Un proiect editorial marca Rentrop&Straton -
Liderul informatiilor specializate din Romania
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ce venituri nu pot fi poprite de organele fiscale

02-Iul-2018
9404

Se intampla adesea ca o persoana sa ajunga in punctul in care nu-si mai poate plati datoriile catre stat sau catre alte institutii, motiv pentru care este pus in situatia de a fi executat silit. Asta inseamna ca organele competente pun poprire pe veniturile persoanei care nu si-a achitat la timp datoriile. 

Trebuie sa precizam, insa, ca exista doua tipuri de venituri: cele care se supun executarii silite prin poprire, potrivit Codului civil, si cele care nu pot fi poprite, dupa cum urmeaza:

1. Sumele ce reprezinta venituri banesti ale debitorului persoana fizica, realizate ca angajat, pensiile de orice fel, precum si ajutoarele sau indemnizatiile cu destinatie speciala sunt supuse urmaririi de catre platitorul venitului, numai potrivit dispozitiilor Codului de procedura civila, republicat, cu modificarile ulterioare;

2. Sumele reprezentand credite nerambursabile ori finantari primite de la institutii sau organizatii nationale ori internationale pentru derularea unor programe ori proiecte nu sunt supuse executarii silite prin poprire, in cazul in care impotriva beneficiarului acestora a fost pornita procedura executarii silite.

Asadar, daca realizati venituri din salarii sau pensii, acestea pot fi poprite, dar lunar, tertul poprit (angajatorul sau Casa de Pensii) retine si vireaza catre bugetul de stat o suma in cuantum de maximum 1/3 din veniturile obtinute, asa cum dispune Codul civil.

Pe de alta parte, daca sunteti in derularea unui proiect sau participati la diverse programe care presupun finantare nerambursabila sau rambursabila de la institutii ori de la organizatii nationale si/sau internationale, asupra acestora nu se poate pune poprire.

In cazul in care se decide totusi poprirea veniturilor, pentru situatiile descrise la punctul 1, exista 2 reguli de baza pe care trebuie sa le respecte orice organ de executare silita atunci cand se decide sa infiinteze o poprire:
– Nicio poprire nu poate fi infiintata fara a exista o somatie de plata comunicata debitorului prin mijloacele de comunicare prevazute de Codul de procedura fiscala (direct-remitere sub semnatura, prin posta, prin mijloace electronice de transmitere la distanta, prin publicitate);


– Nicio poprire pe disponibilitatile banesti din conturile bancare ale debitorilor nu poate fi aplicata inainte de implinirea unui termen de 30 de zile de la data comunicarii somatiei.

In consecinta, numai popririle pe veniturile datorate de terti se pot infiinta inaintea implinirii termenului de 30 de zile de la comunicarea somatiei.

Dupa infiintarea popririi, tertul poprit este obligat:

a) sa plateasca, de indata sau dupa data la care creanta devine exigibila. organului fiscal suma retinuta si cuvenita, in contul indicat de organul de executare silita;

b) sa indisponibilizeze bunurile mobile necorporale poprite, instiintand despre aceasta organul de executare silita.

Bancile au obligatia sa plateasca sumele indisponibilizate in contul indicat de organul de executare silita in termen de 3 zile de la indisponibilizare.

Din momentul indisponibilizarii, respectiv de la data si ora primirii adresei de infiintare a popririi asupra disponibilitatilor banesti, bancile nu procedeaza la decontarea documentelor de plata primite, respectiv la debitarea conturilor debitorilor, si nu accepta alte plati din conturile acestora pana la achitarea integrala a obligatiilor fiscale inscrise in adresa de infiintare a popririi, cu exceptia:

a) sumelor necesare platii drepturilor salariale, inclusiv a impozitelor si a contributiilor aferente acestora, retinute la sursa, daca, potrivit declaratiei pe propria raspundere a debitorului sau reprezentantului sau legal, rezulta ca debitorul nu detine alte disponibilitati banesti;

b) sumelor necesare platii accizelor de catre antrepozitarii autorizati. in acest caz, debitorul prezinta institutiei de credit odata cu dispozitia de plata si copia certificata, conform cu originalul, a autorizatiei de antrepozitar;

c) sumelor necesare platii accizelor, in numele antrepozitarilor autorizati, de catre cumparatorii de produse energetice;

d) sumelor necesare platii obligatiilor fiscale de care depinde mentinerea valabilitatii inlesnirii; in acest caz, debitorul va prezenta institutiei de credit odata cu dispozitia de plata si copia certificata, conform cu originalul, a documentului prin care s-a aprobat inlesnirea la plata.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016