Raportul Special
realizat de specialisti
Administratorul firmei noastre pleaca in Spania, cu avionul de la Cluj, pentru negocierea unor contracte. Se intoarce in Romania, impreuna cu doi parteneri de afaceri, pentru semnarea unor documente.
Cheltuielile efectuate pentru aceasta deplasare sunt: bilet de avion dus-intors pentru administratorul firmei si cei doi parteneri straini, inchirierea unui autoturism pentru deplasarea de la Cluj la sediul firmei si retur, cheltuieli de cazare pentru cei doi, cheltuieli de protocol (masa).
Sunt deductibile aceste cheltuieli, ce documente justificative sunt necesare?
Raspuns
Cheltuieli cu transportul si cazarea partenerilor nerezidenti
In conformitate cu prevederile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, Titlul II, art. 19, profitul impozabil este definit ca fiind diferenta dintre veniturile realizate din orice sursa si cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri, dintr-un an fiscal. La suma obtinuta se adauga cheltuielile nedeductibile si se scad veniturile neimpozabile.
Din formula de calcul a profitului impozabil rezulta ca baza impozabila a impozitului pe profit se determina pornind de la veniturile si cheltuielile inregistrate de persoana juridica in contabilitate potrivit reglementarilor contabile date in baza Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Contabilitate cheltuielilor se tine pe feluri de cheltuieli, dupa natura lor, in cheltuieli din exploatare, financiare si extraordinare.
SAF-T Ghid de raportare corecta
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Din punct de vedere fiscal, potrivit reglementarilor Titlului II din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, cheltuielile se impart in trei grupe:
- deductibile
- cu deductibilitate limitata
- nedeductibile
Potrivit dispozitiilor art. 21, cheltuieli deductibile sunt acele cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile, inclusiv cele reglementate prin acte normative in vigoare. Cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile sunt cheltuielile inregistrate cu realizarea si comercializarea bunurilor, prestarea serviciilor sau executarea lucrarilor.
Sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri, potrivit dispozitiilor art. 21, alin. (2), lit. e) si cheltuielile de transport si cazare, in tara si strainatate, efectuate pentru salariati si administratori, precum si pentru alte persoane fizice asimilate acestora.
In normele metodologice date in aplicarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, persoanele fizice asimilate se refera, dar nu limitativ la:
- directorii care isi desfasoara activitatea prin mandat, conform legii,
- alte persoane fizice asimilate administratorilor asa cum sunt prevazute de legea societatilor comerciale nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
- persoanele fizice rezidente si/sau nerezidente detasate, potrivit legii, in situatia in care societatea suporta cheltuielile cuvenite acestora.
Calitatea de administrator rezulta din actul constitutiv al societatii sau contractul de administrare/mandat.
Delegarea sau detasarea salariatilor se dispune in scris de catre conducerea unitatii.
Administratorii trimisi in delegare sau detasare in tara sau in strainatate au dreptul sa primeasca un avans in numerar, stabilit in raport cu numarul zilelor de deplasare.
Acest avans nu poate fi mai mare decat totalul cheltuielilor de delegare sau de detasare pentru 30 de zile calendaristice.
Acordarea avansului si justificarea acestuia se fac in conditiile prevazute de reglementarile legale privind operatiunile de incasari si plati in numerar prin casieria unitatilor.
Justificarea sumelor acordate se face pe baza de documente, cu exceptia cheltuielilor pentru diurna, in termen de 3 zile de la inapoierea din delegatie.
Cheltuielile cu transportul, cazarea si inchirierea autoturismului pentru partenerii de afaceri, nu sunt cheltuieli deductibile pentru societate. Cheltuielile de aceasta natura sunt cheltuieli de delegare, care in mod normal sunt suportate de societatea straina.
In ceea ce priveste cheltuielile de protocol, acestea efectuate in scopul realizarii de venituri, potrivit dispozitiilor art. 21, alin. (3), lit. a) si sunt recunoscute in limita unei cote de 2%.
Baza de calcul la care se aplica cota de 2% o reprezinta diferenta dintre totalul veniturilor si totalul cheltuielilor inregistrate conform reglementarilor contabile, la care se efectueaza ajustarile fiscale. Astfel, din cheltuielile totale se scad cheltuielile cu impozitul pe profit, cheltuielile de protocol, cheltuielile aferente veniturilor neimpozabile, iar din totalul veniturilor se scad veniturile neimpozabile.
Cheltuielile de protocol reprezinta cheltuielile ocazionate de acordarea de cadouri, tratatii si mese partenerilor de afaceri, efectuate in scopul dezvoltarii afacerii. Daca rezultatele societatii permit acest lucru, cheltuielile cu transportul si cazarea partenerilor straini pot fi considerate cheltuieli de protocol si deduse in limita de 2%.
Depasirea cotei de 2% reprezinta livrare de bunuri pentru care se colecteaza T.V.A. in situatia in care pentru bunurile respective s-a exercitat dreptul de deducere a taxei la momentul achizitiei.
Documentele justificative pentru cheltuielile efectuate de administratorul firmei sunt Ordinul de deplasare, Decontul de cheltuieli si Dispozitie plata/incasare.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
TVA din bonurile fiscaleContabilitate de la A la Z pentru operatiuni de transport si logisticaTransportul salariatilor la/de la locul de munca - Conditii pentru a considera cheltuiala deductibila fiscalRegimul fiscal al contributiilor. Cum deducem cheltuielile cu transportul salariatilor?OUG 57/2015 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2016, prorogarea unor termene, precum si unele masuri fiscal-bugetareUltimele articole
Decontare transport angajati. Regim fiscal si studii de caz utilePlanul de conturi in 2023: Prin Ordinul 4291/2022 au fost introduse 5 conturi noiInregistrare cheltuieli transport angajati, la si de la locul de munca. TVADrepturi salariale pentru angajatii detasati. Implicatii fiscaleCHELTUIELI CU TRANSPORTUL personalului intre puncte de lucru. Ce putem deduce?Articole similare
Sanatatea salariatilor. Scurt index - apr. 2008Noi reglementari privind detasarea salariatilor in cadrul prestarii de servicii transnationale (Legea 172/2020)OUG 3/2017. Cum se aplica scutirea de impozit a salariatilor sezonieri?Ce conditii exista la emiterea unei facturi de CAZARE in valuta in Romania?Studiu de caz: Ce cota tva trebuie sa aiba factura ...Ultimele articole
Decontare transport angajati. Regim fiscal si studii de caz utileMicrointreprindere in 2024. Trece la impozit pe profit daca rata rentabilitatii depaseste 30%?Contract de mandat vs contract de muncaMicrointreprindere in 2024. Se poate face trecerea la impozit pe profit in cursul anului?Declaratia 112 - Ghid Complet: Obligatii, Sanctiuni si ModelArticole similare
Emitere facturi in valuta: Cand putem efectua plati in valuta pe teritoriul Romaniei?Dreptul de semnatura al nerezidentilorSfaturi de la experti
Achizitii servicii intracomunitare firma care aplica regimul de TVA la incasare
Intrebare: O microintreprindere din Romania inregistrata in scopuri de TVA (la incasare) achizitioneaza servicii de publicitate din Franta in valoare de 2.000 euro, si plateste partial aceste servicii: 1.000 euro. Fiind platitoare de TVA la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: Hotararea AGA din luna decembrie este aferenta profiturilor din anii precedenti. Va rog sa imi indicati notele contabile in acest caz.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
D212 in 2025. Principalele modificari din formular, implementate prin Ordinul 7015/2024
Impozit pe profit: D101 si D101 Grup Fiscal, MODIFICATE de ANAF. Noi instructiuni de completare
Impozitul pe dividende de 10% NU se aplica dividendelor distribuite INAINTE de 1 ianuarie 2025
Declaratia Unica in 2025. ANAF a actualizat PDF-ul inteligent care poate fi depus online de PFA-uri
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA