Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
UPDATE: Ordonanta 31/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 857 din 31 august 2022.
Prin Proiectul de Ordonanta pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala Ministerul Finantelor propune mai multe schimbari legislative importante.
10 modificari ale Codului de procedura fiscala:
1. Comunicarea actelor fiscale
Se propune modificarea art. 47 alin. (15) din Codul de procedura fiscala in sensul ca actul administrativ fiscal emis in forma electronica se comunica contribuabililor/ platitorilor inrolati in sistemele dezvoltate de Ministerul Finantelor/ANAF sau de catre organele fiscale locale prin mijloacele electronice de transmitere la distanta stabilite potrivit alin. (16) sau (17) de la acelasi articol.
Actul emis sub aceasta forma se considera comunicat la data punerii la dispozitia contribuabilului/platitorului prin aceste mijloace electronice.
Aceasta propunere are in vedere faptul ca contribuabili deja s-au inrolat in sistemele de comunicare prin mijloace electronice astfel ca, pentru documentele primite cat si pentru cele comunicate de organele fiscale se impune sa fie utilizat acelasi canal de comunicare.
2. Restituirea taxei pentru emiterea solutie fiscale individuale anticipate
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Se propune restituirea taxei pentru emiterea solutie fiscale individuale anticipate in cazul in care contribuabilul/platitorul solicita din proprie initiativa, oricand in primele 15 zile de la depunerea cererii, termen alocat analizei prealabile.
Taxa se restituie si in cazul in care cererea nu a fost luata in considerare de organul fiscal competent, la finalizarea analiza prealabile, si contribuabilul/platitorul notificat despre acest fapt, opteaza pentru renuntarea la cerere si solicita restituirea taxei.
De asemenea, se propune includerea categoriei contribuabililor nerezidenti pentru care taxa de emitere este de 5000 de Euro. Pentru ceilalti contribuabili/platitori, taxa va fi de 3.000 euro.
3. Se propune exceptarea de la atribuirea numarului de identificare fiscala, a persoanelor nerezidente care sunt inregistrate fiscal si care comunica Oficiului National al Registrului Comertului informatii referitoare la inregistrarea fiscala in aceeasi zi sau cel mai tarziu a doua zi.
De asemenea, se propune ca dupa emiterea certificatului de inregistrare fiscala acesta sa se pastreze de catre organul fiscal pana la data ridicarii de catre contribuabil sau imputernicitului acestuia.
Este de mentionat ca, potrivit alin. (5) de la art. 83 din Codul de procedura fiscala pentru contribuabilii nerezidenti care nu au un sediu permanent pe teritoriul Romaniei, organul fiscal poate comunica contribuabilului nerezident, prin mijloace electronice stabilite prin ordin al presedintelui A.N.A.F, informatii continute in certificatul de inregistrare fiscala.
Totodata se propune abrogarea alineatului (3) al art. 83 din Codul de procedura fiscala intrucat certificatul de inregistrare fiscala nu se mai comunica Oficiului National al Registrului Comertului.
4. Va fi introdusa o noua conditie de suspendare a termenului de prescriptie in situatia in care intervine decesul unei persoane fizice la care se afla in derulare o actiune de inspectie fiscala.
Astfel, se propune ca termenul de prescriptie a dreptului de stabilire a creantelor fiscale sa se suspende pe perioada cuprinsa intre data decesului persoanei fizice la care era in curs de desfasurare o actiune de inspectie fiscala si data luarii la cunostinta de catre organul de inspectie/verificare ca exista sau nu succesori, dupa caz, dar nu mai mult de 2 ani de la data decesului autorului succesiunii.
Aceasta modificare este justificata de prevederile art. 126 alin. (21 ) din Codul de procedura fiscala, unde este prevazut faptul ca, in cazul in care inspectia fiscala a inceput ?i intervine decesul persoanei fizice ca subiect de drept fiscal, inspectia fiscala continua cu succesorii persoanei respective, daca ace?tia exista, caz in care creanta fiscala se stabile?te pe numele succesorilor.
Prin modificarea propusa se asigura certitudinea rezonabila a recuperarii eventualei creante a statului ce va fi stabilita urmare inspectiei fiscale pentru obligatii fiscale ce au apartinut persoanei decedate si care urmeaza a fi stabilite pe numele succesorilor. Suspendarea termenului de prescriptie, propusa este generata de realitatea practica prin care succesorii unei persoane fizice decedate pot fi stabiliti intr-un orizont de timp greu de estimat.
In considerarea articolului 147 din Codul de procedura fiscala regula este aplicabila si in cazul verificarii situatiei fiscale personale.
5. Durata maxima de efectuare a inspectiei fiscale va fi de 180 de zile pentru anumiti contribuabili.
Conform actului normativ amintit mai sus, se propune modificarea alin. (1) lit. a) al art. 126 din Codul de procedura fiscala, in sensul modificarii duratei de efectuare a inspectiei fiscale pentru contribuabilii nerezidenti, respectiv durata maxima de efectuare a inspectiei fiscale sa fie de 180 de zile, similar cu durata prevazuta pentru contribuabilii mari sau contribuabilii care au sedii secundare. Detalii AICI>>
6. Finantele introduc Lista contribuabililor care si-au declarat si achitat la scadenta obligatiile fiscale de plata
Prin actul normativ mentionat Finantele introduc, printre alte schimbari fiscale important, articolul 162 privind publicarea listelor contribuabililor care nu au obligatii restante, in sensul aducerii la cunostintei opiniei publice a contribuabililor care si-au declarat si achitat la scandenta obligatiile fiscale de plata si care nu figureaza in evidentele fiscale cu obligatii restante. Detalii AICI>>
7. Vor fi EXCLUSE de la acordarea esalonarii la plata taxele vamale, accizele si TVA
Prin noul act normativ se propune modificarea art. 184 alin. (6) lit. e) si art. 2091 alin. (6), lit. f) din Codul de procedura fiscala, in sensul excluderii de la acordarea esalonarii la plata a taxelor vamale, accizelor si taxei pe valoarea adaugata.
Initiatorii Proiectului subliniaza, in Nota de fundamentare, ca in administrarea Autoritatii Vamale Romane se afla taxele vamale, accizele si taxa pe valoarea adaugata, care are competenta unui organ fiscal central cu atributii de administrare a creantelor fiscale ce trebuie sa aplice prevederile Legii nr. 207/2005 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completari ulterioare, cu exceptia activitatilor de inspectie fiscala si executare silita pentru care competenta revine organelor fiscale din subordinea A.N.A.F. Detalii AICI>>
8. Se propune introducerea unui nou punct prin care sa se completeze prevederile art.265 alin. (11) din Codul de procedura fiscala, cu o noua litera, care sa reglementeze posibilitatea declararii starii de insolvabilitate a debitorilor care detin in proprietate bunuri a caror valoare este mai mica de 2% din cuantumul obligatiilor fiscale restante.
9. Se propune modificarea art. 276 alin. (4) din Codul de procedura fiscala pentru situatia in care in procedura de solutionare a contestatiei au fost depuse probe noi in sustinerea cauzei, in sensul eliminarii sintagmei „sau organului care a efectuat activitatea de control”, in considerarea faptului ca organul fiscal care efectueaza activitatea de control este si emitentul actului administrativ fiscal atacat.
In plus, se propune completarea alin. (5) al art. 276 din Codul de procedura fiscala, astfel incat si intervenientul ori imputernicitii contribuabilului/intervenientului sa poata solicita organului de solutionare competent sustinerea orala a contestatiei.
10. Se propune reglementarea unor norme tranzitorii la art. II pentru debitorii care trebuie sa achite obligatiile fiscale administrate de organul fiscal central intr-un anumit termen pentru a se mentine autorizatia, acordul ori alt act administrativ similar, respectiv:
- pentru debitorii care au depus cerere de esalonare la plata fara garantii sau cu garantii insuficiente si se afla in curs de solutionare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, acestea urmeaza sa fie solutionate potrivit noilor reglementari, in sensul ca debitorii respectivi pot beneficia de esalonarea la plata numai daca constituie garantii la nivelul prevazut de art. 193 alin. (13) sau (14) din Codul de procedura fiscala.
- pentru debitorii care la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante au esalonari la plata, fie in forma reglementata de Capitolului IV- Inlesniri la plata din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile ?i completarile ulterioare fie e?alonare la plata, in forma simplificata potrivit Capitolului IV1 din acelasi act normativ, si solicita modificarea sau mentinerea esalonarii la plata trebuie sa constituie garantii, potrivit la art.193 alin. (6) lit. a) si/sau b), din Codul de procedura fiscala, dupa caz, in termen de 30 de zile de la data comunicarii acordului de principiu de catre organul fiscal central.
De asemenea, s-a prevazut ca documentul prin care se stabileste cuantumul garantiei ce trebuie constituita de debitorii in cauza, este reprezentat de acordul de principiu comunicat de catre organul fiscal central.
Pentru a vedea Proiectul de Ordonanta, click AICI>>
Sursa: MFP
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
Articole similare
Top modificari Cod fiscal si Cod de procedura fiscala aduse de OG 25/2017 si OG 30/2017Vor fi EXCLUSE de la acordarea esalonarii la plata taxele vamale, accizele si TVA (Propunere MFP)Finantele introduc Lista contribuabililor care si-au declarat si achitat la scadenta obligatiile fiscale de plataCum a fost modificat Codul de Procedura Fiscala de Legea 127/2021Articole similare
ANAF modifica si completeaza doua acte normativeSfaturi de la experti
Intrebare: La data de 30.09.2024, se inregistreaza urmatoarea situatie: Total cheltuieli: 2.600.000 lei Cheltuieli considerate nedeductibile: 3.950 lei Venituri din servicii prestate: 2.690.000 lei Venituri din productia de imobilizari...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: O societatea X doreste sa imprumute un IFN. In afara de autorizare cod CAEN, 6492 "Alte activitati de creditare - finantarea tranzactiilor comerciale si imprumuturi monetare in afara sistemului bancar" mai trebuie sa obtina alte...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Amnistie fiscala 2024: Procedura pe care trebuie sa o urmeze datornicii, conform Ordinului 5521/2024
Bon fiscal emis eronat. Cum se poate face corectia contabila
Controale ANAF 2024. Nereguli descoperite la persoanele fizice in luna august
Calendar ANAF: Obligatii fiscale scadente in luna OCTOMBRIE 2024
Reduceri de toamna de pana la 60% la R&S! Lucrarile explica TOATE modificarile fiscale din acest an
RO e-Factura la nivelul ONRC. Cand are institutia obligatia de a trimite facturile in sistem
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA