Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Clienti incerti. Se poate ajusta TVA-ul?

03-Oct-2017
5365

Prin cele de mai jos, facem referire la situatia in care o firma are un client cu sold din anul 2009. In anul 2011 tribunalul a dispus radierea societatii (in anul 2014 societatea a intrat in posesia sentintei comerciale). Vom vedea daca este o cheltuiala deductibila la calculul impozitului pe profit si daca se poate ajusta TVA-ul aferent.

Iata raspunsul specialistului: 

Creantele aferente clientilor neincasati reprezinta creante prescrise in cazul in care acestea sunt mai vechi de 3 ani si nu s-a facut niciun demers pentru incasarea acestora.

Totusi, conform prevederilor de la pct.328 din OMFP 1802/2014 privind reglementarile contabile, societatea trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale pentru incasarea acestora. Redam in continare aceste prevederi:
"328. ? La scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor ale caror termene de incasare sau de plata sunt prescrise, entitatile trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale, pentru decontarea acestora."
Este necesar ca administratorul firmei sa consemneze aceasta hotarare de scoatere din evidenta clientilor prin emiterea unei decizii in acest sens, in care se vor stipula denumirea clientilor, documentele (nr. si data), valoarea creantei/debitului neincasata/neplatite, facand trimitere si la motivele ce au stat la baza deciziei.

Din punctul de vedere al impozitului pe profit, conform art. 25 alin. (4) lit. h) din Codul fiscal, sunt cheltuieli nedeductibile:


" h) pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 26, precum si cele inregistrate in alte cazuri decat urmatoarele:
1. punerea in aplicare a unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, in conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014;
2. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;
3. debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;
4. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesor;
5. debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul;
6. au fost incheiate contracte de asigurare"

Prin urmare, cheltuielile cu scoaterea din evidenta a creantelor reprezentand clienti incerti sunt considerate deductibile la determinarea profitului impozabil numai daca s-a inchis procedura de faliment in baza hotararii judecatoresti.

Potrivit prevederilor art. 287 lit. d) din Codul fiscal: "In cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a falimentului beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, hotarare ramasa definitiva/definitiva si irevocabila, dupa caz. in cazul in care ulterior pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare sunt incasate sume aferente creantelor modificate sau eliminate prin planul de reorganizare, se anuleaza ajustarea efectuata, corespunzator sumelor respective prin decontul perioadei fiscale in care acestea sunt incasate. "

La pct. 32 alin. (6) din Normele metodologice, se prevede ca ajustarea bazei de impozitare a taxei pe valoarea adaugata, prevazuta la art. 287 lit. d) din Codul fiscal, este permisa pentru facturile emise care se afla in cadrul termenului de prescriptie prevazut in Codul de procedura fiscala.
Astfel, nu mai puteti ajusta TVA in anul 2017, pentru factura din 2009, intrucat termenul de prescriptie a expirat.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dana Hristu - Consultant fiscal si expert contabil si auditor financiar

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Clienti incerti. Se poate ajusta TVA-ul?":
Rating:

Nota: 3.33 din 6 voturi
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!​

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • MMPS modifica modelul unor documente pentru acordarea indemnizatiilor de sprijin Covid-19 (Ordinul nr. 1017/2020)
    • In Monitorul Oficial, Partea I nr. 474 din 4.06.2020, a fost publicat Ordinul nr. 1017/2880/2020 pentru modificarea anexei la Ordinul ministrului muncii si protectiei sociale si al ministrului culturii nr. 743/2.802/2020 privind aprobarea modelului documentelor prevazute la art. XV alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020. Actul normativ a intrat in vigoare la data de 04.06.2020 si prevede modificarea modelului si continutului unor formulare necesare acordarii indemnizatiilor...» citeste mai departe aici

  • Noi masuri aplicabile beneficiarilor programelor nationale de sprijin acordate de MEEMA ( Ordinul 1802/2020)
    • In Monitorul Oficial, Partea I nr. 467 din 04.06.2020 a fost publicat Ordinul nr. 1802/2020 privind unele masuri aplicabile beneficiarilor programelor nationale gestionate de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri. Actul normativ a intrat in vigoare in data de 4 iunie 2020 si prevede luarea in considerare a conditiilor exceptionale generate de starea de alerta in privinta dispozitiilor legale incidente in perioada starii de alerta pentru clauzele contractelor incheiate cu...» citeste mai departe aici

  • Depasirea perioadei aferenta rezidentei. Obligatii declarative si fiscale
    • Avem urmatoarea situatie pentru un salariat roman, angajat al societatii din Romania si aflat in delegatie la firma mama din Germania: Din iunie 2019 pana in 31.05.2020 are un numar de zile petrecute pe teritoriul altei tari (respectiv Germania) mai mare de 183 zile, dar in anul 2020 (ian-mai) numarul de zile este mai mic de 183 zile. Acest fapt se datoreaza si faptului ca din cauza situatiei cu Covid18 nu a mai putut parasi teritoriul Germaniei. Salariul este platit de firma din Romania pentru...» citeste mai departe aici

  • Certificatele de rezidenta fiscala. Conventia de evitare a dublei impuneri. Studiu de caz
    • Compania noastra are incheiate 2 contracte cu persoane impozabile rezidente in Belgia, pentru servicii de management, respectiv servicii de intermediere export tara in afara zonei UE. In 2019 am solicitat celor 2 parteneri Certificatul de rezidenta fiscala pentru anul 2019, astfel incat platile ce vor fi fost facute catre acestia sa fie efectuate fara retinerea impozitului pe venit. Astfel, am primit certificatele respective, insa: 1) pentru serviciile de management: se mentioneaza in mod...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016