
Raportul Special
realizat de specialisti
Problema fiscala
Cine calculeaza amortizarea unei cladiri inchiriate: proprietarul sau chiriasul? In sarcina cui este amortizarea cheltuielilor cu investitiile efectuate de chirias? Dar in cazul investitiilor efectuate de proprietar, cine calculeaza amortizarea acestora? Cine datoreaza impozitul pe cladire? Cum se intocmeste declaratia fiscala privind impozitul pe cladire?
1. Cine inregistreaza amortizarea fiscala a cladirii?
Amortizarea imobilizarilor corporale inchiriate se calculeaza si se inregistreaza in contabilitate de catre entitatea care le are in proprietate.
2. Cine inregistreaza amortizarea investitiilor efectuate la cladirea inchiriata?
Cheltuielile efectuate in legatura cu imobilizarile corporale utilizate in baza unui contract de inchiriere se evidentiaza in contabilitatea entitatii care le-a efectuat. Aceste cheltuieli se inregistreaza astfel:
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Manual de politici contabile - Stick USB
Obtinerea de beneficii se poate realiza astfel:
Investitiile efectuate la imobilizarile corporale luate cu chirie se supun amortizarii, pe durata contractului de inchiriere. Aceste cheltuieli de modernizare sunt recuperate din punct de vedere fiscal, prin deducerea amortizarii lor, daca sunt utilizate in scopul realizarii de venituri impozabile
Important
Asadar, amortizarea cheltuielilor cu investitiile si modernizarile efectuate la mijloacele fixe inchiriate este in sarcina agentului economic care a efectuat investitia.
La expirarea contractului de inchiriere, valoarea investitiilor efectuate si a amortizarii corespunzatoare se cedeaza proprietarului imobilizarii. In functie de clauzele cuprinse in contractul de inchiriere, transferul poate reprezenta o vanzare de active sau o alta modalitate de cedare.
3. Cine plateste impozitul pe cladire?
Important
Din punctul de vedere al impozitului pe cladiri, chiriasul nu datoreaza acest impozit pe perioada contractului de inchiriere. Impozitul pe cladire se datoreaza de catre persoanele juridice sau fizice care au in proprietate cladirea situata in Romania, cu exceptiile expres prevazute de lege.
Impozitul pe cladiri se datoreaza catre bugetul local al comunei, al orasului sau al municipiului in care este amplasata cladirea. In cazul municipiului Bucuresti, impozitul si taxa pe cladiri se datoreaza catre bugetul local al sectorului in care este amplasata cladirea.
In cazul persoanelor juridice, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote de impozitare asupra valorii de inventar a cladirii.
Cota de impozit se stabileste prin hotarare a consiliului local si poate fi cuprinsa intre 0,25% si 1,50% inclusiv.
Valoarea de inventar a cladirii este valoarea de intrare a cladirii in patrimoniu, inregistrata in contabilitatea proprietarului cladirii.
In cazul cladirii la care au fost executate lucrari de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere, de catre chirias, din punct de vedere fiscal, acesta are obligatia sa comunice proprietarului valoarea lucrarilor executate. Legiuitorul nu instituie un termen anume pentru indeplinirea acestei obligatii, in schimb instituie un termen pentru proprietar, de 30 de zile de la data terminarii lucrarilor respective, pentru depunerea unei noi declaratii fiscale. Aceasta presupune ca obligatia chiriasului de a comunica proprietarului valoarea lucrarilor executate sa fie indeplinita in interiorul acestui termen de 30 de zile de la data terminarii lucrarilor respective.
4. Exemplu
Am efectuat o investitie, in regie proprie, la o cladire luata cu chirie pentru o perioada de 10 ani.
Materii prime = 300.000 lei
Salarii = 20.000 lei
Prestatii facturate de terti = 40.000 lei
601 = 301 300.000
?Cheltuieli cu materiile prime? ?Materii prime?
641 = 421 20.000
?Cheltuieli cu salariile personalului? ?Personal ? salarii datorate?
628 = 401 40.000
?Alte cheltuieli cu serviciile ?Furnizori?
executate de terti?
212 = 722 360.000
?Constructii" ?Venituri din productia de imobilizari corporale?
Sau:
231 = 722 360.000
?Imobilizari corporale in ?Venituri din productia de
curs de executie? imobilizari corporale?
212 = 231 360.000
?Constructii? ?Imobilizari corporale in curs
de executie?
Amortizarea liniara se calculeaza prin impartirea lui 100 la numarul anilor (pentru chirias 10) = 100/10 = 10%
360.000 x 10% = 36.000 lei/an
36.000 / 12 = 3.000 lei/luna.
6811 = 2812 3.000
?Cheltuieli ?Amortizarea constructiilor?
de exploatare
privind amortizarea
imobilizarilor?
2812 = 212 360.000
?Amortizarea ?Constructii?
constructiilor?
Concluzie
1. Amortizarea imobilizarilor corporale inchiriate se calculeaza si se inregistreaza in contabilitate de catre proprietarul bunului.
2. Amortizarea cheltuielilor cu investitiile efectuate la mijloacele fixe inchiriate se calculeaza si se inregistreaza in contabilitate de catre entitatea ce a efectuat investitia. Asadar:
3. Impozitul pe cladire se datoreaza de catre proprietarul imobilului.
Singura obligatie a chiriasului din acest punct de vedere este, in cazul in care el efectueaza investitia, de a comunica proprietarului valoarea lucrarilor executate.
Acte normative aplicabile:
Pct. 93, 94 si 98 din Reglementari contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.752/2005
Art. 249 alin. (1) si (2) si art. 253 alin. (1)-(31) din Codul fiscal
Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.
Acest articol este preluat din newsletterul Taxe si Impozite Actual. Avand peste 4.300 de abonati newsletterul se adreseaza acelora care vor sa munceasca usor, fara stres. Rezultat al muncii unor profesionisti in fiscalitate ce cunosc in esenta toate posibilitatile de optimizare si minimizare a taxelor si impozitelor, Taxe si Impozite Actual va ofera solutii perfect legale ce avantajeaza vizibil bugetul dvs. Descarcati gratuit numarul pe luna noiembrie si convingeti-va!
Articol adaugat in 26 februarie 2009
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Cele mai importante masuri fiscale din 2014 pentru mediul de afaceri si sistemul fiscalA fost publicat calendarul programelor prin care firmele pot obtine fonduri europene nerambursabile in 2023Tratament investitii in mijloace fixe. Se pot incadra in categoria de investitii la mijloace fixe si lucrarile de consolidare?Codul fiscal se modifica din nou. Ce facilitati fiscale sunt destinate mediului de afaceri?Top 5 asteptari pe care le au tinerii studenti de la mediul profesionalUltimele articole
Mijloace fixe inregistrate gresit. Solutii si clarificari pentru firmeTaxa pe stalp 2025. MONOGRAFIE contabila pentru inregistrarea impozitului in contabilitateImpozitul pe constructii se declara in D100. Ai bifat si D700?Impozit pe profit. 5 modificari importante ce impacteaza impozitul in 2024 -2025Reevaluarea imobilizarilor corporale - cand se face, studiu de caz si reglementari cheieArticole similare
Investitii nefinalizate. Ce inregistrari contabile se fac si ce cheltuieli pot fi deduse?Avantajele in natura privind utilizarea in folos personal a autoturismelor de serviciu, eliminate (proiect de OG)Ajustarea TVA in cazul vanzarii in anul 2008 a unei cladiri achizitionate inainte de data aderariiImpozitul pe constructii in 2015. Analiza consultantNoile norme de aplicare ale Codului FiscalUltimele articole
Mijloace fixe inregistrate gresit. Solutii si clarificari pentru firme[MODEL] Fisa capacitatii de cazare si reglementari cheieReevaluarea imobilizarilor corporale. Un ghid pur si simplu indispensabil pentru contabiliTopim preturile in mijlocul verii! Reduceri de 70% si transport GRATUIT pentru carti de fiscalitate si contabilitateOfertele de PASTE de la Rentrop&Straton sunt aici! Reduceri de pana la 80% si transport gratuitArticole similare
Modificarea duratei normale de functionare a mijlocului fixStudiu de caz: AMORTIZARE autoturismStudiu de caz: Radierea si scoatere din evidenta DITL autovehicul aflat sub masuri asiguratorii in procesul penalAMORTIZAREa fiscala in 2016. Sfatul expertuluiTVA la contractul de leasing externUltimele articole
Mijloace fixe. Monografie si tratament fiscal pentru mijloace fixe lipsa la inventarCedare mijloace fixe catre asociat. Cum tratam TVA-ul si impozitul pe venitCe greseli fiscale frecvente apar in perioade de crestere accelerataAMORTIZAREa mijloacelor fixe. Ce trebuie sa stii in 2025Leasing financiar autoturism. Cheltuiala cu AMORTIZAREa este deductibila integral?Articole similare
Amenajare spatiu inchiriat. Care este tratamentul fiscal si contabil?Titlul III, Capitolul IV pct. 133 - 139Contract de inchiriere. Cum inregistram cheltuielile deductibile?OMFP 1802/2014: Tratamentul contabil stimulente la incheierea sau renegocierea unor contracte-preluarea prevederilor interpretarii SIC 15Cesiunea creantei tot catre un nerezident. Cum identificam corect obligatiile de plata?Ultimele articole
Ce trebuie sa stie firmele care inchiriaza spatii de la persoane fizice in 2024Contractul de inchiriere: conditii, obligatii si modelLeasingul operational - tot ce trebuie sa stiiDeclaratia Unica venituri din chirii 2024. Cand NU mai este obligatorie depunerea formularului de persoanele fiziceFondul de rulment: tot ce trebuie sa stiiSfaturi de la experti
Deductibilitate cheltuieli imobil societate, declarare punct de lucru
Intrebare: Daca a fost achizitionat un teren intravilan si constructia de pe acesta, trebuie declarat la ONRC ca punct de lucru, chiar daca momentan nu se desfasoara activitate sau daca este tinut doar in evidenta contabila ca imobilizare?...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Operatiuni neimpozabile in Romania, tratament contabil si fiscal in RO
Intrebare: Cum declar si care sunt inregistrarile din contabilitate in situatia actuala?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Masuri fiscale: 3 schimbari care NU se aplica din 2025, ci incepand cu 1 ianuarie 2026
Arhivarea documentelor. Ce acte sa pastrati cand treceti la arhivarea electronica + un studiu de caz
Cheltuieli deductibile PFA: bilet, transport, cazare, diurna - ce poti deconta legal
Consumatorii vulnerabili primesc 50 lei/luna pentru curent. Pana cand poti depune cererea
Foaia de parcurs. 4 pasi pentru a corela stocul de combustibil cu foaia de parcurs
e-Transport 2025. Cand ti se pot CONFISCA bunurile in proportie de 100%
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA