Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Codul Fiscal, modificat din nou de Finante. Proiectul aduce o serie de amendamente la Legea 227/2015 si la OG 16/2022

06-Dec-2022
1637
Codul Fiscal, modificat din nou de Finante. Proiectul aduce o serie de amendamente la Legea 227/2015 si la OG 16/2022

Ministerul Finantelor a pus recent, in dezbatere publica, un nou Proiect Ordonanta de urgenta privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative. Proiectul aduce o serie de amendamente la Legea 227/2015 si la OG 16/2022.

Modificari la Codul fiscal

Proiectul urmeaza sa aduca o serie de amendamente la Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare si la OG nr. 16/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative si alte masuri financiar-fiscale. Se au in vedere urmatoarele:

Titlul II - Impozit pe profit si Titlul III - Impozitul pe veniturile microintreprinderilor 

In situatia in care, ulterior depunerii formularului de redirectionare potrivit alin. (4) al art.42/art.56 din Codul fiscal, impozitul pe profit/impozitul pe venitul microintreprinderilor, datorat al anului pentru care s-a dispus redirectionarea se rectifica in sensul diminuarii acestuia, iar contribuabilii au redirectionat o suma mai mare decat suma care putea fi redirectionata, potrivit legii, acestia datoreaza bugetului de stat diferenta de impozit pe profit/impozit pe venitul microintreprinderilor care a fost redirectionata in plus. Procedura privind determinarea si regularizarea diferentei de impozit pe profit/impozit pe venitul microintreprinderilor care a fost redirectionata in plus fata de sumele care pot fi redirectionate, potrivit legii, se stabileste prin ordin al presedintelui A.N.A.F.

Titlul IV - Impozitul pe venit

1. Se propune revizuirea reglementarii privind conditia de acordare a facilitatii fiscale pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate in sectorul constructii, care vizeaza modul de raportare la nivelul salariu brut de incadrare pentru 8 ore de munca/zi, in sensul inlocuirii sintagmei “de minimum 3.000 lei lunar” cu sintagma “stabilit potrivit legii pentru sectorul constructii.” Masura are in vedere corelarea prevederilor din Codului fiscal referitoare la conditia de acordare a facilitatii fiscale pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate in sectorul constructii cu reglementarile prin care se stabileste nivelului salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata in domeniul constructiilor.

2. Corelari de natura tehnica cu privire la:


-calculul plafonului lunar de 33% in cazul avantajelor de natura salariala obtinute de personalul din sectorul bugetar salarizat potrivit Legii-Cadru nr.153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, respectiv prin raportare la solda lunara acordata potrivit legii;
-abrogarea prevederilor referitoare la neimpozitarea veniturilor reprezentand prime de asigurare voluntara de sanatate, precum si servicii medicale furnizate sub forma de abonament, suportate de angajator pentru angajatii proprii, astfel incat la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul in lei al sumei de 400 euro, pentru fiecare persoana si includerea acestora in plafonul lunar de 33%.

Titlul VII - Taxa pe valoarea adaugata

Se propune extinderea aplicarii masurii de simplificare a TVA prevazute la art. 331 alin. (2) lit. e) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal si catre comerciantul persoana impozabila care are calitatea de achizitor unic in cadrul mecanismului de achizitie centralizata de energie electrica instituit prin OUG nr. 153/2022, in vederea asigurarii viabilitatii acestui mecanism prin eliminarea dezechilibrelor financiare ce ar aparea intre drepturile de incasare ale producatorilor pentru cantitatile de energie electrica vandute si obligatiile de plata ale operatorilor economici care cumpara energie conform prevederilor OUG nr. 153/2022.

Titlul VIII - Accize si alte taxe speciale

Se propune modificarea prevederilor art. 402 alin. (10) in sensul in care conditiile de modificare a destinatiei de catre expeditor, prin intermediul sistemului informatizat, in cursul deplasarii in regim suspensiv de accize, sa fie prevazute prin ordin al presedintelui Autoritatii Vamale Romane.

Propunerea vizeaza o modificare in sensul alinierii la prevederile art. 5 din Legea nr. 268/2021 din 9 noiembrie 2021 pentru infiintarea Autoritatii Vamale Romane si pentru modificarea unor acte normative.

Astfel, acestei autoritati ii revine sarcina de a asigura administrarea impozitelor, taxelor si altor venituri bugetare date prin lege in competenta sa, aplicarea politicii si legislatiei vamale, respectiv fiscale, in domeniul supravegherii produselor accizabile, exercitand atributiile de autoritate vamala si controlul operativ si inopinat privind prevenirea, descoperirea si combaterea oricaror acte si fapte care au ca efect frauda vamala si fiscala, precum si a altor fapte date prin lege in competenta sa.

Prin urmare, atributiile in domeniul supravegherii produselor accizabile, exercitarea controlului operativ si inopinat privind prevenirea, descoperirea si combaterea oricaror acte si fapte care au ca efect frauda fiscala, aflate in sfera de competenta a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala au fost transferate catre Autoritatea Vamala Romana. Pe cale de consecinta este necesara modificarea prevederilor Codului fiscal in vederea corelarii acestora cu prevederile Legii nr. 268/2021.

Se propune prelungirea perioadei privind suspendarea depunerii declaratiilor informative prevazute la art. 324 alin. (4), (5) si (6) din Codul fiscal, pana la data de 31.12.2023, avand in vedere faptul ca incepand cu anul 2021 s-a modificat metodologia de calcul a Bazei TVA si vor avea loc inspectii din partea Comisiei Europene pentru anii anteriori, ceea ce va putea permite, relativ usor, reintroducerea obligatiei de depunere a declaratiilor informative cod 392A, 392B 393.

Se are in vedere, de asemenea, prelungirea suspendarii aplicarii prevederilor art. 25 alin. (4) lit. i1) - i2), art. 76 alin. (4) litera x) si art. 142 lit. z), din Codul fiscal.

Avand in vedere faptul ca norma primara, in speta Legea nr. 239/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, nu asigura reguli fiscale suficiente si neechivoce de aplicare a stimulentului fiscal reglementat pentru educatia timpurie, care sa conduca la stabilitate si eficienta legislativa, necesitand revizuirea reglementarilor initiale, activitate legislativa care presupune o perioada de timp, se propune suspendarea aplicarii dispozitiilor art. 25 alin. (4) lit. i1) - i2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Luand in considerare modul de calcul si declarare a impozitului pe profit datorat, respectiv trimestrial/anual, se propune prelungirea suspendarii prevederilor art. 25 alin. (4) lit. i1) - i2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal pana la data de 31 decembrie 2023. Aceeasi perioada de suspendare se aplica si pentru contribuabilii cu an fiscal modificat.

Totodata, se propune ca dispozitiile privind prelungirea suspendarii prevederilor art. 76 alin. (4) litera x) si art. 142 lit. z) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal sa se aplice pana la data de 31 decembrie 2023.

Intrucat regimul fiscal al cheltuielilor efectuate de catre contribuabil pentru functionarea creselor si gradinitelor este inaplicabil ca urmare a suspendarii, este necesara stabilirea unor reguli de deducere a acestor cheltuieli, prin raportare la regimul fiscal avut inainte de adoptarea Legii nr. 239/2020.

In vederea implementarii masurii 200 de lei din salariul minim, suma netaxabila, beneficiarii acesteia fiind salariatii cu salariul minim brut pe tara garantat in plata, fara a include sporuri si alte adaosuri prevazut in contractul individual de munca/ raportul de serviciu, cu scopul de a combate consecintele sociale negative generate de cresterea preturilor, se propune, prin derogare de la prevederile Titlului IV si V din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, neimpozitarea si neincluderea in baza de calcul al contributiilor sociale obligatorii a unei sume de 200 lei/luna, reprezentand venituri din salarii si asimilate salariilor.

Regimul fiscal se aplica, incepand cu veniturile lunii ianuarie 2023, in cazul persoanelor fizice care au salariul de incadrare, fara a include sporuri si alte adaosuri, la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata.

Masura se aplica pentru salariatii care desfasoara activitate in baza contractelor individuale de munca, incadrati cu norma intreaga, la locul unde se afla functia de baza pentru care venitul brut realizat din salarii si asimilate salariilor astfel cum este definit la art. 76 alin. (1)- 3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, in baza aceluiasi contract de munca, pentru aceeasi luna, nu depaseste nivelul de 4.000 lei, inclusiv.

Totodata, se propune, intre conditiile care trebuie indeplinite cumulativ, ca nivelul salariului de baza brut lunar stabilit potrivit contractului individual de munca, fara a include sporuri si alte adaosuri, sa nu fie diminuat in perioada cuprinsa intre data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta a Guvernului si 31 decembrie 2023, pentru a atinge nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata in vederea aplicarii acestui regim fiscal.

De asemenea, masura propusa se aplica salariatilor care desfasoara activitate in sectorul agricol si industria alimentara si care nu beneficiaza de facilitatile fiscale prevazute la art. 60 pct. 7, art. 138 1, si art. 154 alin. (1) lit. s) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si al caror nivel al salariului de incadrare, fara a include sporuri si alte adaosuri, este la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, stabilit prin hotarare a Guvernului.

Avand in vedere faptul ca scopul masurii este sprijinirea salariatilor cu salariul de incadrare la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, stabilit prin hotararea Guvernului, se propune ca nivelul maxim al venitului brut din salarii si asimilate salariilor realizat de angajatii vizati sa nu depaseasca suma de 4.000 lei/luna, inclusiv.

De asemenea, de aceasta masura beneficiaza si persoanele nou angajate in perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2023, inclusiv, pentru care nivelul salariului de baza lunar brut stabilit potrivit contractului individual de munca, fara a include sporuri si alte adaosuri, este la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata.

Reglementarile sunt aplicabile, in perioada in care salariul de incadrare este mentinut la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, fara a include sporuri si alte adaosuri, stabilit prin hotararea Guvernului, pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor aferente anului 2023.

Facilitatea fiscala se acorda in aceleasi conditii si veniturilor din salarii si asimilate salariilor astfel cum sunt definite la art. 76 alin. (1)-(3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, obtinute in baza unui raport de serviciu.

In cazul in care facilitatile fiscale se acorda pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor, corespunzatoare unei perioade din luna, pentru stabilirea sumei reprezentand venituri pentru care nu se datoreaza impozit pe venit si contributii sociale obligatorii, se determina proportia dintre numarul de zile lucratoare aferente perioadei in care contractul individual de munca/raportul de serviciu este in derulare in perioada de acordare a facilitatii si numarul de zile lucratoare din luna respectiva.

De asemenea se propune, ca prin derogare de la prevederile art. 146 alin. (5 6) si ale art. 168 alin. (6 1) din Legea nr. 227/2015, pentru veniturile aferente anului 2023, nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata in vigoare in luna pentru care se aplica prevederile art. 146 alin. (5 6) – (5 9) si ale art. 168 alin. (6 1) din Legea nr. 227/2015 se diminueaza cu suma de 200 lei lunar.

 

 

Sursa: MFP

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Urmareste-ne pe Google News
Votati articolul "Codul Fiscal, modificat din nou de Finante. Proiectul aduce o serie de amendamente la Legea 227/2015 si la OG 16/2022":
Rating:

Nota: 4.83 din 3 voturi
Principalele MODIFICARI din Codul Fiscal aplicabile în 2023. Studii de caz

Atentie contabili!

Codul fiscal se schimba radical de la 1 ianuarie 2023!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Principalele MODIFICARI din Codul Fiscal aplicabile în 2023. Studii de caz


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016






Sfaturi de la experti

  • Plafon micro 2023

    Intrebare: La 31.12.2022 societatea a depasit plafonul de 500.000 euro. Are angajati. Cand intra la plata impozitului pe profit? Incepand cu 01.01.2023 sau in decursul anului 2023 in momentul in care depaseste 500.000 euro?
    vezi AICI raspunsul specialistilor <<

  • Calcul impozit pe profit

    Intrebare: O societate inmatriculata in 2016 care a fost platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor de la infiintare, neplatitoare de tva, trece la impozit pe profit incepand cu 01.01.2023. In martie 2023 asociatul decide sa...
    vezi AICI raspunsul specialistilor <<



Subiectele saptamanii

© 2007 - 2023 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul fiscal se schimba radical de la 1 ianuarie 2023!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Principalele MODIFICARI din Codul Fiscal aplicabile în 2023. Studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016