Raportul Special
realizat de specialisti
Se intampla adesea ca o persoana sa ajunga in punctul in care nu-si mai poate plati datoriile catre stat sau catre alte institutii, motiv pentru care este pus in situatia de a fi executat silit. Asta inseamna ca organele competente pun poprire pe veniturile persoanei care nu si-a achitat la timp datoriile.
Trebuie sa precizam, insa, ca exista doua tipuri de venituri: cele care se supun executarii silite prin poprire, potrivit Codului civil, si cele care nu pot fi poprite, dupa cum urmeaza:
1. Sumele ce reprezinta venituri banesti ale debitorului persoana fizica, realizate ca angajat, pensiile de orice fel, precum si ajutoarele sau indemnizatiile cu destinatie speciala sunt supuse urmaririi de catre platitorul venitului, numai potrivit dispozitiilor Codului de procedura civila, republicat, cu modificarile ulterioare;
2. Sumele reprezentand credite nerambursabile ori finantari primite de la institutii sau organizatii nationale ori internationale pentru derularea unor programe ori proiecte nu sunt supuse executarii silite prin poprire, in cazul in care impotriva beneficiarului acestora a fost pornita procedura executarii silite.
Asadar, daca realizati venituri din salarii sau pensii, acestea pot fi poprite, dar lunar, tertul poprit (angajatorul sau Casa de Pensii) retine si vireaza catre bugetul de stat o suma in cuantum de maximum 1/3 din veniturile obtinute, asa cum dispune Codul civil.
Pe de alta parte, daca sunteti in derularea unui proiect sau participati la diverse programe care presupun finantare nerambursabila sau rambursabila de la institutii ori de la organizatii nationale si/sau internationale, asupra acestora nu se poate pune poprire.
In cazul in care se decide totusi poprirea veniturilor, pentru situatiile descrise la punctul 1, exista 2 reguli de baza pe care trebuie sa le respecte orice organ de executare silita atunci cand se decide sa infiinteze o poprire:
– Nicio poprire nu poate fi infiintata fara a exista o somatie de plata comunicata debitorului prin mijloacele de comunicare prevazute de Codul de procedura fiscala (direct-remitere sub semnatura, prin posta, prin mijloace electronice de transmitere la distanta, prin publicitate);
Cartea Verde a Contabilitatii
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
In consecinta, numai popririle pe veniturile datorate de terti se pot infiinta inaintea implinirii termenului de 30 de zile de la comunicarea somatiei.
Dupa infiintarea popririi, tertul poprit este obligat:
a) sa plateasca, de indata sau dupa data la care creanta devine exigibila. organului fiscal suma retinuta si cuvenita, in contul indicat de organul de executare silita;
b) sa indisponibilizeze bunurile mobile necorporale poprite, instiintand despre aceasta organul de executare silita.
Bancile au obligatia sa plateasca sumele indisponibilizate in contul indicat de organul de executare silita in termen de 3 zile de la indisponibilizare.
Din momentul indisponibilizarii, respectiv de la data si ora primirii adresei de infiintare a popririi asupra disponibilitatilor banesti, bancile nu procedeaza la decontarea documentelor de plata primite, respectiv la debitarea conturilor debitorilor, si nu accepta alte plati din conturile acestora pana la achitarea integrala a obligatiilor fiscale inscrise in adresa de infiintare a popririi, cu exceptia:
a) sumelor necesare platii drepturilor salariale, inclusiv a impozitelor si a contributiilor aferente acestora, retinute la sursa, daca, potrivit declaratiei pe propria raspundere a debitorului sau reprezentantului sau legal, rezulta ca debitorul nu detine alte disponibilitati banesti;
b) sumelor necesare platii accizelor de catre antrepozitarii autorizati. in acest caz, debitorul prezinta institutiei de credit odata cu dispozitia de plata si copia certificata, conform cu originalul, a autorizatiei de antrepozitar;
c) sumelor necesare platii accizelor, in numele antrepozitarilor autorizati, de catre cumparatorii de produse energetice;
d) sumelor necesare platii obligatiilor fiscale de care depinde mentinerea valabilitatii inlesnirii; in acest caz, debitorul va prezenta institutiei de credit odata cu dispozitia de plata si copia certificata, conform cu originalul, a documentului prin care s-a aprobat inlesnirea la plata.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Executorul judecatoresc versus executorul fiscal. Analiza comparativa MFPPopriri pe numele unui salariat. Care e ordinea stingerii datoriilor?ANAF explica unde dispar banii pentru pensiiModificari aduse Titlului III Impozit pe venit din Codul fiscal incepand cu 1 iunie 2015Efectele pozitive ale transmiterii electronice a poprilor pe conturiUltimele articole
E-Factura, OBLIGATORIE din 1 ianuarie 2025 pentru relatia B2C. Ce trebuie sa stie firmeleAmnistie fiscala, OUG 107/2024. Cum poti beneficia de facilitati daca trebuie sa modifici regimul de impozitareAmnistie fiscala 2024: Procedura pe care trebuie sa o urmeze datornicii, conform Ordinului 5521/2024Amnistie fiscala, OUG 107/2024. Notificarea autoritatilor se poate face optional, insa cererea este obligatorieFisa sintetica pe platitor. Cum o poti obtine si la ce servesteSfaturi de la experti
Profit reinvestit activitate in domeniul agricol
Intrebare: O societate comerciala, platitoare de impozit pe profit de la 01.01.2024, cu activitate in domeniul agricol (cod CAEN 0111), este inregistrata in vectorul fiscal cu impozit pe profit anual, cu termen de depunere D101 si plata...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Beneficii pentru plata in termen a impozitului pe profit
Intrebare: Va rog sa imi spuneti de ce facilitati beneficiem aferente anului 2024, mai precis la calculul impozitului pe profit, plata la termen etc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Impozitul pe dividende de 10% NU se aplica dividendelor distribuite INAINTE de 1 ianuarie 2025
Impozit pe profit: D101 si D101 Grup Fiscal, MODIFICATE de ANAF. Noi instructiuni de completare
Ajustarea de TVA. Ce inseamna, situatii in care intervine si studii de caz utile
Declaratia Unica in 2025. ANAF a actualizat PDF-ul inteligent care poate fi depus online de PFA-uri
Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabilii bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineasca
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA