Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Ce trebuie sa stim privind TVA-ul la incasare inainte de 1 ianuarie 2013

12-Dec-2012
2815
Va prezentam mai jos cele mai importante caracteristici ale sistemului taxei pe valoarea adaugata (TVA) la incasare, care se va aplica incepand cu 1 ianuarie 2013.
 

Aplicabilitate obligatorie


Persoane impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul Fiscal, cu sediul activitatii in Romania si cifra de afaceri in anul precedent mai mica de 2.250.000 lei. Cifra de afaceri pentru calculul plafonului este constituita din valoarea totala a livrarilor de bunuri si prestarile de servicii taxabile si/sau scutite cu drept de deducere precum si operatiunile pentru care locul livrarii/prestarii se considera a fi in strainatate conform art. 132 si 133 din Codul Fiscal. Data aplicarii - prima zi a celei de-a doua perioade fiscale din anul urmator.
Persoanele impozabile cu sediul in Romania care se inregistreaza ca platitoare de TVA in cursul anului. Data aplicarii - data inregistrarii in scopuri de TVA.

Atentie!

La data depasirii plafonului cifrei de afaceri in anul curent sistemul se aplica pana la sfarsitul perioadei fiscale urmatoare celei in care s-a depasit.

Sistemul se aplica numai de persoanele inregistrate pe art. 153 din Codul Fiscal si care au sediul activitatii in Romania.

Exigibilitate

Exigibilitatea taxei aferente contravalorii neincasate intervine:

- in termen de 90 de zile calendaristice de la data emiterii facturii, calculate conform dispozitiilor Codului de Procedura Civila;

- in cea de-a 90-a zi calendaristica de la termenul-limita prevazut de lege pentru emiterea facturii, calculata conform dispozitiilor Codului de Procedura Civila.

Prin incasarea contravalorii livrarii sau prestarii se intelege orice modalitate prin care furnizorul/prestatorul obtine contrapartida pentru aceste operatiuni de la beneficiar sau de la un tert precum plata in bani, plata in natura, compensarea, cesiunea de creante, utilizarea unor instrumente de plata.



Exceptii de la aplicare:

- persoanele care fac parte dintr-un grup fiscal unic - art. 127 alin. (8) din Codul Fiscal;
- operatiuni pentru care locul livrarii sau prestarii nu se considera a fi in Romania;
- persoanele nestabilite in Romania chiar daca sunt inregistrate in scopuri de TVA in Romania (direct sau prin reprezentant fiscal);
- persoanele impozabile care au sediul activitatii in afara Romaniei dar sunt stabilite in Romania prin sediu fix conform art. 125^1 alin. (2) lit. b).



Operatiuni exceptate:

- livrari/prestari pentru care beneficiarul este persoana obligata la plata TVA;
- livrari/prestari scutite de TVA;
- livrari/prestari cu incasare in numerar;
- operatiuni supuse regimurilor speciale (art. 152^1 Regimul special pentru agentiile de turism; art. 152^2 Regimuri speciale pentru bunurile second-hand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitati; art. 152^3 Regimul special pentru aurul de investitii);
- livrari/prestari catre beneficiari persoane afiliate (art. 7 din Codul Fiscal).

Reguli pentru facturi emise inainte de intrarea in sistem:

- nu se aplica sistemul pentru facturile pentru contravaloarea totala a livrarilor/prestarilor emise inainte de data intrarii in sistem (indiferent daca sunt sau nu incasate) daca faptul generator intervine dupa intrarea in sistem;
- pentru facturi reprezentand contravaloarea partiala a livrarilor/prestarilor emise inainte de intrarea in sistem (indiferent daca au fost sau nu incasate) pentru care faptul generator intervine dupa data intrarii in sistem - se aplica sistemul numai pentru diferentele ce vor fi facturate dupa intrarea in sistem.

Reguli pentru facturi emise inainte de iesirea din sistem

- Pentru facturi reprezentand contravaloarea totala a livrarilor/prestarilor emise inainte de data iesirii din sistem (indiferent daca au fost sau nu incasate) pentru care faptul generator intervine dupa iesirea din sistem - se aplica sistemul (exigibilitatea intervine la incasare);
- pentru facturi reprezentand contravaloarea partiala a livrarilor/prestarilor emise inainte de data iesirii din sistem pentru care faptul generator intervine dupa data iesirii se aplica sistemul numai pentru taxa aferenta contravalorii partiale a livrarii/prestarii facturate inainte de iesirea din sistem.


Determinarea taxei aferente incasarii contravalorii integrale sau partiale a livrarii/prestarii

Fiecare incasare (totala sau partiala) se considera ca include si TVA. Taxa colectata se determina prin aplicarea sutei majorate (24; 9; 5 x 100/124; 109; 105).

Procedura deducerii

Dreptul de deducere a TVA aferente achizitiilor efectuate de o persoana impozabila de la o persoana impozabila care aplica sistemul TVA la incasare este amanat pana in momentul in care taxa aferenta bunurilor si serviciilor care i-au fost livrate/prestate a fost platita furnizorului/prestatorului sau.
Dreptul de deducere a TVA aferente achizitiilor efectuate de o persoana impozabila care aplica sistemul TVA la incasare este amanat pana in momentul in care taxa aferenta bunurilor si serviciilor care i-au fost livrate/prestate a fost platita furnizorului/prestatorului sau, chiar daca o parte din operatiunile realizate de persoana impozabila sunt excluse de la aplicarea sistemului TVA la incasare.

Alte reglementari

- inscrierea pe facturi a mentiunii "TVA la incasare" este obligatorie pentru operatiunile pentru care contribuabilii sunt obligati sa aplice sistemul;
- in situatia in care furnizorul/prestatorul este inscris in Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare la data emiterii unei facturi, dar omite sa inscrie mentiunea "TVA la incasare", desi operatiunea nu este exceptata de la aplicarea sistemului de TVA la incasare, beneficiarul are obligatia sa exercite dreptul de deducere la data platii facturii;
- determinarea cifrei de afaceri pentru plafon se face potrivit bazei de impozitare inscrisa in Decont, formular 300, pe randurile corespunzatoare operatiunilor taxabile si/sau scutite cu drept de deducere, inclusiv operatiuni pentru care locul livrarii/prestarii se considera a fi in strainatate plus randurile de regularizari corespunzatoare;
pentru inregistrarea in sistem pentru 1.01.2013 - cifra de afaceri se calculeaza pentru perioada 1.10.2011 - 30.09.2012 se declara pana la 25.10.2012 prin formularul 097. Atentie! Cei care nu au solicitat inregistrarea in sistem vor fi inregistrati din oficiu de organele fiscale!;
- in situatia in care cifra de afaceri in perioada 1.10.2011-30.09.2012 este mai mica decat 2.250.000, dar, la 31.12.2012, societatea are codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, nu va fi inregistrata in Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare, sau va fi radiata daca a fost inregistrata;
- persoanele impozabile care se inregistreaza in scopuri de TVA in perioada 30.09 - 31.12.2012 si care au cifra de afaceri mai mica de 2.250.000 lei aplica sistemul incepand cu prima zi a celei de-a doua perioade fiscale din 2013 - trebuie sa depuna notificarea pana la 25.01.2013. Daca nu depun notificarea vor fi luate in evidenta din oficiu. in acest caz, nu beneficiaza de dreptul de deducere pentru achizitii decat ulterior platii facturilor si colecteaza TVA conform regulilor generale - la facturare - art. 156^3 alin. (11) din Codul Fiscal;
- persoanele impozabile care aplica sistemul si depasesc in cursul anului plafonul de 2.250.000 lei aplica sistemul pana la sfarsitul perioadei fiscale urmatoare celei in care plafonul a fost depasit - depun notificarea pana la 25 a lunii urmatoare perioadei fiscale in care au depasit plafonul - daca nu au depus notificarea sunt radiate din oficiu de organele fiscale din Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare. in acest caz, intre data la care persoana impozabila avea obligatia de a nu mai aplica sistemul si data radierii din oficiu, deduce TVA la achizitii la data platii facturilor si colecteaza la facturare (nu la incasare) - art. 156^3 alin. (12) din Codul Fiscal;
- Agentia Nationala de Administrare Fiscala organizeaza Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare. Registrul este public si se afiseaza pe siteul ANAF. inscrierea si radierea in/din Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare se face de catre organul fiscal competent, pe baza notificarilor depuse de persoanele impozabile sau din oficiu;
- persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA care aplica sistemul TVA la incasare au obligatia sa mentioneze in jurnalele pentru vanzari facturile emise pentru livrari de bunuri/prestari de servicii pentru care este obligatorie aplicarea sistemului TVA la incasare, chiar daca exigibilitatea taxei nu intervine in perioada fiscala in care a fost emisa factura. In plus, in jurnalele pentru vanzari se inscriu si urmatoarele informatii in cazul acestor operatiuni:

- numarul si data documentului de incasare sau, dupa caz, data la care a expirat termenul-limita de 90 de zile prevazut la art. 134^2 alin. (5) din Codul Fiscal;

- valoarea integrala a contravalorii livrarii de bunuri/prestarii de servicii, inclusiv TVA;

- baza impozabila si TVA aferenta;

- valoarea incasata, inclusiv TVA, precum si baza impozabila si TVA exigibila corespunzatoare sumei incasate sau, dupa caz, la expirarea termenului-limita de 90 de zile prevazut la art. 134^2 alin. (5) din Codul Fiscal se evidentiaza daca exista diferente de sume neincasate, care devin exigibile, precum si baza impozabila si TVA exigibila corespunzatoare sumei respective;

- diferenta reprezentand baza impozabila si TVA neexigibila.

*

Baza legala: Ordonanta Guvernului nr. 15/2012 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal; Hotararea Guvernului nr. 1.071/2012 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004.

Sursa: DGFP Valcea


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Ce trebuie sa stim privind TVA-ul la incasare inainte de 1 ianuarie 2013":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Consecinte depasire plafon de incasari in numerar
    • O societate comerciala care detine casa de marcat fiscala emite bonuri fiscale pentru incasarile realizate pentru populatie, iar pentru societatile comerciale emite factura pe care o inregistreaza in contabilitate si o raporteaza in Declaratia nr. 394. Incasarea facturii care nu se realizeaza intotdeauna in aceeasi zi sau in aceeasi luna cu data emiterii facturii o realizeaza in baza chitantei. Inspectorii ANAF au aplicat o sanctiune de 20 000 lei pentru faptul ca se emit inca chitante in...» citeste mai departe aici

  • OFICIAL! NOUL MODEL de formular pentru "Decont de taxa pe valoarea adaugata" - Formularul 300
    • UPDATE 21 aug. 2019 Ordinul nr. 2227/2019 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (300) "Decont de taxa pe valoarea adaugata" a fost publicat in Monitorul Oficial, nr. 687, de ieri - 20.08.2019. Mai jos aveti un extras din Ordinul 2227/2019. Articolul initial, 27 iun. 2019 Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a pus in dezbatere publica un proiect de ordin pentru aprobarea unui nou modelul de formular pentru "Decont de taxa pe valoarea adaugata". Este vorba despre...» citeste mai departe aici

  • Procedura de stabilire din oficiu a CAS si a CASS datorate de persoanele fizice (proiect de OPANAF)
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a pus in dezbatere publica, marti – 20 august, un proiect de ordin al presedintelui ANAF pentru aprobarea "Procedurii privind stabilirea din oficiu a contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de persoanele fizice, precum si a modelului si continutului unor formulare”. In prezent, potrivit art.155 alin.(1) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, contribuabilii la sistemul de...» citeste mai departe aici

  • Fiscul raspunde: Cand se vor conecta aparatele de marcat din Romania la sistemul informatic ANAF?
    • MFP si ANAF au tot transmis informari catre contribuabili si atentionari privind obligativitatea dotarii cu noile aparate de marcat electronice fiscal (AMEF), insa operatorii fiscali inca nu stiu cand vor fi conectate casele de marcat la serverul Fiscului, pentru a scapa de transmiterea lunara a formularelor. Cu ceva timp in urma, Finantele propuneau modificarea Legii prevenirii, astfel incat contribuabilii care nu au respectat termenul de dotare cu noile case de marcat sa poata fi sanctionati...» citeste mai departe aici

  • Precizari ANAF: Calcularea cifrei de afaceri pentru aplicarea facilitatilor fiscale in domeniul constructiilor. Reglementari
    • Daca inca mai aveti intrebari privind reglementarile in privinta calcularii cifrei de afaceri pentru aplicarea facilitatilor fiscale in domeniul constructiilor, cel mai probabil va va fi de folos cea mai recenta informare transmisa de Directia Generala Regionala a Finantelor Publice (DGRFP) Brasov. Asadar, pentru a veni in ajutorul contribuabililor inca nedumeriti in privinta reglementarilor privind calculul cifrei de afaceri pentru aplicarea facilitatilor fiscale in domeniul constructiilor,...» citeste mai departe aici

  • Ministrul Energiei: Numai Parlamentul mai poate modifica OUG 114
    • Prezent la conferinta Focus Energetic, ministrul Energiei - Anton Anton a declarat, joi – 22 august, ca modificarea Ordonantei de Urgenta nr. 114/2018 sta acum in mainile Parlamentului. Acesta a precizat ca la nivelul Guvernului nu exista niciun fel de intentie de a face acest lucru. "(OUG, n.r.) 114 este in Parlament, in comisie, si toate amendamentele pe care si noi, si altii am fi dorit sa le aducem la 114, respectiv OUG 19, sunt acolo. Deci este in puterea Parlamentului sa o modifice",...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016