Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Codul de procedura fiscala a fost modificat prin OG 31/2022. 10 schimbari fiscale importante

26-Aug-2022
3565
Codul de procedura fiscala a fost modificat prin OG 31/2022. 10 schimbari fiscale importante

UPDATE: Ordonanta 31/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 857 din 31 august 2022.

Prin Proiectul de Ordonanta pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala Ministerul Finantelor propune mai multe schimbari legislative importante.

10 modificari ale Codului de procedura fiscala:

1. Comunicarea actelor fiscale

Se propune modificarea art. 47 alin. (15) din Codul de procedura fiscala in sensul ca actul administrativ fiscal emis in forma electronica se comunica contribuabililor/ platitorilor inrolati in sistemele dezvoltate de Ministerul Finantelor/ANAF sau de catre organele fiscale locale prin mijloacele electronice de transmitere la distanta stabilite potrivit alin. (16) sau (17) de la acelasi articol. 

Actul emis sub aceasta forma se considera comunicat la data punerii la dispozitia contribuabilului/platitorului prin aceste mijloace electronice. 

Aceasta propunere are in vedere faptul ca contribuabili deja s-au inrolat in sistemele de comunicare prin mijloace electronice astfel ca, pentru documentele primite cat si pentru cele comunicate de organele fiscale se impune sa fie utilizat acelasi canal de comunicare.

2. Restituirea taxei pentru emiterea solutie fiscale individuale anticipate 

Se propune restituirea taxei pentru emiterea solutie fiscale individuale anticipate in cazul in care contribuabilul/platitorul solicita din proprie initiativa, oricand in primele 15 zile de la depunerea cererii, termen alocat analizei prealabile. 

Taxa se restituie si in cazul in care cererea nu a fost luata in considerare de organul fiscal competent, la finalizarea analiza prealabile, si contribuabilul/platitorul notificat despre acest fapt, opteaza pentru renuntarea la cerere si solicita restituirea taxei.

De asemenea, se propune includerea categoriei contribuabililor nerezidenti pentru care taxa de emitere este de 5000 de Euro. Pentru ceilalti contribuabili/platitori, taxa va fi de 3.000 euro.

3. Se propune exceptarea de la atribuirea numarului de identificare fiscala, a persoanelor nerezidente care sunt inregistrate fiscal si care comunica Oficiului National al Registrului Comertului informatii referitoare la inregistrarea fiscala in aceeasi zi sau cel mai tarziu a doua zi. 

De asemenea, se propune ca dupa emiterea certificatului de inregistrare fiscala acesta sa se pastreze de catre organul fiscal pana la data ridicarii de catre contribuabil sau imputernicitului acestuia. 

Este de mentionat ca, potrivit alin. (5) de la art. 83 din Codul de procedura fiscala pentru contribuabilii nerezidenti care nu au un sediu permanent pe teritoriul Romaniei, organul fiscal poate comunica contribuabilului nerezident, prin mijloace electronice stabilite prin ordin al presedintelui A.N.A.F, informatii continute in certificatul de inregistrare fiscala.

Totodata se propune abrogarea alineatului (3) al art. 83 din Codul de procedura fiscala intrucat certificatul de inregistrare fiscala nu se mai comunica Oficiului National al Registrului Comertului. 

4. Va fi introdusa o noua conditie de suspendare a termenului de prescriptie in situatia in care intervine decesul unei persoane fizice la care se afla in derulare o actiune de inspectie fiscala. 

Astfel, se propune ca termenul de prescriptie a dreptului de stabilire a creantelor fiscale sa se suspende pe perioada cuprinsa intre data decesului persoanei fizice la care era in curs de desfasurare o actiune de inspectie fiscala si data luarii la cunostinta de catre organul de inspectie/verificare ca exista sau nu succesori, dupa caz, dar nu mai mult de 2 ani de la data decesului autorului succesiunii. 

Aceasta modificare este justificata de prevederile art. 126 alin. (21 ) din Codul de procedura fiscala, unde este prevazut faptul ca, in cazul in care inspectia fiscala a inceput ?i intervine decesul persoanei fizice ca subiect de drept fiscal, inspectia fiscala continua cu succesorii persoanei respective, daca ace?tia exista, caz in care creanta fiscala se stabile?te pe numele succesorilor. 

Prin modificarea propusa se asigura certitudinea rezonabila a recuperarii eventualei creante a statului ce va fi stabilita urmare inspectiei fiscale pentru obligatii fiscale ce au apartinut persoanei decedate si care urmeaza a fi stabilite pe numele succesorilor. Suspendarea termenului de prescriptie, propusa este generata de realitatea practica prin care succesorii unei persoane fizice decedate pot fi stabiliti intr-un orizont de timp greu de estimat. 

In considerarea articolului 147 din Codul de procedura fiscala regula este aplicabila si in cazul verificarii situatiei fiscale personale. 

5. Durata maxima de efectuare a inspectiei fiscale va fi de 180 de zile pentru anumiti contribuabili.

Conform actului normativ amintit mai sus, se propune modificarea alin. (1) lit. a) al art. 126 din Codul de procedura fiscala, in sensul modificarii duratei de efectuare a inspectiei fiscale pentru contribuabilii nerezidenti, respectiv durata maxima de efectuare a inspectiei fiscale sa fie de 180 de zile, similar cu durata prevazuta pentru contribuabilii mari sau contribuabilii care au sedii secundare. Detalii AICI>>

6. Finantele introduc Lista contribuabililor care si-au declarat si achitat la scadenta obligatiile fiscale de plata

Prin actul normativ mentionat Finantele introduc, printre alte schimbari fiscale important, articolul 162 privind publicarea listelor contribuabililor care nu au obligatii restante, in sensul aducerii la cunostintei opiniei publice a contribuabililor care si-au declarat si achitat la scandenta obligatiile fiscale de plata si care nu figureaza in evidentele fiscale cu obligatii restante. Detalii AICI>>

7. Vor fi EXCLUSE de la acordarea esalonarii la plata taxele vamale, accizele si TVA

Prin noul act normativ se propune modificarea art. 184 alin. (6) lit. e) si art. 2091 alin. (6), lit. f) din Codul de procedura fiscala, in sensul excluderii de la acordarea esalonarii la plata a taxelor vamale, accizelor si taxei pe valoarea adaugata. 

Initiatorii Proiectului subliniaza, in Nota de fundamentare, ca in administrarea Autoritatii Vamale Romane se afla taxele vamale, accizele si taxa pe valoarea adaugata, care are competenta unui organ fiscal central cu atributii de administrare a creantelor fiscale ce trebuie sa aplice prevederile Legii nr. 207/2005 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completari ulterioare, cu exceptia activitatilor de inspectie fiscala si executare silita pentru care competenta revine organelor fiscale din subordinea A.N.A.F. Detalii AICI>>

8. Se propune introducerea unui nou punct prin care sa se completeze prevederile art.265 alin. (11) din Codul de procedura fiscala, cu o noua litera, care sa reglementeze posibilitatea declararii starii de insolvabilitate a debitorilor care detin in proprietate bunuri a caror valoare este mai mica de 2% din cuantumul obligatiilor fiscale restante. 

9. Se propune modificarea art. 276 alin. (4) din Codul de procedura fiscala pentru situatia in care in procedura de solutionare a contestatiei au fost depuse probe noi in sustinerea cauzei, in sensul eliminarii sintagmei „sau organului care a efectuat activitatea de control”, in considerarea faptului ca organul fiscal care efectueaza activitatea de control este si emitentul actului administrativ fiscal atacat.

In plus, se propune completarea alin. (5) al art. 276 din Codul de procedura fiscala, astfel incat si intervenientul ori imputernicitii contribuabilului/intervenientului sa poata solicita organului de solutionare competent sustinerea orala a contestatiei. 

10. Se propune reglementarea unor norme tranzitorii la art. II pentru debitorii care trebuie sa achite obligatiile fiscale administrate de organul fiscal central intr-un anumit termen pentru a se mentine autorizatia, acordul ori alt act administrativ similar, respectiv:

- pentru debitorii care au depus cerere de esalonare la plata fara garantii sau cu garantii insuficiente si se afla in curs de solutionare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, acestea urmeaza sa fie solutionate potrivit noilor reglementari, in sensul ca debitorii respectivi pot beneficia de esalonarea la plata numai daca constituie garantii la nivelul prevazut de art. 193 alin. (13) sau (14) din Codul de procedura fiscala.

- pentru debitorii care la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante au esalonari la plata, fie in forma reglementata de Capitolului IV- Inlesniri la plata din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile ?i completarile ulterioare fie e?alonare la plata, in forma simplificata potrivit Capitolului IV1 din acelasi act normativ, si solicita modificarea sau mentinerea esalonarii la plata trebuie sa constituie garantii, potrivit la art.193 alin. (6) lit. a) si/sau b), din Codul de procedura fiscala, dupa caz, in termen de 30 de zile de la data comunicarii acordului de principiu de catre organul fiscal central.

De asemenea, s-a prevazut ca documentul prin care se stabileste cuantumul garantiei ce trebuie constituita de debitorii in cauza, este reprezentat de acordul de principiu comunicat de catre organul fiscal central. 

 

Pentru a vedea Proiectul de Ordonanta, click AICI>>

 

Sursa: MFP

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti

  • Calcul rezultat fiscal

    Intrebare: La data de 30.09.2024, se inregistreaza urmatoarea situatie: Total cheltuieli: 2.600.000 lei Cheltuieli considerate nedeductibile: 3.950 lei Venituri din servicii prestate: 2.690.000 lei Venituri din productia de imobilizari...
    vezi AICI raspunsul specialistilor <<

  • Acordare credit unui IFN

    Intrebare: O societatea X doreste sa imprumute un IFN. In afara de autorizare cod CAEN, 6492 "Alte activitati de creditare - finantarea tranzactiilor comerciale si imprumuturi monetare in afara sistemului bancar" mai trebuie sa obtina alte...
    vezi AICI raspunsul specialistilor <<



Subiectele saptamanii

  • Amnistie fiscala 2024: Procedura pe care trebuie sa o urmeze datornicii, conform Ordinului 5521/2024

    • Amnistia fiscala care prevede anularea unor accesorii si amanari la plata pentru datornici a fost introdusa prin OUG 107/2024, iar recent a fost publicat in Monitorul Oficial si Ordinul 5521/2024 care contine procedura pe care trebuie sa o urmeze contribuabilii ca sa beneficieze de masuri. Amnistie fiscala 2024: Procedura pe care trebuie sa o urmeze datornicii Procedura de acordare a amanarii la plata (1) Debitorii isi exprima intentia de a beneficia de anularea unor obligatii bugetare,...» citeste mai departe aici

  • Bon fiscal emis eronat. Cum se poate face corectia contabila

    • Bonul fiscal este un document important in desfasurarea activitatii unei firme, fiindca include informatii referitoare la toate tranzactiile efectuate de aceasta, precum livrari de bunuri sau prestari de servicii, si este emis de casele de marcat fiscale electronice. Tocmai de aceea este necesar ca acestea sa fie corecte atunci cand sunt oferite clientilor de catre comercianti. Insa cum putem proceda in cazul in care o firma a emis un bon fiscal eronat? Cum se poate face corectia contabila?...» citeste mai departe aici

  • Controale ANAF 2024. Nereguli descoperite la persoanele fizice in luna august

    • Persoanele fizice, la fel ca cele juridice, au obligatii fiscale catre stat precum plata unor impozite, taxe sau contributii catre buget. In caz contrar, in urma controalelor ANAF, s-a putea sa fie amendate sau sa sufere alte consecinte fiscale. In acest articol vom vedea ce nereguli au descoperit inspectorii ANAF in urma controalelor la persoanele fizice din luna august 2024, asa cum apare in documentul publicat de institutie pe site-ul oficial. Controale ANAF 2024. Nereguli descoperite la...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF: Obligatii fiscale scadente in luna OCTOMBRIE 2024

    • ANAF a publicat, pe site-ul oficial, calendarul obligatiilor fiscale pentru luna octombrie 2024. Obligatii fiscale scadente pentru luna OCTOMBRIE 2024 Luni, 7 octombrie Obligatii fiscale: Depunerea declaratiei de mentiuni privind schimbarea perioadei fiscale pentru persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA care utilizeaza trimestrul calendaristic ca perioada fiscala si care efectueaza o achizitie intracomunitara taxabila in Romania Dupa caz, contribuabilii depun: Formularul 010...» citeste mai departe aici

  • Reduceri de toamna de pana la 60% la R&S! Lucrarile explica TOATE modificarile fiscale din acest an

    • Pentru ca ne pregatim deja de un final de an incins din punct de vedere fiscal, venim n ajutorul dumneavoastra si va oferim o serie de oferte de pana la 60% la cele mai important titluri de contabilitate si fiscalitate. Cu ajutorul lor veti reusi sa scapati de amenzile si sanctiunile pentru neconformare date de ANAF si va puteti adapta noilor modificari legislative, care nu sunt putine la numar. Reduceri de toamna de pana la 60% TAXARE 2024. Noutatile Codului fiscal (stick USB) Ne...» citeste mai departe aici

  • RO e-Factura la nivelul ONRC. Cand are institutia obligatia de a trimite facturile in sistem

    • Referitor la prevederile OUG nr. 120/2021 privind administrarea sistemului national RO-e Factura si cele ale Codului Fiscal (Legea nr. 227/2015), Oficiul National al Registrului Comertului va aduce la cunostinta urmatoarele aspecte: RO e-Factura la nivelul ONRC. Cand are institutia obligatia de a trimite facturile in sistem Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC), prin activitatea sa de baza desfasurata ca autoritate publica, emite facturi fara TVA pentru serviciile specifice...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016