Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Centrala Incidentelor de Plati. In ce conditii facem apel la CIP?

18-Sep-2014
2117
In materialul urmator, va aducem la cunostinta care sunt conditiile in care facem apel la Centrala Incidentelor de Plati. Retinem astfel ca incidentul de plata este neindeplinirea intocmai si la timp a obligatiilor titularilor de cont in timpul procesului de decontare a instrumentului de plata, obligatii rezultate prin efectul legii, a caror neindeplinire este adusa la cunostinta CIP de catre persoanele declarante.

Am citat aceasta definitie din Regulamentul BNR nr. 1/2012 (publicat in Monitorul Oficial nr. 49/2012), care stabileste cum este organizata si cum functioneaza la BNR Centrala Incidentelor de Plati (CIP).

Institutia gestioneaza incidente de plata majore care pot surveni in folosirea instrumentelor de plata cec, cambie sau bilet la ordin. De fapt, procedurile se declanseaza la decontarea instrumentului de plata, cand declarantul aduce la cunostinta CIP situatii de refuzare a unuia din instrumentele de plata.

Situatii posibile de refuz la plata

Pentru cec, regulamentul prevede
:
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Vezi detalii
Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii
Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii
Vezi detalii
Planului de conturi general 2017
Planului de conturi general 2017
Vezi detalii

- cec refuzat la plata pentru ca a fost emis fara autorizarea trasului;

- cec refuzat la plata din lipsa totala de disponibil, in cazul prezentarii la plata inainte de expirarea termenului de prezentare;

- cec refuzat la plata din lipsa partiala de disponibil, in cazul prezentarii la plata inainte de expirarea termenului de prezentare;

- cec refuzat la plata pentru ca a fost emis cu data falsa;

- cec refuzat la plata pentru ca a fost emis de un tragator aflat in interdictie bancara.

In cazul biletului la ordin si al cambiei, refuzul de plata poate fi generat de una dintre urmatoarele situatii:

- bilet la ordin/cambie cu scadenta la vedere refuzat(a) la plata din lipsa totala de disponibil, in cazul prezentarii la plata in termen;

- bilet la ordin/cambie cu scadenta la vedere refuzat(a) la plata din lipsa partiala de disponibil, in cazul prezentarii la plata in termen;

- bilet la ordin/cambie cu scadenta la un anume timp de la vedere, la un anume timp de la data emiterii sau la o data fixa refuzat(a) la plata din lipsa totala de disponibil, in cazul prezentarii la plata la termen;

- bilet la ordin/cambie cu scadenta la un anume timp de la vedere, la un anume timp de la data emiterii sau la o data fixa refuzat(a) la plata din lipsa partiala de disponibil, in cazul prezentarii la plata la termen.

Ca urmare a unui incident de plata major produs cu cec, institutia de credit trasa poate impune interdictie bancara unui titular de cont, regimul prin care acesta din urma nu mai are voie sa emita cecuri pe o perioada de un an.

Obligatul la plata este persoana fizica sau juridica, rezidenta ori nerezidenta, care prin emiterea/acceptarea unui instrument de plata este tinut sa onoreze obligatia asumata. Obligatul la plata pentru cec este tragatorul, pentru cambie este trasul acceptant, iar pentru bilet la ordin este subscriitorul.

Cine declara incidente de plati si cine poate utiliza acest serviciu

Potrivit Regulamentului, persoanele declarante la CIP sunt institutiile de credit - persoane juridice romane, pentru toate informatiile privind incidentele de plati produse de catre proprii titulari de cont sau de cei din unitatile lor teritoriale. Toti intra si sucursalele din Romania ale institutiilor de credit straine, pentru toate informatiile privind incidentele de plati produse de catre proprii titulari de cont.

Persoanele cu risc sunt persoanele fizice sau juridice, rezidente ori nerezidente, care au fost inscrise in Fisierul National al Persoanelor cu Risc, ca urmare a inregistrarii pe numele lor a unuia sau mai multor incidente de plata majore.

Utilizatori sunt persoanele declarante, Banca Nationala a Romaniei, Parchetul de pe langa inalta Curte de Casatie si Justitie si Ministerul Afacerilor Interne cu unitatile lor teritoriale, instantele judecatoresti, alte institutii ale statului cu atributii de supraveghere si control; persoanele fizice si alte persoane juridice, rezidente sau nerezidente, prin intermediul institutiilor de credit, in conditiile legii.

Practic, in momentul cand unei societati ii este refuzat unul dintre instrumentele de plata, semnalarea acestui fapt la institutia de credit declanseaza urmarirea, de catre aceasta, a titularului de cont la CIP, daca fapta se incadreaza intr-una dintre situatiile de incidente majore de plati. Persoanele declarante sunt obligate sa raporteze la CIP, la termenele si in conditiile prevazute de regulament, informatiile privind incidentele de plati.

Transmiterea informatiei la CIP se face pe cale electronica, prin utilizarea Retelei de Comunicatii Interbancare ce leaga centrala BNR cu centralele tuturor bancilor.

Suspendarea interdictiei bancare inregistrata in baza de date a CIP se face de catre persoanele declarante, in baza unei hotarari judecatoresti executorii, prin care se dispune suspendarea interdictiei.

La fel, anularea inregistrarilor privind incidentele de plati din baza de date a CIP se poate face de catre persoanele declarante, in baza unei hotarari judecatoresti executorii, prin care se dispune anularea acestora.

Sursa: Legestart.ro

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Centrala Incidentelor de Plati. In ce conditii facem apel la CIP?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • OANAF 2927/2017: Explicatii privind procedura de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA
    • Prin OANAF 2.927/2017 publicat in MOF nr. 813 din 13 octombrie 2017 a aprobata Procedura de transfer a sumelor din contul de TVA. Concret, este vorba de transferul urmatoarelor sume din contul de TVA in contul curent al persoanei impozabile: 1. sume rezultate ca urmare a unor corectii in urma unor erori materiale in procesul de plata, pentru care restituirea se efectueaza intr-un alt cont decat un cont de TVA; 2. sume rezultate ca urmare a corectarii facturilor sau ca urmare a ajustarii bazei de...» citeste mai departe aici

  • EY Romania considera Split TVA departe de a fi perfect si cere eliminarea aplicarii obligatorii a acestuia
    • Aplicarea obligatorie a platii defalcate a TVA trebuie eliminata, fiind vorba despre un sistem care este departe de a fi perfect, atrag atentia reprezentantii EY Romania, intr-un comunicat de presa recent. "Sistemul de plata defalcata a TVA este departe de a fi perfect, dar in momentul de fata este in vigoare. Exista in prezent discutii pentru modificarea lui, in sensul aplicarii doar in cazul firmelor care intra in insolventa, in faliment sau cu 'istoric fiscal incoerent'. EY Romania...» citeste mai departe aici

  • Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 9-15 octombrie 2017
    •  ANAF a publicat un nou buletin informativ, prin Directia Generala de Servicii pentru Contribuabili, in care a inclus noutatile legislative cu incidenta fiscala din perioada 9-15 octombrie 2017. 1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.68/2017 pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.52/2017 privind restituirea sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule...» citeste mai departe aici

  • Proiect: Actualizarea Normelor metodologice de aplicare a ordonantei privind utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale
    • Normele metodologice de aplicare a OUG nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale ar putea fi actualizate, potrivit unui proiect legislativ pus in dezbatere publica de Ministerul Finantelor Publice (MFP). Proiectul de hotarare vizeaza corelarea normelor de aplicare a OUG nr. 28/1999 cu prevederile ordonantei, avand in vedere modificarile pe care le-a suferit actul normativ, se mentioneaza in nota de fundamentare ce insoteste propunerea...» citeste mai departe aici

  • Diferente favorabile de curs valutar. Ce regim fiscal se aplica?
    • In analiza urmatoare, avem ca subiect o societate comerciala care in 2017 este platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor. In trimestrul II 2017 a avut diferente nete favorabile de curs pe care nu le-a impozitat conform Codului fiscal. In trimestrul IV realizeaza venituri mai mari de 500.000 euro si trece la impozit pe profit. Vom vedea ce se intampla cu diferenta neta favorabila de curs din trimestrul II neimpozitata. Iata raspunsul specialistului: In situatia expusa nu trebuie...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"