Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Cesiune parti sociale. Implicatii fiscale

24-Nov-2011
11635
Intrebare:

In cadrul unei societati comerciale - SRL, parti sociale detinute de 9 asociati persoane fizice, are loc cesiune de parti sociale, numarul asociatilor reducandu-se la 8. Care sunt implicatiile fiscale si obligatiile declarative atat pentru SRL, cat si pentru persoanele fizice - asociatii cedentul si cesionarul?

Raspuns:

Cesiunea partilor sociale este prevazuta de Legea societatilor comerciale 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, la art. 202 si urmatoarele.

Partile sociale pot fi transmise intre asociatii societatii sau catre persoane din afara societatii. Transmiterea catre persoane din afara societatii este permisa numai daca a fost aprobata de asociatii care reprezinta cel putin trei patrimi din capitalul social. Transmiterea are efect fata de terti numai din momentul inscrierii ei in registrul comertului.
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Manual de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manual de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii

Pentru ca cesiunea partilor sociale sa fie opozabila tertelor persoane, aceasta trebuie inregistrata la Oficiul Registrului Comertului, de pe langa Tribunalul in raza careia se afla sediul societatii, urmand ca Hotararea AGA sa fie publicata in Monitorul Oficial al Romaniei.

Ca urmare a acestei operatiuni, cedentul, adica cel care cedeaza partile sociale, iese din societatea respectiva, pierzandu-si calitatea de asociat, iar cesionarul, cel care preia partile sociale, continua activitatea societatii. Acesta din urma dobandeste calitatea de asociat al acesteia. Contractul de cesiune, in momentul semnarii lui, produce efecte doar intre partile semnatare si tocmai de aceea, pentru a fi opozabile si tertelor persoane, acesta trebuie inregistrat la registrul comertului.

Din cele prezentate de d-voastra ar rezulta ca un asociat din cei 9 si-a cesionat partile sociale unui alt asociat al societatii si raman numai 8.

Cesiunea partilor sociale nu atrage nicio inregistrare in evidenta contabila. Un asociat este inlocuit de un altul, capitalul social ramanand la aceeasi valoare. Societatea nu realizeaza un venit din cesionarea partilor sociale, nu datoreaza nici un impozit si nu completeaza nici o declaratie.

Impozitul pe venit este datorat numai de asociatul care detinea partile sociale daca a cesionat aceste parti sociale la o valoare mai mare decat valoarea de aport sau de achizitie. inregistrarea cesiunii partilor sociale in registrul comertului si/sau in registrul asociatilor, dupa caz, se poate efectua numai cu justificarea virarii impozitului la bugetul de stat. Termenul de virare a impozitului este pana la data la care se depun documentele pentru transcrierea dreptului de proprietate asupra partilor sociale la registrul comertului, indiferent daca plata titlurilor respective se face sau nu esalonat.

Impozitul se calculeaza prin aplicarea cotei de 16% asupra castigului, la fiecare tranzactie, impozitul fiind final. Castigul din instrainarea partilor sociale se stabileste ca diferenta pozitiva intre pretul de vanzare si valoarea nominala/pretul de cumparare al acestora (art. 66 din Codul fiscal ).

Obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului revine, conform prevederilor art. 67, alin. (3), lit. b), dobanditorului de venit adica cedentului. Calculul si retinerea impozitului se efectueaza la momentul incheierii tranzactiei, pe baza prevederilor din contractul incheiat intre parti.

O problema este cea a platii dividendelor. Legea societatilor comerciale 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, stipuleaza ca dividendele care se cuvin dupa data transmiterii partilor sociale apartin cesionarului, in afara de cazul in care partile au convenit altfel.

Oficiul Registrului Comertului are obligatia de a transmite pe cale electronica hotararea adu narii asociatilor privind cesiunea partilor sociale catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) si catre directiile generale ale finantelor publice judetene sau a municipiului Bucuresti.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cesiune parti sociale. Implicatii fiscale":
Rating:

Nota: 4.5 din 5 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Split TVA, situatie unica: 5.000 de amendamente depuse pentru a tergiversa adoptarea legii
    • Daca legea nu poate fi respinsa in intregime, atunci macar sa fie tergiversata pentru a nu intra in vigoare de la inceputul anului viitor. Cel putin acesta pare sa fie planul deputatilor USR care au in plan primul "filibuster" din Parlamentul Romaniei, apeland la o procedura prin care se tergiverseaza adoptarea unei legi prin dezbateri fara sfarsit. Deputatul Claudiu Nasui a declarat, potrivit HotNews.ro, ca USR a depus 5.000 de amendamente impotriva legii Spli TVA. "Adica 821 de pagini de...» citeste mai departe aici

  • Decizia Curtii privind inspectiile ANAF pe TVA: Firmele verificate au dreptul la datele si documentele din dosar
    • Intr-o speta inaintata de Curtea de Apel Cluj, o decizie a a Curtii de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) arata ca firmele si persoanele care fac obiectul unor inspectii fiscale de stabilire a bazei de impunere a TVA au dreptul sa ceara si sa primeasca de la ANAF documentele si informatiile din dosar. Prin aceasta decizie se creeaza un precedent astfel ca ANAF nu ar trebui sa mai poata refuza accesul firmelor si persoanelor verificate la documentele din dosar decat in cazuri exceptionale, atrage...» citeste mai departe aici

  • Romania IMM si PFA: afla ce cerinte are Comisia Europeana pentru autoritatile romane!
    • Potrivit Raportului Anual pentru IMM-urile Europene, prezentat, joi, la Tallinn, la evenimentul SME Assembly 2017, Comisia Europeana cere autoritatilor romane mai multa predictibilitate si stabilitate pentru firmele mici si mijlocii (IMM) din Romania. Acesta prezinta detaliat situatia afacerilor mici si mijlocii din statele membre, dar si a persoanelor fizice autorizate (PFA) si a altor profesionisti independenti. ”Legislatia trebuie sa fie previzibila, cu o utilizare mai sistematica si...» citeste mai departe aici

  • Deblocarea veniturilor debitorilor se va face intr-un timp relativ mai scurt
    • Formularul "Decizie de ridicare a masurilor de executare silita a sumelor datorate debitorului de catre terti" va fi emis si tiparit prin intermediul centrului de imprimare masiva, fapt care va conduce la deblocarea veniturilor pe care debitorul le are de incasat de la terti intr-un timp relativ mai scurt. De asemenea, aceasta masura va conduce si la reducerea timpului executorului fiscal si alocarea acestei resurse catre alte activitati in scopul eficientizarii colectarii creantelor bugetare....» citeste mai departe aici

  • Ionut Misa: Romania depune toate eforturile pentru a deveni membru cu drepturi depline al OECD
    • Ministrul Finantelor Publice, Ionut Misa a declarat recent ca Romania depune toate eforturile pentru a deveni membru cu drepturi depline al Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OECD) si ca in acest sens vor fi realizate simplificarile si imbunatatirile necesare in ceea ce priveste legislatia fiscala. Ionut Misa a avut miercuri o intrevedere cu presedintele Forumului Global privind Transparenta si Schimbul de Informatii Fiscale din cadrul OECD, Monica Bhatia, in contextul...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"