Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Comisia Europeana propune o reforma profunda a sistemului de TVA din UE

10-Oct-2017
744

Comisia Europeana a lansat la 4 octombrie o initiativa pentru cea mai importanta reforma a normelor UE in materie de TVA din ultimii 25 de ani. Aceasta restructurare ar imbunatati si ar moderniza sistemul de TVA atat pentru autoritatile publice, cat si pentru intreprinderi. Per ansamblu, pierderile anuale de venituri din TVA depasesc 150 de miliarde EUR, ceea ce inseamna ca statele membre nu incaseaza venituri care ar putea fi folosite pentru scoli, drumuri si servicii medicale. 

Din aceasta suma, se estimeaza ca aproximativ 50 de miliarde EUR, adica 100 EUR pe cetatean european pe an, se pierd din cauza fraudelor transfrontaliere in domeniul TVA. Este posibil ca aceste fonduri sa fie utilizate pentru finantarea organizatiilor criminale, inclusiv a terorismului. Se estimeaza ca aceasta suma ar putea fi redusa cu 80% gratie reformei propuse.

Reforma propusa ar permite ca sistemul de TVA sa devina mai robust si mai simplu de utilizat de catre intreprinderi. Comisia doreste un sistem de TVA care sa ajute intreprinderile europene sa valorifice toate beneficiile oferite de piata unica si sa concureze pe pietele mondiale. intreprinderile care efectueaza operatiuni comerciale transfrontaliere suporta in prezent costuri de conformare cu 11% mai ridicate in comparatie cu cele care desfasoara activitati numai la nivel national. Simplificarea si modernizarea sistemului de TVA ar trebui sa reduca aceste costuri cu aproximativ 1 miliard EUR.

Crearea unui sistem definitiv de TVA care sa functioneze in cadrul pietei unice reprezinta un angajament mai vechi al Comisiei Europene. Planul de actiune privind TVA din 2016 a explicat in detaliu necesitatea crearii unui spatiu european unic pentru TVA mai simplu si invulnerabil la fraude.

Vicepresedintele Valdis Dombrovskis, responsabil cu moneda euro si dialogul social, a declarat in legatura cu acest subiect: "Propunerea de astazi vizeaza reinnoirea sistemului de TVA actual, care a fost infiintat cu un sfert de secol in urma, cu titlu temporar. Avem nevoie de un sistem definitiv care sa ne permita sa combatem mai eficient fraudele transfrontaliere in domeniul TVA. La nivelul Uniunii Europene, acest tip de frauda genereaza pierderi de venituri fiscale anuale de aproximativ 50 de miliarde EUR."

Pierre Moscovici, comisarul pentru afaceri economice si financiare, impozitare si vama, a afirmat: "La douazeci si cinci de ani de la crearea pietei unice, companiile si consumatorii se confrunta in continuare cu 28 de regimuri diferite de TVA atunci cand desfasoara activitati transfrontaliere. Infractorii, si poate chiar teroristii, profita de prea mult timp de aceste lacune, savarsind fraude care cauzeaza pierderi de 50 de miliarde EUR pe an. Acest sistem anacronic bazat pe frontierele nationale trebuie inlocuit! Pana in 2022, ar trebui ca statele membre sa considere operatiunile transfrontaliere legate de TVA drept operatiuni nationale, in cadrul pietei noastre interne. Se preconizeaza ca propunerea de astazi va reduce fraudele transfrontaliere in domeniul TVA cu aproximativ 80%. in acelasi timp, aceasta va usura sarcinile intreprinderilor europene care desfasoara operatiuni transfrontaliere, reducand birocratia si simplificand procedurile legate de TVA. Pe scurt: este o veste buna pentru intreprinderi, pentru consumatori si pentru bugetele nationale si o veste proasta pentru evazionisti."

Prin pachetul legislativ prezentat astazi, Comisia propune modificarea fundamentala a sistemului de TVA actual, prin impozitarea vanzarilor de bunuri dintr-o tara a UE in alta in acelasi mod ca a vanzarilor de bunuri in interiorul unui stat membru. Astfel va fi creat un nou sistem de TVA definitiv pentru UE.

Vom urmari obtinerea unui acord cu privire la patru principii fundamentale, sau "pietre de temelie" ale unui nou spatiu unic definitiv pentru TVA in UE:
Combaterea fraudei: Se va percepe TVA in cadrul comertului transfrontalier intre intreprinderi. in prezent, acest tip de comert este scutit de TVA, ceea ce creeaza o lacuna usor de exploatat de intreprinderile lipsite de scrupule pentru a colecta TVA si a disparea mai apoi fara a varsa banii catre autoritatile fiscale.

Autoturisme pe firma. Regim fiscal in 2018
Autoturisme pe firma. Regim fiscal in 2018
Vezi detalii
Manualul mijloacelor fixe 2018
Manualul mijloacelor fixe 2018
Vezi detalii
Ghid GDPR pentru casele de schimb valutar
Ghid GDPR pentru casele de schimb valutar
Vezi detalii

Ghiseul unic: Datorita "ghiseului unic", intreprinderile care efectueaza vanzari transfrontaliere isi vor putea indeplini mai usor obligatiile de plata a TVA. Comerciantii vor putea sa faca declaratii si plati prin intermediul unui singur portal online in propria limba si conform acelorasi norme si formulare administrative ca si in tara lor de origine. Statele membre isi vor plati TVA reciproc in mod direct, asa cum se intampla deja pentru toate vanzarile de servicii electronice.

Mai multa coerenta: Trecerea la principiul "destinatiei", conform caruia TVA finala este intotdeauna platita in statul membru al consumatorului final si este perceputa la cota aplicata de statul membru respectiv. Acesta este un angajament mai vechi al Comisiei Europene, sprijinit de statele membre. Principiul este deja in vigoare pentru vanzarea de servicii electronice.

Mai putina birocratie: Simplificarea normelor privind facturarea va permite vanzatorilor sa intocmeasca facturi in conformitate cu normele din tara lor de origine chiar si in cazul operatiunilor transfrontaliere. intreprinderile nu vor mai fi nevoite sa intocmeasca o lista de operatiuni transfrontaliere pentru autoritatea lor fiscala (asa-numita "declaratie recapitulativa").
Propunerea de astazi introduce, de asemenea, notiunea de persoana impozabila atestata – o categorie de intreprinderi de incredere, care vor beneficia de norme mai simple si mai rapide. Totodata, au fost propuse patru "solutii rapide", care vor intra in vigoare pana in 2019. Aceste masuri pe termen scurt au fost solicitate in mod explicit de statele membre pentru a imbunatati functionarea cotidiana a sistemului actual de TVA pana cand va fi convenit si implementat integral regimul definitiv.
Etapele urmatoare

Aceasta propunere legislativa va fi trimisa statelor membre in cadrul Consiliului pentru aprobare si Parlamentului European pentru consultare. Comisia va continua aceasta initiativa in 2018 cu o propunere juridica detaliata in vederea modificarii Directivei privind TVA la nivel tehnic, astfel incat regimul definitiv de TVA propus astazi sa fie pus in aplicare fara probleme.
Context

Sistemul comun privind taxa pe valoarea adaugata (TVA) joaca un rol important in cadrul pietei unice europene. Prima directiva privind TVA dateaza din 1967. Initial, acest sistem a fost creat pentru a desfiinta impozitele pe cifra de afaceri, care denaturau concurenta si impiedicau libera circulatie a marfurilor, precum si pentru a elimina controalele si formalitatile fiscale la frontierele interne. TVA reprezinta o sursa majora si tot mai consistenta de venituri pentru UE, generand, in 2015, aproximativ o mie de miliarde EUR, adica 7% din PIB-ul UE. Una dintre resursele proprii ale UE se bazeaza, de asemenea, pe TVA. Fiind un impozit pe consum, aceasta este una dintre formele de impozitare cele mai favorabile cresterii.

in pofida numeroaselor reforme, sistemul de TVA nu a fost in masura sa tina pasul cu provocarile economiei globale, digitale si mobile din prezent. Sistemul de TVA actual dateaza din 1993 si a fost conceput ca un sistem tranzitoriu. El este fragmentat si extrem de complex pentru numarul tot mai mare de intreprinderi care desfasoara activitati transfrontaliere, lasand deschisa posibilitatea comiterii de fraude: tranzactiile interne si transfrontaliere sunt tratate diferit, iar bunurile si serviciile pot fi achizitionate fara TVA in cadrul pietei unice.

Comisia a solicitat in mod constant reformarea sistemului de TVA. Pentru intreprinderile care isi desfasoara activitatea pe teritoriul UE, frontierele inca sunt o realitate in viata de zi cu zi atunci cand este vorba despre TVA. Normele actuale privind TVA constituie unul dintre ultimele domenii ale legislatiei UE care nu sunt in concordanta cu principiile care stau la baza pietei unice.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Comisia Europeana propune o reforma profunda a sistemului de TVA din UE":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Atentie contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018

Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • S-a aprobat programul Investeste in tine. Conditii de acordare a creditelor cu dobanda zero!
    • Guvernul a aprobat, in cadrul sedintei de joi, programul „Investeste in tine”, prin care cei cu varsta intre 16 si 26 de ani pot lua credite de pana la 40.000 de lei, cu dobanda zero, iar cei intre 26 si 55 de ani pot primi un credit de pana la 35.000 de lei, in aceleasi conditii. Pentru a beneficia de acest program, ei trebuie sa fie in sistemul de invatamant sau sa urmeze cursuri de specializare, iar banii pot fi folositi pentru educatie, sanatate sau sport. Principalii beneficiari...» citeste mai departe aici

  • Trecerea de la impozitul pe venitul microintreprinderilor la impozitul pe profit
    • Sunt multe cazuri in care societatile decid sa treaca de la impozitul pe venit microintreprindere, la impozit pe profit. In cele ce urmeaza vom analiza cazul unei societati platitoare de impozit pe venitul microintreprinderilor, care decide urmatoarele: trecerea celor 2 salariati de la o norma pariala la o norma intreaga fiecare si majorarea capitalului social la peste 45.000 lei. Ca urmare a modificarilor facute, societatea vrea sa devina platitoare de impozit pe profit incepand din trimestrul...» citeste mai departe aici

  • MFP: Ajutor de la stat in sprijinul operatorilor economici din domeniul transportului rutier
    • La propunerea Ministerului Finantelor Publice, Guvernul a aprobat un proiect care prevede o schema de ajutor pentru operatorii economici din domeniul transportului public. Memorandumul cu tema: “Incadrarea schemei de ajutor de stat reprezentand diferenta dintre nivelul standard al accizelor si nivelul accizelor diferentiat pentru motorina utilizata drept combustibil pentru motor in baza alin. (9) si (10) ale art. 342 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si...» citeste mai departe aici

  • ROBOR, nou maxim istoric! Indicele la 3 luni creste la 3,09%
    • Indicele ROBOR la 3 luni, in functie de care se calculeaza costul creditelor de consum in lei cu dobanda variabila, a atins vineri un nou maxim istoric, cu o urcare de 0,14 puncte procentuale pe piata interbancara. Astfel, de la 2,95% cat era joi, ROBOR a crescut la 3,09%, atingand cel mai ridicat nivel din ultimii trei ani si opt luni, dupa cum reiese din datele Bancii Nationale a Romaniei (BNR). O valoare mai mare a ROBOR la trei luni a fost inregistrata ultima data pe 30 septembrie 2014, cand...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, Contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016