Raportul Special
realizat de specialisti
Problema fiscala
Cine calculeaza amortizarea unei cladiri inchiriate: proprietarul sau chiriasul? In sarcina cui este amortizarea cheltuielilor cu investitiile efectuate de chirias? Dar in cazul investitiilor efectuate de proprietar, cine calculeaza amortizarea acestora? Cine datoreaza impozitul pe cladire? Cum se intocmeste declaratia fiscala privind impozitul pe cladire?
1. Cine inregistreaza amortizarea fiscala a cladirii?
Amortizarea imobilizarilor corporale inchiriate se calculeaza si se inregistreaza in contabilitate de catre entitatea care le are in proprietate.
2. Cine inregistreaza amortizarea investitiilor efectuate la cladirea inchiriata?
Cheltuielile efectuate in legatura cu imobilizarile corporale utilizate in baza unui contract de inchiriere se evidentiaza in contabilitatea entitatii care le-a efectuat. Aceste cheltuieli se inregistreaza astfel:
Cartea Verde a Contabilitatii
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Obtinerea de beneficii se poate realiza astfel:
Investitiile efectuate la imobilizarile corporale luate cu chirie se supun amortizarii, pe durata contractului de inchiriere. Aceste cheltuieli de modernizare sunt recuperate din punct de vedere fiscal, prin deducerea amortizarii lor, daca sunt utilizate in scopul realizarii de venituri impozabile
Important
Asadar, amortizarea cheltuielilor cu investitiile si modernizarile efectuate la mijloacele fixe inchiriate este in sarcina agentului economic care a efectuat investitia.
La expirarea contractului de inchiriere, valoarea investitiilor efectuate si a amortizarii corespunzatoare se cedeaza proprietarului imobilizarii. In functie de clauzele cuprinse in contractul de inchiriere, transferul poate reprezenta o vanzare de active sau o alta modalitate de cedare.
3. Cine plateste impozitul pe cladire?
Important
Din punctul de vedere al impozitului pe cladiri, chiriasul nu datoreaza acest impozit pe perioada contractului de inchiriere. Impozitul pe cladire se datoreaza de catre persoanele juridice sau fizice care au in proprietate cladirea situata in Romania, cu exceptiile expres prevazute de lege.
Impozitul pe cladiri se datoreaza catre bugetul local al comunei, al orasului sau al municipiului in care este amplasata cladirea. In cazul municipiului Bucuresti, impozitul si taxa pe cladiri se datoreaza catre bugetul local al sectorului in care este amplasata cladirea.
In cazul persoanelor juridice, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote de impozitare asupra valorii de inventar a cladirii.
Cota de impozit se stabileste prin hotarare a consiliului local si poate fi cuprinsa intre 0,25% si 1,50% inclusiv.
Valoarea de inventar a cladirii este valoarea de intrare a cladirii in patrimoniu, inregistrata in contabilitatea proprietarului cladirii.
In cazul cladirii la care au fost executate lucrari de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere, de catre chirias, din punct de vedere fiscal, acesta are obligatia sa comunice proprietarului valoarea lucrarilor executate. Legiuitorul nu instituie un termen anume pentru indeplinirea acestei obligatii, in schimb instituie un termen pentru proprietar, de 30 de zile de la data terminarii lucrarilor respective, pentru depunerea unei noi declaratii fiscale. Aceasta presupune ca obligatia chiriasului de a comunica proprietarului valoarea lucrarilor executate sa fie indeplinita in interiorul acestui termen de 30 de zile de la data terminarii lucrarilor respective.
4. Exemplu
Am efectuat o investitie, in regie proprie, la o cladire luata cu chirie pentru o perioada de 10 ani.
Materii prime = 300.000 lei
Salarii = 20.000 lei
Prestatii facturate de terti = 40.000 lei
601 = 301 300.000
?Cheltuieli cu materiile prime? ?Materii prime?
641 = 421 20.000
?Cheltuieli cu salariile personalului? ?Personal ? salarii datorate?
628 = 401 40.000
?Alte cheltuieli cu serviciile ?Furnizori?
executate de terti?
212 = 722 360.000
?Constructii" ?Venituri din productia de imobilizari corporale?
Sau:
231 = 722 360.000
?Imobilizari corporale in ?Venituri din productia de
curs de executie? imobilizari corporale?
212 = 231 360.000
?Constructii? ?Imobilizari corporale in curs
de executie?
Amortizarea liniara se calculeaza prin impartirea lui 100 la numarul anilor (pentru chirias 10) = 100/10 = 10%
360.000 x 10% = 36.000 lei/an
36.000 / 12 = 3.000 lei/luna.
6811 = 2812 3.000
?Cheltuieli ?Amortizarea constructiilor?
de exploatare
privind amortizarea
imobilizarilor?
2812 = 212 360.000
?Amortizarea ?Constructii?
constructiilor?
Concluzie
1. Amortizarea imobilizarilor corporale inchiriate se calculeaza si se inregistreaza in contabilitate de catre proprietarul bunului.
2. Amortizarea cheltuielilor cu investitiile efectuate la mijloacele fixe inchiriate se calculeaza si se inregistreaza in contabilitate de catre entitatea ce a efectuat investitia. Asadar:
3. Impozitul pe cladire se datoreaza de catre proprietarul imobilului.
Singura obligatie a chiriasului din acest punct de vedere este, in cazul in care el efectueaza investitia, de a comunica proprietarului valoarea lucrarilor executate.
Acte normative aplicabile:
Pct. 93, 94 si 98 din Reglementari contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.752/2005
Art. 249 alin. (1) si (2) si art. 253 alin. (1)-(31) din Codul fiscal
Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.
Acest articol este preluat din newsletterul Taxe si Impozite Actual. Avand peste 4.300 de abonati newsletterul se adreseaza acelora care vor sa munceasca usor, fara stres. Rezultat al muncii unor profesionisti in fiscalitate ce cunosc in esenta toate posibilitatile de optimizare si minimizare a taxelor si impozitelor, Taxe si Impozite Actual va ofera solutii perfect legale ce avantajeaza vizibil bugetul dvs. Descarcati gratuit numarul pe luna noiembrie si convingeti-va!
Articol adaugat in 26 februarie 2009
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Guvernul a aprobat normele de aplicare a Codului FiscalE-FACTURA. E-TRANSPORT - Noutati de ultima oraCe impozite pe CLADIRI aduce 2012Vanzare cladire catre o persoana fizica. Care e tratamentul fiscal?E-Factura: Din 1 iulie devine obligatorie utilizarea sistemului in relatiile B2B si B2GUltimele articole
Ciolacu: Nu majoram taxe in 2025, iar impozitul pe proprietate va ramane acelasiProiect: Impozitul majorat pe locuinte se va aplica din 1 ianuarie 2026! Ar putea fi introdusa si e-ProprietateaLuni, 30 septembrie 2024, termen limita pentru depunerea D216D216 in 2024: Cine are obligatia depunerii si pana cand poate fi transmisaMijloace fixe. Ce sunt, clasificare, valoare, amortizare si catalogArticole similare
Facilitati la calculul impozitului pe profit/impozitului pe veniturile microintreprinderilor pentru veniturile din chirii din anul 2020Cheltuieli puncte de lucru INCHIRIATE. Cum stabilim ce cheltuieli sunt deductibile?Impozit constructii si imobil inchiriat. Ce obligatii are firma si ce alte taxe se platesc?Tratament investitii in mijloace fixe. Se pot incadra in categoria de investitii la mijloace fixe si lucrarile de consolidare?Reevaluare. Inregistrarea ca atare in contabilitatea proprietaruluiUltimele articole
Topim preturile in mijlocul verii! Reduceri de 70% si transport GRATUIT pentru carti de fiscalitate si contabilitateOfertele de PASTE de la Rentrop&Straton sunt aici! Reduceri de pana la 80% si transport gratuitCe trebuie sa stie firmele care inchiriaza spatii de la persoane fizice in 2024Leasingul operational - tot ce trebuie sa stiiImpozit chirii 2024. Noutati si studii de caz utileArticole similare
Cum procedam cu subventiile?Auditul si incadrarea costurilor efectute in legatura cu constructia unei cladiriCe venituri sunt neimpozabile in 2016?Cum inregistram un bon fiscal deductibil 50 la suta in cazul unui PFA?Modificari in Centralizatorul Legislatiei FiscaleUltimele articole
Casare mijloace fixe. Reglementari cheie si studii de caz utileImpozitul minim pe cifra de afaceri. Exemplu de calculMijloace fixe. Ce sunt, clasificare, valoare, AMORTIZARE si catalogProfit reinvestit 2024. 3 studii de caz utile pentru specialistiProsumator. Studii de caz utile si monografii contabile pentru specialistiArticole similare
Black Friday 2021: carti de fiscalitate, contabilitate si GDPR la reduceri de peste 80%Cum atragi CHIRIASii din multinationale in cladirile din parcurile de businessDocumentar fiscal: Impunerea veniturilor din inchirierea de camere in scop turisticScoaterea din evidenta a creantelor. Ce tratament fiscal se aplica?Asociatiile de Proprietari in 2020 - modificari in legislatieUltimele articole
Ce trebuie sa stie firmele care inchiriaza spatii de la persoane fizice in 2024Contractul de inchiriere: conditii, obligatii si modelLeasingul operational - tot ce trebuie sa stiiDeclaratia Unica venituri din chirii 2024. Cand NU mai este obligatorie depunerea formularului de persoanele fiziceFondul de rulment: tot ce trebuie sa stiiSfaturi de la experti
Achizitie usi si cartele acces
Intrebare: Societatea X (hotel) achizitioneaza pentru usi: incuietoare hotel, sistem de control acces cu cartele si cartele de proximitate pentru a putea deschide usa. Care sunt monografiile contabile atat pentru incuietoare, cat si pentru...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Tratamentul fiscal al veniturilor si cheltuielilor din vanzarea titlurilor de participare
Intrebare: O societate cumpara parti sociale de la o societate din afacerea UE in doua transe, dupa care le vinde integral, la un pret mult mai mic decat au fost achizitionate. Care este tratamentul fiscal al acestei cheltuieli rezultate din...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA