
Atentie contabili!
Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari de TAXE in Codul Fiscal - Studii de caz si explicatii UTILE
In randurile de mai jos, avem ca subiect un sediu social al societatii unde se depoziteaza stoc de marfa si care se afla intr-un apartament pentru care se plateste chirie lunara. Conform Codului fiscal, stabilim in ce masura cheltuielile cu intretinerea si energia sunt cheltuieli deductibile tinand cont ca sediul este folosit drept "depozit", iar activitatea economica se desfasoara la punctul de lucru.
De asemenea, vom vedea cum se inregistreaza facturile de energie care sunt pe numele persoanei fizice careia se plateste chirie si daca sunt tratate drept cheltuieli cu intretinerea sau cheltuieli cu fondul de rulment. Totodata, stabilim care este tratamentul cheltuielilor de la un alt punct de lucru pentru care exista un contract de comodat cheltuieli inregistrate pe numele administratorului (energie, intretinere).
Conform art. 25 , alin (3), litera k) din Noul cod fiscal:
"(3) Urmatoarele cheltuieli au deductibilitate limitata: (…)
k) cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii aferente unui sediu aflat in locuinta proprietate personala a unei persoane fizice, folosita si in scop personal, deductibile in limita corespunzatoare suprafetelor puse la dispozitia societatii in baza contractelor incheiate intre parti, in acest scop;”
Normele metodologice precizeaza:
“(3) In cazul in care sediul unui contribuabil se afla in locuinta proprietate a unei persoane fizice, in aplicarea art. 25 alin. (3) lit. k) din Codul fiscal, cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii aferente sediului sunt deductibile in limita determinata pe baza raportului dintre suprafata pusa la dispozitie contribuabilului, mentionata in contractul incheiat intre parti, si suprafata totala a locuintei. Contribuabilul va justifica cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii aferente sediului cu documente legale, cum sunt contractele incheiate cu furnizorii de utilitati si alte documente.”
(Prevederea legala se refera si la orice punct de lucru, nu numai la sediu, la care se desfasoara activitate economica.)
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Daca ati incheiat in numele firmei contracte cu furnizorii de utilitati, atunci deduceti cheltuielile si TVA conform facturilor.
Daca nu ati incheiat pe numele firmei contractele, acestea ramanand tot pe numele persoanei fizice proprietare, atunci :
- Practic nu veti inregistra facturile - ele nefiind adresate dvs. - ci numai plata utilitatilor:
605 = 5311/5121
- Nu veti deduce TVA - deoarece nu aveti o factura emisa pe numele firmei
- Veti deduce cheltuielile in baza prevederilor contractuale (care va obliga sa nu suspendati contractele cu furnizorii de utilitati si sa suportati contravaloarea lor), proportional cu spatiul utilizat.
Este foarte important sa se prevada in contracte faptul ca dvs. veti suporta cheltuielile de intretinere si pe cele cu utilitatile, acesta impreuna cu dovada platii fiind documentele justificative pentru deducerea cheltuielilor.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Anca Ivanov - Expert contabil
Atentie contabili!
Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari de TAXE in Codul Fiscal - Studii de caz si explicatii UTILE
Articole similare
Prestari servicii catre client strain. Ce procedura urmam cand nu exista un cod valid de TVA?Accize. Obligatii fiscale si obtinerea certificatului constatatorAchizitie imobil pentru infiintare PUNCT DE LUCRU. Cum intocmim monografia contabila?Revista Romana de Fiscalitate nr. 38, Aprilie 2010Prestari servicii logistice intre o firma din UE si una din Romania. Obligatii fiscaleUltimele articole
Inchidere PFA: Cum se radiaza un PFA si documentele de care ai nevoieCheltuieli deductibile PFA. Exemple si studii de caz practiceImpozitul pe cladiri: TOT ce trebuie sa stii despre acesta in 2023Case de marcat electronice. 7 modificari aduse Normelor metodologice prin HG 355/2023MAT propune implementarea unui Program de accelerare a dezvoltarii IMM-urilor. Ce conditii trebuie sa indeplineasca firmele?Articole similare
Impozit pe profit. INREGISTRARI CONTABILEControl fiscal finalizat cu diferente de plata TVA. Ce INREGISTRARI CONTABILE se fac?Retragere asociat. Care vor fi aspectele contabile si fiscale?Achizitie teren si taxe notariale. Includem taxele in valoarea terenului la inregistrare?Calcul impozit pe profit. Caz practic privind plafonul de protocol deductibilUltimele articole
Majorare capital social. Ce operatiuni se inregistreaza in contabilitate si studii de caz utileMONOGRAFIE contabila necesara firmelor care acorda servicii medicale angajatilor si copiilor acestoraMONOGRAFII contabile in 2023. Cum se elaboreaza corect o monografie contabila - exemple practiceMEGA OFERTE in luna decembrie la Rentrop& Straton. Reduceri de 80% si transport GRATUITInregistrare CONTABILA pentru facturile de energie compensateArticole similare
PFA cu obiect de activitate inCHIRIEre imobile. Amortizarea cladirilor apartinand persoanei fiziceContract de inCHIRIEre cu o persoana fizica. Tratament fiscal la plata CHIRIEiANAF extinde sfera de competenta a Administratiei fiscale pentru contribuabili nerezidentiCNIPMMR cere eliminarea cotei suplimentare pentru IMM-urile din domeniul editorialBuletin informativ: Ce trebuie sa stim despre amortizarea fiscalaUltimele articole
Plati efectuate fara inregistrarea facturilor. Care este MONOGRAFIA contabila?Ministerul Finantelor a publicat bilantul schemei de ajutor de stat 807/2014 pentru perioada 2014-2023Anumite firme nu au obligatia schimbarii vectorului fiscal chiar daca este depasit plafonul de 500.000 euroMinisterul Finantelor propune completarea unor reglementari contabile. Vor fi introduse noi conturi contabileNoul regulament ONPCSB a fost aprobat prin Ordinul 215/2023. Cum se vor inregistra in portal expertii contabili si contabilii autorizatiArticole similare
Schimbarea metodei de amortizare. Aspecte contabile si fiscaleOUG nr. 89/2020 modifica schema de ajutor de stat pentru sustinerea IMM-urilor in contextul crizei economiceAport la capital si ajustare TVA. Care sunt implicatiile fiscale?ANAF actualizeaza documentatia tehnica SAF-T. Cine are obligatia depunerii D406Deductibilitate cheltuieli efectuate in vederea obtinerii creditului bancarUltimele articole
Majorare capital social. Ce operatiuni se inregistreaza in contabilitate si studii de caz utileGuvenul introduce ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit. Ce trebuie sa stie firmeleFisa de magazie. Ce este, model si care este rolul unei fise de magazieTOP 5 avantaje pentru firma de care beneficiezi cu un soft ERP de contabilitateGuvernul introduce Ajutorul fiscal pentru platitorii de impozit pe profit. Cum se calculeaza acesta?Articole similare
Crestere animale si scoaterea din evidenta. Ce inregistrari contabile facem?Declaratii fiscale cu termen limita de depunere la 25 noiembrieNoile cote de TVA care se aplica de la 1 ianuarie 2016Atentie! Un nou proiect cere reducerea TVA la 19 la suta!Valcov: Noul Cod Fiscal, aplicabil din 2016, poate deveni motorul cresterii economice in RomaniaUltimele articole
Plati efectuate fara inregistrarea facturilor. Care este MONOGRAFIA contabila?TVA-ul la locuinte creste la 9%, din 1 ianuarie 2024. In ce conditii se poate plati in continuare cota redusa de 5%Majorare capital social. Ce operatiuni se inregistreaza in contabilitate si studii de caz utileScutire de TVA, conform Legii 88/2023 si HG 653/2023. Care este perioada in care se aplica prevederile Codului Fiscal?E-Factura in 2024: Operatorii economici NU vor fi sanctionati in primele 3 luni daca nu respecta prevederile de raportareSfaturi de la experti
Incadrare ansamblu schela dpdv contabil si fiscal
Intrebare: Am achizitionat un ansamblu schela, compus din balustrada, picior, dsipozitiv cadru etc., in valoare totala de 143.032 lei + TVA. Cum le putem inregistra ca mijloace fixe, evidentiand elementele separat, in eventualitatea in care...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Fasonare otel. Obligatii privind casa de marcat
Intrebare: Pentru activitatea de fasonare a otelului prestata catre persoane fizice avem obligatia de a emite bon fiscal sau e corecta si varianta emiterii de factura si chitanta?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<