Raportul Special
realizat de specialisti
Propunerea de revizuire a Directivei 96/71/CE si alinierea salariilor detasatilor la nivelul salariilor locale va limita drastic libertatea de prestare a serviciilor IMM din România.
Directiva 96/71/CE privind detasarea lucratorilor in cadrul prestarii de servicii stabileste un set de norme obligatorii privind termenii si conditiile de incadrare in munca aplicabile lucratorilor detasati. Lucratorii "detasati" sunt angajatii trimisi de angajatorii lor sa presteze anumite servicii intr-un alt stat membru pentru o perioada limitata de timp, pentru executarea unui anumit serviciu, ramanand angajatii intreprinderii care ii trimite si fiind in sistemul de asigurari sociale din tara de origine (daca detasarea se face pentru mai putin de doi ani).
Chiar daca lucratorii detasati intr-un alt stat membru sunt inca angajatii intreprinderii care i-a trimis si intra, prin urmare, sub incidenta legislatiei statului membru de origine, ei au dreptul la un set de drepturi de baza aflate in vigoare in statul membru gazda in care sunt indeplinite sarcinile de serviciu, care se refera la:
salariul minim;
perioadele maxime de lucru si perioadele minime de odihna;
durata minima a concediilor anuale platite;
conditiile de punere la dispozitie a lucratorilor prin intermediul agentiilor de munca temporara;
sanatatea, securitatea si igiena la locul de munca;
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Taxare 2025 Noutatile Codului fiscal
Acestea reprezinta conditiile minime, angajatorii având libertatea de a alege sa aplice conditii de munca mai avantajoase pentru lucratorii lor.
In ceea ce priveste sectorul constructiilor, dar si alte sectoare, daca statele membre opteaza pentru acest lucru, se aplica de asemenea normele conventiilor colective de aplicare generala ale partenerilor sociali.
Directiva privind detasarea lucratorilor nu abordeaza aspecte legate de securitatea sociala. Acestea sunt prevazute in Regulamentul 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala.
Directiva 2014/67/UE pentru aplicarea Directivei 96/71/CE
Directiva 2014/67/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 15 mai 2014 privind asigurarea respectarii aplicarii Directivei 96/71/CE privind detasarea lucratorilor in cadrul prestarii de servicii si de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1024/2012 privind cooperarea administrativa prin intermediul Sistemului de informare al pietei interne ( "Regulamentul IMI") are ca scop sprijinirea aplicarii practice a normelor privind detasarea lucratorilor, prin abordarea unor probleme legate de frauda, eludarea normelor si de schimbul de informatii intre statele membre si care:
sensibilizeaza intr-o mai mare masura lucratorii detasati si intreprinderile cu privire la drepturile si obligatiile lor;
imbunatateste cooperarea dintre autoritatile nationale responsabile de detasarea lucratorilor;
abordeaza problema intreprinderilor de tip "cutie postala" care utilizeaza detasarea ca modalitate de a eluda legea;
defineste responsabilitatile statelor membre in ceea ce priveste verificarea respectarii normelor privind detasarea lucratorilor;
stabileste cerinte pentru intreprinderile care detaseaza lucratori, cu scopul de a facilita transparenta informatiilor si efectuarea inspectiilor;
abiliteaza sindicatele, precum si alte parti, sa depuna plangeri si sa intreprinda actiuni juridice si/sau administrative impotriva angajatorilor care detaseaza lucratori, in cazul in care drepturile acestora nu sunt respectate;
asigura aplicarea efectiva a sanctiunilor administrative si colectarea amenzilor in statele membre in cazul nerespectarii cerintelor impuse de legislatia UE privind detasarea lucratorilor.
Directiva pune la dispozitia autoritatilor nationale instrumente eficace pentru a face distinctia intre detasarile reale si abuzuri sau eludari ale legii. De exemplu, autoritatile dintr-un stat membru care primeste lucratori pot solicita autoritatilor din statul membru de origine sa verifice daca intreprinderea care face detasarea desfasoara in mod real activitati substantiale, altele decat cele pur administrative, in tara respectiva. Unul dintre criteriile relevante care trebuie luate in considerare este daca lucratorii detasati sunt recrutati in tara respectiva. Directiva 2014/67/UE trebuie sa fie transpusa de statele membre pana la 18 iunie 2016.
REVIZUIREA DIRECTIVEI 96/71/CE PROPUSA DE COMISIE
In orientarile sale politice, Comisia s-a angajat sa efectueze o revizuire precis directionata a Directivei din 1996 pentru a se asigura ca dumpingul social nu este tolerat in Uniunea Europeana. Comisia a anuntat in programul sau de lucru pentru 2016 o revizuire legislativa directionata a directivei privind detasarea lucratorilor, cu scopul de a combate practicile neloiale.
In data de 8.03.2016, Comisia Europeana a publicat Propunerea de Directiva a Parlamentului European si al Consiliului de modificare a Directivei 96/71/CE privind detasarea lucratorilor in cadrul prestarii de servicii, cu motivarea ca din 1996 si pâna in prezent, situatia economica si cea a pietei muncii din Uniunea Europeana s-au schimbat in mod considerabil, ca diferentele salariale s-au accentuat, ca intreprinderile au profitat de situatie si au utilizat detasarea ca modalitate de exploatare a acestor diferente, ca apar frecvent diferente salariale mari intre lucratorii detasati si lucratorii locali, in special in statele membre cu un nivel relativ ridicat de salarizare (lucratorii detasati castiga cu pana la 50 % mai putin decat lucratorii locali in anumite sectoare si state membre), ca diferentele semnificative dintre salarii distorsioneaza conditiile de concurenta echitabile intre intreprinderi, subminând astfel buna functionare a pietei unice si ca este necesara o ameliorare a coerentei cu alte acte legislative ale UE care au fost adoptate dupa 1996.
Principala modificare din Propunerea de Directiva se refera la nivelul de salarizare la care are dreptul un lucrator detasat, fiind prevazuta aplicarea acelorasi norme privind remunerarea din statul membru gazda, astfel cum sunt stabilite prin lege sau prin conventii colective de aplicare generala. Lucratorii detasati si cei locali vor fi, prin urmare, supusi acelorasi norme in ceea ce priveste salarizarea.
Adesea, remuneratia nu include numai salariul minim, ci si alte elemente, cum ar fi primele (de exemplu, prima de Craciun), indemnizatiile sau cresterile salariale in functie de vechime. Statele membre vor avea obligatia de a preciza in mod transparent diferitele elemente care compun remuneratia pe teritoriul lor. Daca sunt stabilite prin lege sau prin conventii colective de aplicare generala, aceste elemente trebuie sa fie luate in considerare la stabilirea salariilor lucratorilor detasati.
Comisia propune ca normele stabilite prin conventii colective de aplicare generala sa devina obligatorii pentru lucratorii detasati in toate sectoarele economice.
In prezent, aceasta obligatie se aplica numai in sectorul constructiilor, iar pentru alte sectoare este la latitudinea statelor membre daca o aplica sau nu. Statele membre au in continuare libertatea de a decide daca transforma sau nu conventiile colective in norme de aplicare generala. in caz afirmativ insa, conventia respectiva devine aplicabila si lucratorilor detasati.
In cadrul lanturilor de subcontractare, statele membre vor avea optiunea de a aplica, in cazul lucratorilor detasati, aceleasi norme privind salarizarea care sunt obligatorii pentru contractantul principal, chiar si in situatia in care aceste norme rezulta din conventii colective fara aplicare generala.
De multe ori, in special in cazul proiectelor de mare amploare, intreprinderile lucreaza cu numerosi subcontractanti. Statele membre il pot obliga pe contractantul principal sa accepte subcontractanti numai daca acestia respecta anumite norme in materie de salarizare, de exemplu pe cele care decurg din conventiile colective (de aplicare generala sau nu). in cazul in care o astfel de reglementare ar fi introdusa la nivel national, statele membre ar putea sa o aplice si subcontractantilor care detaseaza lucratori pe teritoriul lor.
Principiul egalitatii de tratament cu lucratorii locali recrutati prin agentii de munca temporara se va aplica si in cazul lucratorilor detasati prin agentii de munca temporara, aliniindu-se astfel reglementarile in vigoare privind munca prin agentii de munca temporara pe plan national.
Legislatia UE stabileste deja ca, in context national, lucratorii pusi la dispozitie de o agentie de munca temporara trebuie sa fie supusi acelorasi conditii de lucru si de incadrare in munca ca cele aplicabile colegilor din intreprinderea pentru care lucreaza. Pâna in prezent, acest principiu nu s-a aplicat in mod necesar lucratorilor detasati de o agentie de munca temporara dintr-un alt stat membru. Prin urmare, propunerea ar asigura egalitatea de tratament in materie de salarizare si pentru lucratorii detasati prin agentii de munca temporara.
Comisia propune, de asemenea, ca lucratorii detasati pentru o perioada mai lunga de doi ani (detasari pe termen lung) sa intre cel putin sub incidenta normelor obligatorii de protectie din legislatia muncii a statului membru gazda. O norma comparabila referitoare la perioada de 24 de luni exista deja in legislatia privind coordonarea sistemelor de securitate sociala.
In prezent, toti lucratorii detasati fac deja obiectul mai multor dispozitii esentiale ale dreptului muncii din statul membru gazda, cum ar fi cele legate de sanatate, siguranta si igiena sau de egalitatea de tratament intre barbati si femei. Cu toate acestea, in privinta altor aspecte, cum ar fi protectia impotriva concedierilor abuzive, se aplica legislatia muncii din statul membru de origine. Prin modificarea propusa, lucratorii detasati pe termen lung ar fi tratati exact in acelasi mod ca lucratorii locali din statul membru gazda cu privire la majoritatea aspectelor legate de legislatia muncii. Aceasta masura se va aplica inca din prima zi, daca se poate anticipa ca lucratorii vor fi detasati pentru mai mult de 24 luni. in toate celelalte cazuri, masura se va aplica imediat ce durata detasarii depaseste 24 de luni.
Prestatorii de servicii si lucratorii din tari terte beneficiaza de acces la piata UE numai in cazul in care exista un acord comercial international care prevede un astfel de acces pe baza de reciprocitate. in cazul in care prestatorii de servicii din tari terte beneficiaza de acces la piata UE, acestia sunt in general obligati sa respecte legislatia muncii din statul membru pe al carui teritoriu detaseaza lucratori. Versiunea revizuita a Directivei privind detasarea lucratorilor va prevedea in continuare ca "intreprinderile stabilite intr-un stat din afara UE nu trebuie sa beneficieze de un tratament mai favorabil decât intreprinderile stabilite intr-un stat membru". Prin urmare, statele membre trebuie sa aplice in cazul intreprinderilor stabilite in state terte care detaseaza lucratori pe teritoriul lor cel putin aceleasi cerinte ca cele pe care le aplica in cazul intreprinderilor care detaseaza lucratori stabilite intr-un stat membru.
Sursa: cnipmmr.ro
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Recuperare TVA din stat membru. Cum procedam?Cele mai recente modificari in domeniul legislatiei fiscale!Impozit pe venit realizat de nerezidenti. Deducere TVA.Revista Romana de Fiscalitate nr. 34, decembrie 2009 - pagina 3Transport marfa. Codul de inregistrare in scopuri de TVAUltimele articole
Achizitii intracomunitare. 3 studii de caz utile oricarui contabilCum se intocmeste factura in cazul prestarilor intracomunitare de serviciiSocietati comerciale care folosesc servicii de publicitate pe Facebook. Documente justificative si regim fiscal TVAServicii transport bunuri la export si import. Conditii de aplicare a regimului de scutireLivrare intracomunitara de bunuri. Conditii pentru aplicarea regimului de scutireArticole similare
Insolvabilitatea ? o posibila enigma - apr. 2008INS: Romania are una dintre cele mai ridicate sarcini fiscale din UECariera de freelancer sau angajat: ce sa alegi in functie de beneficii si riscuriFlorin Jianu, presedintele CNIPMMR, a fost ales in functia de Vicepresedinte al Uniunii Europene a Artizanatului si IMM-urilorDeclaratia 112 a fost actualizata. Versiunea 301 Verificare Stare D112Ultimele articole
Firmele trebuie sa depuna D700 pana pe 31 martie 2025 daca nu se incadreaza in plafonul micro de 250.000 euroIncepand cu 1 ianuarie 2025 mai multe venituri vor fi MAJORATE: salarii, pensii, alocatiiProiect: ANAF introduce formularul 39X. Cine are obligatia sa il depunaFirmele infiintate in 2024 pot deveni microintreprinderi din 2025?Guvernul a aprobat! Salariul minim brut, MAJORAT la 4.050 lei lunarArticole similare
Regimul microINTREPRINDERIlor se schimba. Care sunt noile conditii de incadrare?25 Mai - Termen de depunere si de plataMinistrul Economiei: Pregatim un pachet de ajutor direct de 750 milioane de euro pentru IMM-uriNormele metodologice de aplicare a OUG 110/2017 privind programul IMM Invest Romania, modificate (Hotararea 458/2020)Titlul II, Capitolul V pct. 98 - 113Ultimele articole
Microintreprindere in 2025. Ponderea veniturilor din consultanta si/sau management se aplica la calculul plafonului de 250.000 euro?Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabilii bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineascaFirmele trebuie sa depuna D700 pana pe 31 martie 2025 daca nu se incadreaza in plafonul micro de 250.000 euroMicrointreprindere in 2025. Plafonul de 250.000 euro se verifica pe baza veniturilor de la 31 decembrie 2024SAF-T in 2025. Noi entitati vor fi SCUTITE de la obligatia depunerii D406Sfaturi de la experti
Profit reinvestit activitate in domeniul agricol
Intrebare: O societate comerciala, platitoare de impozit pe profit de la 01.01.2024, cu activitate in domeniul agricol (cod CAEN 0111), este inregistrata in vectorul fiscal cu impozit pe profit anual, cu termen de depunere D101 si plata...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Beneficii pentru plata in termen a impozitului pe profit
Intrebare: Va rog sa imi spuneti de ce facilitati beneficiem aferente anului 2024, mai precis la calculul impozitului pe profit, plata la termen etc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Impozitul pe dividende de 10% NU se aplica dividendelor distribuite INAINTE de 1 ianuarie 2025
Impozit pe profit: D101 si D101 Grup Fiscal, MODIFICATE de ANAF. Noi instructiuni de completare
Ajustarea de TVA. Ce inseamna, situatii in care intervine si studii de caz utile
Declaratia Unica in 2025. ANAF a actualizat PDF-ul inteligent care poate fi depus online de PFA-uri
Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabilii bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineasca
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA