Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cine este scutit de la plata impozitului pe dividende

26-Dec-2010
14538

Informatii importante pentru contribuabili cu privire la obligatiile ce le revin privind declararea si plata impozitului pe dividende atunci cand beneficiarul dividendelor este un nerezident persoana fizica sau juridica.


Pentru veniturile obtinute sub forma de dividende de persoane fizice si juridice nerezidente din Romania cota de impunere este de 16%.

Pentru dividendele platite de o intreprindere, care este persoana juridica romana sau persoana juridica cu sediul social in Romania, infiintata potrivit legislatiei europene, unei persoane juridice rezidente intr-un alt stat membru al Uniunea Europena (UE) sau in unul dintre statele Asociatiei Europene a Liberului Schimb (AELS), respectiv Islanda, Principatul Liechtenstein, Regatul Norvegiei, ori unui sediu permanent al unei intreprinderi dintr-un stat membru al UE sau dintr-un stat al AELS, situat intr-un alt stat membru al UE ori al AELS cota de impunere este de 10%.

Calculul si plata impozitului pe dividende

Impozitul datorat de nerezidenti pentru veniturile impozabile obtinute din Romania se calculeaza, se retine si se varsa la bugetul de stat de catre platitorii de venituri.

Impozitul se calculeaza, respectiv se retine in momentul platii venitului si se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-a platit venitul. Impozitul se calculeaza, se retine si se plateste, in lei, la bugetul de stat, la cursul de schimb al pietei valutare comunicat de Banca Nationala a Romaniei, valabil in ziua retinerii impozitului pentru nerezidenti.

Important! In cazul dividendelor distribuite, dar care nu au fost platite actionarilor sau asociatilor pana la sfarsitul anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale, impozitul pe dividende se declara si se plateste pana la data de 25 ianuarie a anului urmator.

Scutiri de la plata impozitului pe dividende

Dividendele platite de o intreprindere, care este persoana juridica romana sau persoana juridica cu sediul social in Romania, infiintata potrivit legislatiei europene, unei persoane juridice rezidente intr-un alt stat membru al UE sau in unul dintre statele AELS, ori unui sediu permanent al unei intreprinderi dintr-un stat membru al UE sau dintr-un stat al AELS, situat intr-un alt stat membru al UE sau al AELS, sunt scutite de impozit, daca persoana juridica straina beneficiara a dividendelor intruneste cumulativ urmatoarele conditii:

1. are una dintre formele de organizare prevazute la art. 20 indice 1 alin. (4) din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;

2. in conformitate cu legislatia fiscala a statului membru al UE sau a unuia dintre statele AELS, este considerata a fi rezidenta a statului respectiv si, in temeiul unei conventii privind evitarea dublei impuneri incheiate cu un stat tert, nu se considera ca este rezident in scopul impunerii in afara UE sau AELS;

3. plateste, in conformitate cu legislatia fiscala a unui stat membru al UE sau a unuia dintre statele AELS, impozit pe profit sau un impozit similar acestuia, fara posibilitatea unei optiuni sau exceptari;

4. detine minimum 10% din capitalul social al intreprinderii persoana juridica romana pe o perioada neintrerupta de cel putin 2 ani, care se incheie la data platii dividendului.

Daca beneficiarul dividendelor este un sediu permanent al unei persoane juridice rezidente intr-un stat membru al UE sau intr-un stat al AELS, situat intr-un alt stat membru al UE sau al AELS, pentru acordarea acestei scutiri persoana juridica straina pentru care sediul permanent isi desfasoara activitatea trebuie sa intruneasca cumulativ conditiile prevazute la pct. 1 - 4.

Pentru acordarea acestei scutiri, persoana juridica romana care plateste dividendul trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:

1. este o societate infiintata in baza legii romane si are una dintre urmatoarele forme de organizare: ?societate pe actiuni?, ?societate in comandita pe actiuni?, ?societate cu raspundere limitata?;

2. plateste impozit pe profit, potrivit prevederilor Titlului II, fara posibilitatea unei optiuni sau exceptari.
Dividendele platite catre fonduri de pensii, astfel cum sunt ele definite in legislatia statului membru al UE, sau in unul dintre statele AELS, sunt scutite de impozit.

Atentie! Daca un contribuabil este rezident al unei tari cu care Romania a incheiat o conventie pentru evitarea dublei impuneri, cota de impozit care se aplica venitului impozabil obtinut de catre acel contribuabil din Romania nu poate depasi cota de impozit prevazuta in conventie. In situatia in care sunt cote diferite de impozitare in legislatia interna sau in conventiile de evitare a dublei impuneri, se aplica cotele de impozitare mai favorabile. Daca un contribuabil este rezident al unei tari din UE, cota de impozit care se aplica venitului impozabil obtinut de acel contribuabil din Romania este cota mai favorabila prevazuta in legislatia interna, legislatia UE sau in conventiile de evitare a dublei impuneri. Legislatia UE se aplica in relatia Romaniei cu statele membre ale UE sau ale AELS.

Obligatii privind declararea impozitului pe dividende

Platitorii de venituri cu regim de retinere la sursa a impozitelor, cu exceptia platitorilor de venituri din salarii, au obligatia sa depuna o declaratie privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit la organul fiscal competent, pana la data de 30 iunie a anului fiscal curent pentru anul expirat, respectiv ?Declaratia informativa privind impozitul retinut si platit pentru veniturile cu regim de retinere la sursa/venituri scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti?, prevazuta la art. 119, alin. (1) din Legea nr. 571/2003 si pct. 15 indice 1 din Hotararea Guvernului nr. 44/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 la administratia financiara unde este inregistrat platitorul de venit. De asemenea platitorul de venit va declara in formularul 100 ?Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat?, la randul 21 ?Impozit pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti persoane fizice? si la randul 22 ?Impozit pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti persoane juridice?, impozitul retinut.

Baza legala: art. 115-119 din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare; Hotararea Guvernului nr. 44/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • CASS pentru PFA in 2025. 2 solutii de luat in calcul dupa eliminarea D. Unice estimative

    • Anul 2025 a venit cu promisiuni de simplificare fiscala, dar si cu o doza serioasa de confuzie pentru persoanele fizice autorizate (PFA) si alte categorii de contribuabili cu venituri nesalariale. Una dintre cele mai importante intrebari fara raspuns clar este: cum se asigura continuitatea la sanatate, in lipsa declaratiei estimative? Daca in trecut aceasta declaratie era un pilon important in dobandirea calitatii de asigurat, acum, in contextul noilor reguli, contribuabilii se confrunta cu...» citeste mai departe aici

  • Catalogul mijloacelor fixe. Exemple practice si reguli fiscale in 2025

    • Mijloacele fixe reprezinta bunuri materiale utilizate pe termen lung in activitatea economica sau administrativa a unei entitati. Acestea nu se consuma intr-un singur ciclu de exploatare si contribuie la desfasurarea activitatilor prin intermediul lor pe o perioada mai mare de un an. In cazul organizatiilor neguvernamentale (ONG-uri), gestionarea corecta a mijloacelor fixe este esentiala pentru transparenta si conformitate cu reglementarile contabile si fiscale aplicabile.» citeste mai departe aici

  • Controale antifrauda: Administratorii care NU raspund la somatia ANAF risca sa faca inchisoare

    • Incepand cu anul 2025, ANAF a adus o modificare esentiala in modul in care sunt desfasurate controalele antifrauda. Un nou document, cu efecte juridice majore, a fost introdus in arsenalul Directiei Generale Antifrauda Fiscala: somatia de prezentare a documentelor. Aceasta inlocuieste, din punct de vedere al fortei juridice, vechea invitatie informala, transformand refuzul nejustificat de cooperare intr-o potentiala infractiune penala.» citeste mai departe aici

  • Permis de Antreprenor - Avantaj competitiv pentru afaceri din toate industriile

    • Permis de Antreprenor se consolideaza ca cel mai dinamic ecosistem dedicat antreprenorilor din Romania, aducand laolalta studii de caz reale, dezbateri cu lideri din business si solutii aplicabile pentru fiecare etapa a dezvoltarii unui business. Intr-o economie in continua schimbare, antreprenorii cauta permanent surse de inspiratie, idei inovatoare si modele de rezilienta pentru a-si pastra competitivitatea. Ecosistemul Permis de Antreprenor raspunde acestor nevoi printr-o oferta unica pe...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016