Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Cheltuieli de transport, cazare si alte cheltuieli pentru specialisti straini. Ce tratament fiscal si contabil?

19-Iun-2015
4500

In cazul urmator, o parte din activitatea unei firme, constand in servicii, e pusa la dispozitie de o firma din grup Germania sub forma de inchiriere.

"Pentru montarea de linii noi, pentru instruirea personalului din Romania, pentru intretinerea si reparatia acestor echipamente, cat si pentru optimizarea procesului de productie sunt trimisi frecvent salariati ai locatorului din strainatate", scrie respectiva firma.

Societatea doreste sa preia pe firma romana cheltuielile cu cazarea, masa, transportul salariatilor in Germania, fara a le refactura locatorului

1. Sunt toate aceste cheltuieli deductibile din punct de vedere fiscal (TVA si impozit pe profit) indiferent de valoarea lor?
2. Care este cadrul legal pe care trebuie sa-l indeplinim pentru a deduce aceste cheltuieli?

3. Care va fi monografia contabila pentru inregistrarea cheltuielilor cu cazarea, masa, inchiriere auto si combustibil?

 

Conform art. 21 alin. (1) din Codul fiscal sunt considerate deductibile numai cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile. Cheltuielile de transport si de cazare sunt considerate ca fiind efectuate in scopul realizarii de venituri, dar numai daca sunt efectuate pentru salariati, administratori si alte persoane fizice asimilate acestora, respectiv directori si persoanele fizice rezidente si/sau nerezidente detasate in conditiile legii, dupa cum se prevede la art. 21 alin. 2 lit. e) din Codul fiscal si pct. 27 din Normele metodologice de aplicare.

Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii

 

In cazul prezentat, cheltuielile de transport si de cazare pentru specialistii straini sunt deductibile numai in masura in care ele sunt refacturate catre firma nerezidenta care i-a trimis deoarece ei nu sunt nici salariatii societatii, nici persoane care sunt detasate la societate in conditiile prevazute de legislatia muncii. In caz contrar, suportarea unor astfel de cheltuieli, separat de sumele achitate firmei straine apare ca nedeductibila pentru societate. De aceea este recomandat ca tariful de inchiriere al liniei de ambalare/asamblare sa fie astfel negociat incat sa cuprinda si contravaloarea transportului si cazarii specialistilor.

Neductibile sunt si cheltuielile de inchiriere auto si combustibili in conditiile in care autovehiculele sunt puse la dispozitia unor persoane care nu au calitatea de salariati, directori, administratori ori personal detasat la societate.

In privinta cheltuielilor cu masa, acestea ar fi deductibile numai in masura in care ar fi impozitate la persoanele fizice beneficiare in Romania, altminteri fiind nedeductibile conform art. 21 alin. 4 lit. l din Codul fiscal. De asemenea, s-ar putea vorbi de o deductibilitate limitata sub forma cheltuielilor de protocol.

Pentru TVA rationamentul este similar, in sensul nedeductibilitatii taxei aferente cheltuielilor respective intrucat nu sunt efectuate in scopul propriilor operatiuni taxabile ale societatii conform art. 145 alin. 2 lit. a din Codul fiscal.

Daca se opteaza pentru refacturare, societatea va aplica structura de comisionar, cu respectarea prevederilor art. 137 alin. 3 lit. e din Codul fiscal si pct. 19 alin. 4 din Normele metodologice de aplicare. Societatea va avea drept de deducere a TVA aferente achizitiilor de bunuri/servicii care vor fi refacturate si are obligatia de a colecta TVA pentru operatiunile taxabile. Situatia este ilustrata de exemplul nr. 4 din normele amintite, care precizeaza ca pentru fiecare cheltuiala refacturata se va avea in vedere in primul rand locul prestarii serviciului si, daca locul este in Romania, refacturarea se va face aplicandu-se acelasi regim ca si cel aplicat de prestatorul acestor servicii. Astfel, serviciile de cazare au locul prestarii in Romania, acolo unde este situat bunul imobil si vor fi refacturate cu TVA 9%, serviciile de transport local de calatori au locul in Romania, acolo unde sunt efectiv prestate si vor fi refacturate prin aplicarea cotei standard de TVA de 24%. Pentru mijloacele de transport inchiriate pe termen scurt (sub 30 de zile) locul prestarii este locul unde mijlocul de transport este pus efectiv la dispozitia clientului conform art. 133 alin. 4 lit. e din Codul fiscal, adica tot in Romania si se refactureaza tot cu TVA 24%.

Daca inchirierea dureaza mai mult de 30 de zile, locul prestarii este locul unde este situat sediul beneficiarului conform art. 133 alin. 2 din Codul fiscal, adica in Germania si se va refactura fara TVA. In cazul combustibilului locul livrarii este locul unde bunul este pus la dispozitia cumparatorului conform art. 132 alin. 1 lit. c din Codul fiscal, adica in Romania si se va refactura cu TVA 24%.

Exista si varianta ca toate aceste cheltuieli sa aiba la baza documente justificative/facturi emise direct pe numele societatii din strainatate/specialistilor straini, societatea din Romania efectuand doar decontarea lor, caz in care va putea emite doar o factura de decontare, fara sa-si deduca TVA pentru achizitii ori sa colecteze TVA la emiterea facturii de decontare, dupa cum se expliciteaza la si pct. 19 alin. 3 din Normele metodologice de aplicare.

Din punct de vedere contabil, daca se opteaza pentru refacturare, fiecare cheltuiala va fi inregistrata la momentul efectuarii ei in conturile de cheltuieli corespunzatoare naturii lor: 624 "Cheltuieli cu transportul de bunuri si personal", 612 "Cheltuieli cu redeventele, locatiile de gestiune si chiriile", 6022 "Cheltuieli privind combustibilii" = 401 "Furnizori". Sumele refacturate se vor inregistra in contul de venituri prin formula contabila 4111 "Clienti" = 7588 "alte venituri din exploatare" (sau 708 "Venituri din activitati diverse").

Daca se opteaza pentru formula de decontare, plata facturilor emise pe numele societatii straine se inregistreaza prin formula contabila 461 "Debitori diversi" = 5121 "Conturi la banci in lei" (sau 5311 "Casa in lei", 401 "Furnizori"), urmand ca in urma decontarii sa se inregistreze prin formula contabila 5124 "Conturi la banci in valuta" ( sau 5121 "Conturi la banci in lei") = 461 "Debitori diversi".

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Constanta Popa, economist

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cheltuieli de transport, cazare si alte cheltuieli pentru specialisti straini. Ce tratament fiscal si contabil?":
Rating:

Nota: 3.5 din 4 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Editorial: Nu pretul e problema consultantilor fiscali care raman fara clienti
    • Traim in contextul unei economii influentate major de contextul international. Ne place sau nu, trebuie sa privim si catre vecini, dar si peste ocean. Sunt lucruri pe care trebuie sa le avem in vedere atunci cand ne stabilim inclusiv obiectivele financiare pentru anul in curs. In mare, asta cere de la noi sa fim mai prevazatori, mai chibzuiti cand vorbim de bugete si de cheltuieli. Dar ce influenta are actualul context socio-economic asupra clientilor? In mod similar, si pe acestia ii face sa...» citeste mai departe aici

  • ANAF va trimite scrisori pentru esalonarea datoriilor
    • Saptamana aceasta, la 27 martie, premierul Sorin Grindeanu a avut o noua intalnire cu presedintele ANAF, Bogdan Stan, si cu ministrul Finantelor, Viorel Stefan, pentru a evalua la ce nivel de implementare se afla cele 14 masuri noi pe care ANAF ar trebui deja sa le aplice pentru cresterea colectarii veniturilor la bugeutl de stat. Premierul Sorin Grindeanu le-a spus acestora ca va urmari in continuare personal modul in care se va derula activitatea ANAF, cu precadere in ce priveste imbunatatirea...» citeste mai departe aici

  • Legea preventiei va avea o componenta pentru administratia locala. Noua lege se va publica in cateva zile
    • Sunt nenumarate cazurile in care, confruntati cu un control ANAF, nu ati avut la indemana documentele justificative necesare sau nu ati reusit sa argumentati o greseala descoperita de inspectori. Legea Preventiei porneste de la ideea de educare si informare a antreprenorilor, venind in sprijinul acestora printr-o clarificare a unor prevederi pe care acestia trebuie sa le respecte Legea preventiei despre care am scris pe larg aici va include si o componenta privind administratia local. Saptamana...» citeste mai departe aici

  • Vineri, 31 martie 2017 inclusiv, termen limita de declarare a mentiunilor pentru anumite categorii de contribuabili
    • Stim cat de pretioasa este informatia actualizata, mai ales pentru orice profesionist din domeniul fiscal-contabil care isi doreste sa aiba agenda de lucru organizata si cu termene pe care sa le respecte la timp. Cu atat mai mult trebuie sa va informati in aceasta perioada in care, asa cum v-am anuntat deja, ANAF pregateste controale pentru firmele care depun D 101. Va informam ca vineri, 31 martie 2017, este termenul de declarare a mentiunilor, prin formularul 010 "Declaratie de inregistrare...» citeste mai departe aici

  • Ce schimbari va implementa obligatoriu ANAF pana la 15 aprilie 2017!
    • Premierul Sorin Grindeanu a analizat, in cadrul intalnirii de lucru cu reprezentantii Ministerului Finantelor Publice si ANAF, propunerile acestora pentru cresterea gradului de colectare a taxelor si impozitelor si pentru imbunatatirea relatiei dintre administratia fiscala si contribuabilii persoane fizice si juridice. Sunt avute in vedere o serie de masuri urgente cu implementare pana la data de 15 aprilie 2017, dintre care mentionam: Consilierea contribuabililor pentru plata la timp a taxelor...» citeste mai departe aici

  • PFA-ul, inca rentabil. Cum sa minimizezi impozitele si contributiile
    • Este cunoscut faptul ca exista mii de liber-profesionisti (avocati, artisti, arhitecti, medici), care vor sa pastreze in regula tot ce tine de domeniul fiscal-contabil. De asemenea, in fiecare zi se infiinteaza noi PFA-uri, care au ca scop sa fie profitabile. Fie ca sunteti PFA, fie ca va ocupati de contabilitate pentru clienti PFA, este esential sa cunoasteti cu exactitate ce deduceri se pot face ca sa scadeti impozitele, ce taxe sunt sau nu obligatorii si, mai ales, cand sunt obligatorii....» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.