
Raportul Special
realizat de specialisti
Pentru angajatii cu contract individual de munca part-time se vor aplica noi reguli la calcularea contributiilor sociale, incepand cu august 2022, conform OG 16/2022.
OG 16/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative si alte masuri financiar-fiscale a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 716 din 15 iulie 2022.
Conform actului normativ, calcularea taxelor (contributii sociale) pentru contractele part-time se va face la nivelul unui slariu minim brut de 2.550 lei, chiar daca veniturile efective din salarii sunt sub aceasta suma.
Contributia de asigurari sociale datorata de catre persoanele fizice care obtin venituri din salarii sau asimilate salariilor, in baza unui contract individual de munca cu norma intreaga sau cu timp partial nu poate fi mai mica decat nivelul contributiei de asigurari sociale calculate prin aplicarea cotei de CAS asupra salariului de baza minim brut pe tara in vigoare in luna pentru care se datoreaza contributia de asigurari sociale, corespunzator numarului zilelor lucratoare din luna in care contractul a fost activ.
Aceste prevederi nu se aplica in cazul persoanelor fizice aflate in una dintre urmatoarele situatii:
-sunt elevi sau studenti, cu varsta pana la 26 de ani, aflati intr-o forma de scolarizare;
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
-sunt ucenici, potrivit legii, in varsta de pana la 18 ani;
-sunt persoane cu dizabilitati sau alte categorii de persoane carora prin lege li se recunoaste posibilitatea de a lucra mai putin de 8 ore pe zi;
-au calitatea de pensionari pentru limita de varsta in sistemul public de pensii, cu exceptia pensionarilor pentru limita de varsta care beneficiaza de pensii de serviciu in baza unor legi/statute speciale, precum si a celor care cumuleaza pensia pentru limita de varsta din sistemul public de pensii cu pensia stabilita in unul dintre sistemele de pensii neintegrate sistemului public de pensii;
-realizeaza in cursul aceleiasi luni venituri din salarii sau asimilate salariilor in baza a doua sau mai multe contracte individuale de munca, iar baza lunara de calcul cumulata aferenta acestora este cel putin egala cu salariul de baza minim brut pe tara.
Pentru aplicarea exceptiilor, angajatorul trebuie sa solicite documentele justificative persoanelor fizice aflate in situatiile respective.
In cazul in care contributia de asigurari sociale calculata potrivit regulilor vechi este mai mica decat contributia de asigurari sociale stabilita potrivit noilor prevederi, diferenta se suporta de catre angajator/platitorul de venit in numele angajatului/beneficiarului de venit.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Impozitul HORECA va fi eliminat din 2023. Firmele au la dispozitie doua optiuni de plata: impozit micro sau impozit pe profitFirme care obtin venituri din consultanta. Cum se face trecerea la plata impozitului pe profit in anul 2023?Nou mod de calcul al impozitului/taxei pe cladiri incepand cu anul 2023, conform OG 16/2022Pana pe 5 septembrie 2022 trebuia depusa Declaratia pe propria raspundere de angajatii cu mai multe CIM part-timeDin 1 ianuarie 2023 toate microintreprinderile care NU au salariati vor trece la plata impozitului pe profitUltimele articole
Proiect: Impozitul majorat pe locuinte se va aplica din 1 ianuarie 2026! Ar putea fi introdusa si e-ProprietateaContractul de inchiriere: conditii, obligatii si modelPana pe 25 octombrie 2023 trebuie depusa la fisc D100 pentru plata impozitului micro si pe profitAnumite firme NU vor trece la plata impozitului pe profit in 2023, chiar daca depasesc plafonul de 500.000 euro pentru microintreprinderiImpozitul pe cladiri: TOT ce trebuie sa stii despre acesta in 2023Articole similare
Microintreprinderile trebuie sa aiba cel putin un angajat din 2023. Este vorba despre CIM intreg sau CIM PARTIAL?Salariul minim trebuie majorat, obligatoriu, dupa 2 ani, chiar si pentru salariatii cu CIM PARTIALPentru cine NU se aplica noua lege cu privire la supraimpozitarea contractelor part timeSalariatii cu CIM PARTIAL din constructii beneficiaza de facilitatile fiscale aduse de OMF 1528/2022?Buletin informativ ANAF: 5 acte normative cu incidenta in materie fiscala au fost publicate in perioada 11-15 iulie 2022Ultimele articole
Angajatii care au mai multe CIM vor fi obligati sa depuna la angajatori o declaratie pe propria raspundereCIM cu doua zile pe saptamana, cu salariu sub suma de 2.550 lei. CAS si CASS se stabilesc la salariul minim brut?Taxe contracte part-time: Ce angajati sunt exceptati de la supraimpozitareContract part-time la mai multe firme: cum se calculeaza CAS si CASS in acest cazRealizarea de venituri pe perioada concediului pentru cresterea copilului. Cand se suspenda indemnizatia?Articole similare
In atentia antreprenorilor: Schema de ajutor de minimis pentru mestesuguri si artizanatNoutati Legislatie Fiscala 02 - 05 februrie 2009Plata: Impozitul pe veniturile realizate din transferul masei patrimoniale fiduciareFiecare cetatean din Romania va plati taxa pe stalp, cel mai anti-economic impozit din ultimii 10 aniFactura de avans pentru prestari de servicii intracomunitare. Ce reguli respectam?Ultimele articole
Taxe PFA. Care sunt EXCEPTIILE de la plata CASS in 2025Cheltuieli deductibile. Reparatiile suportate prin CASCO sunt sau nu deductibileContract de inchiriere. Obligatii fiscale importanteRegistrul de CASa. PFA-urile si II-urile au obligatia completarii lui?Taxe PFA. Plafoane CAS si CASS pentru PFASfaturi de la experti
Documente de anexat la formularul 060
Intrebare: Declaratia de radiere nu va fi insotita de actul doveditor referitor la incetarea calitatii de subiect de drept fiscal - certificatul de inregistrare mentiuni la ORC, din motivul ca punctul de lucru nu a fost desfiintat/radiat la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Semnarea si depunerea situatiilor financiare anuale conform ordinului nr. 107/2025
Intrebare: In cazul in care fiecare client incheie contract cu un expert contabil pentru semnarea bilanturilor, este suficient ca bilantul sa fie semnat olograf de catre expertul contabil sau trebuie sa semneze si digital? In acest caz,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA