Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Client in faliment. Cum procedam?

15-Sep-2009
12947

Problema fiscala


Avem un client neincasat aflat in stare de faliment, iar procedura de faliment a fost inchisa pe baza unei hotarari judecatoresti. Ce facem cu creanta neincasata? Este aceasta deductibila la calculul profitului impozabil? Ce se intampla cu TVA din factura emisa si neincasata de la client? Este permisa ajustarea taxei? Cum se inregistreaza aceste operatiuni in contabilitate?

Articol preluat din Newsletter-ul Taxe si Impozite Actual nr. 33/ august 2009.

1. Din punctul de vedere al impozitului pe profit

Pentru determinarea profitului impozabil sunt considerate cheltuieli deductibile numai cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile.

Sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri si pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor neincasate, in cazul in care procedura de faliment a debitorului a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti. Asadar, din perspectiva impozitului pe profit, aceasta cheltuiala este deductibila.

Pentru creantele incerte se pot constitui provizioane in limita unui procent de 100% din valoarea creantelor asupra clientilor daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

1. sunt inregistrate dupa data de 1 ianuarie 2007;


2. creanta este detinuta la o persoana juridica asupra careia este declarata procedura de deschidere a falimentului, pe baza hotararii judecatoresti prin care se atesta aceasta situatie;
3. nu sunt garantate de alta persoana;
4. sunt datorate de o persoana care nu este persoana afiliata contribuabilului;
5. au fost incluse in veniturile impozabile.
Aceste provizioane sunt deductibile la calculul profitului impozabil.

2. Din punctul de vedere al taxei pe valoarea adaugata

Baza de impozitare a taxei se reduce in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, hotarare ramasa definitiva si irevocabila.

De regula, baza impozabila a taxei se ajusteaza dupa efectuarea livrarii bunurilor sau prestarii serviciilor.

Insa, chiar daca livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor nu s-au efectuat, dar aceste operatiuni au fost facturate, baza de impozitare se va ajusta corespunzator.

In acest scop, furnizorii sau prestatorii trebuie sa emita facturi cu valorile inscrise cu semnul minus, deoarece baza de impozitare se reduce.

In decontul de TVA nu au fost reglementate situatiile de ajustare a bazei impozabile a taxei colectate, ci numai situatiile de ajustare a bazei impozabile a taxei deductibile. Din acest motiv, ajustarea bazei impozabile a taxei colectate se va inregistra in decontul de TVA la randul 13 ?Regularizari taxa colectata?, cu semnul minus.

3. Din punct de vedere contabil

Exemplu:
Se presteaza un serviciu in suma de 1.000 lei plus TVA. Ulterior, creanta nu se mai poate incasa din cauza insolvabilitatii clientului, iar procedura de faliment a acestuia a fost inchisa in baza unei hotarari definitive si irevocabile.

 Inregistrarea prestarii serviciului:

4111 = % 1.190
?Clienti? 704 1.000
?Venituri din lucrari executate
si servicii prestate?
4427 190
? TVA colectata?

 Inregistrarea trecerii clientului pe clienti incerti datorita riscului de neplata:

4118 = 4111 1.190 
?Clienti incerti sau in litigiu"  ?Clienti?

 Constituirea unei ajustari pentru deprecierea creantei in momentul declararii procedurii de deschidere a falimentului, pe baza hotararii judecatoresti:

6814 = 491 1.000
?Cheltuieli de ?Ajustari pentru deprecierea
exploatare privind ajustarile pentru creantelor ? clienti? 
activelor circulante?

  Scoaterea din activ a creantei incerte in urma hotararii de faliment definitiva si irevocabila:

654 = 4118 1.000
?Pierderi din creante ?Clienti incerti sau in litigiu"
si debitori diversi?

In rosu:

4118 = 4427 190 
?Clienti incerti sau in litigiu" ?TVA colectata?

 Anularea ajustarii pentru deprecierea creantei:

491 = 7814 1.000
?Ajustari pentru deprecierea ?Venituri din ajustari pentru
creantelor ? clienti" deprecierea activelor circulante?

Concluzie
Creantele neincasate datorita insolvabilitatii clientilor se trateaza astfel:

 se constituie provizioane in momentul in care este deschisa procedura de declarare a falimentului pe baza unei hotarari judecatoresti. Aceste provizioane sunt deductibile
fiscal in procent de 100% din valoarea creantelor asupra clientului respectiv in cazul in care sunt indeplinite conditiile legale;

 se inregistreaza pe cheltuieli pierderile inregistrate cu ocazia scoaterii din evidenta a creantelor neincasate, in cazul in care procedura de faliment a debitorului a
fost inchisa in baza hotararii judecatoresti. Aceste cheltuieli sunt deductibile la calculul profitului impozabil;

 se ajusteaza baza impozabila a taxei colectate atunci cand hotararea judecatoreasca de inchidere a procedurii falimentului a ramas definitiva si irevocabila.

Acte normative aplicabile:
Art. 21 alin. (1) si (2) lit. n), art. 22 alin. (1) lit. j), art. 138 lit. d) din Codul fiscal
Pct. 20 alin. (1) si (3) la Titlul VI Taxa pe valoarea adaugata din Normelemetodologice de aplicare a Codului fiscal
Anexa nr. 2 la Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1.746/2008 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (300) ?Decont de taxa pe valoarea adaugata"

Articol adaugat in 15 septembrie 2009

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa
fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate
intelectuala.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Client in faliment. Cum procedam?":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Urmareste-ne pe Google News
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016







Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Declaratia Unica in 2024. Cum se completeaza D212 pentru venituri obtinute din dividende

    • O persoana fizica, ce este si salariata, trebuie sa intocmeasca Declaratia Unica pentru venituri obtinute din dividende (sunt singurele venituri extrasalariale pe care le obtine). In anul 2023 a depus Declaratia Unica cu estimat de 100.000 lei la dividende, deci peste 24 salarii minime, rezultand astfel un CASS de 7.200 lei. Dupa incheierea anului 2023 a constatat ca a ridicat dividende brute in valoare de 64.768 lei (sub 24 salarii minime), practic trebuind sa plateasca CASS in valoare de 3.600...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF. 10 declaratii trebuie depuse la fisc pana pe 27 mai 2024

    • Conform calendarulului oficial al ANAF, contribuabilii trebuie sa depuna mai multe declaratii fiscale pana pe data de 27 mai 2024. Depunere declaratii fiscale la ANAF Depunerea Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice - Formularul 212. Categorii de contribuabili Declaratia se completeaza si se depune de catre persoanele fizice care in anul de impunere au realizat, individual sau intr-o forma de asociere, venituri/pierderi din Romania...» citeste mai departe aici

  • RO e-Factura: Facturile de avans se inregistreaza in sistem?

    • Societatea noastra vinde fier vechi cu taxare inversa. Primeste avansul de la client cu o luna inainte. Factura de avans se inregistreaza in Ro e-Factura? In jurnalul de vanzari nu apar. Inregistrare facturi in E-Factura – raspunsul specialistului: In relatiile comerciale desfasurate intre persoane impozabile stabilite in Romania, de tip B2B conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, emitentul facturii electronice are obligatia de...» citeste mai departe aici

  • Reminder! Care Este Termenul pentru Depunerea Bilantului in 2024

    • In contextul crearii unor confuzii legate de termenul pentru depunerea situatiilor financiare anuale in 2024, prin introducerea OUG 115/2023, vom clarifica acest aspect in articolul care urmeaza. Care este termenul pentru depunerea Bilantului in 2024 Depunerea la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor a raportarilor contabile anuale la 31 decembrie se efectueaza in termen de 150 de zile de la incheierea anului calendaristic. Adica in anul 2024 depunerea bilantului se face, mai precis,...» citeste mai departe aici

  • De cand pot trece firmele la impozit micro daca nu angajeaza cel putin un salariat in 30 de zile?

    • O firma noua, inregistrata in 12.04.2024, daca nu reuseste sa angajeze un salariat in 30 zile, dar angajeaza un salariat in lunile urmatoare, din ce perioada poate trece la platitor de impozit pe venit microintreprindere? Multumesc. Trecere la regimul micro si conditia unui salariat – raspunsul specialistului: Conform prevederilor Codului fiscal, modificat si completat, conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca o microintreprindere sunt mentionate la art.47: (1) In sensul...» citeste mai departe aici

  • OUG 43/2024: Prin casele de marcat electronice vor fi transmise informatii suplimentare catre ANAF

    • OUG 43/2024 a fost adoptata si aduce mai multe modificari in privinta caselor de marcat electronice. Astfel, prin casele de marcat electronice vor fi transmise informatii suplimentare catre ANAF. Este vorba despre ''alte date si informatii din bonul fiscal, precum si din raportul fiscal de inchidere zilnica''. Modificarile au fost necesare in vederea implementarii sistemului RO e-TVA care va genera decontul de TVA precompletat, fiind necesara efectuarea unor corelari intre RO...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016