
Raportul Special
realizat de specialisti
In randurile urmatoare, avem ca exemplu pentru analiza noastra o societate din Romania care are incheiat un contract cu o societate de factoring din Polonia prin care cesioneaza creantele clientilor. Pentru aceasta finatare societatea romana plateste o dobanda asupra creantelor incasate anticipat, un comision pentru serviciile restate si alte servicii factoring-trimitere instiintari catre clienti referitoare la cesiune creante. Nerezidentul a prezentat certificatul de rezidenta fiscal si in tratatele de evitare a dublei impuneri se mentioneaza ca impozitul pentru acest venit este 0% atata timp cat legislatia poloneza nu prevede impozit retinut la sursa la comisioane.
Vom stabili daca aceste plati catre societatea nerezidenta de factoring sunt supuse impozitului cu retinere la sursa, precum si daca acest comision este considerat comision conform Codului fiscal
sau o prestare de servicii.
La modul general, comisionarea, finantarea, marketingul, publicitatea etc. sunt considerate toate prestari de servicii, in antiteza cu livrarile/achizitiile de bunuri.
Din punct de vedere al impozitului pe veniturile nerezidentilor, conform art. 223 alin. 1 lit. f, i si lit. k din Codul fiscal sunt impozabile in Romania, prin retinere la sursa, veniturile obtinute de nerezidenti din comisioane, din prestarea de servicii de management sau de consultanta din orice domeniu si din servicii prestate in Romania, exclusiv transportul international si prestarile de servicii accesorii acestui transport.
Deoarece societatea de factoring nerezidenta a prezentat certificatul de rezidenta fiscala eliberat de autoritatile poloneze se vor aplica cu prioritate prevederile Conventiei de evitare a dublei impuneri dintre Romania si Polonia, dupa cum se prevede la art. 1 alin. 3 si art. 230 alin. 1 si 2 din Codul fiscal.
Astfel, conform art. 13 paragraf 3 din Conventie, termenul comisioane folosit in acest articol inseamna platile facute catre un broker, agent comisionar general sau oricarei alte persoane asimilate unui broker sau agent de catre legislatia fiscala a statului contractant din care provine o astfel de plata (adica a Romaniei). La art. 7 pct. 9 din Codul fiscal se prevede ca prin comision se intelege orice plata in bani sau in natura efectuata catre un broker, un agent comisionar general sau catre orice persoana asimilata unui broker sau unui agent comisionar general, pentru serviciile de intermediere efectuate in legatura cu o operatiune economica.
Dupa cum se observa, termenul de “comision" este utilizat in legatura cu serviciile de intermediere a unor operatiuni economice (nu conteaza domeniul – imobiliar, asigurari, comert etc.), avand ca finalitate incheierea de contracte/acte juridice/operatiuni, indiferent de modalitatea prin care realizeaza (contract de mandat, de comision, de agentie, de intermediere). In cazul factoringului, dobanda este costul aferent finantarii, iar comisionul este costul aferent serviciilor conexe prestate de factor, cum ar fi administrarea si colectarea creantelor, instiintarea debitorilor etc., fara ca aceste servicii sa imbrace forma unor servicii de promovare, intermediere si realizare de operatiuni comerciale remunerate cu plati sub forma de comisioane ce intra sub incidenta art. 13 din Conventie.
Chiar si in aceasta situatie devin aplicabile prevederile art. 23 din conventie conform carora elementele de venit ale unui rezident al unui stat contractant (Polonia) care nu sunt tratate la articolele precedente ale conventiei vor fi impozabile numai in acel stat contractant (Polonia). Ca atare, societatea platitoare de venituri din Romania nu trebuie sa faca nicio retinere in baza certificatului de rezidenta fiscala prezentat de societatea de factoring beneficiara, fiind mai putin relevanta calificarea naturii veniturilor obtinute de aceasta (art. 13 sau art. 23 din conventie), cata vreme in Polonia nu se percepe impozit prin retinerea la sursa a comisioanelor platite nerezidentilor.
Trebuie mentionat si faptul ca, in trecut, veniturile din operatiuni de factoring erau tratate ca venituri din dobanzi (a se vedea in acest sens art. 1 alin. 3 lit. b din OG 47/1997 privind impunerea unor venituri, realizate din Romania, de persoanele fizice si juridice nerezidente), iar ulterior nu s-au mai adus clarificari cu privire la factoringul international. De aceea, pentru a evita orice interpretari dezavantajoase pentru societate cu prilejul unor eventuale inspectii fiscale, va sfatuim sa va adresati si Ministerului Finantelor Publice, care este autoritatea competenta cu aplicarea conventiei de evitare a dublei impuneri dintre Romania si Polonia.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Constanta Popa - Economist
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Despre creanteRevista Romana de Fiscalitate nr. 32, Octombrie 2009 - pagina 3Revista Romana de Fiscalitate nr. 32, Octombrie 2009 - pagina 26 masuri negative, suportate de firmele din Romania, de la 1 octombrieRevista Romana de Fiscalitate nr. 32, Octombrie 2009Ultimele articole
Leasingul operational - tot ce trebuie sa stiiOmnicredit - ajutor de incredere pentru afacerea taIn 2022 poti apela la solutiile inovatoare de finantare oferite de OmniCreditIMM Factor, al treilea program guvernamental prin care este sustinut accesul la finantare al firmelor. Se pot acorda granturi de pana la 800.000 euro/ IMMProgramul IMM FACTOR a fost publicat in Monitorul Oficial. In ce consta schema de ajutor (OUG 146/2020)Articole similare
Dividende platite catre o persoana cu rezidenta in Italia. Cota de impozit aplicabilaTitlul V, Capitolul 5Atentie! De la 1 ianuarie s-a modificat tratamentul fiscal-contabil al achizitiilor de servicii din afara RomanieiImpozitarea veniturilor din transferul titlurilor de participare. Cum procedam?Zoom fiscal: Impozitare in statul strain si certificat de atestare a impozitului platit de nerezidentiUltimele articole
Certificatul de rezidenta fiscala - ce este, reglementari legale si studii de caz utilePentru a evita DUBLA IMPUNERE, importul marfurilor declarate cu un numar valid de identificare in scopuri de TVA in IOSS este scutit de TVACertificatele de rezidenta fiscala. Conventia de evitare a dublei impuneri. Studiu de cazDeclaratia Unica 2020. Mod corect de completare si greseli frecvente. RecomandariFiscul explica: Ce modificari aduce OG 19/2019 Codului de procedura fiscala?Articole similare
Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 9-15 ianuarie 2017Cum se impoziteaza dividendele distribuite catre o persoana juridica nerezidenta?Noutati Legislatie Fiscala 01 - 05 decembrie 2008Noutati Legislatie Fiscala 16 - 20 februarie 2009Contabilitatea in partida simpla si fiscalitateaUltimele articole
Impozitul pe venit. Obligatii fiscale in 2025 pentru impozitul din arendaImpozit pe profit. EXEMPLU util de calcul in cazul pierderilor fiscaleAmortizarea mijloacelor fixe. Ce trebuie sa stii in 2025Impozit pe profit. Exemplu de calcul pentru suma care poate fi redirectionata prin D177Declaratii ANAF. D100, D101 si D177 se depun pana pe 25 iunie si in 2025Articole similare
Microintreprinderi in 2024. Anumite firme pot plati in continuare cota de 3%, chiar daca depasesc plafonul de 500.000 euroCesiune parti sociale. Implicatii fiscalePreluarea cheltuielilor nedeductibile intr-un an, in cheltuieli deductibile in urmatorul anBoc: Guvernul are pregatit un pachet alternativ cu masuri care sunt discutate in prezent cu FMIIMPOZITul majorat pe cladiri va fi eliminat la 31 decembrieUltimele articole
IMPOZITul pe venit. Obligatii fiscale in 2025 pentru IMPOZITul din arendaCedare mijloace fixe catre asociat. Cum tratam TVA-ul si IMPOZITul pe venitScoatere din evidenta creante neincasate. MONOGRAFIE contabilaMasuri fiscale 2025-2026. Lista COMPLETA a masurilor de austeritateTaxe PFA: IMPOZIT, CAS si CASS pentru un PFA cu activitate de make-up artist in 2025Articole similare
Codul fiscal 2011 - Titlul II (partea a IV-a)Contract de imprumut intre firme. MODEL si conditiiProgramul IMM Invest Romania. Etape de parcurs in procesul acordarii finantarii garantateNoutati legislatie fiscala 5 - 9 octombrie 2009 - Monitorul OficialModificari fiscale 2024. Sunt propuse schimbari asupra beneficiilor extrasalariale acordate angajatilorUltimele articole
Plafon 33% beneficii netaxabile 2025. Plafonul se calculeaza in functie de salariul brut sau net?MODEL contract creditare societateCare este legislatia curenta in materie de credite online?Cum iti poti imbunatati scorul de credit negativTop 3 greseli financiare pe care le fac cei din generatia Millennials si cum sa le evitiSfaturi de la experti
Refacturare cheltuieli. Regim TVA
Intrebare: Am achizitionat un serviciu intracomunitar, reprezentand cheltuieli cu comisioane si onorarii agent. Am aplicat taxare inversa. Prin contractul de mandat incheiat cu o filiala a noastra, refacturam acest comision. Intrebare:...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Stabilire rezultat din lichidare
Intrebare: O societate comerciala doreste dizolvarea si lichidarea voluntara. In vederea inchiderii, efectueaza la ONRC demersurile pentru prima etapa si primeste incheierea cu data de 24.04.2025. La aceasta data, soldurile din contabilitate...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Achizitie si amortizare licente. Monografie, aspecte fiscale si contabile
Creditare asociatie non profit (ONG). Monografie si reglementari legislative
Masuri fiscale. 4 masuri importante, cu aplicabilitate din 1 AUGUST 2025
Cedare mijloace fixe catre asociat. Cum tratam TVA-ul si impozitul pe venit
Distribuire dividende. Cum sa le distribui in 2025 daca profitul este in contul 1068 - alte rezerve
Impozitul pe venit. Obligatii fiscale in 2025 pentru impozitul din arenda
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA