Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Codul Fiscal va fi modificat de Finante! Vezi schimbarile care se vor aplica din 2023 impozitului pe venit si contributiilor sociale obligatorii

06-Iul-2022
3705
Codul Fiscal va fi modificat de Finante! Vezi schimbarile care se vor aplica din 2023 impozitului pe venit si contributiilor sociale obligatorii

Codul Fiscal va fi modificat de Finante incepand cu anul 2023. In acest sens a fost pus in dezbatere publica un nou Proiect de Ordonanta pentru modificarea si completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative si alte masuri fiscale. 

Vor fi aduse schimbari impozitului pe venit si contributiilor sociale obligatorii:

1. Se propune abrogarea prevederii potrivit careia persoanele fizice care desfasoara activitati sezoniere dintre cele prevazute la art. 1 al Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, in cursul unui an sunt scutite la plata impozitului pentru veniturile realizate din salarii si asimilate salariilor, avand in vedere atat abrogarea Legii nr. 170/2016 la data de 1 ianuarie 2023, cat si faptul ca din analiza efectelor aplicarii masurii, a rezultat faptul ca aceasta nu a condus la atingerea obiectivului estimat, fiind aplicata pentru un numar redus de contribuabili.

Se propune revizuirea reglementarii privind acordarea facilitatilor fiscale in sectorul constructii, precum si in sectorul agricol si in industria alimentara in sensul in care vor beneficia de facilitatile fiscale, numai persoanele fizice care obtin venituri din salarii si asimilate salariilor realizate in baza contractelor individuale de munca incheiate cu angajatori care se incadreaza in conditiile prevazute la art. 60 pct. 5 si pct. 7 din Codul fiscal. 

Prevederea intra in vigoare la data 1 ianuarie 2023 si se aplica incepand cu veniturile aferente lunii ianuarie 2023.

2. Se propune revizuirea reglementarii privind acordarea facilitatilor fiscale in sectorul constructii, in ceea ce priveste conditia referitoare la calculul cifrei de afaceri, in sensul in care raportarea are in vedere doar informatii/date din anul curent. Astfel, se are in vedere principiul conform caruia facilitatile fiscale se acorda in perioada in care se realizeaza efectiv activitatile mentionate la codurile CAEN precizate in actul normativ, urmarindu-se ca salariatii care contribuie in perioada de raportare intr-un procent semnificativ la realizarea a minim 80% din cifra de afaceri totala reprezentand activitati de constructii sa beneficieze de scutiri, respectiv calculul sa fie realizat in timp real si nu avand la baza date istorice.

3. Se propune modificarea plafonului pana la care se acorda facilitatile fiscale in domeniul constructiilor, sectorul agricol si in industria alimentara, respectiv de la 30.000 lei lunar la 10.000 lei lunar, inclusiv. Pentru partea din venitul brut lunar cedepaseste 10.000 lei nu se aplica facilitatile fiscale. 

4. Se propune reglementarea regimului fiscal aplicabil indemnizatiilor acordate potrivit legii pentru ingrijirea pacientului cu afectiuni oncologice, similar cu cel aplicabil indemnizatiilor pentru risc maternal, maternitate, ingrijirea copilului bolnav, respectiv, acest tip de indemnizatie reprezinta venit neimpozabil si nu se cuprinde in baza de calcul al contribusiei de asigurari sociale de sanatate, fiind datorata numai contributia de asigurari sociale.

5. Se propune modificarea plafonului pana la care contribuabilii pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit, respectiv de la 100.000 euro la 25.000 euro. Modificarea are in vedere contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente, altele decat venituri din profesii liberale obtinute din prestarea de servicii cu caracter profesional, potrivit actelor normative speciale care reglementeaza organizarea si exercitarea profesiei respective.

6. In cazul veniturilor din salarii si asimilate salariilor se propune introducerea unui plafon lunar de venit neimpozabil si care nu se cuprinde in bazele de calcul ale contributiilor sociale obligatorii, de cel mult 33% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, in conditiile stabilite prin lege, pentru urmatoarele:

a) prestatiile suplimentare primite de salariati in baza clauzei de mobilitate potrivit legii, in limita a 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizatia de delegare/detasare, prin hotarare a Guvernului, pentru personalul autoritatilor si institutiilor publice;

b) contravaloarea hranei acordate de catre angajator pentru angajatii proprii astfel cum este prevazut in contractul de munca sau in regulamentul intern, in limita valorii maxime, potrivit legii, a unui tichet de masa/persoana/zi, prevazuta la data acordarii, in conformitate cu legislatia in vigoare;

c) cazarea si contravaloarea chiriei pentru spatiile de cazare/de locuit puse de catre angajatori la dispozitia angajatilor proprii, astfel cum este prevazut in contractul de munca sau in regulamentul intern, in limita unui plafon neimpozabil de 20 % din salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata /luna/persoana, in anumite conditii prevazute de lege;

d) contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, pentru angajatii proprii si membrii de familie ai acestora, acordate de angajator, astfel cum este prevazut in contractul de munca, regulamentul intern, sau primite in baza unor legi speciale si/sau finantate din buget, in limita unui plafon anual, pentru fiecare angajat, reprezentand nivelul unui castig salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul in care au fost acordate;

e) contributiile la un fond de pensii facultative potrivit Legii nr. 204/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, si cele reprezentand contributii la scheme de pensii facultative, calificate astfel in conformitate cu legislatia privind pensiile facultative de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara, administrate de catre entitati autorizate stabilite in state membre ale Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, suportate de angajator pentru angajatii proprii, in limita a 400 euro anual pentru fiecare persoana;

f) primele de asigurare voluntara de sanatate, precum si serviciile medicale furnizate sub forma de abonament, suportate de angajator pentru angajatii proprii, astfel incat la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul in lei al sumei de 400 euro, pentru fiecare persoana;

g) sumele acordate angajatilor care desfasoara activitati in regim de telemunca pentru sustinerea cheltuielilor cu utilitatile la locul in care angajatii isi desfasoara activitatea, precum electricitate, incalzire, apa si abonamentul de date, si achizitia mobilierului si a echipamentelor de birou, in limitele stabilite de angajator prin contractul de munca sau regulamentul intern, in limita unui plafon lunar de 400 lei corespunzator numarului de zile din luna in care persoana fizica desfasoara activitate in regim de telemunca.

Pentru partea care depaseste plafonul neimpozabil lunar de 33% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, se datoreaza impozit pe venit si contributii sociale obligatorii.

Totodata, se propune ca angajatorul care acorda aceste venituri/avantaje sa stabileasca ordinea de includere a acestora in plafonul lunar de cel mult 33% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat.
7. Se propune revizuirea sistemului de acordare a deducerilor personale in cazul contribuabililor care realizeaza venituri din salarii la locul unde se afla functia de baza.

Deducerea personala cuprinde:
- deducerea personala de baza;
- deducerea personala suplimentara, si se acorda in limita venitului impozabil lunar realizat.

a) Deducerea personala de baza se acorda pentru persoanele fizice care au un venit lunar brut de pana 2.000 de lei peste nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata aprobat prin hotarare a Guvernului, in vigoare in luna de realizare a venitului.
Pentru contribuabilii care realizeaza venituri brute lunare din salarii ce depasesc nivelul reprezentand un venit lunar brut de pana la 2.000 de lei peste nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata aprobat prin hotarare a Guvernului, in vigoare in luna de realizare a venitului nu se acorda deducerea personala de baza.

b) Deducerea personala suplimentara se acorda astfel:

- 15% din salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata pentru persoanele fizice cu varsta de pana la 26 de ani, care realizeaza venituri din salarii al caror nivel este de pana la nivelul de 2.000 de lei peste nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata aprobat prin hotarare a Guvernului, in vigoare in luna de realizare a venitului;
- 100 de lei lunar pentru fiecare copil cu varsta de pana la 18 de ani, daca acesta este inscris intr-o unitate de invatamant, parintelui care realizeaza venituri din salarii, indiferent de nivelul acestora.

Prin parinte se intelege: parintele firesc, potrivit Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, adoptatorul, persoana care are copilul/copiii in incredintare in vederea adoptiei, persoana care are in plasament copilul sau in tutela, persoana desemnata conform art. 104 alin. (2) din Legea nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Deducerea personala suplimentara de 100 de lei lunar se acorda unuia dintre parinti, in cazul in care copilul este intretinut de ambii parinti, prin prezentarea documentului care atesta inscrierea copilului intr-o unitate de invatamant si a unei declaratii pe propria raspundere din partea parintelui beneficiar.

In situatia in care parintele desfasoara activitate la mai multi angajatori, acesta are obligatia sa declare ca nu beneficiaza de astfel de deduceri la un alt angajator si sa prezinte o declaratie pe propria raspundere in acest sens.

8. Se propune, pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor, altele decat veniturile din arenda si din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, stabilirea venitului impozabil la nivelul venitului brut.

Totodata, se instituie obligatia transmiterii, in vederea inregistrarii, a contractului incheiat intre parti, precum si a modificarilor survenite ulterior, in termen de cel mult 30 zile de la incheierea/producerea modificarii acestuia, la organul fiscal competent, prin mijloace electronice de transmitere la distanta.

9. Se propune modificarea cotei de impozitare in cazul veniturilor realizate de persoanele fizice rezidente, sub forma de dividende, inclusiv castigul obtinut ca urmare a detinerii de titluri de participare definite de legislatia in materie la organisme de plasament colectiv, de la 5% la 8% din suma acestora.

10. In cazul veniturilor obtinute din jocuri de noroc, se propune mentinerea modalitatii de determinare a impozitului pe venit prin aplicarea unui barem de impunere cu transe de venit asupra fiecarui venit brut, cu cote de impunere cuprinse intre 10% si 40%. Totodata, baremul de impunere propus cuprinde si modificarea transelor de venit.

In cazul veniturilor obtinute ca urmare a participarii la jocurile de noroc caracteristice cazinourilor, cluburilor de poker, slot-machine si lozuri se propune modificarea plafonului neimpozabil la nivelul a 600 lei, inclusiv, pentru fiecare fiecare venit brut primit de contribuabil.

11. Se propune modificarea prevederilor privind transferul dreptului de proprietate si al dezmembramintelor acestuia, prin acte juridice intre vii asupra constructiilor de orice fel si a terenurilor aferente acestora, precum si asupra terenurilor de orice fel fara constructii, in sensul in care contribuabilii datoreaza un impozit care se calculeaza la valoarea tranzactiei prin aplicarea urmatoarelor cote:

a) 3% pentru constructiile de orice fel si a terenurilor aferente acestora, precum si asupra terenurilor de orice fel fara constructii, detinute o perioada de pana la 3 ani inclusiv;

b) 1% pentru imobilele descrise la lit. a), detinute o perioada mai mare de 3 ani.

De asemenea se propune eliminarea plafonului neimpozabil de 450.000 lei reprezentand deducere din valoarea tranzactiei la stabilirea venitului impozabil.

12. Se propune introducerea ca baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale si al contributiei de asigurari sociale de sanatate salariul minim brut pe tara garantat in plata, pentru veniturile realizate in baza contractelor individuale de munca cu norma intreaga sau cu timp partial al caror nivel este sub acest nivel.

Astfel, venitul luat in calcul va fi salariul minim brut pe tara in vigoare in luna pentru care se datoreaza contributiile si nu venitul realizat de salariat.

Masura nu se aplica in cazul in care angajatii realizeaza in cursul aceleiasi luni venituri din salarii sau asimilate salariilor in baza a doua sau mai multe contracte individuale de munca, iar baza lunara de calcul cumulata aferenta acestora este cel putin egala cu salariul minim brut pe tara.

Masura vizeaza situatiile, in care se afla anumiti salariatii, pentru care angajatorul nu este obligat la plata contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate, la nivelul salariului minim brut pe tara garantat in plata. In acest sens, au fost considerate vulnerabile din punct de vedere economic si social anumite categorii de persoane fizice cum ar fi: elevii, studentii, persoanele cu dizabilitati, ucenicii, etc. In acest context, au fost avuti in vedere si pensionarii care au ca sursa de venit pensia acordata din sitemul public de pensii tinand cont de grupul vulnerabil din care acestia fac parte.

De asemenea, propunerea are ca scop descurajarea angajatorilor, care in incercarea de a reduce sarcina fiscala, incheie contracte de munca cu timp partial in situatii in care activitatea desfasurata ar presupune un program normal de munca.

13. Se propune modificarea bazei anuale de calcul al contributiei de asigurari sociale, in cazul persoanelor care realizeaza venituri din activitati independente venituri si/sau venituri din drepturi de proprietate intelectuala, din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, a caror valoare cumulata este cel putin egala cu 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice - Capitolul II. Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza in Romania si contributiile sociale datorate, astfel:

Baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale o reprezinta venitul ales de contribuabil, care nu poate fi mai mic decat:

a) nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 si 24 salarii minime brute pe tara;
b) nivelul de 24 salarii minime brute pe tara, in cazul veniturilor realizate de peste 24 salarii minime brute pe tara.

De asemenea, se clarifica prevederile referitoare la obligatia depunerii Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice - Capitolul I. Date privind veniturile realizate, pana la termenul de 25 mai, inclusiv, a anului urmator celui pentru care se stabileste contributia datorata, in cazul contribuabililor care realizeaza veniturile mai sus mentionate daca acestea cumulate sunt peste plafonul de 12 sau 24 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice - Capitolul II. Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza in Romania si contributiile sociale datorate.

14. Se propune modificarea bazei anuale de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate, in cazul persoanelor care realizeaza venituri din activitati independente, venituri din drepturi de proprietate intelectuala, venituri din asocierea cu o persoana juridica, contribuabil potrivit prevederilor titlului II sau titlului III, venituri din cedarea folosintei bunurilor, venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, venituri din investitii si venituri din alte surse, din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, a caror valoare cumulata este cel putin egala cu 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice Privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice -Capitolul II. Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a serealiza in Romania si contributiile sociale datorate, astfel:

Baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate o reprezinta:

a) nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 6 si 12 salarii minime brute pe tara;
b) nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 si 24 salarii minime brute pe tara;
c) nivelul de 24 salarii minime brute pe tara, in cazul veniturilor realizate de peste 24 salarii minime brute pe tara.

De asemenea, se clarifica prevederile referitoare la obligatia depunerii Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice - Capitolul I. Date privind veniturile realizate, pana la termenul de 25 mai, inclusiv, a anului urmator celui pentru care se stabileste contributia datorata, in cazul contribuabililor care realizeaza veniturile mai sus mentionate daca acestea cumulate sunt peste plafonul de nivelul de 6, 12 sau 24 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice - Capitolul II. Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza in Romania si contributiile sociale datorate.

15. Clarificari/Corelari de natura tehnica cu privire la:
- deducerile personale;
- regimul fiscal aplicabil venitului din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal;
- modul de declarare a veniturilor din salarii si asimilate salariilor;
- modificarea bazei anuale de calcul al contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate;
- determinarea ponderii cifrei de afaceri realizata efectiv din activitatea de constructii in cifra de afaceri totala, in cazul veniturilor obtinute din activitatea desfasurata atat pe teritoriul Romaniei, cat si in afara Romaniei;
- modul de stabilire a venitului impozabil pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor, realizate din arenda si din inchirierea bunurilor mobile si imobile din patrimoniul personal, altele decat veniturile din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, cu prevederile Codului fiscal referitoare la veniturile care se iau in calcul la verificarea incadrarii in plafonul anual de venituri pentru care se datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate;
- abrogarea Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 812 din 14 octombrie 2016, cu completarile ulterioare.

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016