Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Ce rol joaca, de fapt, penalitatea de nedeclarare?

02-Mar-2016
1414

Una din temele abordate in noul numar al Revistei de Finante si Contabilitate, editate sub egida Ministerului de Finante, cu titlul "Noul Cod de procedura fiscala - un pas mare in echilibrarea raportului dintre contribuabil si administratia fiscala", e reprezentata de penalitatea de nedeclarare.

Reglementarea, introdusa prin Codul de procedura fiscala aplicabil incepand cu anul 2016, are legatura cu raportul juridic dintre contribuabil si administratia fiscala, dar este destinata, in primul rand, cresterii gradului de conformare a contribuabililor, o reprezinta penalitatea de nedeclarare.

Aceasta are rolul de a aplica un tratament echitabil raportat la comportamentul contribuabililor, in sensul diferentierii celor care declara corect, dar nu platesc, de cei care nu declara sau, mai mult, savarsesc fapte de evaziune fiscala dovedite juridic.

Astfel, s-a pornit de la realitatea ca sistemul fiscal din Romania, ca de altfel si cel din marea majoritate a tarilor europene, este unul de tip declarativ, cu alte cuvinte contribuabilul, in baza legislatiei fiscale, stabileste, calculeaza si declara la un termen prestabilit suma pe care o are de plata sub forma de impozit sau taxa la buget.

Insa, acest tip de sistem fiscal declarativ simplu si eficient pentru administratia fiscala genereaza si doua riscuri majore pentru administratia fiscala, si anume: riscul de neplata la termen si riscul de nedeclarare la termen.

In scopul diminuarii frecventei producerii lor, aceste doua riscuri sunt contracarate de administratia fiscala prin doua tipuri de metode.

Prima - de tip proactiv - respectiv executarea silita prompta a sumelor declarate si neachitate sau acordarea de esalonari la plata in cazul neplatii la termen a obligatiilor declarate si controlul fiscal al contribuabililor in cazul nedeclararii impozitului.

Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari


Rezolvati rapid si perfect legal orice problema generata de noile reglementari ce modifica in Codul fiscal 4 argumente solide pentru a va abona la Consilier – Taxe si Impozite pentru Contabili 1 Evitati garantat orice greseala fiscala din contabilitate 2 Va rezolvati rapid toate problemele de fiscalitate 3 Salvati sume importante din...

Oferta Speciala
expira in 1 ora 59 min 59 sec

A doua - de tip stimulativ - prin legiferarea unor mecanisme de stabilire a obligatiilor accesorii pentru sumele neachitate sau nedeclarate care sa determine un comportament fiscal cat mai corect al contribuabililor, adica sa declare si sa plateasca la termen obligatiile legale.

Sistemul de accesorii, pentru a fi echitabil, trebuie sa indeplineasca cel putin un criteriu, si anume acela de a sanctiona gradual, in functie de gravitatea faptei contribuabilului, aprecierea gravitatii facandu-se in functie de: existenta sau nu a unei intentii a neplatii sau nedeclararii, volumul obligatiilor in cauza si intinderea in timp a faptei.

Noul sistem adoptat urmareste ca sarcina fiscala totala reprezentand accesorii sa fie stabilita in corelare directa cu natura faptei contribuabilului, indiferent de tipul de accesorii pe care acesta le suporta. Elementul de noutate este de fapt o sanctiune, nu o taxa noua care, datorita flexibilitatii sistemului, produce efecte punitive doar pentru evazionistii dovediti juridic.

Caracteristicile noului sistem pot fi consultate AICI.


Sursa: Revista de Finante si Contabilitate - MFP

 

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Ce rol joaca, de fapt, penalitatea de nedeclarare?":
Rating:

Nota: 4.88 din 4 voturi
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Atentie contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018

Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Neplatitor de TVA: Plafon venituri din chirii
    • Ce venituri se iau in calcul in stabilirea plafonului de 300.000 de lei pentru firmele neplatitoare de TVA? La intrebarea aceasta vor raspunde specialistii nostri aratand daca veniturile din chirii (facturate fara TVA) intra in aceasta limita, in cazul unei societati care presteaza servicii de coafura si alte activitati de infrumusetare. Raspunsul specialistului Potrivit art. 292 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal, sunt scutite de TVA arendarea, concesionarea, inchirierea si leasingul de bunuri...» citeste mai departe aici

  • Ajutor de la stat pentru crearea de noi locuri de munca, din partea MFP
    • Ministerul Finantelor Publice (MFP) anunta ca vor fi alocate 614 milioane de lei, bugetul pe 2018, pentru crearea de noi locuri de munca. Aceste finantari vor merge catre investiile mari din sectoarele de activitate de varf si 10 septembrie, anunta reprezentanti Ministerului, luni, intr-un comunciat de presa. “Au fost depuse 32 de cereri pentru investitii in valoare totala de 3,8 mld lei, care ar urma sa creeze 5.242 de locuri de munca si pentru care ajutorul de stat solicitat se...» citeste mai departe aici

  • Romania, tara in care frauda cu TVA este la cele mai ridicate cote din UE
    • Comisia Europeana a publicat vineri raportul “VAT Gap”, in care cifrele arata ca Romania este statul din Uniunea Europeana cu cel mai ridicat nivel al fraudei cu TVA. Raportul prezinta situatia sistemului fiscal actual si al colectarii taxei TVA la nivelul Uniunii. Potrivit raportului, Romania pierde in fiecare an venituri de 27,55 miliarde lei, adica aproximativ 6 miliarde de euro, consecinta a necolectarii Taxei pe Valoare Adaugata (TVA). Asta inseamna, mai exact, o frauda cu TVA...» citeste mai departe aici

  • Vicepresedinte ASF: Guvernul gandeste un cadru legislativ pentru contruirea de fonduri suverane
    • In prezent, Guvernul Romaniei gandeste un cadru legislativ prin care sa se construiasca apoi fonduri suverane, a declarat, luni - 24 septembrie, vicepresedintele Autoritatii pentru Supraveghere Financiara (ASF), Mircea Ursache, prezent la Forumul Pietei de Capital, eveniment organizat de Financial Intelligence. "Dupa ce Curtea Constitutionala a declarat actul normativ neconstitutional si l-a inaintat emitentului, celui care a emis actul, asistam la o noua abordare din partea Guvernului Romaniei....» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, Contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016