Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Ce rol joaca, de fapt, penalitatea de nedeclarare?

02-Mar-2016
1489

Una din temele abordate in noul numar al Revistei de Finante si Contabilitate, editate sub egida Ministerului de Finante, cu titlul "Noul Cod de procedura fiscala - un pas mare in echilibrarea raportului dintre contribuabil si administratia fiscala", e reprezentata de penalitatea de nedeclarare.

Reglementarea, introdusa prin Codul de procedura fiscala aplicabil incepand cu anul 2016, are legatura cu raportul juridic dintre contribuabil si administratia fiscala, dar este destinata, in primul rand, cresterii gradului de conformare a contribuabililor, o reprezinta penalitatea de nedeclarare.

Aceasta are rolul de a aplica un tratament echitabil raportat la comportamentul contribuabililor, in sensul diferentierii celor care declara corect, dar nu platesc, de cei care nu declara sau, mai mult, savarsesc fapte de evaziune fiscala dovedite juridic.

Astfel, s-a pornit de la realitatea ca sistemul fiscal din Romania, ca de altfel si cel din marea majoritate a tarilor europene, este unul de tip declarativ, cu alte cuvinte contribuabilul, in baza legislatiei fiscale, stabileste, calculeaza si declara la un termen prestabilit suma pe care o are de plata sub forma de impozit sau taxa la buget.

Insa, acest tip de sistem fiscal declarativ simplu si eficient pentru administratia fiscala genereaza si doua riscuri majore pentru administratia fiscala, si anume: riscul de neplata la termen si riscul de nedeclarare la termen.

In scopul diminuarii frecventei producerii lor, aceste doua riscuri sunt contracarate de administratia fiscala prin doua tipuri de metode.

Prima - de tip proactiv - respectiv executarea silita prompta a sumelor declarate si neachitate sau acordarea de esalonari la plata in cazul neplatii la termen a obligatiilor declarate si controlul fiscal al contribuabililor in cazul nedeclararii impozitului.

A doua - de tip stimulativ - prin legiferarea unor mecanisme de stabilire a obligatiilor accesorii pentru sumele neachitate sau nedeclarate care sa determine un comportament fiscal cat mai corect al contribuabililor, adica sa declare si sa plateasca la termen obligatiile legale.

Sistemul de accesorii, pentru a fi echitabil, trebuie sa indeplineasca cel putin un criteriu, si anume acela de a sanctiona gradual, in functie de gravitatea faptei contribuabilului, aprecierea gravitatii facandu-se in functie de: existenta sau nu a unei intentii a neplatii sau nedeclararii, volumul obligatiilor in cauza si intinderea in timp a faptei.

Noul sistem adoptat urmareste ca sarcina fiscala totala reprezentand accesorii sa fie stabilita in corelare directa cu natura faptei contribuabilului, indiferent de tipul de accesorii pe care acesta le suporta. Elementul de noutate este de fapt o sanctiune, nu o taxa noua care, datorita flexibilitatii sistemului, produce efecte punitive doar pentru evazionistii dovediti juridic.

Caracteristicile noului sistem pot fi consultate AICI.


Sursa: Revista de Finante si Contabilitate - MFP

 

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Ce rol joaca, de fapt, penalitatea de nedeclarare?":
Rating:

Nota: 4.88 din 4 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016