Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ce obligatii revin in sarcina microintreprinderii apartinand intreprinzatorului debutant?

24-Oct-2016
2351

In cazul unui SRL-D infiintat la inceputul lunii octombrie 2016, verificam daca se aplica urmatoarele obligatii:

1) in termen de 30 de zile trebuie sa instiinteze Directia pentru Implementarea Proiectelor si Programelor pentru IMM?

2) in cazul in care are un singur angajat cu timp partial de 4 ore/zi cat este cota de impozit pe venit?

3) la ANAF se depune Declaratia 010?

1) Intr-adevar potrivit art. 4 lit. a) din OUG 6/2011 astfel cum a fost modificata prin Legea 97/2014, in afara obligatiilor stabilite prin actele normative in vigoare, aplicabile oricarui operator economic, microintreprinderea apartinand intreprinzatorului debutant are si obligatii specifice, printre care si notificarea in scris cu privire la infiintare oficiului teritorial pentru intreprinderi mici si mijlocii si cooperatie (O.T.I.M.M.C.) in a carui raza de competenta isi are sediul social, in termen de cel mult 30 de zile lucratoare de la inregistrare, in vederea luarii in evidenta;

Potrivit Procedurii de implementare a schemei de ajutor de minimis prevazuta in cadrul Programului pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii debutanti in afaceri, lista O.T.I.M.M.C. se gaseste in anexa nr. 4 la aceasta.


2) Potrivit art. 51 alin. (1) din Codul fiscal, cotele de impozitare pe veniturile microintreprinderilor sunt:

a) 1% pentru microintreprinderile care au peste 2 salariati, inclusiv;
b) 2% pentru microintreprinderile care au un salariat;
c) 3% pentru microintreprinderile care nu au salariati.

Prin exceptie de la aceste prevederi, pentru persoanele juridice romane nou-infiintate, care au cel putin un salariat si sunt constituite pe o durata mai mare de 48 de luni, iar actionarii/asociatii lor nu au detinut titluri de participare la alte persoane juridice, cota de impozitare este 1% pentru primele 24 de luni de la data inregistrarii persoanei juridice romane, potrivit legii. Cota de impozitare se aplica pana la sfarsitul trimestrului in care se incheie perioada de 24 de luni.

Conform alin. (4) al aceluiasi articol, prin salariat in vederea aplicarii uneia din cotele de impozitare prevazute la alin. (1) al art. 51 din Codul fiscal se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Conditia se considera indeplinita si in cazul microintreprinderilor care:

a) au persoane angajate cu contract individual de munca cu timp partial daca fractiunile de norma prevazute in acestea, insumate, reprezinta echivalentul unei norme intregi;

b) au incheiate contracte de administrare sau mandat, potrivit legii, in cazul in care remuneratia acestora este cel putin la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata.

Asadar, indiferent de numarul efectiv al salariatilor angajati cu contract individual de munca, important este ca fractiunile de norma insumate sa reprezinte echivalentul unei norme intregi de 8 ore pentru echivalarea unui salariat in vederea aplicarii cotelor de impozit pe venitul microintreprinderilor.

Conform alin. (5) al art. 51 din Codul fiscal, in cazul in care, in cursul anului fiscal, numarul de salariati se modifica, cotele de impozitare stabilite in functie de numarul de salariati se aplica in mod corespunzator, incepand cu trimestrul in care s-a efectuat modificarea.

In aceste conditii, avand in vedere ca fractiunea de norma corespunde echivalentului a 4 ore, microintreprinderea se incadreaza in conditiile pentru aplicarea cotei de 3% intrucat desi are angajat un salariat, nu indeplineste conditia de angajare cu norma intreaga a unui salariat in vederea aplicarii cotei de impozitare mai favorabile.

3) Potrivit art. 82 din Codul de procedura fiscala, orice persoana sau entitate care este subiect intr-un raport juridic fiscal se inregistreaza fiscal primind un cod de identificare fiscala. Formularul 010 Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica (OPANAF 3698/2015) se completeaza si se depune de catre persoanele juridice romane cu ocazia primei inregistrari fiscale, de regula cu ocazia infiintarii, declaratia de mentiuni se completeaza ori de cate ori se modifica datele declarate anterior, iar declaratia de radiere se completeaza cu ocazia radierii inregistrarii fiscale.

In cazul analizat, persoana juridica trebuie sa depuna declaratia de inregistrare fiscala in termen de 30 de zile de la data infiintarii potrivit legii.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dani Cucu - Consultant fiscal, director al societatii de consultanta. Global Tax Management S.R.L.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Bon fiscal emis eronat. Cum se poate face corectia contabila

    • Bonul fiscal este un document important in desfasurarea activitatii unei firme, fiindca include informatii referitoare la toate tranzactiile efectuate de aceasta, precum livrari de bunuri sau prestari de servicii, si este emis de casele de marcat fiscale electronice. Tocmai de aceea este necesar ca acestea sa fie corecte atunci cand sunt oferite clientilor de catre comercianti. Insa cum putem proceda in cazul in care o firma a emis un bon fiscal eronat? Cum se poate face corectia contabila?...» citeste mai departe aici

  • Controale ANAF 2024. Nereguli descoperite la persoanele fizice in luna august

    • Persoanele fizice, la fel ca cele juridice, au obligatii fiscale catre stat precum plata unor impozite, taxe sau contributii catre buget. In caz contrar, in urma controalelor ANAF, s-a putea sa fie amendate sau sa sufere alte consecinte fiscale. In acest articol vom vedea ce nereguli au descoperit inspectorii ANAF in urma controalelor la persoanele fizice din luna august 2024, asa cum apare in documentul publicat de institutie pe site-ul oficial. Controale ANAF 2024. Nereguli descoperite la...» citeste mai departe aici

  • RO e-Factura la nivelul ONRC. Cand are institutia obligatia de a trimite facturile in sistem

    • Referitor la prevederile OUG nr. 120/2021 privind administrarea sistemului national RO-e Factura si cele ale Codului Fiscal (Legea nr. 227/2015), Oficiul National al Registrului Comertului va aduce la cunostinta urmatoarele aspecte: RO e-Factura la nivelul ONRC. Cand are institutia obligatia de a trimite facturile in sistem Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC), prin activitatea sa de baza desfasurata ca autoritate publica, emite facturi fara TVA pentru serviciile specifice...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016