Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Coalitia pentru Dezvoltarea Romaniei nu sustine sistemul de plata defalcata a TVA. Care sunt pericolele pentru firme!

11-Aug-2017
545

Reprezentantii Coalitiei pentru Dezvoltarea Romaniei au transmis recent, printr-un comunicat, ca implementarea noului sistem privind plata defalcata a TVA va cauza blocaje operationale in activitatea tuturor partilor implicate si nu va avea un efect real asupra evaziunii fiscale. Acestia au mentionat ca nu sustin implementarea acestui sistem.

"Anticipam ca masura va cauza blocaje operationale majore in activitatea tuturor partilor implicate - companii, care in faza initiala vor trebui sa efectueze toate demersurile necesare implementarii noului sistem, unitati ale trezoreriei statului, care vor fi asaltate de un numar foarte mare de cereri privind conturile de TVA, precum si ANAF care va trebui sa aprobe toate solicitarile de transfer din contul de TVA in contul curent.

Membrii CDR nu sustin implementarea acestui sistem, anticipand blocaje majore in activitatea companiilor si a autoritatilor, fara existenta unui efect real asupra evaziunii fiscale rezultate din nedeclararea veniturilor in domenii cunoscute a avea risc fiscal ridicat, dar cu costuri semnificative pentru contribuabilii onesti.

CDR considera necesara consultarea in prealabil a Comisiei Europene, precum si intocmirea unui studiu care sa evidentieze impactul asupra evaziunii fiscale si costurile pentru mediul de afaceri. Implementarea cu caracter obligatoriu a sistemului la nivelul tuturor contribuabililor intr-un termen extrem de redus - mai putin de o luna - va conduce la consecinte extrem de grave pentru economia Romaniei", se mentioneaza intr-un comunicat al CDR citat de Agerpres.

Aceeasi sursa atrage atentia ca pentru combaterea evaziunii, ar trebui dezvoltate si implementate de urgenta masuri care si-au dovedit eficienta in alte state membre ale Uniunii Europene, precum Dosarul Standard de Audit pentru taxe, obligativitatea utilizarii unui software certificat pentru facturare, mentinerea unei baze de date pentru monitorizarea centralizata a TVA

Mediul de afaceri atrage atentia ca implementarea unui astfel de sistem "peste noapte", fara timp de pregatire si in lipsa unei analize de impact, va avea efecte majore la nivelul companiilor ce activeaza in Romania si isi platesc corect impozitele. Conform proiectului de ordonanta, sistemul privind plata defalcata a TVA se va aplica optional incepand cu 1 septembrie 2017, urmand a fi obligatoriu incepand cu 1 octombrie 2017.

"Noul sistem privind plata defalcata a TVA, in primul rand va genera dificultati majore de flux de numerar, cu consecinta necesitatii atragerii unor noi surse de finantare, sau, in cazuri nefericite, chiar cu intrarea in insolventa a agentilor economici onesti.

In plus, odata cu aplicarea sistemului se intentioneaza aplicarea unor sanctiuni considerabile (amenzi in valoare de 10% - 50% din valoarea TVA nevirata in contul furnizorului/prestatorului), chiar si in situatia unor plati facute din greseala in alte conturi decat conturile dedicate de TVA. Cu toate ca in nota de fundamentare a proiectului de ordonanta noul mecanism este prezentat ca o masura de combatere a evaziunii fiscale, plata cu intarziere sau neplata la bugetul de stat a TVA declarata de un contribuabil nu constituie evaziune fiscala, conform legii. Mai mult, pentru combaterea situatiilor privind neachitarea sumelor de TVA la termen sunt deja aplicate masuri penalizatoare prin Codul de procedura fiscala, precum impunerea dobanzilor si penalitatilor de intarziere sau masuri asiguratorii. Ca atare, evaziunea fiscala din domeniile cu risc fiscal ridicat de nedeclarare a veniturilor nu va fi combatuta de noul sistem de plata defalcata a TVA", citeaza Agerpres sursa amintita.

Totodata, CDR atentioneaza si cu privire la faptul ca o astfel de masura prin care sunt indisponibilizate sumele de TVA, prin limitarea scopului pentru care pot fi folosite si, deci, a dreptului de dispozitie asupra acestora, reprezinta "o ingerinta asupra dreptului de proprietate al firmelor", ceea ce ridica probleme de constitutionalitate a acestor masuri.

Mai mult, implementarea unui asemenea sistem in forma propusa atrage anumite consecinte si obligatii din prisma dreptului comunitar. Astfel, pe de o parte, impunerea in sarcina contribuabililor nerezidenti inregistrati in scopuri de TVA in Romania a unei obligatii de a deschide un cont bancar in Romania si indisponibilizarea unor sume de bani in aceste conturi duce la o incalcare a liberei circulatii a capitalului intre state membre ale Uniunii Europene, iar pe de alta parte, limitarea scopului in care pot fi utilizate sumele de TVA colectata si implicit a dreptului de dispozitie asupra acestora, poate atrage necesitatea obtinerii unei aprobari din partea Comisiei Europene.

"Mai mult decat atat, o asemenea masura nu a fost implementata in niciun alt stat membru al Uniunii Europene, sisteme similare fiind propuse sau implementate doar optional sau doar pentru anumite sectoare specifice din economie unde riscul evaziunii fiscale este ridicat, fapt ce este documentat prin studii concludente (ex in Italia se aplica un sistem similar pentru sectorul public)", spun oamenii de afaceri.

Nu in ultimul rand, contrar celor mentionate in proiectul de ordonanta, acest sistem nu vine in ajutorul contribuabililor onesti, ci dimpotriva, le creeaza costuri, obligatii si sarcini suplimentare legate de adaptarea sistemelor IT si a programelor de contabilitate, actualizarea bazelor de date, modificarea procedurilor interne de lucru, dezvoltarea de noi sisteme de plata si monitorizarea platilor si transferurile, comisioane bancare suplimentare generate de dublarea tranzactiilor, costuri de personal suplimentare. 

O masura alternativa, spun reprezentantii CDR, ar fi implementarea acestui sistem ca proiect pilot numai in anumite sectoare de activitate (conform modelului Italiei) care implica un grad ridicat de evaziune fiscala sau neconformare in ceea ce priveste plata la timp a TVA la bugetul de stat, cu posibilitatea extinderii in cazul in care se dovedeste eficienta sistemului.

Coalitia pentru Dezvoltarea Romaniei este o initiativa privata, apolitica, construita ca un acord de colaborare prin participarea colectiva a membrilor sai. Membrii Coalitiei contribuie voluntar cu resursele si expertiza necesara formularii unor opinii comune cu privire la politici publice cu impact asupra mediului de afaceri. Coalitia reuneste in total 45 de organizatii si membri asociati.

CDR isi desfasoara activitatea incepand cu anul 2013, prin intermediul a 13 grupuri de lucru specializate pe urmatoarele domenii de activitate: Agricultura, Antreprenoriat, Educatie, Energie, Fiscalitate, Fonduri Europene, Infrastructura, IT&C, Mediu, Munca, Sanatate, Servicii Financiare si Turism. Grupurile de lucru sunt formate din profesionisti si personalitati cheie din mediul de afaceri, care reprezinta atat capitalul autohton, cat si cel strain. Grupurile de lucru sunt concepute sa ofere sprijin si asistenta de specialitate ministrilor de resort in special pentru formularea de politici publice care contribuie la cresterea competitivitatii economiei romanesti.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Coalitia pentru Dezvoltarea Romaniei nu sustine sistemul de plata defalcata a TVA. Care sunt pericolele pentru firme!":
Rating:

Nota: 4.83 din 3 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • AMEF: Retur marfa. Obligativitatea utilizarii bonurilor de retur
    • In general, anumite magazine utilizeaza tipizate bonuri de retur pentru schimbul de produse sau pentru returul produselor. In aceasta situatie, unul dintre specialistii nostri ne va explica daca este obligatorie utilizarea bonurilor de retur si care este cadrul legislativ care reglementeaza acest lucru. Un operator economic a apelat la sfatul specialistului, marturisind ca in cazul in care utilizarea acestor documente nu este impusa de lege, doreste sa renunte la intocmirea lor pentru a...» citeste mai departe aici

  • Presedintele CNIPMMR: Niciodata salariul minim nu s-a marit cu 2 luni inainte de finalul anului
    • Pentru ca Guvernul nu mai are bani, transferul responsabilitatii si al costurilor este trecut in contul mediului privat, printr-o decizie nemaintalnita: aceea de marire a salariului minim la final de an, sustine presedintele Consiliului National pentru Intreprinderi Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR), Florin Jianu. Intr-o declaratie oferita Agerpres, presedintele CNIPMMR a vorbit despre intentia Guvernului de a majora salariul minim inainte de inceputul anului viitor....» citeste mai departe aici

  • Ministrul Finantelor propune reducerea termenului de prescriptie a datoriilor fiscale la 2 ani!
    • Ministrul de Finante ia in calcul posibilitatea reducerii perioadei de prescriptie a datoriilor fiscale, Eugen Teodorovici anuntand ca va face o propunere astfel incat termenul sa scada de la 5 ani, la 2 ani. "ANAF avea multe alte lucruri de facut pana sa ajunga la acest tip de actiune. Ieri (vineri, n.r.) vorbeam cu vicepresedintele de la ANAF, care a pastorit aceasta situatie si care era convins de faptul ca este o masura foarte buna. Atunci mi-a venit si ideea de a propune o modificare...» citeste mai departe aici

  • Ministrul Finantelor, despre posibila inghetare a salariilor: Este o varianta trimisa Comisiei Europene
    • Ministrul Finantelor a anuntat ca documentul prezentat de senatorul PNL, Florin Citu, privind o posibila inghetare a salariilor bugetare, este unul public trimis Comisiei Europene, si reprezinta un document de lucru. "Este un document trimis Comisiei Europene. Domnul senator n-a facut altceva decat sa preia un document public si sa-l puna pe pagina proprie de Facebook. Este un document de lucru, sa spunem asa, o posibila varianta trimisa Comisiei Europene, pentru ca acesta este modul in care...» citeste mai departe aici

  • Procedura de distribuire interimara a dividendelor
    • Ce etape trebuie sa parcurga o microintreprindere cu asociat unic care doreste sa plateasca dividende din profitul inregistrat in anul 2018, conform reglementarilor valabile incepand cu luna iulie 2018 (plata trimestriala a dividentelor in cursul anului)? Se fac situatii financiare intermediare, in situatia in care bilantul s-a depus la 30 iunie 2018? Se face hotarare a adunarii asociatilor pentru aprobarea situatiilor financiare intermediare si a repartizarii profitului la dividende, la fel cum...» citeste mai departe aici

  • Statul pune bani deoparte pentru copilul tau, in contul de economii in care pui si tu. Programul gROwth
    • Statul roman sprijina intiativa parintilor de a economisi bani pentru copiii lor, printr-o noua OUG pentru programul gROwth. Prin intermediul conturilor deschise la trezorerie, statul participa cu o cota parte la economiile parintilor pentru copiii lor. Aceste conturi nu pot fi accesate decat pana la implinirea varstei de 18 ani a copilului pe numele caruia s-a deschis contul respectiv, scrie e-juridic.ro. In acest fel, raportul va fi castig-castig: statul obtine un imprumut facil pe care il va...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016