Raportul Special
realizat de specialisti
Prin cele de mai jos, facem referire la situatia in care o firma are un client cu sold din anul 2009. In anul 2011 tribunalul a dispus radierea societatii (in anul 2014 societatea a intrat in posesia sentintei comerciale). Vom vedea daca este o cheltuiala deductibila la calculul impozitului pe profit si daca se poate ajusta TVA-ul aferent.
Iata raspunsul specialistului:
Creantele aferente clientilor neincasati reprezinta creante prescrise in cazul in care acestea sunt mai vechi de 3 ani si nu s-a facut niciun demers pentru incasarea acestora.
Totusi, conform prevederilor de la pct.328 din OMFP 1802/2014 privind reglementarile contabile, societatea trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale pentru incasarea acestora. Redam in continare aceste prevederi:
"328. ? La scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor ale caror termene de incasare sau de plata sunt prescrise, entitatile trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale, pentru decontarea acestora."
Este necesar ca administratorul firmei sa consemneze aceasta hotarare de scoatere din evidenta clientilor prin emiterea unei decizii in acest sens, in care se vor stipula denumirea clientilor, documentele (nr. si data), valoarea creantei/debitului neincasata/neplatite, facand trimitere si la motivele ce au stat la baza deciziei.
Din punctul de vedere al impozitului pe profit, conform art. 25 alin. (4) lit. h) din Codul fiscal, sunt cheltuieli nedeductibile:
Manual de politici contabile - Stick USB
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Potrivit prevederilor art. 287 lit. d) din Codul fiscal: "In cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a falimentului beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, hotarare ramasa definitiva/definitiva si irevocabila, dupa caz. in cazul in care ulterior pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare sunt incasate sume aferente creantelor modificate sau eliminate prin planul de reorganizare, se anuleaza ajustarea efectuata, corespunzator sumelor respective prin decontul perioadei fiscale in care acestea sunt incasate. "
La pct. 32 alin. (6) din Normele metodologice, se prevede ca ajustarea bazei de impozitare a taxei pe valoarea adaugata, prevazuta la art. 287 lit. d) din Codul fiscal, este permisa pentru facturile emise care se afla in cadrul termenului de prescriptie prevazut in Codul de procedura fiscala.
Astfel, nu mai puteti ajusta TVA in anul 2017, pentru factura din 2009, intrucat termenul de prescriptie a expirat.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dana Hristu - Consultant fiscal si expert contabil si auditor financiar
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Clienti neincasati acoperiti de asigurare. Provizioane fiscaleAnulare creante debitori. Ce inregistrari contabile facem?CLIENTI INCERTI. Tratament fiscal si contabilCe tratament contabil se aplica la deprecierea clientilor (provizioane fiscale)?Pierderi din creante. Se aplica ajustarea TVA-uluiUltimele articole
Cum se scot din evidenta clientii radiati la 31.12.2023Planul de conturi in 2023: Prin Ordinul 4291/2022 au fost introduse 5 conturi noiKIT-ul CONTABILULUI in 2021. Solutii legale contra amenzilor de la FISCCreante prescrise. Scoaterea din evidenta contabila. Se instiinteaza clientii in acest caz?Scoaterea din evidenta a unor creante mai vechi de 5 aniArticole similare
Scoaterea din evidenta a creantelor prescriseIncasarea, in Romania, a amenzilor, taxelor si impozitelor datorate in strainatateIncasarea, in Romania, a amenzilor, taxelor si impozitelor datorate in strainatateSume ramase de recuperat de la FNUASSTratamentul fiscal al creantelor prescriseUltimele articole
CREANTE PRESCRISE. Scoaterea din evidenta contabila. Se instiinteaza clientii in acest caz?Scoaterea din evidenta a unor creante mai vechi de 5 aniIndemnizatie nerecuperata concediu medical | Tratament fiscalRecuperare indemnizatii din FNUASS. Termen de prescriptie. Inregistrari contabileAsistenta reciproca in recuperarea creantelor intracomunitareArticole similare
Vanzare actiuni persoana fizica. Declaratii si impoziteDeclaratia 112 - PDF-ul inteligent a fost actualizatAspecte fiscale de care trebuie tinut cont pentru ca acordarea diurnei sa fie valabila. Monografie contabilaANAF cere simplificarea procesului de administrare a impozitului pe veniturile persoanelor fiziceIata declaratiile pe care le depunem pana la 10 decembrie!Ultimele articole
Din ianuarie 2025 a intrat in vigoare noul impozit de 1% pe constructii. Cine are aceasta obligatieDiurna externa. Cum se calculeaza si ce documente justificative sunt necesareDoua impozite noi, introduse de autoritati. ANAF actualizeaza formularele 010, 013, 700 privind vectorul fiscalMicrointreprindere in 2025. Restrictii privind aplicarea regimului micro, in anumite conditiiFactura proforma in contextul e-Factura. Mai poate fi utilizata sau nu?Sfaturi de la experti
Achizitie intracomunitara de bunuri
Intrebare: In declaratia 390 ce fel de bunuri se declara? Am cumparat un acumulator de 150 lei. Il consideram bun cumparat?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: Am o sucursala a unei asociatii care, incepand cu 01.01.2025, nu va mai avea 5 angajati. Sucursala este in Brasov, iar societatea mama este in Bucuresti. In mod normal, ar trebui completata declaratia 010 (700) si ar trebui retras...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
SAF-T. Ce amenzi se aplica pentru contribuabilii mici care NU depun D406 din ianuarie 2025
Salariu minim a ajuns la 4.050 lei din 2025. 5 lucruri importante pe care trebuie sa le stie firmele
Din ianuarie 2025 a intrat in vigoare noul impozit de 1% pe constructii. Cine are aceasta obligatie
Diurna externa. Cum se calculeaza si ce documente justificative sunt necesare
NOI OBLIGATII pentru contribuabilii nerezidenti din ianuarie 2025
Impozit pe veniturile micro in 2025. Ce schimbari au aparut pentru acest an
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA