Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Ce obligatii fiscale are un freelancer privind activitatile ocazionale efectuate in strainatate?

18-Mai-2015
11771

O persoana care locuieste in Romania si care efectueaza activitati ocazionale in strainatate ( free lancer) trebuie sa plateasca pentru veniturile obtinute impozit pe venit, alaturi de CAS sau CASS?

Pentru a identifica tratamentul fiscal aplicabil este important a cunoa?te calitatea persoanei fizice (rezidente romane, cu domiciliul in Romania, rezidenta in virtutea centrului intereselor vitale amplasat in Romania sau al prezentei in Romania pentru o perioada sau mai multe perioade ce depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, care se incheie in anul calendaristic vizat), modalitatea de desfasurare a activitatii independente si natura contractului incheiat (desfasurarea activitatii in Romania, desfasurarea activitatii prin intermediul unui sediu permanent sau o baza fixa pe care persoana fizica ar putea-o avea in strainatate), si nu in ultimul rand statul in care este desfasurata activitatea sau de unde sunt platite veniturile, pentru aplicarea prevederilor conventiilor de evitare a dublei impuneri si a celor a acordurilor bilaterale sau regulamenteor europene in materie de securitate sociala.

Potrivit art. 40 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, persoanelor fizice rezidente romane, cu domiciliul in Romania datoreaza impozit pe venit pentru veniturile obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei. Veniturile realizate din strainatate se supun impozitarii prin aplicarea cotelor de impozit asupra bazei de calcul determinate dupa regulile proprii fiecarei categorii de venit, in functie de natura acestuia. Contribuabilii care obtin venituri impozabile din strainatate au obligatia sa le declare, potrivit declaratiei specifice, pana la data de 25 mai a anului urmator celui de realizare a venitului.

Pentru veniturile din strainatate, impozabile in Romania, ca urmare a desfasurarii unor activita?i in strainatate, cum cum sunt spre exemplu veniturile din profesii libere, din activita?i comerciale, din valorificarea drepturilor de proprietate intelectuala, precum si alte venituri impozabile potrivit Titlului III din Codul fiscal, persoanele fizice rezidente romane, cu domiciliul in Romania au obligatia de a depune formularului 201 - Declaratie privind veniturile realizate din strainatate (OPANAF 52/2012). Organul fiscal stabileste impozitul anual datorat si emite o decizie de impunere, in intervalul si in forma stabilite prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Diferentele de impozit ramase de achitat, conform deciziei de impunere anuala, se platesc in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere, perioada pentru care nu se calculeaza si nu se datoreaza sumele stabilite potrivit reglementarilor in materie, privind colectarea creantelor bugetare.

Foarte important este identificarea prevederilor conventiei pentru evitarea dublei impuneri aplicabile in masura in care Romania are incheiata un astfel de acord cu statul in care este desfasurata activitate. Prezentand certificat de rezidenta fiscala in Romania, persoana fizica va putea pretinde in baza conventiei pentru evitarea dublei impuneri aplicarea articolului care reglementeaza tipul de venit realizat. Persoana va solicita, daca este cazul, certificatul de atestare a impozitului platit sau retinut in strainatate pentru a obtine in Romania creditul fiscal conform cu art. 90 din Codul fiscal coroborat cu prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri in ceea ce priveste eliminarea dublei impuneri. Astfel, cand o persoana fizica rezidenta in Romania ob?ine venituri care in conformitate cu prevederile conven?iei de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu statul strain sunt supuse impozitului pe venit in statul strain, pentru evitarea dublei impuneri se va aplica metoda prevazuta in conven?ie.

Din punct de vedere al obligatilor privind contributiile sociale, ca regula generala, potrivit art. 296 indice 21 alin (1) din Codul fiscal, persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente in calitate de persoane cu statut de persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati economice, intreprinzatori titulari ai unei intreprinderi individuale, membri ai unei intreprinderi familiale sau din profesii libere au calitatea de contribuabil la sistemul public de pensii si la cel de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte. Persoana fizica va datora prin urmare pentru veniturile din activitati independente realizate contributia de asigurari sociale datorata in cota integrala, sub rezerva exceptiilor cuprinse in Capitolul II din Titlul IX indice 2 din Codul fiscal, si contributia de asigurari sociale de sanatate datorata in cota individuala.

Respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania presupune aplicarea acordurilor bilaterale sau regulamentelor UE in materie de securitate sociala (Regulamentul CE 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala, Regulamentul CE 987/2009 de stabilire a procedurii de punere in aplicare a Regulamentului CE 883/2004).

In raport cu persoanele fizice din state membre ale UE, regula generala conform Regulamentului CE 883/2004 prevede ca persoana care desfasoara o activitate independenta intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv. De asemenea, persoana care desfasoara in mod obisnuit o activitate independenta intr-un stat membru si care se deplaseaza in alt stat membru pentru a desfasura o activitate similara continua sa fie supusa legislatiei primului stat membru, cu conditia ca durata previzibila a activitatii sa nu depaseasca douazecisi patru de luni.

Persoana care desfasoara in mod obisnuit o activitate independenta in doua sau mai multe state membre se supune fie legislatiei statului membru de resedinta, in cazul in care exercita o parte substantiala a activitatii sale in statul membru respectiv, fie legislatiei statului membru in care este situat centrul de interes al activitatilor sale, in cazul in care nu isi are resedinta intr-unul din statele membre in care desfasoara o parte substantiala a activitatii sale.

Certificarea legislatiei aplicabile se face cu documentul portabil A1 si in cazul lucratorilor independenti. Lucratorii independenti care se deplaseaza, in mod frecvent pe teritoriul altui stat membru, in vederea desfasurarii unei activitati determinate se adreseaza CNPAS in vederea obtinerii formularului A1. Astfel, in functie de fiecare situatie particulara, vor fi aplicabile, dupa caz, prevederile de mai sus, persoana nedatorand in statul membru UE contributii sociale obligatorii daca ceritifca faptul ca legislatia aplicabila este cea a statului de resedinta (Romania). Daca persoana nu prezinta un asemenea document portabil care sa ateste ca legislatia aplicabila este cea a statului de resedinta, va putea fi supusa prevederilor legislatiei statul membru in ceea ce priveste contributiile sociale.

In situatia in care activitatea va fi desfasurata intr-un stat din afara UE cu care Romania are incheiat acord in domeniul securitatii sociale, vor fi aplicabile prevederile acestuia, iar in caz contrar, persoana poate fi supusa contributiilor sociale din statul de desfasurare a activitatii in functie de legislatia aplicabila in acel stat.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dani Cucu, consultant fiscal

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Ce obligatii fiscale are un freelancer privind activitatile ocazionale efectuate in strainatate?":
Rating:

Nota: 4.19 din 13 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Plafoane fiscale valabile in anul 2019. Cum arata noile limite?
    • UPDATE ianuarie 2019. Va prezentam in randurile urmatoare cele 7 plafoane fiscale actualizate in functie de cursul valutar de la data de 31.12.2018, ce au intrat in vigoare de la 1 ianuarie 2019. Cursul valutar publicat la data de 31 decembrie 2018 este: 4.6639 lei/euro. Anul 2019 a adus mai multe modificari din punct de vedere fiscal, inclusiv din perspectiva plafoanelor in functie de care se realizeaza anumite incadrari. In cele de mai jos, regasiti plafoanele fiscale valabile in 2019, conform...» citeste mai departe aici

  • Formulare pentru impozitul pe venit, in 2019
    • Formularele de declaratii si decizii de impunere pentru administrarea impozitului pe venit au fost aprobate prin Ordinul nr. 3780/2017, publicat in Monitorul Oficial nr. 1038/2017. Formularele pentru declararea veniturilor realizate incepand cu 1 ianuarie 2018 sunt: 1. Formularul 220, declaratia privind venitul estimat/norma de venit si fisa capacitatii de cazare Declaratia se completeaza si se depune de catre persoanele fizice care realizeaza venituri in bani si/sau in natura din Romania,...» citeste mai departe aici

  • OUG 114 - categorii de angajati pentru care se aplica prevederile Ordonantei
    • In studiul de caz de astazi, unul dintre specialistii nostri va explica cum se aplica prevederile OUG 114 pentru firmele de constructii care au si alte categorii de angajati (cum ar fi soferi, femeie de serviciu etc). "Dupa noile modificari din ianuarie 2019, trebuie sa aiba salariul minim la muncitorii necalificati care lucreaza in constructii 3.000 lei. Ce salariu minim trebuie sa aiba secretara de la firma, soferul, portarul, femeia de serviciu etc? Trebuie sa fie si ei cu salariu de 3.000...» citeste mai departe aici

  • ETAF din 14 ianuarie - noutatile fiscale ale saptamanii: Deciziile privind aspecte fiscale legislative ar putea fi luate cu o majoritate calificata
    • Federatia Europeana de Consultanta Fiscala – ETAF (The European Tax Adviser Federation), organizatia europeana care reuneste aproximativ 280.000 de profesionisti fiscali din Franta, Germania, Italia, Belgia, Romania si Ungaria, a publicat, luni, 14 ianuarie, noutatile fiscale ale saptamanii, de la nivel european. Comisia Europeana face demersuri pentru renuntarea la principiul unanimitatii in materie fiscala Dupa prezentarea unei Foi de parcurs, la sfarsitul lunii decembrie 2018, Comisia...» citeste mai departe aici

  • AMENZI de 2,45 milioane de Euro in TURISM, pentru impiedicarea scaderii preturilor la pachetele turistice
    • Consiliul Concurentei anunta ca a sanctionat 13 agentii de turim si Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism (ANAT) cu amenzi in valoare totala de 11.419.539.35 lei (aprox. 2,45 milioane euro). Potrivit Consiliului, in perioada iunie 2013-septembrie 2016, 13 agentii de turism si-ar fi coordonat politicile comerciale, facand inclusiv schimb de informatii sensibile din punct de vedere concurential, scopul fiind acela de a nu permite ca preturile produselor/pachetelor turistice comercializate sa...» citeste mai departe aici

  • Ministerul Energiei anunta majorari salariale de 12% pentru mineri
    • Minerii de la Complexul Energetic Oltenia (CEO) ar putea primi majorari salariale de 12%, dar numai dupa ce vor incepe negocierile intr-un cadru legal si dupa ce va fi reluata munca in cariere, anunta Ministerul Energiei, intr-un comunicat remis luni. "Ca urmare a situatiei generate de protestele extinse la carierele din Complexul Energetic Oltenia, Ministerul Energiei a mediat astazi o discutie intre conducerea CEO si membrii comisiei de negociere a CCM de la nivelul CEO. Precizam ca,...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016