Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cine initiaza negocierea colectiva? Numar de angajati si etape concrete

05-Dec-2017
5621

De la 20 noiembrie pana la 20 decembrie inclusiv, toti angajatorii au obligatia de a initia negocierea colectiva, fiind pasibili de amenzi in caz contrar. Negocierea colectiva se initiaza pentru mentinerea valorii nete a salariilor in plata in urma transferului contributiilor sociale de la angajator la angajat.

Un comunicat al Blocului National Sindical (BNS), citat de Agerpres, arata urmatoarele:

"Prin OUG 82/2017, printr-o derogare de la prevederile Legii 62/2011, Guvernul obliga angajatorii sa initieze negocieri colective pentru punerea in aplicare a prevederilor OUG 79/2017. Propunerea urmareste in sine sa oblige partile la negocieri colective in vederea mentinerii valorii nete a salariilor in plata, o data cu intrarea in vigoare a prevederilor OUG 79/2017, respectiv 1 ianuarie 2018. OUG 82/2017 impune tuturor angajatorilor, inclusiv celor care au sub 21 de salariati (inclusiv celor cu un singur salariat), sa inceapa negocierea colectiva in perioada 20 noiembrie - 20 decembrie 2017. Obligatia vizeaza atat angajatorii unde in prezent nu exista incheiat un contract colectiv de munca, cat si angajatorii care au in vigoare un contract colectiv de munca. in aceasta a doua ipoteza urmand a se negocia un act aditional", precizeaza BNS.

Prevederea care obliga angajatorii sa initieze negocieri colective in perioada 20 noiembrie - 20 decembrie, prin derogare de la Legea Dialogului Social, a fost introdusa fara niciun fel de consultare cu partenerii sociali.

Negocierea colectiva, potrivit OUG 82/2017, ar trebui sa se faca prin mai multe etape in cazul in care nu exista contract colectiv de munca la nivel de unitate si nici reprezentanti ai salariatilor: anuntul de instiintare angajati, urmat de decizia conducerii societatii in cauza privind stabilirea unui numar de reprezentanti ai societatii. 

In a treia etapa, vor fi convocati salariatii la o data stabilita inainte, pentru numirea reprezentantilor. 

Se incheie proces-verbal dupa numirea reprezentantilor si intalnirea de la etapa 3. 

Urmeaza convocarea reprezentantilor salariatilor pentru negocierea efectiva. 

Se incheie proces-verbal dupa intalnirea dintre angajator si reprezentantii salariatilor, intalnire in cadrul careia se iau decizii privind salariile de la 1 ianuarie 2018. 


"Conform informatiilor existente pe site-ul Guvernului, proiectul de ordonanta ce ulterior a primit numarul 82/2017 a intrat in sedinta de Guvern intr-o forma ce nu continea prevederile actualului art VII. De altfel, aceeasi forma a circulat pentru avize la Comisia de Dialog Social din cadrul Ministerului Muncii si Justitiei Sociale dar si la Consiliul Economic si Social. Un astfel de mod de adoptare a unor prevederi legale este dificil de inteles, avand in vedere ca aceasta modificare a fost introdusa fara niciun fel de consultare cu partenerii sociali (sindicate si patronate), desi aceasta norma vizeaza in mod cat se poate de direct cei doi parteneri in negocierile colective", se arata in acelasi comunicat. 

Blocul National Sindical atrage atentia asupra faptului ca angajatorii au doar obligatia initierii negocierilor, nu si a maririi salariilor brute.

"Angajatorii au doar obligatia initierii negocierilor, nu si a maririi efective a salariilor brute, in asa fel incat sa se mentina valoarea neta a acestora incepand cu data de 1 ianuarie 2018. Modul de reglementare este total nerealist, pe de o parte perioada de negociere care este in acest caz doar o luna, iar pe de alta parte procedura ce trebuie urmata, de la stabilirea partilor indreptatite sa negocieze si pana la inregistrarea contractului colectiv de munca la ITM".

Raman inca nelamuriri in legatura cu cine ii va reprezenta pe salariati in negociere in companiile unde nu exista un sindicat reprezentantiv.

"Guvernul a reglementat in pripa o speta teoretica, fara sa realizeze ca implicatiile reale sunt mult mai complexe. OUG 82/2017 nici macar nu ia in calcul ipoteza in care partile au inceput deja negocieri colective inainte de 20 noiembrie si nici ipoteza in care negocierile incepute dupa 20 noiembrie nu pot fi finalizate in termenul prevazut de OUG, tinand cont de gama diversa de aspecte ce fac obiectul unui contract colectiv de munca. Reglementarea din OUG 82/2017 este extrem de ambigua cu privire la cine reprezinta partea sindicala in negociere. Cu exceptia situatiei unde in unitate exista un sindicat reprezentativ, sindicat afiliat la randul sau la o federatie reprezentativa la nivel de sector, in toate celelalte situatii este foarte greu de deslusit, si total incert, cine ii va reprezenta pe salariati in negociere", se mai arata in comunicat.

BNS arata ca este imposibil ca federatiile si confederatiile reprezentative sa-si poata desemna reprezentanti care sa asiste negocierea la toti angajatorii din Romania, cu mentiunea ca in prezent in Romania sunt aproximativ 462.000 de angajatori, din care circa 90% au mai putin de 21 de salariati, iar in 2016 mai putin de 35% din companiile cu peste 21 de salariati au finalizat procedurile de negociere colectiva prin semnarea unui contract colectiv de munca.

"Sintetizand, o mare parte din cele 400.000 de companii care in acest moment nu aveau obligatia negocierii colective vor fi expuse sanctiunilor pentru nerespectarea OUG 82/2017 pentru ca: Ordonanta a fost publicata in Monitorul Oficial pe 16.11.2017, desi a fost adoptata in data de 8.11.2017, angajatorii avand la dispozitie o zi lucratoare pentru a lua act de aceste prevederi si pentru a deschide procesul de negociere colectiva. in aceste firme mici de regula nu exista sindicat si accesul la servicii de asistenta juridica este extrem de limitat, ca urmare probabilitatea de a nu respecta intocmai procedura negocierii colective este foarte ridicata", conform Blocului National Sindical.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cine initiaza negocierea colectiva? Numar de angajati si etape concrete":
Rating:

Nota: 2.13 din 4 voturi
Modificari in Codul Fiscal 2020 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!‚Äč

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari in Codul Fiscal 2020 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • ANAF a publicat calendarul obligatiilor fiscale - DECEMBRIE 2020-
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat recent calendarul obligatiilor fiscale pentru luna decembrie 2020. Obligatii fiscale: TERMENUL in 30 de zile de la implinirea termenului de 183 de zile de prezenta in Romania OBLIGATIA Depunerea formularului "Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la sosirea in Romania" CATEGORIILE DE CONTRIBUABILI Se depune de persoana fizica sosita in Romania care are o sedere in statul roman o perioada sau mai multe perioade care...» citeste mai departe aici

  • Codul Fiscal: 67 de MODIFICARI aduse in 2 luni. Noutatile valabile din 2021
    • Ultimele 2 luni au adus 67 de modificari in Codul fiscal. Incepand cu 1 ianuarie 2021 se modifica: - art. 456 si art. 464 din Titlul IX – Impozite si taxe locale prin Legea nr. 230 din 4 noiembrie 2020 - art. 459 din Titlul IX – Impozite si taxe locale prin Legea nr. 241 din 6 noiembrie 2020 - art. 291 din Titlul VII – Taxa pe valoarea adaugata prin Legea nr. 248 din 13 noiembrie 2020 - art. 103 din Titlul IV – Impozitul pe venit, prin Legea nr. 258 din 19 noiembrie 2020...» citeste mai departe aici

  • Contractele de vanzare de bunuri ar putea fi modificate. Propuneri MEEMA
    • Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri a pus in dezbatere publica, pe site-ul oficial, un nou proiect de lege privind anumite aspecte referitoare la contractele de vanzare de bunuri. Principalele dispozitii de fond ale Directivei (UE) 2019/771 acopera cele mai importante diferente dintre normele nationale obligatorii de protectie a consumatorilor ca urmare a transpunerii de catre statele membre a normelor minime de armonizare prevazute in Directiva 1999/44/CE. Aceste diferente...» citeste mai departe aici

  • Calcul impozit pe profit. Bonificatii trimestrele anterioare din 2020
    • O institutie de credit care aplica sistemul de declarare si plata a impozitului pe profit anual, cu plati anticipate efectuate trimestrial, a optat conform art VIII din OUG 29/2020 sa efectueze plati anticipate trimestriale la nivelul sumei rezultate din calculul impozitului pe profit trimestrial curent. Beneficiaza si de bonificatiile de 10% prevazute in OUG 99/2020 pentru plata la scadenta a platii anticipate trimestriale. In anul 2020 avem urmatoarea situatie: Impozit profit in trim I - 4000...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificari in Codul Fiscal 2020 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016