Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cesiune parti sociale. Implicatii fiscale

24-Nov-2011
16291
Intrebare:

In cadrul unei societati comerciale - SRL, parti sociale detinute de 9 asociati persoane fizice, are loc cesiune de parti sociale, numarul asociatilor reducandu-se la 8. Care sunt implicatiile fiscale si obligatiile declarative atat pentru SRL, cat si pentru persoanele fizice - asociatii cedentul si cesionarul?

Raspuns:

Cesiunea partilor sociale este prevazuta de Legea societatilor comerciale 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, la art. 202 si urmatoarele.

Partile sociale pot fi transmise intre asociatii societatii sau catre persoane din afara societatii. Transmiterea catre persoane din afara societatii este permisa numai daca a fost aprobata de asociatii care reprezinta cel putin trei patrimi din capitalul social. Transmiterea are efect fata de terti numai din momentul inscrierii ei in registrul comertului.

Pentru ca cesiunea partilor sociale sa fie opozabila tertelor persoane, aceasta trebuie inregistrata la Oficiul Registrului Comertului, de pe langa Tribunalul in raza careia se afla sediul societatii, urmand ca Hotararea AGA sa fie publicata in Monitorul Oficial al Romaniei.

Ca urmare a acestei operatiuni, cedentul, adica cel care cedeaza partile sociale, iese din societatea respectiva, pierzandu-si calitatea de asociat, iar cesionarul, cel care preia partile sociale, continua activitatea societatii. Acesta din urma dobandeste calitatea de asociat al acesteia. Contractul de cesiune, in momentul semnarii lui, produce efecte doar intre partile semnatare si tocmai de aceea, pentru a fi opozabile si tertelor persoane, acesta trebuie inregistrat la registrul comertului.

Din cele prezentate de d-voastra ar rezulta ca un asociat din cei 9 si-a cesionat partile sociale unui alt asociat al societatii si raman numai 8.

Cesiunea partilor sociale nu atrage nicio inregistrare in evidenta contabila. Un asociat este inlocuit de un altul, capitalul social ramanand la aceeasi valoare. Societatea nu realizeaza un venit din cesionarea partilor sociale, nu datoreaza nici un impozit si nu completeaza nici o declaratie.

Impozitul pe venit este datorat numai de asociatul care detinea partile sociale daca a cesionat aceste parti sociale la o valoare mai mare decat valoarea de aport sau de achizitie. inregistrarea cesiunii partilor sociale in registrul comertului si/sau in registrul asociatilor, dupa caz, se poate efectua numai cu justificarea virarii impozitului la bugetul de stat. Termenul de virare a impozitului este pana la data la care se depun documentele pentru transcrierea dreptului de proprietate asupra partilor sociale la registrul comertului, indiferent daca plata titlurilor respective se face sau nu esalonat.

Impozitul se calculeaza prin aplicarea cotei de 16% asupra castigului, la fiecare tranzactie, impozitul fiind final. Castigul din instrainarea partilor sociale se stabileste ca diferenta pozitiva intre pretul de vanzare si valoarea nominala/pretul de cumparare al acestora (art. 66 din Codul fiscal ).

Obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului revine, conform prevederilor art. 67, alin. (3), lit. b), dobanditorului de venit adica cedentului. Calculul si retinerea impozitului se efectueaza la momentul incheierii tranzactiei, pe baza prevederilor din contractul incheiat intre parti.

O problema este cea a platii dividendelor. Legea societatilor comerciale 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, stipuleaza ca dividendele care se cuvin dupa data transmiterii partilor sociale apartin cesionarului, in afara de cazul in care partile au convenit altfel.

Oficiul Registrului Comertului are obligatia de a transmite pe cale electronica hotararea adu narii asociatilor privind cesiunea partilor sociale catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) si catre directiile generale ale finantelor publice judetene sau a municipiului Bucuresti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Cesiune parti sociale. Implicatii fiscale":
Rating:

Nota: 4.5 din 5 voturi
Urmareste-ne pe Google News
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016







Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Declaratia Unica in 2024. Cum se completeaza D212 pentru venituri obtinute din dividende

    • O persoana fizica, ce este si salariata, trebuie sa intocmeasca Declaratia Unica pentru venituri obtinute din dividende (sunt singurele venituri extrasalariale pe care le obtine). In anul 2023 a depus Declaratia Unica cu estimat de 100.000 lei la dividende, deci peste 24 salarii minime, rezultand astfel un CASS de 7.200 lei. Dupa incheierea anului 2023 a constatat ca a ridicat dividende brute in valoare de 64.768 lei (sub 24 salarii minime), practic trebuind sa plateasca CASS in valoare de 3.600...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF. 10 declaratii trebuie depuse la fisc pana pe 27 mai 2024

    • Conform calendarulului oficial al ANAF, contribuabilii trebuie sa depuna mai multe declaratii fiscale pana pe data de 27 mai 2024. Depunere declaratii fiscale la ANAF Depunerea Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice - Formularul 212. Categorii de contribuabili Declaratia se completeaza si se depune de catre persoanele fizice care in anul de impunere au realizat, individual sau intr-o forma de asociere, venituri/pierderi din Romania...» citeste mai departe aici

  • De cand pot trece firmele la impozit micro daca nu angajeaza cel putin un salariat in 30 de zile?

    • O firma noua, inregistrata in 12.04.2024, daca nu reuseste sa angajeze un salariat in 30 zile, dar angajeaza un salariat in lunile urmatoare, din ce perioada poate trece la platitor de impozit pe venit microintreprindere? Multumesc. Trecere la regimul micro si conditia unui salariat – raspunsul specialistului: Conform prevederilor Codului fiscal, modificat si completat, conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca o microintreprindere sunt mentionate la art.47: (1) In sensul...» citeste mai departe aici

  • Solutii fiscal-contabile pentru antreprenorii implicati in actvitati de transport si logistica

    • Azi, cand toata lumea cauta disperat solutii salvatoare, singura la care pot apela acum contabilii/antreprenorii furnizori de servicii de transport si logistica este cunoasterea atenta a legii in vigoare. Pentru ca da, legea iti ofera nenumarate sanse de redresare financiara. Afla acum care sunt si cum poti accesa aceste surse sigure de finantare! Concret: Solutiile optime pentru finantarea unui nou parc auto, acum in plina criza financiara Cum poti beneficia de scutirea de TVA daca...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016