Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

CNIPMMR nu sustine revizuirea Directivei 96/71/CE privind detasarea lucratorilor in cadrul prestarii de servicii

18-Mar-2016
1168

Propunerea de revizuire a Directivei 96/71/CE si alinierea salariilor detasatilor la nivelul salariilor locale va limita drastic libertatea de prestare a serviciilor IMM din România.

Directiva 96/71/CE privind detasarea lucratorilor in cadrul prestarii de servicii stabileste un set de norme obligatorii privind termenii si conditiile de incadrare in munca aplicabile lucratorilor detasati. Lucratorii "detasati" sunt angajatii trimisi de angajatorii lor sa presteze anumite servicii intr-un alt stat membru pentru o perioada limitata de timp, pentru executarea unui anumit serviciu, ramanand angajatii intreprinderii care ii trimite si fiind in sistemul de asigurari sociale din tara de origine (daca detasarea se face pentru mai putin de doi ani).

Chiar daca lucratorii detasati intr-un alt stat membru sunt inca angajatii intreprinderii care i-a trimis si intra, prin urmare, sub incidenta legislatiei statului membru de origine, ei au dreptul la un set de drepturi de baza aflate in vigoare in statul membru gazda in care sunt indeplinite sarcinile de serviciu, care se refera la:

salariul minim;
perioadele maxime de lucru si perioadele minime de odihna;
durata minima a concediilor anuale platite;
conditiile de punere la dispozitie a lucratorilor prin intermediul agentiilor de munca temporara;


sanatatea, securitatea si igiena la locul de munca;
egalitatea de tratament intre barbati si femei.

Acestea reprezinta conditiile minime, angajatorii având libertatea de a alege sa aplice conditii de munca mai avantajoase pentru lucratorii lor.

In ceea ce priveste sectorul constructiilor, dar si alte sectoare, daca statele membre opteaza pentru acest lucru, se aplica de asemenea normele conventiilor colective de aplicare generala ale partenerilor sociali.

Directiva privind detasarea lucratorilor nu abordeaza aspecte legate de securitatea sociala. Acestea sunt prevazute in Regulamentul 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala.

 

Directiva 2014/67/UE pentru aplicarea Directivei 96/71/CE

Directiva 2014/67/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 15 mai 2014 privind asigurarea respectarii aplicarii Directivei 96/71/CE privind detasarea lucratorilor in cadrul prestarii de servicii si de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1024/2012 privind cooperarea administrativa prin intermediul Sistemului de informare al pietei interne ( "Regulamentul IMI") are ca scop sprijinirea aplicarii practice a normelor privind detasarea lucratorilor, prin abordarea unor probleme legate de frauda, eludarea normelor si de schimbul de informatii intre statele membre si care:

sensibilizeaza intr-o mai mare masura lucratorii detasati si intreprinderile cu privire la drepturile si obligatiile lor;
imbunatateste cooperarea dintre autoritatile nationale responsabile de detasarea lucratorilor;
abordeaza problema intreprinderilor de tip "cutie postala" care utilizeaza detasarea ca modalitate de a eluda legea;
defineste responsabilitatile statelor membre in ceea ce priveste verificarea respectarii normelor privind detasarea lucratorilor;
stabileste cerinte pentru intreprinderile care detaseaza lucratori, cu scopul de a facilita transparenta informatiilor si efectuarea inspectiilor;
abiliteaza sindicatele, precum si alte parti, sa depuna plangeri si sa intreprinda actiuni juridice si/sau administrative impotriva angajatorilor care detaseaza lucratori, in cazul in care drepturile acestora nu sunt respectate;
asigura aplicarea efectiva a sanctiunilor administrative si colectarea amenzilor in statele membre in cazul nerespectarii cerintelor impuse de legislatia UE privind detasarea lucratorilor.

Directiva pune la dispozitia autoritatilor nationale instrumente eficace pentru a face distinctia intre detasarile reale si abuzuri sau eludari ale legii. De exemplu, autoritatile dintr-un stat membru care primeste lucratori pot solicita autoritatilor din statul membru de origine sa verifice daca intreprinderea care face detasarea desfasoara in mod real activitati substantiale, altele decat cele pur administrative, in tara respectiva. Unul dintre criteriile relevante care trebuie luate in considerare este daca lucratorii detasati sunt recrutati in tara respectiva. Directiva 2014/67/UE trebuie sa fie transpusa de statele membre pana la 18 iunie 2016.

 

REVIZUIREA DIRECTIVEI 96/71/CE PROPUSA DE COMISIE

In orientarile sale politice, Comisia s-a angajat sa efectueze o revizuire precis directionata a Directivei din 1996 pentru a se asigura ca dumpingul social nu este tolerat in Uniunea Europeana. Comisia a anuntat in programul sau de lucru pentru 2016 o revizuire legislativa directionata a directivei privind detasarea lucratorilor, cu scopul de a combate practicile neloiale.

In data de 8.03.2016, Comisia Europeana a publicat Propunerea de Directiva a Parlamentului European si al Consiliului de modificare a Directivei 96/71/CE privind detasarea lucratorilor in cadrul prestarii de servicii, cu motivarea ca din 1996 si pâna in prezent, situatia economica si cea a pietei muncii din Uniunea Europeana s-au schimbat in mod considerabil, ca diferentele salariale s-au accentuat, ca intreprinderile au profitat de situatie si au utilizat detasarea ca modalitate de exploatare a acestor diferente, ca apar frecvent diferente salariale mari intre lucratorii detasati si lucratorii locali, in special in statele membre cu un nivel relativ ridicat de salarizare (lucratorii detasati castiga cu pana la 50 % mai putin decat lucratorii locali in anumite sectoare si state membre), ca diferentele semnificative dintre salarii distorsioneaza conditiile de concurenta echitabile intre intreprinderi, subminând astfel buna functionare a pietei unice si ca este necesara o ameliorare a coerentei cu alte acte legislative ale UE care au fost adoptate dupa 1996.

Principala modificare din Propunerea de Directiva se refera la nivelul de salarizare la care are dreptul un lucrator detasat, fiind prevazuta aplicarea acelorasi norme privind remunerarea din statul membru gazda, astfel cum sunt stabilite prin lege sau prin conventii colective de aplicare generala. Lucratorii detasati si cei locali vor fi, prin urmare, supusi acelorasi norme in ceea ce priveste salarizarea.

Adesea, remuneratia nu include numai salariul minim, ci si alte elemente, cum ar fi primele (de exemplu, prima de Craciun), indemnizatiile sau cresterile salariale in functie de vechime. Statele membre vor avea obligatia de a preciza in mod transparent diferitele elemente care compun remuneratia pe teritoriul lor. Daca sunt stabilite prin lege sau prin conventii colective de aplicare generala, aceste elemente trebuie sa fie luate in considerare la stabilirea salariilor lucratorilor detasati.

Comisia propune ca normele stabilite prin conventii colective de aplicare generala sa devina obligatorii pentru lucratorii detasati in toate sectoarele economice.

In prezent, aceasta obligatie se aplica numai in sectorul constructiilor, iar pentru alte sectoare este la latitudinea statelor membre daca o aplica sau nu. Statele membre au in continuare libertatea de a decide daca transforma sau nu conventiile colective in norme de aplicare generala. in caz afirmativ insa, conventia respectiva devine aplicabila si lucratorilor detasati.

In cadrul lanturilor de subcontractare, statele membre vor avea optiunea de a aplica, in cazul lucratorilor detasati, aceleasi norme privind salarizarea care sunt obligatorii pentru contractantul principal, chiar si in situatia in care aceste norme rezulta din conventii colective fara aplicare generala.

De multe ori, in special in cazul proiectelor de mare amploare, intreprinderile lucreaza cu numerosi subcontractanti. Statele membre il pot obliga pe contractantul principal sa accepte subcontractanti numai daca acestia respecta anumite norme in materie de salarizare, de exemplu pe cele care decurg din conventiile colective (de aplicare generala sau nu). in cazul in care o astfel de reglementare ar fi introdusa la nivel national, statele membre ar putea sa o aplice si subcontractantilor care detaseaza lucratori pe teritoriul lor.

Principiul egalitatii de tratament cu lucratorii locali recrutati prin agentii de munca temporara se va aplica si in cazul lucratorilor detasati prin agentii de munca temporara, aliniindu-se astfel reglementarile in vigoare privind munca prin agentii de munca temporara pe plan national.

Legislatia UE stabileste deja ca, in context national, lucratorii pusi la dispozitie de o agentie de munca temporara trebuie sa fie supusi acelorasi conditii de lucru si de incadrare in munca ca cele aplicabile colegilor din intreprinderea pentru care lucreaza. Pâna in prezent, acest principiu nu s-a aplicat in mod necesar lucratorilor detasati de o agentie de munca temporara dintr-un alt stat membru. Prin urmare, propunerea ar asigura egalitatea de tratament in materie de salarizare si pentru lucratorii detasati prin agentii de munca temporara.

Comisia propune, de asemenea, ca lucratorii detasati pentru o perioada mai lunga de doi ani (detasari pe termen lung) sa intre cel putin sub incidenta normelor obligatorii de protectie din legislatia muncii a statului membru gazda. O norma comparabila referitoare la perioada de 24 de luni exista deja in legislatia privind coordonarea sistemelor de securitate sociala.

In prezent, toti lucratorii detasati fac deja obiectul mai multor dispozitii esentiale ale dreptului muncii din statul membru gazda, cum ar fi cele legate de sanatate, siguranta si igiena sau de egalitatea de tratament intre barbati si femei. Cu toate acestea, in privinta altor aspecte, cum ar fi protectia impotriva concedierilor abuzive, se aplica legislatia muncii din statul membru de origine. Prin modificarea propusa, lucratorii detasati pe termen lung ar fi tratati exact in acelasi mod ca lucratorii locali din statul membru gazda cu privire la majoritatea aspectelor legate de legislatia muncii. Aceasta masura se va aplica inca din prima zi, daca se poate anticipa ca lucratorii vor fi detasati pentru mai mult de 24 luni. in toate celelalte cazuri, masura se va aplica imediat ce durata detasarii depaseste 24 de luni.

Prestatorii de servicii si lucratorii din tari terte beneficiaza de acces la piata UE numai in cazul in care exista un acord comercial international care prevede un astfel de acces pe baza de reciprocitate. in cazul in care prestatorii de servicii din tari terte beneficiaza de acces la piata UE, acestia sunt in general obligati sa respecte legislatia muncii din statul membru pe al carui teritoriu detaseaza lucratori. Versiunea revizuita a Directivei privind detasarea lucratorilor va prevedea in continuare ca "intreprinderile stabilite intr-un stat din afara UE nu trebuie sa beneficieze de un tratament mai favorabil decât intreprinderile stabilite intr-un stat membru". Prin urmare, statele membre trebuie sa aplice in cazul intreprinderilor stabilite in state terte care detaseaza lucratori pe teritoriul lor cel putin aceleasi cerinte ca cele pe care le aplica in cazul intreprinderilor care detaseaza lucratori stabilite intr-un stat membru.

Sursa: cnipmmr.ro

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "CNIPMMR nu sustine revizuirea Directivei 96/71/CE privind detasarea lucratorilor in cadrul prestarii de servicii":
Rating:

Nota: 3.67 din 6 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Guvernul taie mii de posturi din administratie
    • Ministerul Finantelor a initiat recent un proiect de act normativ potrivit caruia mii de posturi vacante vor fi taiate de la ministerele Guvernului, cele mai multe fiind chiar de la Fisc. Ministrul Finantelor Publice, Eugen Teodorovici, a anuntat sambata ca sunt vizate peste 4.000 de posturi din administratie, inclusiv functii de conducere. Cele mai multe posturi taiate vor fi din Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF). "Este vorba si de posturi bugetate si nebugetate, pentru ca nu...» citeste mai departe aici

  • Regimul fiscal al punctelor de lucru. Completare D112
    • In studiul de caz propus astazi spre analiza, unul dintre specialistii nostri va arata care este regimul fiscal al unei societati comerciale cu domiciliu fiscal la sediu social al unitatii care nu are salariati. In schimb, are deschise doua puncte de lucru in aceeasi localitate cu sediu social cu mai mult de 5 salariati fiecare. Unitatea are obligatie declararii punctelor de lucru la ANAF cu primire de cod fiscal? Ce obligatii exista in Declaratia 112 lunara si cum va trebui declarat impozitul...» citeste mai departe aici

  • Reducerea cotei de TVA la cazare: Cum se aplica cota pentru serviciile din octombrie si noiembrie
    • Conform modificarilor aduse de O.U.G. nr. 89/2018 privind unele masuri fiscal-bugetare si pentru modificarea si completarea unor acte normative, incepand cu 01 noiembrie 2018 se aplica cota de 5% pentru cazarea in cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor cu functie similara, inclusiv inchirierea terenurilor amenajate pentru camping. Ca regula generala, art. 291 alin. (4) din Codul fiscal stabileste ca TVA aplicabila este cea in vigoare la data la care intervine faptul generator. Prin...» citeste mai departe aici

  • INS: Preturile de consum, in crestere. Inflatia, in scadere la 4,3%
    • Datele publicate, luni, de Institutul National de Statistica (INS) arata ca rata anuala a inflatiei in octombrie a scazut de la 5,03% - in septembrie, la 4,3% in octombrie, in timp ce marfurile nealimentare s-au scumpit cu 5,27%, iar cele alimentare cu 3,73%. Daca in luna mai a acestui an s-a inregistrat cea mai ridicata rata a inflatiei, respectiv 5,41% (cel mai ridicat nivel din februarie 2013, cand cresterea preturilor de consum a fost de 5,65%), in luna octombrie situatia este mult mai buna....» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016