Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cesiune parti sociale. Implicatii fiscale

24-Nov-2011
16873
Intrebare:

In cadrul unei societati comerciale - SRL, parti sociale detinute de 9 asociati persoane fizice, are loc cesiune de parti sociale, numarul asociatilor reducandu-se la 8. Care sunt implicatiile fiscale si obligatiile declarative atat pentru SRL, cat si pentru persoanele fizice - asociatii cedentul si cesionarul?

Raspuns:

Cesiunea partilor sociale este prevazuta de Legea societatilor comerciale 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, la art. 202 si urmatoarele.

Partile sociale pot fi transmise intre asociatii societatii sau catre persoane din afara societatii. Transmiterea catre persoane din afara societatii este permisa numai daca a fost aprobata de asociatii care reprezinta cel putin trei patrimi din capitalul social. Transmiterea are efect fata de terti numai din momentul inscrierii ei in registrul comertului.


Pentru ca cesiunea partilor sociale sa fie opozabila tertelor persoane, aceasta trebuie inregistrata la Oficiul Registrului Comertului, de pe langa Tribunalul in raza careia se afla sediul societatii, urmand ca Hotararea AGA sa fie publicata in Monitorul Oficial al Romaniei.

Ca urmare a acestei operatiuni, cedentul, adica cel care cedeaza partile sociale, iese din societatea respectiva, pierzandu-si calitatea de asociat, iar cesionarul, cel care preia partile sociale, continua activitatea societatii. Acesta din urma dobandeste calitatea de asociat al acesteia. Contractul de cesiune, in momentul semnarii lui, produce efecte doar intre partile semnatare si tocmai de aceea, pentru a fi opozabile si tertelor persoane, acesta trebuie inregistrat la registrul comertului.

Din cele prezentate de d-voastra ar rezulta ca un asociat din cei 9 si-a cesionat partile sociale unui alt asociat al societatii si raman numai 8.

Cesiunea partilor sociale nu atrage nicio inregistrare in evidenta contabila. Un asociat este inlocuit de un altul, capitalul social ramanand la aceeasi valoare. Societatea nu realizeaza un venit din cesionarea partilor sociale, nu datoreaza nici un impozit si nu completeaza nici o declaratie.

Impozitul pe venit este datorat numai de asociatul care detinea partile sociale daca a cesionat aceste parti sociale la o valoare mai mare decat valoarea de aport sau de achizitie. inregistrarea cesiunii partilor sociale in registrul comertului si/sau in registrul asociatilor, dupa caz, se poate efectua numai cu justificarea virarii impozitului la bugetul de stat. Termenul de virare a impozitului este pana la data la care se depun documentele pentru transcrierea dreptului de proprietate asupra partilor sociale la registrul comertului, indiferent daca plata titlurilor respective se face sau nu esalonat.

Impozitul se calculeaza prin aplicarea cotei de 16% asupra castigului, la fiecare tranzactie, impozitul fiind final. Castigul din instrainarea partilor sociale se stabileste ca diferenta pozitiva intre pretul de vanzare si valoarea nominala/pretul de cumparare al acestora (art. 66 din Codul fiscal ).

Obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului revine, conform prevederilor art. 67, alin. (3), lit. b), dobanditorului de venit adica cedentului. Calculul si retinerea impozitului se efectueaza la momentul incheierii tranzactiei, pe baza prevederilor din contractul incheiat intre parti.

O problema este cea a platii dividendelor. Legea societatilor comerciale 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, stipuleaza ca dividendele care se cuvin dupa data transmiterii partilor sociale apartin cesionarului, in afara de cazul in care partile au convenit altfel.

Oficiul Registrului Comertului are obligatia de a transmite pe cale electronica hotararea adu narii asociatilor privind cesiunea partilor sociale catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) si catre directiile generale ale finantelor publice judetene sau a municipiului Bucuresti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Sponsorizarile catre persoanele fizice bolnave. Reglementari cheie

    • In Romania, companiile au posibilitatea de a ajuta persoanele fizice care se confrunta cu probleme de sanatate, insa acest sprijin trebuie acordat in conformitate cu anumite cerinte legale specifice. Pentru ca procesul sa se desfasoare corect si transparent, atat companiile care ofera ajutorul, cat si beneficiarii acestuia trebuie sa inteleaga cu claritate distinctia fundamentala intre sponsorizare si donatie, deoarece fiecare forma de sprijin implica obligatii fiscale si juridice diferite. In...» citeste mai departe aici

  • E-Factura: Termenul de scutire, EXTINS pana in octombrie 2025 pentru anumite entitati

    • Conform profit.ro, Guvernul a aprobat astazi o ordonanta de urgenta prin care termenul pentru obligativitatea utilizarii sistemului e-Factura de catre micii producatori agricoli este amanat pana la 1 octombrie 2025. Aceeasi amanare se aplica si institutelor sau centrelor culturale ale altor state, care activeaza in Romania pe baza unor acorduri interguvernamentale.» citeste mai departe aici

  • SAF-T ANAF: Ce coduri sa aplici in SAF-T pentru facturi emise cu bon fiscal

    • De la intrarea in vigoare a raportarii SAF-T, firmele trebuie sa fie tot mai atente la codurile fiscale aplicate in fisierul D406. Una dintre situatiile frecvente este cea in care se emite o factura pentru o vânzare deja incasata cu bon fiscal. In acest articol iti aratam ce cod SAF-T trebuie sa folosesti, cum se face inregistrarea contabila corecta si care sunt cerintele ANAF in acest caz. Informatiile sunt utile mai ales pentru contribuabilii platitori de TVA care vând cu amanuntul...» citeste mai departe aici

  • Casa de marcat portabila pentru PFA. Speta utila cu privire la obligativitatea utilizarii ei

    • In contextul legislatiei fiscale actuale, utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale (case de marcat) este obligatorie pentru majoritatea operatorilor economici care incaseaza contravaloarea bunurilor si serviciilor direct de la populatie. Totusi, odata cu diversificarea modului in care sunt prestate aceste servicii, au aparut si solutii moderne precum casele de marcat portabile, esentiale mai ales pentru activitatile desfasurate in afara sediului fix, cum ar fi serviciile de asistenta...» citeste mai departe aici

  • Obiecte de inventar. MONOGRAFIE contabila privind casarea obiectelor de inventar

    • In practica, firmele se confrunta frecvent cu situatii in care anumite obiecte de inventar se deterioreaza iremediabil si nu mai pot fi utilizate in activitatea economica. In lipsa predarii catre o unitate specializata pentru casare, este important ca scoaterea acestora din gestiune sa fie realizata corect din punct de vedere contabil si fiscal. In acest articol explicam care sunt pasii necesari: de la documentele obligatorii (inventariere, proces-verbal, decizia de scoatere), pana la...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe dividende. Se plateste la data AGA sau la fiecare transa?

    • Distribuirea profitului sub forma de dividende este o practica obisnuita in cadrul societatilor comerciale. Totusi, in spatele acestui proces aparent simplu, se afla o serie de obligatii fiscale importante. Impozitul pe dividende, momentul retinerii, declararii si platii acestuia, precum si modificarile legislative intervenite, trebuie tratate cu atentie pentru a evita erori sau sanctiuni. In acest articol, prezentam un studiu de caz concret care clarifica modul de aplicare corecta a regulilor...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016