desfasoara in mod obisnuit o activitate independenta intr-un stat membru si care se deplaseaza in alt stat membru pentru a desfasura o activitate similara continua sa fie supusa legislatiei primului stat membru, cu conditia ca durata previzibila a activitatii sa nu depaseasca douazecisi patru de luni.

Persoana care desfasoara in mod obisnuit o activitate independenta in doua sau mai multe state membre se supune fie legislatiei statului membru de resedinta, in cazul in care exercita o parte substantiala a activitatii sale in statul membru respectiv, fie legislatiei statului membru in care este situat centrul de interes al activitatilor sale, in cazul in care nu isi are resedinta intr-unul din statele membre in care desfasoara o parte substantiala a activitatii sale.

Certificarea legislatiei aplicabile se face cu documentul portabil A1 si in cazul lucratorilor independenti. Lucratorii independenti care se deplaseaza, in mod frecvent pe teritoriul altui stat membru, in vederea desfasurarii unei activitati determinate se adreseaza CNPAS in vederea obtinerii formularului A1. Astfel, in functie de fiecare situatie particulara, vor fi aplicabile, dupa caz, prevederile de mai sus, persoana nedatorand in statul membru UE contributii sociale obligatorii daca ceritifca faptul ca legislatia aplicabila este cea a statului de resedinta (Romania). Daca persoana nu prezinta un asemenea document portabil care sa ateste ca legislatia aplicabila este cea a statului de resedinta, va putea fi supusa prevederilor legislatiei statul membru in ceea ce priveste contributiile sociale.

In situatia in care activitatea va fi desfasurata intr-un stat din afara UE cu care Romania are incheiat acord in domeniul securitatii sociale, vor fi aplicabile prevederile acestuia, iar in caz contrar, persoana poate fi supusa contributiilor sociale din statul de desfasurare a activitatii in functie de legislatia aplicabila in acel stat.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dani Cucu, consultant fiscal

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Ce obligatii fiscale are un freelancer privind activitatile ocazionale efectuate in strainatate?":
Rating:

Nota: 4.35 din 10 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Guvernul va schimba impozitarea PFA si plata CAS! Vine si cu nou proiect pentru Codul penal
    • Guvernul continua programul de aplicare a unor masuri care vizeaza taxele si impozitele din Romania. Daca unele taxe se reduc (precum conditia unui capital minim social de 200 lei la infiintarea unei firme, reducerea impozitului pe venit de la 16% la 10%), exista si masuri care impoziteaza suplimentar veniturile bugetare. Cititi si ATENTIE! ANAF ar putea trimite decizii de incasare contributii din ultimii 4 ani! Ar urma astfel sa se elimine impozitul pe dividende, dar sa se reduca si cota...» citeste mai departe aici

  • ATENTIE! ANAF ar putea trimite decizii de incasare contributii din ultimii 4 ani
    • In urma unor intalniri cu premierul Grindeanu si oficiali ANAF, Agentia Nationala de Administrare Fiscala a anuntat mai multe masuri care vizeaza, pe de o parte, o mai buna relatie intre autoritatile fiscale si contribuabil si, pe de alta parte, cresterea colectarilor de taxe la bugetul de stat. In perioada urmatoare, ANAF ar putea incepe sa trimita decizii de plata pentru asigurarile de sanatate neachitate in ultimii patru ani tot din lipsa de eficienta in comunicare intre mai multe institutii...» citeste mai departe aici

  • Cum se impoziteaza in 2017 bunurile sau serviciile acordate gratuit asociatilor
    • Pentru contribuabilii platitori de impozit pe profit cheltuielile facute in favoarea actionarilor sau asociatilor, altele decat cele generate de plati pentru bunurile livrate sau serviciile prestate contribuabilului, la pretul de piata pentru aceste bunuri sau servicii, sunt cheltuieli nedeductibile la determinarea rezultatului fiscal. Printre altele, sunt considerate cheltuieli facute in favoarea actionarilor sau asociatilor: - bunurile, marfurile si serviciile acordate actionarilor sau...» citeste mai departe aici

  • Buletin ANAF: Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 20-16 martie 2017
    • Va tinem la curent cu noutatile publicate de ANAF, prin Directia Generala de Servicii pentru Contribuabili. Noile acte normative sunt incluse perioada 20-16 martie 2017. 1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22/2017 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.43/2013 privind unele masuri pentru dezvoltarea si sustinerea fermelor de familie si facilitarea accesului la finantare al fermierilor, pentru completarea art. 51 din Legea nr.329/2009 privind reorganizarea...» citeste mai departe aici

  • Anulare repartizare profit si impozit dividende. Procedura explicata in detaliu
    • Procedura de mai jos, de natura juridica si de guvernanta corporativa, este explicata in detaliu prin cele de mai jos, cu privire la anularea repartizarii profitului: Avem astfel urmatoarele date date: "In anul 2015 o societate a repartizat la dividende suma de 75.000 lei din profitul anului 2014. Dividendele nu au fost ridicate si nu s-a declarat si platit impozitul pana la 25 ianuarie 2016. In anul 2016 societatea repartizeaza din nou la dividende suma de 130.000 lei din profitul anului 2015...» citeste mai departe aici

  • Cum identificam operatiunile scutite de TVA? Furnizarea unui serviciu informatii prin sms
    • Situatiile in care anumite servicii sunt scutite de TVA se supun unui regim distinct. Prevederile in vigoare, consultate si explicate in mod corect, previn situatiile in care se fac confuzii cu privire la operatiunile scutite. Avem astfel urmatorul caz: "O societate bancara doreste furnizarea unui serviciu de transmitere informatii prin SMS si va percepe un comision per SMS incasabil la momentul furnizarii fiecarui SMS. Valoarea acestuia este mai mare decat cea cu care achizitioneaza acest...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.