
Atentie contabili!
Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari de TAXE in Codul Fiscal - Studii de caz si explicatii UTILE
Problema fiscala
Cine calculeaza amortizarea unei cladiri inchiriate: proprietarul sau chiriasul? In sarcina cui este amortizarea cheltuielilor cu investitiile efectuate de chirias? Dar in cazul investitiilor efectuate de proprietar, cine calculeaza amortizarea acestora? Cine datoreaza impozitul pe cladire? Cum se intocmeste declaratia fiscala privind impozitul pe cladire?
1. Cine inregistreaza amortizarea fiscala a cladirii?
Amortizarea imobilizarilor corporale inchiriate se calculeaza si se inregistreaza in contabilitate de catre entitatea care le are in proprietate.
2. Cine inregistreaza amortizarea investitiilor efectuate la cladirea inchiriata?
Cheltuielile efectuate in legatura cu imobilizarile corporale utilizate in baza unui contract de inchiriere se evidentiaza in contabilitatea entitatii care le-a efectuat. Aceste cheltuieli se inregistreaza astfel:
Manual de politici contabile - Stick USB
Cartea Verde a PFA Contabilitatea si obligatiile fiscale 2023
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Obtinerea de beneficii se poate realiza astfel:
Investitiile efectuate la imobilizarile corporale luate cu chirie se supun amortizarii, pe durata contractului de inchiriere. Aceste cheltuieli de modernizare sunt recuperate din punct de vedere fiscal, prin deducerea amortizarii lor, daca sunt utilizate in scopul realizarii de venituri impozabile
Important
Asadar, amortizarea cheltuielilor cu investitiile si modernizarile efectuate la mijloacele fixe inchiriate este in sarcina agentului economic care a efectuat investitia.
La expirarea contractului de inchiriere, valoarea investitiilor efectuate si a amortizarii corespunzatoare se cedeaza proprietarului imobilizarii. In functie de clauzele cuprinse in contractul de inchiriere, transferul poate reprezenta o vanzare de active sau o alta modalitate de cedare.
3. Cine plateste impozitul pe cladire?
Important
Din punctul de vedere al impozitului pe cladiri, chiriasul nu datoreaza acest impozit pe perioada contractului de inchiriere. Impozitul pe cladire se datoreaza de catre persoanele juridice sau fizice care au in proprietate cladirea situata in Romania, cu exceptiile expres prevazute de lege.
Impozitul pe cladiri se datoreaza catre bugetul local al comunei, al orasului sau al municipiului in care este amplasata cladirea. In cazul municipiului Bucuresti, impozitul si taxa pe cladiri se datoreaza catre bugetul local al sectorului in care este amplasata cladirea.
In cazul persoanelor juridice, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote de impozitare asupra valorii de inventar a cladirii.
Cota de impozit se stabileste prin hotarare a consiliului local si poate fi cuprinsa intre 0,25% si 1,50% inclusiv.
Valoarea de inventar a cladirii este valoarea de intrare a cladirii in patrimoniu, inregistrata in contabilitatea proprietarului cladirii.
In cazul cladirii la care au fost executate lucrari de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere, de catre chirias, din punct de vedere fiscal, acesta are obligatia sa comunice proprietarului valoarea lucrarilor executate. Legiuitorul nu instituie un termen anume pentru indeplinirea acestei obligatii, in schimb instituie un termen pentru proprietar, de 30 de zile de la data terminarii lucrarilor respective, pentru depunerea unei noi declaratii fiscale. Aceasta presupune ca obligatia chiriasului de a comunica proprietarului valoarea lucrarilor executate sa fie indeplinita in interiorul acestui termen de 30 de zile de la data terminarii lucrarilor respective.
4. Exemplu
Am efectuat o investitie, in regie proprie, la o cladire luata cu chirie pentru o perioada de 10 ani.
Materii prime = 300.000 lei
Salarii = 20.000 lei
Prestatii facturate de terti = 40.000 lei
601 = 301 300.000
?Cheltuieli cu materiile prime? ?Materii prime?
641 = 421 20.000
?Cheltuieli cu salariile personalului? ?Personal ? salarii datorate?
628 = 401 40.000
?Alte cheltuieli cu serviciile ?Furnizori?
executate de terti?
212 = 722 360.000
?Constructii" ?Venituri din productia de imobilizari corporale?
Sau:
231 = 722 360.000
?Imobilizari corporale in ?Venituri din productia de
curs de executie? imobilizari corporale?
212 = 231 360.000
?Constructii? ?Imobilizari corporale in curs
de executie?
Amortizarea liniara se calculeaza prin impartirea lui 100 la numarul anilor (pentru chirias 10) = 100/10 = 10%
360.000 x 10% = 36.000 lei/an
36.000 / 12 = 3.000 lei/luna.
6811 = 2812 3.000
?Cheltuieli ?Amortizarea constructiilor?
de exploatare
privind amortizarea
imobilizarilor?
2812 = 212 360.000
?Amortizarea ?Constructii?
constructiilor?
Concluzie
1. Amortizarea imobilizarilor corporale inchiriate se calculeaza si se inregistreaza in contabilitate de catre proprietarul bunului.
2. Amortizarea cheltuielilor cu investitiile efectuate la mijloacele fixe inchiriate se calculeaza si se inregistreaza in contabilitate de catre entitatea ce a efectuat investitia. Asadar:
3. Impozitul pe cladire se datoreaza de catre proprietarul imobilului.
Singura obligatie a chiriasului din acest punct de vedere este, in cazul in care el efectueaza investitia, de a comunica proprietarului valoarea lucrarilor executate.
Acte normative aplicabile:
Pct. 93, 94 si 98 din Reglementari contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.752/2005
Art. 249 alin. (1) si (2) si art. 253 alin. (1)-(31) din Codul fiscal
Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.
Acest articol este preluat din newsletterul Taxe si Impozite Actual. Avand peste 4.300 de abonati newsletterul se adreseaza acelora care vor sa munceasca usor, fara stres. Rezultat al muncii unor profesionisti in fiscalitate ce cunosc in esenta toate posibilitatile de optimizare si minimizare a taxelor si impozitelor, Taxe si Impozite Actual va ofera solutii perfect legale ce avantajeaza vizibil bugetul dvs. Descarcati gratuit numarul pe luna noiembrie si convingeti-va!
Articol adaugat in 26 februarie 2009
Atentie contabili!
Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari de TAXE in Codul Fiscal - Studii de caz si explicatii UTILE
Articole similare
OUG 140/2020 reglementeaza utilizarea inscrisurilor in forma electronica in domeniile constructii, arhitectura si urbanismCodul Fiscal se modifica! Hotararea 864/2020 competeaza normele metodologice de aplicare a Legii 227/2015Iti izolezi casa din bani proprii? Nu mai platesti impozit!Exemple de posibile subiecte de la examenul CECCAR 2023Studiu de caz: Codul fiscal - Materialele de constructieUltimele articole
Tipuri de impozite: tot ce trebuie sa stii despre impozitele din RomaniaProfit reinvestit. Noi categorii de active pentru care se aplica scutirea profitului investit din 1 ianuarie 2023A fost publicat calendarul programelor prin care firmele pot obtine fonduri europene nerambursabile in 2023Granturi pentru digitalizarea firmelor. Intrebari & raspunsuri oficiale de la Ministerul Investitiilor pentru IMM-uriOFICIAL! Codul de procedura fiscala a fost actualizat de ANAF in 2023 pana la Legea 39/2023 inclusiv. Descarca documentulArticole similare
Venituri din chirii in 2023. Ce obligatii au persoanele care realizeaza venituri din chirii incepand cu acest anCodul fiscal 2011 - Titlul II (partea a V-a)Studiu de caz: Impozitul pe profit si cheltuielile deductibile in cazul modernizarii unui imobil inchiriatSpatiu inchiriat. Amenajari in curs nerecuperate de societate. Implicatii fiscaleContract de comodat. Cele mai importante aspecte contabile si fiscale!Ultimele articole
Inchirierea unui apartament: cadru legalCasa de marcat, OBLIGATORIE pentru persoanele fizice care inchiriaza camere in scop turisticGhidul practic al contabilului din CONSTRUCTII. Tratament fiscal pentru operatiunile legate de constructii si servicii asociate: evaluare, avans, TVA, taxe, etc.Valoarea de intrare a mijloacelor fixe va fi majorata de la 2.500 lei la 5.000 lei, dupa 9 ani de stagnarePeste 15 modificari au fost aduse Impozitului pe venit de OG 8/2021. Cum arata noul Cod FiscalArticole similare
Noutati de ultima ora! Registrul de Evidenta Fiscala este OBLIGATORIU pentru toata lumeaVanzare imobil. Cum intocmim monografia contabila?Ce obligatii fiscale se nasc in urma unei tranzactii, sub aspectul TVA?Contabilitatea in partida dubla. Registre si formulare obligatorii ale operatorilor economiciNoutati fiscal-contabile in 2014: Cazuri practice lamuritoareUltimele articole
Nedepunerea la timp sau completarea incorecta a D101 se sanctioneaza cu amenda de 5.000 de leiCheltuieli nedeductibile: ce conditii indeplinesc si lista cheltuielilor care fac parte din aceasta categorieCheltuieli deductibile: ce sunt, cum se calculeaza si cheltuieli care intra in aceasta categorieProfit reinvestit. Noi categorii de active pentru care se aplica scutirea profitului investit din 1 ianuarie 2023Achizitii intracomunitare efectuate de PFA platitoare de TVA. Acestea se declara in D212 cu veniturile si cheltuielile?Articole similare
Facturare franciza. Regim fiscal - baza de factura a francizeiAmenajare spatiu inchiriat. Care este tratamentul fiscal si contabil?Acordare stimulente la inchirierea unei cladiri. Recunoasterea veniturilor in contabilitate. Care e monografia contabila?Lucrari de modernizare la spatii inchiriate. Implicatii fiscaleDeductibilitatea cheltuielilor privind contractul de comodatUltimele articole
Asociatiile de proprietari. Cine le verifica activitatea in 2023?Asociatiile de proprietari. Ce atributii are un presedinte de blocInchirierea unui apartament: cadru legalContract inchiriere ANAF: A fost publicat noul model al Cererii de inregistrare a contractelor de locatiune (Ordinul 2031/2022)BNR anunta conditii mai dure de creditare din 2022. Cat creste avansul minim si de ce sa accesezi un credit imobiliar acum?Sfaturi de la experti
Intrebare: 1. S-a incheiat un contract de finantare in cadrul POC 2014-2020 intre finantator (ministerul cercetarii) si beneficiar (institutia noastra) pentru constructia in antrepriza a unui obiectiv de investitii. 2. Valoarea contractului...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Monografie contabila plata garantie in cont separat
Intrebare: Va rog, reflectarea in contabilitate a garantiei de buna executie achitata intr-un cont special deschis de prestator la banca. O societate are in derulare construirea unei hale de productie. Furnizorul de lucrari ii factureaza...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii