Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ce trebuie sa facem ca sa inregistram corect cheltuielile in avans

23-Oct-2023
8486
Ce trebuie sa facem ca sa inregistram corect cheltuielile in avans
In cele ce urmeaza vom vedea ce trebuie sa facem ca sa inregistram corect in contabilitate cheltuielile in avans. 

Cheltuielile platite/de platit in exercitiul financiar curent, dar care privesc exercitiile financiare urmatoare, se inregistreaza distinct in contabilitate, la cheltuieli in avans (contul 471 „Cheltuieli inregistrate in avans”).

In acest cont se inregistreaza, in principal, urmatoarele cheltuieli si venituri: chirii, abonamente, asigurari si alte cheltuieli efectuate anticipat, respectiv veniturile din chirii, abonamente si alte venituri aferente perioadelor sau exercitiilor urmatoare.

In contul 471 „Cheltuieli inregistrate in avans” se inregistreaza, de asemenea, achizitiile de certificate de emisii de gaze cu efect de sera si certificate verzi, efectuate in cursul perioadei curente, dar care sunt aferente unei perioade ulterioare, urmand a se recunoaste drept cheltuieli ale perioadelor viitoare in care urmeaza a se utiliza.

Onorariile si comisioanele bancare achitate in vederea obtinerii de imprumuturi pe termen lung se recunosc pe seama cheltuielilor inregistrate in avans.

Cheltuielile in avans urmeaza sa se recunoasca la cheltuieli curente esalonat, pe perioada de rambursare a imprumuturilor respective.

Cu ajutorul contului 471 „Cheltuieli inregistrate in avans” se tine evidenta cheltuielilor efectuate in avans care urmeaza a se suporta esalonat pe cheltuieli, pe baza unui scadentar, in perioadele/exercitiile financiare viitoare. Contul 471 „Cheltuieli inregistrate in avans” este un cont de activ.

In debitul contului 471 „Cheltuieli inregistrate in avans” se inregistreaza sumele reprezentand chiriile, abonamentele, certificatele de emisii de gaze cu efect de sera achizitionate, sumele aferente prestarii ulterioare de servicii (de exemplu, asistenta tehnica) si alte cheltuieli efectuate anticipat in contraparida cu 401, 512, 531.

In creditul contului 471 „Cheltuieli inregistrate in avans” se inregistreaza sumele repartizate in perioadele/exercitiile financiare urmatoare pe cheltuieli, conform scadentarelor in contrapartida cu 605, 611 la 628, 652, 658, 666. Soldul contului reflecta cheltuielile efectuate in avans.

Clarificarea veniturilor in avans si a clientilor creditori

(modificari aduse OMPF nr. 1802/2014 prin ordinul nr. 4291/2022 pentru reglementarea unor aspecte contabile)

419 ”CLIENTI – CREDITORI” 
311. -(1) Avansurile acordate furnizorilor, precum si cele primite de la clienti se inregistreaza in contabilitate in conturi distincte.
(2) Avansurile acordate furnizorilor de imobilizari se reflecta distinct de avansurile acordate altor furnizori.
311 indice 1 (06/01/2023 - punctul a fost introdus prin Ordinul nr. 4291/2022)
(1) Daca un client plateste o suma inainte ca entitatea sa transfere acestuia un bun sau un serviciu, in momentul incasarii entitatea inregistreaza o datorie fata de client. In acest caz, datoria fata de client reprezinta obligatia entitatii de a transfera clientului bunurile sau serviciile pentru care a incasat suma respectiva.
(2) Sumele incasate in conditiile alin. (1) se inregistreaza ca o datorie fata de client (contul 419 «Clienti - creditori»). Entitatea scoate din evidenta acea datorie si recunoaste venituri atunci cand transfera bunurile sau serviciile respective si, prin urmare, isi indeplineste obligatia contractuala.

Ce rezulta din aceasta prevedere?
Atunci cand o companie primeste un avans de la un client, inainte de a livra bunurile sau serviciile pentru care a fost platit avansul, compania trebuie sa inregistreze suma respectiva ca o datorie fata de client. Aceasta se face pentru a reflecta obligatia companiei de a livra efectiv bunurile sau serviciile respective.

Exemplu de inregistrari contabile:

Avans primit: 25.000 lei Vanzare bunuri: 55.000 lei
1. Primirea avansului, pe baza facturii de avans (inainte de livrarea burilor):
Avans fara TVA: 25.000 / 1.19 = 21.008,40 lei TVA: 25.000 - 21.008,40 = 3.991,60 lei
4111 „Clienti” = % 419 „Clienti – creditori” 21.008,40 lei 4427 „TVA colectata” 3.991,60 lei
2. Incasarea avansului:
5121 „Conturi la banci in lei” = 4111 „Clienti” 25.000 lei
3. Vanzarea bunurilor:
Din totalul de 55.000 lei, Vanzare fara TVA: 55.000 / 1.19 = 46.218,49 lei TVA: 55.000 - 46.218,49 = 8.781,51 lei
4111 „Clienti” = % 707 „Venituri din vanzarea marfurilor” 46.218,49 lei 4427 „TVA colectata” 8.781,51 lei
4. Stingerea creantei fata de client prin decontarea avansului (se storneaza inregistrarea initiala):
4111 „Clienti” = % 419 „Clienti – creditori” (21.008,40 lei) 4427 „TVA colectata” (3.991,60 lei)
5. Incasarea diferentei:
Diferenta incasata de la furnizor = 55.000 lei – 25.000 lei = 30.000 lei
5121 „Conturi la banci in lei” = 4111 „Clienti” 30.000 lei
472 ”VENITURI INREGISTRATE IN AVANS”
351. -(1) Cheltuielile platite/de platit si veniturile incasate/de incasat in exercitiul financiar curent, dar care privesc exercitiile financiare urmatoare, se inregistreaza distinct in contabilitate, la cheltuieli in avans (contul 471 "Cheltuieli inregistrate in avans") sau venituri in avans (contul 472 "Venituri inregistrate in avans"), dupa caz.
(2) In aceste conturi se inregistreaza, in principal, urmatoarele cheltuieli si venituri: chirii, abonamente, asigurari si alte cheltuieli efectuate anticipat, respectiv veniturile din chirii, abonamente si alte venituri aferente perioadelor sau exercitiilor urmatoare.
(3) In contul 471 "Cheltuieli inregistrate in avans" se inregistreaza, de asemenea, achizitiile de certificate de emisii de gaze cu efect de sera si certificate verzi, efectuate in cursul perioadei curente, dar care sunt aferente unei perioade ulterioare, urmand a se recunoaste drept cheltuieli ale perioadelor viitoare in care urmeaza a se utiliza.
(4) Onorariile si comisioanele bancare achitate in vederea obtinerii de imprumuturi pe termen lung se recunosc pe seama cheltuielilor inregistrate in avans. Cheltuielile in avans urmeaza sa se recunoasca la cheltuieli curente esalonat, pe perioada de rambursare a imprumuturilor respective.
(5) Prevederile alin. (4) nu se aplica pentru operatiunile in derulare la data trecerii la aplicarea prezentelor reglementari.
351 indice 1: (06/01/2023 - punctul a fost introdus prin Ordinul nr. 4291/2022)
(1) O entitate poate percepe uneori un avans nerambursabil de la client, la inceputul contractului sau aproape de aceasta data (de exemplu, comisioanele de activare din contractele de telecomunicatii, comisioanele de constituire din anumite contracte de servicii si onorariile initiale din unele contracte de furnizare). In aceasta situatie entitatea trebuie sa stabileasca daca avansul incasat se refera la prestarea unui serviciu intr-o perioada viitoare.
(2) Daca avansul incasat reprezinta o plata in avans efectuata de un client pentru servicii care urmeaza sa fie prestate intr-o perioada viitoare, suma corespunzatoare se evidentiaza in contul 472 «Venituri inregistrate in avans», urmand a fi recunoscuta la venituri atunci cand vor fi prestate serviciile respective. In cazul in care avansul nu se refera la servicii viitoare, suma incasata de la client se recunoaste pe seama veniturilor perioadei.

Punctul 351 indice 1 (prevedere introdusa in 2023):
Se axeaza pe avansurile nerambursabile percepute de la clienti la inceputul unui contract, un aspect care nu este mentionat la punctul 351.
Adauga clarificari privind determinarea unui avans (daca reprezinta venituri in avans sau venituri recunoscute imediat).

Concluzie: Prin introducerea Punctului 351 indice 1, reglementarea a adaugat clarificari privind tratamentul avansurilor nerambursabile incasate de la clienti si cum ar trebui ele sa fie recunoscute. Aceasta este o nuanta care nu a fost abordata in prevederea veche. Diferenta principala dintre cele doua prevederi este aceasta focalizare pe avansurile nerambursabile si clarificarea lor contabila.

Acesta a fost un raspuns oferit in luna septembrie 2023 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Impozit pe dividende in 2025. Cui se aplica si termen de plata

    • Dividendele sunt partea din profitul unei companii care este distribuita actionarilor ca urmare a investitiei lor in actiunile firmei respective. Dividendele se pot distribui fie anual, fie trimestrial, cu depunerea bilantului interimar si pentru ele se plateste impozit conform prevederilor legale. Afla din acest articol cat este impozitul pe dividende in 2025 si cine are obligatia de a-l plati la bugetul statului si ce alte taxe se platesc pentru dividende. » citeste mai departe aici

  • Venituri din dividende. Ce obligatii fiscale ai daca incasezi dividende

    • Veniturile din dividende reprezinta o sursa de castig pentru multi investitori, dar si o categorie fiscala care implica responsabilitati legale clare. Daca primesti dividende, este important sa cunosti obligatiile fiscale asociate acestora, inclusiv impozitul pe venit si contributiile sociale, acolo unde este cazul. In acest articol, vom detalia ce taxe trebuie sa plateasca beneficiarii de dividende in 2025, ce termene trebuie respectate si care sunt pasii necesari pentru a ramane in...» citeste mai departe aici

  • Doua impozite noi, introduse de autoritati. ANAF actualizeaza formularele 010, 013, 700 privind vectorul fiscal

    • Noi impozite au fost introduse prin Legea nr. 290/2024 si Ordonanta de Urgenta nr. 156/2024, aducand schimbari semnificative pentru contribuabilii din domeniile respective. Este vorba despre obligatii suplimentare pentru institutiile de credit, sub forma unui impozit suplimentar pe cifra de afaceri, precum si pentru persoanele juridice care detin constructii, care vor fi supuse unui impozit pe constructii incepand cu 1 ianuarie 2025. In acest context, ANAF actualizeaza, printr-un...» citeste mai departe aici

  • Reminder ANAF! Luni, 20 ianuarie 2025, termenul limita de depunere a unei notificari importante

    • Conform legislatiei in vigoare, asa cum reaminteste si ANAF contribuabililor, data de 20 ianuarie 2025 este termenul limita de depunere a notificarii pentru aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare. Reminder ANAF! Luni, 20 ianuarie 2025, termenul limita de depunere a notificarii importante Administratia Judeteana a Finantelor Publice Ialomita reaminteste contribuabililor ca, luni 20 ianuarie 2025, este termenul de depunere al urmatoarelor declaratii, in scopul notificarii...» citeste mai departe aici

  • Microintreprindere in 2025. Restrictii privind aplicarea regimului micro, in anumite conditii

    • Pentru a aplica regimul microintreprinderii si in anul 2025, avand in vedere modificarile legislative recente, firmele trebuie sa indeplineasca mai multe conditii la data de 31 decembrie 2024, asa cum apar in Codul Fiscal. Insa, daca firmele au fost platitoare de impozit pe profit in anii 2023-2024, exista mai multe restrictii cu privire la posibilitatea de a reveni la impozitul pe veniturile micro. Microintreprindere in 2025. Restrictii privind aplicarea regimului micro In acest sens, este...» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Hotarare AGA dividende si reglementari cheie

    • Distribuirea dividendelor se face pe baza Hotararii Adunarii Generale a Actionarilor (AGA). Aceasta hotarare se emite in conformitate cu reglementarile legale si statutul companiei, fiind un pas crucial in procesul de remunerare a actionarilor. In articolul de fata, vom prezenta modelul unei hotarari AGA pentru distribuirea dividendelor si vom oferi cateva aspecte cheie de luat in considerare in ceea ce priveste dividendele.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016