
Raportul Special
realizat de specialisti
In cazul urmator, analizam situatia in care unicul asociat nerezident din sociatatea A instraineaza partile sociale la valoarea nominala de 200 lei catre un asociat rezident in Romania si cesioneaza tot catre acesta creanta din contul 4551 in suma de 100.000 lei contra unei sume de 20.000 lei.
1. Ce implicatii fiscale rezulta din aceasta tranzactie atat in societate, cat si la persoanele fizice implicate?
2. In cazul in care noul asociat doreste sa retraga suma de 100.000 lei, ce impozite sunt de plata si care este modalitatea de declarare si de retinere a acestora?
1. Cesiunea partilor sociale la valoarea nominala nu are nicio implicatie fiscala si nici contabila (un asociat este inlocuit de altul, fara ca cineva sa castige ceva).
2. Cesiunea de creanta reprezentand contract de imprumut genereaza un venit pentru noul asociat in momentul in care retrage banii. Incadrarea castigului: venituri din alte surse, definite la art. 114 alin. (2) lit. l) din Codul fiscal.
Pana pe 25 mai a anului urmator celui in care se incaseaza sumele, asociatul rezident va depune declaratia de venit realizat si va plati impozit 16% in baza deciziei de impunere. Baza de calcul a impozitului (si, daca e cazul, a contributiei la sanatate) va fi 80.000 lei.
Tot pe baza de decizie de impunere va plati si contributie la sanatate, potrivit art. 155 alin. (1) lit. h), daca nu are alte venituri, asa cum, prin exceptie pentru anul 2016, se prevede la art. 177 alin (3) din Codul fiscal
Examen Consultant Fiscal 2025
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
" Cod fiscal
ART. 114 - Definirea veniturilor din alte surse
(2) In aceasta categorie se includ, insa nu sunt limitate, urmatoarele venituri:
l) veniturile obtinute de cedent ca urmare a cesiunii de creanta, respectiv de cesionar din realizarea venitului din creanta respectiva, inclusiv in cazul drepturilor de creante salariale obtinute in baza unor hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile/hotarari judecatoresti definitive si executorii, din patrimoniul personal, altele decat cele care se incadreaza in categoriile prevazute la art. 61 lit. a) - h) si art. 62."
" Cod fiscal
ART. 116 - Declararea, stabilirea si plata impozitului pentru unele venituri din alte surse
(1) Contribuabilii care realizeaza venituri din alte surse, altele decat cele prevazute la art. 114 alin. (2) lit. a) - k), precum si in normele metodologice elaborate in aplicarea art. 114, au obligatia de a depune declaratia privind venitul realizat la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal, pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului.
(2) Impozitul pe venit datorat se calculeaza de catre organul fiscal competent, pe baza declaratiei privind venitul realizat, prin aplicarea cotei de 16% asupra:
b) venitului impozabil determinat ca diferenta intre veniturile si cheltuielile aferente tuturor operatiunilor efectuate in cursul anului fiscal, in cazul veniturilor din alte surse prevazute la art. 114 alin. (2) lit. l).
(3) In cazul veniturilor prevazute la art. 114 alin. (2) lit. l), veniturile reprezinta sumele incasate si echivalentul in lei al veniturilor in natura, iar cheltuielile reprezinta platile efectuate, in cursul unui an fiscal, din toate operatiunile respective, evidentiate in baza documentelor justificative.
La stabilirea veniturilor realizate/cheltuielilor efectuate ca urmare a cesiunii de creanta aferente unui imprumut sau in cazul realizarii venitului din creanta respectiva, incasarile si platile de principal efectuate in cursul anului fiscal nu vor fi luate in calcul.
(4) Impozitul reprezinta impozit final. Contribuabilii nu au obligatia sa efectueze plati anticipate in cursul anului fiscal in contul impozitului anual datorat.
(5) Organul fiscal competent emite decizia de impunere, la termenul si in forma stabilite prin ordin al presedintelui A.N.A.F.
(6) Impozitul de achitat conform deciziei de impunere anuale se plateste in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere, perioada pentru care nu se calculeaza si nu se datoreaza sumele stabilite potrivit reglementarilor in materie privind colectarea creantelor bugetare.
(7) Contribuabilii prevazuti la alin. (1) nu au obligatii de completare a Registrului de evidenta fiscala si de conducere a evidentei contabile."
" Cod fiscal
ART. 155 - Categorii de venituri supuse contributiilor de asigurari sociale de sanatate
(1) Contribuabilii/Platitorii de venit la sistemul de asigurari sociale de sanatate, prevazuti la art. 153, datoreaza, dupa caz, contributii de asigurari sociale de sanatate pentru urmatoarele categorii de venituri:
h) venituri din alte surse, definite conform art. 114 si 117;"
" Cod fiscal
ART. 177 - Baza de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de persoanele fizice care realizeaza venituri din alte surse
(1) Pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din alte surse, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate reprezinta totalul veniturilor brute prevazute la art. 114, 116 si art. 117, realizate in cursul anului fiscal precedent, raportat la cele 12 luni ale anului.
(3) In anul 2016, persoanele care realizeaza venituri din alte surse nu datoreaza contributie de asigurari sociale de sanatate pentru aceste venituri, daca realizeaza venituri de natura celor mentionate la art. 155 alin. (1) lit. a) - d), g), i) - l), cu exceptia veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala."
" Cod fiscal
ART. 178 - Stabilirea contributiei
(1) Pentru anul 2016, in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din investitii si/sau din alte surse, contributia de asigurari sociale de sanatate se stabileste de organul fiscal competent, prin decizie de impunere anuala, pe baza informatiilor din declaratia privind venitul realizat sau din declaratia privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit, precum si pe baza informatiilor din evidenta fiscala, dupa caz."
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Olguta Crevelescu - Expert Contabil
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Aport acordat de ASOCIAT NEREZIDENT. Ce implicatii fiscale apar si ce documente sunt necesare?Cum procedam pentru infiintarea unei societati in Romania de catre ASOCIAT NEREZIDENT?OG 16/2022, sub lupa specialistilor! Rezolva rapid si legal orice problema legata de impozitul pe venit, microintreprinderi, CAS si CASS in 2023Aport acordat de ASOCIAT NEREZIDENT. Ce implicatii fiscale apar?Tratament fiscal pentru dividendele distribuite unui ASOCIAT NEREZIDENTArticole similare
Contabilizarea masurilor asiguratorii emise de organele fiscaleE-Factura: Ce modificari legislative au fost aduse sistemului prin OUG 138/2024Ce conditii trebuie sa indeplineasca o factura pentru a fi considerata factura electronicaPrejudiciu de 1,7 milioane de euro in domeniul concursurilor scolareAnaliza zilei cu Irina Dumitrescu: Certificatul de atestare fiscala si Certificatul de obligatii bugetareUltimele articole
CESIUNE parti sociale: Tratament fiscal, obligatii, reglementariDin ianuarie 2025 a intrat in vigoare noul impozit de 1% pe constructii. Cine are aceasta obligatieE-Factura si E-Transport in 2025. Principalele modificari intrate in vigoare de anul acestaImpozitul pe constructiile speciale, reintrodus din 2025. Cine va avea aceasta obligatieE-Factura si E-TVA, modificate de Finante printr-un nou Proiect de OUG! Care sunt noutatileArticole similare
Impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti - Capitolul XVIII - Taxe si impozite stabilite de CODUL FISCALContabilitate fara stres ori burnout! Solutii moderne aplicabile in contabilitateCe declaratii mai putem depune inclusiv luni, 12 martieImpozit pe veniturile nerezidentilor. Ce tratament fiscal si contabil aplicam?Nu uitati ca la 30 iunie expira facilitatea privind reducerea penalitatilor de intarziereUltimele articole
Declaratia 100 se schimba: Cum declari bonificatia de 10% pentru impozitul pe constructiiImpozitul pe constructii 2025. Ce schimbari au fost aduse prin OUG 21/2025Impozitul pe constructii speciale 2025: reglementari, studii de cazImpozitul pe constructii. Bonificatie de 10% pentru firmele care achita impozitul pana pe data de 25 maiTaxe PFA. CAS si CASS de platit in cazul PFA-urilor care au avut pierderi fiscaleSfaturi de la experti
Monografie contabila contributie baneasca ANRE
Intrebare: Care este monografia contabila pentru plata catre Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei a contributiei banesti reprezentand "sistemul de distributie inchis de energie electrica", conform Ordinului 93/2024?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: Pana in anul 2017 inclusiv, societatea a avut codul CAEN 5630 - baruri si alte activitati de servire a bauturilor. Incepand cu anul 2018, societatea si-a schimbat codul CAEN in 5610 - restaurante. Intocmirea bilantului s-a facut...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Esalonarea la plata clasica, MODIFICATA prin Ordinul 597/2025. Ce noutati vor aparea
Declaratia 100 se schimba: Cum declari bonificatia de 10% pentru impozitul pe constructii
Esalonarea simplificata. 4 schimbari introduse prin Ordinul 597/2025
Dobanzi/Penalitati de intarziere/nedeclarare 2025. [MOD de CALCUL], cuantum si reglementari cheie
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA