Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Cesiune parti sociale. Implicatii fiscale

24-Nov-2011
12887
Intrebare:

In cadrul unei societati comerciale - SRL, parti sociale detinute de 9 asociati persoane fizice, are loc cesiune de parti sociale, numarul asociatilor reducandu-se la 8. Care sunt implicatiile fiscale si obligatiile declarative atat pentru SRL, cat si pentru persoanele fizice - asociatii cedentul si cesionarul?

Raspuns:

Cesiunea partilor sociale este prevazuta de Legea societatilor comerciale 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, la art. 202 si urmatoarele.

Partile sociale pot fi transmise intre asociatii societatii sau catre persoane din afara societatii. Transmiterea catre persoane din afara societatii este permisa numai daca a fost aprobata de asociatii care reprezinta cel putin trei patrimi din capitalul social. Transmiterea are efect fata de terti numai din momentul inscrierii ei in registrul comertului.

Pentru ca cesiunea partilor sociale sa fie opozabila tertelor persoane, aceasta trebuie inregistrata la Oficiul Registrului Comertului, de pe langa Tribunalul in raza careia se afla sediul societatii, urmand ca Hotararea AGA sa fie publicata in Monitorul Oficial al Romaniei.

Ca urmare a acestei operatiuni, cedentul, adica cel care cedeaza partile sociale, iese din societatea respectiva, pierzandu-si calitatea de asociat, iar cesionarul, cel care preia partile sociale, continua activitatea societatii. Acesta din urma dobandeste calitatea de asociat al acesteia. Contractul de cesiune, in momentul semnarii lui, produce efecte doar intre partile semnatare si tocmai de aceea, pentru a fi opozabile si tertelor persoane, acesta trebuie inregistrat la registrul comertului.

Din cele prezentate de d-voastra ar rezulta ca un asociat din cei 9 si-a cesionat partile sociale unui alt asociat al societatii si raman numai 8.

Cesiunea partilor sociale nu atrage nicio inregistrare in evidenta contabila. Un asociat este inlocuit de un altul, capitalul social ramanand la aceeasi valoare. Societatea nu realizeaza un venit din cesionarea partilor sociale, nu datoreaza nici un impozit si nu completeaza nici o declaratie.

Impozitul pe venit este datorat numai de asociatul care detinea partile sociale daca a cesionat aceste parti sociale la o valoare mai mare decat valoarea de aport sau de achizitie. inregistrarea cesiunii partilor sociale in registrul comertului si/sau in registrul asociatilor, dupa caz, se poate efectua numai cu justificarea virarii impozitului la bugetul de stat. Termenul de virare a impozitului este pana la data la care se depun documentele pentru transcrierea dreptului de proprietate asupra partilor sociale la registrul comertului, indiferent daca plata titlurilor respective se face sau nu esalonat.

Impozitul se calculeaza prin aplicarea cotei de 16% asupra castigului, la fiecare tranzactie, impozitul fiind final. Castigul din instrainarea partilor sociale se stabileste ca diferenta pozitiva intre pretul de vanzare si valoarea nominala/pretul de cumparare al acestora (art. 66 din Codul fiscal ).

Obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului revine, conform prevederilor art. 67, alin. (3), lit. b), dobanditorului de venit adica cedentului. Calculul si retinerea impozitului se efectueaza la momentul incheierii tranzactiei, pe baza prevederilor din contractul incheiat intre parti.

O problema este cea a platii dividendelor. Legea societatilor comerciale 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, stipuleaza ca dividendele care se cuvin dupa data transmiterii partilor sociale apartin cesionarului, in afara de cazul in care partile au convenit altfel.

Oficiul Registrului Comertului are obligatia de a transmite pe cale electronica hotararea adu narii asociatilor privind cesiunea partilor sociale catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) si catre directiile generale ale finantelor publice judetene sau a municipiului Bucuresti.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cesiune parti sociale. Implicatii fiscale":
Rating:

Nota: 4.5 din 5 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • ANAF simplifica procedurile de administrare fiscala: Reducerea numarului de formulare, acordarea de asistenta si depunerea TUTUROR declaratiilor DOAR electronic
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a prezentat, marti – 25 iunie, un plan de masuri pentru eficientizarea colectarii veniturilor la bugetul general consolidat. Planul de masuri are cinci obiective principale, dintre care astazi ne vom referi doar la primul dintre ele, anume: I. “Simplificarea procedurilor de administrare fiscala pentru sustinerea conformarii voluntare la declararea obligatiilor fiscale” Acest obiectiv va fi atins, potrivit "planului de masuri...» citeste mai departe aici

  • Concediu medical cod 06. Baza de calcul indemnizatie
    • baza de calcul indemnizatie, concediu medical, pensionar "O societate a angajat un pensionar pe perioada determinata de 36 luni. Angajatul a prezentat la contabilitate concediu medical pentru incapacitate temporara de munca pentru 7 zile, cod 06. Cum se calculeaza indemnizatia de concediu medical?" Raspunsul specialistului Conform art. 10 alin. (1) din OUG 158/2005, pentru persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) lit. A si B, baza de calcul al indemnizatiilor prevazute la art. 2 se determina ca...» citeste mai departe aici

  • Inspectia muncii, in control! Amenzi de milioane de euro pentru munca la negru
    • Inspectorii de la Inspectia Muncii au aplicat amenzi de 1.264.778 euro pentru munca la negru, dar si pentru nerespectarea securitatii si sanatatii in munca, potrivit unui comunicat remis de institutie. “Inspectia Muncii a desfasurat, in perioada 3 – 14 iunie 2019, actiuni de control in urma carora s-au aplicat amenzi in valoare totala de 1.264.778 euro, adica 5.982.400 de lei”, anunta institutia. In total, au fost depistate 355 de persoane care desfasurau munca fara forme...» citeste mai departe aici

  • Masuri propuse de MFP: Proiect de OUG privind restructurarea financiara pentru companiile cu datorii de peste 1 milion de lei
    • Ministrul Finantelor Publice, Eugen Teodorovici, a prezentat marti, 25 iunie, proiectul de Ordonanta de Urgenta privind restructurarea financiara, scotand in evidenta modul in care se va face aceasta restructurare in functie de datoriile pe care companiile le au catre stat. "Trebuie clarificat ca nu discutam despre o amnistie fiscala. Discutam despre o restructurare financiara […]. Ideea a pornit de la companiile de stat, pentru care ar fi singura solutie de salvare. Este o sansa pe care...» citeste mai departe aici

  • Reducere de TVA pentru produsele traditionale, de la 1 iunie 2019
    • Vara a inceput cu o veste buna pentru cei care livreaza produse traditionale, eco sau montane: incepand cu 1 iunie 2019, acestora le este acordata o reducere a TVA-ului, de la 9% la 5%, pe baza anumitor acte doveditoare. Aceasta masura incurajeaza comercializarea de produse traditionale romanesti si favorizeaza, din punct de vedere economic, firmele care aleg sa livreze astfel de preparate, in detrimentul celor care nu sunt traditionale. Produsele traditionale sunt apreciate pentru calitatea lor...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016