Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Codul fiscal si cel de procedura fiscala se modifica! Ce schimbari se aplica din 2017?

07-Nov-2016
1911

Ministerul de Finante a publicat proiectul de modificare a Codului fiscal si Codului de procedura fiscala. Se continua astfel procesul de simplificare, de crestere a transparentei bugetare si de modernizare a sistemului de administrare a taxelor si impozitelor.


Cititi si despre Noile modificari din Codul de procedura fiscala.

In urma consultarilor cu mediul de afaceri si cu asociatiile de profil, Ministerul Finantelor propune un nou pachet de masuri ce vizeaza modificari ale Codurilor fiscal si de procedura fiscala si ale altor acte normative.

In completare, va prezentam si materialul Codul fiscal se modifica din nou! Modificari 2017 prezentate pe capitole!

 Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
Consilier Institutiile Statului in Control
Consilier Institutiile Statului in Control
Vezi detalii

Scopul este acela de simplificare a procedurilor atat pentru persoanele fizice, cat si pentru cele juridice, de sustinere a mediului de afaceri, a procesului investitional, de eliminare a unor restrictionari si inechitati.

Concret, pentru persoanele fizice, Ministerul Finantelor Publice propune masuri legislative care sa elimine comunicarea pe hartie si sa extinda comunicarea online. Un exemplu este ridicarea popririi pe cale electronica, masura ce va permite deblocarea in timp real a banilor in cazul persoanelor carora li s-au indisponibilizat sume ce depasesc nivelul creantei pentru care s-a pus poprirea.

De asemenea, Ministerul Finantelor propune modernizarea sistemului de administrare a impozitelor si taxelor prin facilitarea depunerii online a declaratiilor. Este vorba, de exemplu, despre declaratiile 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat", 101 "Declaratie privind impozitul pe profit", 300 "Decont de taxa pe valoarea adaugata", 301 "Decont special de taxa pe valoarea adaugata", 394 "Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national".

In ceea ce priveste cresterea transparentei si eficientei in cheltuirea fondurilor publice, MFP are in vedere extinderea entitatilor publice care utilizeaza Sistemul national de verificare, monitorizare, raportare si control al situatiilor financiare, angajamentelor legale si bugetelor entitatilor publice (Forexebug). Vor fi noi categorii incluse, precum organizatiile non-guvernamentale ce lucreaza cu fonduri publice.

Pentru persoanele juridice, ministerul vine cu masuri de sustinere a procesului investitional prin extinderea scutirii de impozit a profitului reinvestit si asupra dreptului de utilizare a programelor informatice. Totodata, pentru dezvoltarea sistemului de invatamant profesional si tehnic, propune deducerea integrala a unor cheltuieli efectuate de operatorii economicii pentru elevi, precum si neimpozitarea beneficiilor primite de acestia.

Prin noile masuri, vor fi sprijiniti micii agricultori care intampina dificultati in aplicarea regimului normal de TVA. Acestia vor avea posibilitatea aplicarii unui regim special care ii va degreva de cele mai multe sarcini administrative precum: tinerea de evidente si depunerea decontului de TVA.

De asemenea, agricultorii vor beneficia de o compensare in cota forfetara pentru acoperirea taxei nededuse, aferenta achizitiilor. Astfel, pretul produselor/serviciilor agricole este degrevat de TVA. Compensarea se va acorda gradual, 1% in 2017, 4% in 2018 si 8% din 2019.

In ceea ce priveste persoanele care isi redobandesc codul de TVA, Ministerul Finantelor vizeaza asigurarea unui tratament fiscal echitabil prin repunerea in drepturi atat a acestora, cat si a beneficiarilor care au efectuat achizitii de bunuri/servicii in perioada anularii codului de TVA.

SE ELIMINA REGISTRUL OPERATORILOR INTRACOMUNITARI SI SE SUSPENDA D 392!

In plus, pentru reducerea sarcinilor administrative ale contribuabililor care realizeaza operatiuni intracomunitare se elimina Registrul Operatorilor Intracomunitari (ROI). Totodata, declaratiile informative 392A, 392B si 393 se suspenda pana la data de 31 decembrie 2019.


Promovarea acestui act normativ este determinata in principal de necesitatea:

- sustinerii mediului de afaceri prin extinderea regimului fiscal favorabil aplicabil in cazul programului stock option plan si pentru titlurile de participare care nu sunt tranzactionate pe o piata reglementata sau in cadrul unui sistem alternativ de tranzactionare, acordate angajatilor, administratorilor si/sau directorilor persoanelor juridice, inclusiv celor afiliate, in vederea sprijinirii masurii de fidelizaresi motivare a acestor persoane,

- sustinerii procesului investitional prin extinderea aplicarii facilitatii de scutire de impozit a profitului reinvestit si asupra dreptului de utilizare a programelor informatice, concomitent cu aplicarea nelimitata in timp a acestei facilitatii fiscale,

- sustinerii implementarii si dezvoltarii sistemului de invatamant profesional si tehnic, printr-un regim fiscal de deducere integrala a unor cheltuieli, atat la calculul impozitului pe profit cat si al venitului net anual supus impozitului pe venit, efectuate de operatorii economicii pentru elevi, precum si prin neimpozitarea beneficiilor primite de elevi,

- clarificarii obligatiilor declarative ale platitorilor de venituri cu regim de retinere la sursa a impozitului,

- eliminarii inechitatilor generate in practica de obligativitatea regimului de impozitare pe venitul microintreprinderilor pentru persoanele juridice romane care isi completeaza capitalul social pe parcursul functionarii si care neavand la infiintare capital social de minim 25.000 euro, echivalent in lei, nu pot opta pentru plata impozitului pe profit, similar celor care au avut acest capital la infiintare.

Regimul va fi mentinut optional, concomitent cu reducerea valorii capitalului social, pentru care persoanele juridice pot aplica optiunea, la echivalentul in lei a 10.000 euro,

- reglementarii prevederilor referitoare la termenul de plata si de declarare a contributiilor sociale obligatorii aferente drepturilor reprezentand diferente de venituri din salarii stabilite potrivit legii pentru perioade anterioare,

- compatibilizarii legislatiei nationale cu prevederile Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al TVA, in vederea evitarii declansarii procedurii de infringement pentru transpunerea incorecta a prevederilor referitoare la ajustarea TVA pentru bunurile de capital, ca urmare a deschiderii dosarului EU Pilot 8399/16/TAXU,

- sprijinirii urgente a micilor agricultori care intampina dificultati in aplicarea regimului normal de TVA, prin implementarea unui regim special pentru agricultori, avand in vedere posibilitatea de reglementare a unui astfel de regim prevazuta de Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al TVA,

- eliminarii restrictionarii accesului operatorilor economici la un cod valid de TVA pentru operatiuni intracomunitare prin inscrierea in registrul operatorilor intracomunitari, avand in vedere ca in prezent exista alte parghii, mai eficiente, pentru prevenirea evaziunii fiscale, inclusiv in ceea ce priveste operatiunile intracomunitare,

- asigurarii unui tratament fiscal echitabil in cazul contribuabililor care isi redobandesc codul de inregistrare in scopuri de TVA, prin repunerea in drepturi a acestora si a beneficiarilor care au efectuat achizitii de bunuri/servicii de la acestia, in perioada in care nu au avut un cod valid de TVA,

- diminuarii sarcinilor administrative ale operatorilor economici, 

- reintroducerii facilitatilor privind impozitul pe cladiri, impozitul pe teren si impozitul pe mijloacele de transport, facilitati de care au beneficiat pana la 31 decembrie 2015 sotii/sotiile persoanelor cu handicap grav sau accentuat si sotii/sotiile persoanelor incadrate in gradul I de invaliditate,

- adoptarii unor masuri legislative care sa permita ridicarea popririi, pe cale electronica, in contextul masurilor de debirocratizare si simplificare administrativa, in special cele referitoare la extinderea modalitatii de comunicare pe cale electronica (eliminarea hartiei), pentru aceasta fiind necesar sa se stabileasca un organ fiscal special care sa efectueze asemenea acte de executare, la nivel national. Neadoptarea masurii afecteaza contribuabilii carora li s-au indisponibilizat sume de bani care depasesc nivelul creantei pentru care s-a infiintat poprirea, intrucat comunicarea pe suport hartie a actelor de executare de catre organul fiscal competent nu favorizeaza o reactie rapida in ceea ce priveste deblocarea acestor sume,

- modernizarii sistemului de administrare a impozitelor si taxelor, in special cele privind indeplinirea, de catre contribuabili, a obligatiilor de declarare si plata, prin utilizarea mijloacelor electronice de comunicare la distanta,

- transpunerii Directivei 2015/2376/UE de modificare a Directivei 2011/16/UE in ceea ce priveste schimbul automat obligatoriu de informatii in domeniul fiscal, adoptata in data de 8 decembrie 2015 si, potrivit careia statele membre adopta si publica pana la 31 decembrie 2016 actele cu putere de lege si actele administrative necesare pentru a se conforma acesteia, avand totodata obligatia de a comunica Comisiei textul acestor masuri. Totodata, statele membre urmeaza sa aplice masurile respective de la 1 ianuarie 2017,

- cresterea transparentei utilizarii fondurilor publice prin extinderea ariei entitatilor publice care utilizeaza Sistemul national de verificare, monitorizare, raportare si control al situatiilor financiare, angajamentelor legale si bugetelor entitatilor publice (Forexebug)

Puteti consulta aici Proiectul de Ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, a Legii nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Codul fiscal si cel de procedura fiscala se modifica! Ce schimbari se aplica din 2017?":
Rating:

Nota: 4.33 din 3 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Split TVA: Doar pentru firmele in insolventa, faliment, cu datorii la plata TVA si companiile de stat
    • Modificarea mecanismului de plata defalcata a TVA, trecerea contributiilor sociale din sarcina angajatorului in cea a angajatului si imbunatatirea relatiei statului cu mediul de afaceri au fost principalele teme discutate la inceputul saptamanii la intalnirea premierului Mihai Tudose cu reprezentantii Uniunii Nationale a Patronatului Roman (UNPR). Prim-ministrul Mihai Tudose a precizat ca masura split TVA va fi modificata si flexibilizata in dezbaterile din Parlament, in concordata cu...» citeste mai departe aici

  • Nu veti mai putea plati impozitul pe locuinta fara polita PAD
    • Conform unor noi declaratii, proprietarii din Romania ar putea sa nu mai aiba voie sa-si plateasca impozitul pentru locuinta fara a face dovada existentei unei polite PAD. "Ne gandim la aceasta varianta ca in momentul in care o persoana isi plateste impozitul pentru locuinta sa prezinte si dovada existentei politei PAD. Exista o varianta. Eu cred in preventie si ma incapatanez sa cred ca in felul acesta vom rezolva cele mai multe probleme. Nu trebuie sa amendam oameni pentru ca nu isi fac...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli cu transportul personalului intre puncte de lucru. Ce putem deduce?
    • Prin cele ce urmeaza, vom vedea care este baza legala si ce documente trebuie intocmite (contract comodat, decont cheltuieli, foi de parcurs etc.) in cazul decontarii/deplasarii angajatilor de la un punct de lucru al societatii la alt punct de lucru pentru desfasurarea sarcinilor de serviciu: 1. cu mijlocele de transport in comun 2. cu masina personala a angajatului. Vom stabili daca sunt deductibile aceste cheltuieli la calculul impozitului pe profit. Iata raspunsul specialistului: Permisele de...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli cu recreerea salariatilor. Avantaje in natura pentru salariati. Cum inregistram facturile?
    • In analiza urmatoare, o societate a organizat un teambuilding pentru salariati. Nu se poate face dovada prestarii serviciilor de instruire/rapoarte in vederea perfectionarii echipei. Cheltuiala este nedeductibila deoarece nu poate fi justificata necesitatea prestarii acestora in scopul activitatilor desfasurate. TVA -ul aferent cheltuielilor cu teambuilding-ul nu este deductibil. Vom vedea cum se inregistreaza facturile de cazare, masa, cumparaturi si daca se fac deconturi pentru fiecare...» citeste mai departe aici

  • Noi norme tehnice. Emitere atestate de origine pentru exportatori. Noutati aduse de OPANAF 2792/2017
    • In Monitorul Oficial nr. 813 din 13 octombrie 2017 a fost publicat Ordinul presedintelui ANAF nr. 2792 din 28 septembrie 2017 pentru aprobarea Normelor tehnice de inregistrare a exportatorilor in vederea emiterii atestatelor de origine, declaratiilor de origine si declaratiilor pe factura . Retineti ca odata cu acest ordin sunt aprobate Normele tehnice de inregistrare a exportatorilor in vederea emiterii atestatelor de origine, declaratiilor de origine si declaratiilor pe factura. Inregistrarea...» citeste mai departe aici

  • Inspectorii antifrauda fiscala au verificat 126 de firme din depozitele en-gros din Bucuresti si Ilfov
    • In perioada 1-14 octombrie inspectorii Directiei Generale Antifrauda Fiscala din cadrul ANAF au verificat 126 de firme din cele mai importante centre de comercializare a bunurilor de larg consum din zona Bucuresti-Ilfov: Expo Market Doraly, Complex comercial Dragonul Rosu, Smart Expo Flora, Complex comercial Su Market si zona de depozite Moara Domneasca. In urma actiunilor de monitorizare si control desfasurate, inspectorii antifrauda au identificat contraventii pentru sanctionarea carora au...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"