Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Comisioane de factoring. Impozitul pe veniturile nerezidentilor. Cum procedam pentru evitarea dublei impuneri si cum tratam comisioanele?

08-Mar-2016
3465

In randurile urmatoare, avem ca exemplu pentru analiza noastra o societate din Romania care are incheiat un contract cu o societate de factoring din Polonia prin care cesioneaza creantele clientilor. Pentru aceasta finatare societatea romana plateste o dobanda asupra creantelor incasate anticipat, un comision pentru serviciile restate si alte servicii factoring-trimitere instiintari catre clienti referitoare la cesiune creante. Nerezidentul a prezentat certificatul de rezidenta fiscal si in tratatele de evitare a dublei impuneri se mentioneaza ca impozitul pentru acest venit este 0% atata timp cat legislatia poloneza nu prevede impozit retinut la sursa la comisioane.

Vom stabili daca aceste plati catre societatea nerezidenta de factoring sunt supuse impozitului cu retinere la sursa, precum si daca acest comision este considerat comision conform Codului fiscal
sau o prestare de servicii.

 

La modul general, comisionarea, finantarea, marketingul, publicitatea etc. sunt considerate toate prestari de servicii, in antiteza cu livrarile/achizitiile de bunuri.

Din punct de vedere al impozitului pe veniturile nerezidentilor, conform art. 223 alin. 1 lit. f, i si lit. k din Codul fiscal sunt impozabile in Romania, prin retinere la sursa, veniturile obtinute de nerezidenti din comisioane, din prestarea de servicii de management sau de consultanta din orice domeniu si din servicii prestate in Romania, exclusiv transportul international si prestarile de servicii accesorii acestui transport.

Deoarece societatea de factoring nerezidenta a prezentat certificatul de rezidenta fiscala eliberat de autoritatile poloneze se vor aplica cu prioritate prevederile Conventiei de evitare a dublei impuneri dintre Romania si Polonia, dupa cum se prevede la art. 1 alin. 3 si art. 230 alin. 1 si 2 din Codul fiscal.

Astfel, conform art. 13 paragraf 3 din Conventie, termenul comisioane folosit in acest articol inseamna platile facute catre un broker, agent comisionar general sau oricarei alte persoane asimilate unui broker sau agent de catre legislatia fiscala a statului contractant din care provine o astfel de plata (adica a Romaniei). La art. 7 pct. 9 din Codul fiscal se prevede ca prin comision se intelege orice plata in bani sau in natura efectuata catre un broker, un agent comisionar general sau catre orice persoana asimilata unui broker sau unui agent comisionar general, pentru serviciile de intermediere efectuate in legatura cu o operatiune economica.


Dupa cum se observa, termenul de “comision" este utilizat in legatura cu serviciile de intermediere a unor operatiuni economice (nu conteaza domeniul – imobiliar, asigurari, comert etc.), avand ca finalitate incheierea de contracte/acte juridice/operatiuni, indiferent de modalitatea prin care realizeaza (contract de mandat, de comision, de agentie, de intermediere). In cazul factoringului, dobanda este costul aferent finantarii, iar comisionul este costul aferent serviciilor conexe prestate de factor, cum ar fi administrarea si colectarea creantelor, instiintarea debitorilor etc., fara ca aceste servicii sa imbrace forma unor servicii de promovare, intermediere si realizare de operatiuni comerciale remunerate cu plati sub forma de comisioane ce intra sub incidenta art. 13 din Conventie.

Chiar si in aceasta situatie devin aplicabile prevederile art. 23 din conventie conform carora elementele de venit ale unui rezident al unui stat contractant (Polonia) care nu sunt tratate la articolele precedente ale conventiei vor fi impozabile numai in acel stat contractant (Polonia). Ca atare, societatea platitoare de venituri din Romania nu trebuie sa faca nicio retinere in baza certificatului de rezidenta fiscala prezentat de societatea de factoring beneficiara, fiind mai putin relevanta calificarea naturii veniturilor obtinute de aceasta (art. 13 sau art. 23 din conventie), cata vreme in Polonia nu se percepe impozit prin retinerea la sursa a comisioanelor platite nerezidentilor.

Trebuie mentionat si faptul ca, in trecut, veniturile din operatiuni de factoring erau tratate ca venituri din dobanzi (a se vedea in acest sens art. 1 alin. 3 lit. b din OG 47/1997 privind impunerea unor venituri, realizate din Romania, de persoanele fizice si juridice nerezidente), iar ulterior nu s-au mai adus clarificari cu privire la factoringul international. De aceea, pentru a evita orice interpretari dezavantajoase pentru societate cu prilejul unor eventuale inspectii fiscale, va sfatuim sa va adresati si Ministerului Finantelor Publice, care este autoritatea competenta cu aplicarea conventiei de evitare a dublei impuneri dintre Romania si Polonia.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Constanta Popa - Economist

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Achizitie si amortizare licente. Monografie, aspecte fiscale si contabile

    • Achizitia unei licente informatice are un tratament contabil si fiscal diferit in functie de caracteristicile licentei – in special durata de utilizare si scopul acesteia. In acest articol vom prezenta reglementarile contabile relevante, particularitatile amortizarii si o monografie detaliata pentru reflectarea corecta a acestor costuri in contabilitate.» citeste mai departe aici

  • Creditare asociatie non profit (ONG). Monografie si reglementari legislative

    • Creditarea unei asociatii non-profit reprezinta o solutie viabila atunci cand organizatia se confrunta cu lipsa temporara de lichiditati sau intarzieri in obtinerea finantarilor. Aceasta practica, frecvent utilizata de membri, fondatori sau alte persoane interesate, presupune respectarea unor reglementari legale si contabile specifice. In acest articol, vom analiza cadrul legislativ aplicabil si vom prezenta o monografie contabila utila pentru o implementare corecta a acestei operatiuni in...» citeste mai departe aici

  • Masuri fiscale. 4 masuri importante, cu aplicabilitate din 1 AUGUST 2025

    • Incepand cu 1 august 2025, Romania va intra intr-o noua etapa fiscala, marcata de modificari semnificative care vor influenta direct mediul economic, consumatorii si bugetul de stat. Guvernul pregateste un prim val de reforme, parte a unui pachet mai amplu de masuri fiscale si bugetare, cu scopul declarat de a creste veniturile publice si de a reduce cheltuielile nejustificate. Printre schimbarile anuntate, patru masuri fiscale majore se remarca prin aplicabilitatea imediata si...» citeste mai departe aici

  • Cedare mijloace fixe catre asociat. Cum tratam TVA-ul si impozitul pe venit

    • Gestionarea mijloacelor fixe reprezinta un aspect important al activitatii oricarei entitati economice, mai ales atunci cand acestea nu mai sunt utilizate in activitatea curenta. In astfel de cazuri, societatile pot analiza optiuni precum valorificarea, casarea sau cedarea acestora. Transferul unor mijloace fixe catre asociat, in special atunci cand acesta este o autoritate publica, ridica o serie de implicatii fiscale si contabile ce trebuie tratate cu atentie, pentru a respecta cadrul legal in...» citeste mai departe aici

  • Distribuire dividende. Cum sa le distribui in 2025 daca profitul este in contul 1068 - alte rezerve

    • In practica, nu este deloc neobisnuit ca firmele sa fi repartizat in anii anteriori profitul catre rezerve, mai exact, in contul 1068 „Alte rezerve”, fara a distribui imediat dividende catre asociati. Totusi, odata ce se doreste retragerea acestor sume sub forma de dividende, apare intrebarea daca este suficienta o hotarare AGA sau trebuie intocmit si un bilant interimar? In acest articol, analizam cadrul legal aplicabil, conditiile in care se poate face transferul din contul...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe venit. Obligatii fiscale in 2025 pentru impozitul din arenda

    • Incepand cu anul 2025, persoanele care obtin venituri din arendarea terenurilor agricole trebuie sa acorde o atentie deosebita modului de calcul al impozitului pe venit si al contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS). Astfel, contribuabilii se intreaba tot mai des care este formula concreta de calcul a acestor obligatii fiscale in 2025? Raspunsul depinde atat de valoarea veniturilor realizate, cat si de sursa acestora (unul sau mai multi platitori). In continuare, detaliem exact cum...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016