
Raportul Special
realizat de specialisti
Comisia Europeana a lansat la 4 octombrie o initiativa pentru cea mai importanta reforma a normelor UE in materie de TVA din ultimii 25 de ani. Aceasta restructurare ar imbunatati si ar moderniza sistemul de TVA atat pentru autoritatile publice, cat si pentru intreprinderi. Per ansamblu, pierderile anuale de venituri din TVA depasesc 150 de miliarde EUR, ceea ce inseamna ca statele membre nu incaseaza venituri care ar putea fi folosite pentru scoli, drumuri si servicii medicale.
Din aceasta suma, se estimeaza ca aproximativ 50 de miliarde EUR, adica 100 EUR pe cetatean european pe an, se pierd din cauza fraudelor transfrontaliere in domeniul TVA. Este posibil ca aceste fonduri sa fie utilizate pentru finantarea organizatiilor criminale, inclusiv a terorismului. Se estimeaza ca aceasta suma ar putea fi redusa cu 80% gratie reformei propuse.
Reforma propusa ar permite ca sistemul de TVA sa devina mai robust si mai simplu de utilizat de catre intreprinderi. Comisia doreste un sistem de TVA care sa ajute intreprinderile europene sa valorifice toate beneficiile oferite de piata unica si sa concureze pe pietele mondiale. intreprinderile care efectueaza operatiuni comerciale transfrontaliere suporta in prezent costuri de conformare cu 11% mai ridicate in comparatie cu cele care desfasoara activitati numai la nivel national. Simplificarea si modernizarea sistemului de TVA ar trebui sa reduca aceste costuri cu aproximativ 1 miliard EUR.
Crearea unui sistem definitiv de TVA care sa functioneze in cadrul pietei unice reprezinta un angajament mai vechi al Comisiei Europene. Planul de actiune privind TVA din 2016 a explicat in detaliu necesitatea crearii unui spatiu european unic pentru TVA mai simplu si invulnerabil la fraude.
Vicepresedintele Valdis Dombrovskis, responsabil cu moneda euro si dialogul social, a declarat in legatura cu acest subiect: "Propunerea de astazi vizeaza reinnoirea sistemului de TVA actual, care a fost infiintat cu un sfert de secol in urma, cu titlu temporar. Avem nevoie de un sistem definitiv care sa ne permita sa combatem mai eficient fraudele transfrontaliere in domeniul TVA. La nivelul Uniunii Europene, acest tip de frauda genereaza pierderi de venituri fiscale anuale de aproximativ 50 de miliarde EUR."
Pierre Moscovici, comisarul pentru afaceri economice si financiare, impozitare si vama, a afirmat: "La douazeci si cinci de ani de la crearea pietei unice, companiile si consumatorii se confrunta in continuare cu 28 de regimuri diferite de TVA atunci cand desfasoara activitati transfrontaliere. Infractorii, si poate chiar teroristii, profita de prea mult timp de aceste lacune, savarsind fraude care cauzeaza pierderi de 50 de miliarde EUR pe an. Acest sistem anacronic bazat pe frontierele nationale trebuie inlocuit! Pana in 2022, ar trebui ca statele membre sa considere operatiunile transfrontaliere legate de TVA drept operatiuni nationale, in cadrul pietei noastre interne. Se preconizeaza ca propunerea de astazi va reduce fraudele transfrontaliere in domeniul TVA cu aproximativ 80%. in acelasi timp, aceasta va usura sarcinile intreprinderilor europene care desfasoara operatiuni transfrontaliere, reducand birocratia si simplificand procedurile legate de TVA. Pe scurt: este o veste buna pentru intreprinderi, pentru consumatori si pentru bugetele nationale si o veste proasta pentru evazionisti."
Prin pachetul legislativ prezentat astazi, Comisia propune modificarea fundamentala a sistemului de TVA actual, prin impozitarea vanzarilor de bunuri dintr-o tara a UE in alta in acelasi mod ca a vanzarilor de bunuri in interiorul unui stat membru. Astfel va fi creat un nou sistem de TVA definitiv pentru UE.
Vom urmari obtinerea unui acord cu privire la patru principii fundamentale, sau "pietre de temelie" ale unui nou spatiu unic definitiv pentru TVA in UE:
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
Taxare 2025 Noutatile Codului fiscal
Ghiseul unic: Datorita "ghiseului unic", intreprinderile care efectueaza vanzari transfrontaliere isi vor putea indeplini mai usor obligatiile de plata a TVA. Comerciantii vor putea sa faca declaratii si plati prin intermediul unui singur portal online in propria limba si conform acelorasi norme si formulare administrative ca si in tara lor de origine. Statele membre isi vor plati TVA reciproc in mod direct, asa cum se intampla deja pentru toate vanzarile de servicii electronice.
Mai multa coerenta: Trecerea la principiul "destinatiei", conform caruia TVA finala este intotdeauna platita in statul membru al consumatorului final si este perceputa la cota aplicata de statul membru respectiv. Acesta este un angajament mai vechi al Comisiei Europene, sprijinit de statele membre. Principiul este deja in vigoare pentru vanzarea de servicii electronice.
Mai putina birocratie: Simplificarea normelor privind facturarea va permite vanzatorilor sa intocmeasca facturi in conformitate cu normele din tara lor de origine chiar si in cazul operatiunilor transfrontaliere. intreprinderile nu vor mai fi nevoite sa intocmeasca o lista de operatiuni transfrontaliere pentru autoritatea lor fiscala (asa-numita "declaratie recapitulativa").
Propunerea de astazi introduce, de asemenea, notiunea de persoana impozabila atestata – o categorie de intreprinderi de incredere, care vor beneficia de norme mai simple si mai rapide. Totodata, au fost propuse patru "solutii rapide", care vor intra in vigoare pana in 2019. Aceste masuri pe termen scurt au fost solicitate in mod explicit de statele membre pentru a imbunatati functionarea cotidiana a sistemului actual de TVA pana cand va fi convenit si implementat integral regimul definitiv.
Etapele urmatoare
Aceasta propunere legislativa va fi trimisa statelor membre in cadrul Consiliului pentru aprobare si Parlamentului European pentru consultare. Comisia va continua aceasta initiativa in 2018 cu o propunere juridica detaliata in vederea modificarii Directivei privind TVA la nivel tehnic, astfel incat regimul definitiv de TVA propus astazi sa fie pus in aplicare fara probleme.
Context
Sistemul comun privind taxa pe valoarea adaugata (TVA) joaca un rol important in cadrul pietei unice europene. Prima directiva privind TVA dateaza din 1967. Initial, acest sistem a fost creat pentru a desfiinta impozitele pe cifra de afaceri, care denaturau concurenta si impiedicau libera circulatie a marfurilor, precum si pentru a elimina controalele si formalitatile fiscale la frontierele interne. TVA reprezinta o sursa majora si tot mai consistenta de venituri pentru UE, generand, in 2015, aproximativ o mie de miliarde EUR, adica 7% din PIB-ul UE. Una dintre resursele proprii ale UE se bazeaza, de asemenea, pe TVA. Fiind un impozit pe consum, aceasta este una dintre formele de impozitare cele mai favorabile cresterii.
in pofida numeroaselor reforme, sistemul de TVA nu a fost in masura sa tina pasul cu provocarile economiei globale, digitale si mobile din prezent. Sistemul de TVA actual dateaza din 1993 si a fost conceput ca un sistem tranzitoriu. El este fragmentat si extrem de complex pentru numarul tot mai mare de intreprinderi care desfasoara activitati transfrontaliere, lasand deschisa posibilitatea comiterii de fraude: tranzactiile interne si transfrontaliere sunt tratate diferit, iar bunurile si serviciile pot fi achizitionate fara TVA in cadrul pietei unice.
Comisia a solicitat in mod constant reformarea sistemului de TVA. Pentru intreprinderile care isi desfasoara activitatea pe teritoriul UE, frontierele inca sunt o realitate in viata de zi cu zi atunci cand este vorba despre TVA. Normele actuale privind TVA constituie unul dintre ultimele domenii ale legislatiei UE care nu sunt in concordanta cu principiile care stau la baza pietei unice.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Romania, campioana in UE la pierderile din TVA necolectat raportat la PIBArticole similare
Revista Romana de Fiscalitate nr. 32, Octombrie 2009 - pagina 4Masuri fiscale care se vor implementa din 1 ianuarie 2023 in urmatoarele domenii: impozite, TVA, accize si taxe localeDecont precompletat e-TVA. TOT ce trebuie sa stiiSistemul E-Factura NU va mai fi introdus etapizat, ci generalizat, din 1 ianuarie 2024Guvernul a aprobat normele de aplicare a Codului FiscalUltimele articole
Proiect OUG e-Transport: Contravaloarea marfii NU va mai fi confiscata 100% din prima. Apare un sistem gradual5 lucruri esentiale de stiut despre sistemul e-TVAImplementare decont precompletat e-TVA incepand cu 1 august 2024. Au fost aprobate procedurile necesareInspectorii ANAF au demarat un numar ridicat de controale pe teme de TVA, de la inceputul lui 2024. Cum sa eviti amenzileSistemul E-Factura, OBLIGATORIU din ianuarie 2024 numai pentru contribuabilii stabiliti pe teritoriul RomanieiArticole similare
One Stop Shop: 7 lucruri importante pe care trebuie sa le stie contribuabilii despre GHISEUL UNIC pentru TVA si cum se depune D398Incepand cu data de 1 iulie 2021 marfurile importate in UE vor fi supuse TVA. Exceptie fac trimiterile fara caracter comercialANAF-Masuri pentru limitarea raspandirii infectiei cu coronavirus in unitatile fiscaleIncepand cu data de 1 iulie se poate utiliza Declaratia vamala cu set redus de date H7. Ghid grafic ANAFA fost eliminata obligatia persoanelor care aplica regimul special UE de a emite facturi pentru vanzarile intracomunitare de bunuri la distantaUltimele articole
Codul Fiscal, modificat: Din 1 ianuarie 2024 ar putea fi introduse noi cerinte pentru prestatorii de servicii de plataPana pe 31 octombrie 2021 trebuie raportat, prin sistemul IOSS, TVA-ul aferent celor trei regimuri specialeGHISEUL UNIC - One Stop Shop. 4 operatiuni pentru care se aplica regimul special UETOATE modificarile din domeniul TVA -Comertul Electronic- aduse de OUG 59/2021. Operatiuni pentru care se aplica regimul special non-UEArticole similare
Noi masuri practice pentru tranzactiile online transfrontaliere dintre intreprinderi si consumatoriSfaturi de la experti
Data inregistrarii diferentelor rezultate in urma inventarierii
Intrebare: Societatea noastra a efectuat inventarierea anuala in data de 03.01.2025. Listele de inventariere au fost predate cu intarziere la contabilitate, dupa data de 27.01.2025. Inregistrarea valorii marfii lipsa o putem face in luna...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intarziere declarare modificare perioada fiscala
Intrebare: O societate platitoare de TVA trimestrial in anul 2024 a depasit plafonul pentru TVA trimestrial in cursul anului 2024. Pana pe 15 ianuarie 2025, trebuia sa depuna formularul D700 pentru a trece la TVA lunar. Societatea nu a depus...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Contract de inchiriere ANAF: MODEL si procedura inregistrare
Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante
Ti-ai platit impozitele si taxele la timp in 2024? Statul iti da bani inapoi!
Depunerea Declaratiei Unice in 2025. Cum calculeaza PFA-urile taxele pentru anul 2024
Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA