Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Comisioane de factoring. Impozitul pe veniturile nerezidentilor. Cum procedam pentru evitarea dublei impuneri si cum tratam comisioanele?

08-Mar-2016
3320

In randurile urmatoare, avem ca exemplu pentru analiza noastra o societate din Romania care are incheiat un contract cu o societate de factoring din Polonia prin care cesioneaza creantele clientilor. Pentru aceasta finatare societatea romana plateste o dobanda asupra creantelor incasate anticipat, un comision pentru serviciile restate si alte servicii factoring-trimitere instiintari catre clienti referitoare la cesiune creante. Nerezidentul a prezentat certificatul de rezidenta fiscal si in tratatele de evitare a dublei impuneri se mentioneaza ca impozitul pentru acest venit este 0% atata timp cat legislatia poloneza nu prevede impozit retinut la sursa la comisioane.

Vom stabili daca aceste plati catre societatea nerezidenta de factoring sunt supuse impozitului cu retinere la sursa, precum si daca acest comision este considerat comision conform Codului fiscal
sau o prestare de servicii.

 

La modul general, comisionarea, finantarea, marketingul, publicitatea etc. sunt considerate toate prestari de servicii, in antiteza cu livrarile/achizitiile de bunuri.

Din punct de vedere al impozitului pe veniturile nerezidentilor, conform art. 223 alin. 1 lit. f, i si lit. k din Codul fiscal sunt impozabile in Romania, prin retinere la sursa, veniturile obtinute de nerezidenti din comisioane, din prestarea de servicii de management sau de consultanta din orice domeniu si din servicii prestate in Romania, exclusiv transportul international si prestarile de servicii accesorii acestui transport.

Deoarece societatea de factoring nerezidenta a prezentat certificatul de rezidenta fiscala eliberat de autoritatile poloneze se vor aplica cu prioritate prevederile Conventiei de evitare a dublei impuneri dintre Romania si Polonia, dupa cum se prevede la art. 1 alin. 3 si art. 230 alin. 1 si 2 din Codul fiscal.

Astfel, conform art. 13 paragraf 3 din Conventie, termenul comisioane folosit in acest articol inseamna platile facute catre un broker, agent comisionar general sau oricarei alte persoane asimilate unui broker sau agent de catre legislatia fiscala a statului contractant din care provine o astfel de plata (adica a Romaniei). La art. 7 pct. 9 din Codul fiscal se prevede ca prin comision se intelege orice plata in bani sau in natura efectuata catre un broker, un agent comisionar general sau catre orice persoana asimilata unui broker sau unui agent comisionar general, pentru serviciile de intermediere efectuate in legatura cu o operatiune economica.


Dupa cum se observa, termenul de “comision" este utilizat in legatura cu serviciile de intermediere a unor operatiuni economice (nu conteaza domeniul – imobiliar, asigurari, comert etc.), avand ca finalitate incheierea de contracte/acte juridice/operatiuni, indiferent de modalitatea prin care realizeaza (contract de mandat, de comision, de agentie, de intermediere). In cazul factoringului, dobanda este costul aferent finantarii, iar comisionul este costul aferent serviciilor conexe prestate de factor, cum ar fi administrarea si colectarea creantelor, instiintarea debitorilor etc., fara ca aceste servicii sa imbrace forma unor servicii de promovare, intermediere si realizare de operatiuni comerciale remunerate cu plati sub forma de comisioane ce intra sub incidenta art. 13 din Conventie.

Chiar si in aceasta situatie devin aplicabile prevederile art. 23 din conventie conform carora elementele de venit ale unui rezident al unui stat contractant (Polonia) care nu sunt tratate la articolele precedente ale conventiei vor fi impozabile numai in acel stat contractant (Polonia). Ca atare, societatea platitoare de venituri din Romania nu trebuie sa faca nicio retinere in baza certificatului de rezidenta fiscala prezentat de societatea de factoring beneficiara, fiind mai putin relevanta calificarea naturii veniturilor obtinute de aceasta (art. 13 sau art. 23 din conventie), cata vreme in Polonia nu se percepe impozit prin retinerea la sursa a comisioanelor platite nerezidentilor.

Trebuie mentionat si faptul ca, in trecut, veniturile din operatiuni de factoring erau tratate ca venituri din dobanzi (a se vedea in acest sens art. 1 alin. 3 lit. b din OG 47/1997 privind impunerea unor venituri, realizate din Romania, de persoanele fizice si juridice nerezidente), iar ulterior nu s-au mai adus clarificari cu privire la factoringul international. De aceea, pentru a evita orice interpretari dezavantajoase pentru societate cu prilejul unor eventuale inspectii fiscale, va sfatuim sa va adresati si Ministerului Finantelor Publice, care este autoritatea competenta cu aplicarea conventiei de evitare a dublei impuneri dintre Romania si Polonia.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Constanta Popa - Economist

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
Top 5 MONOGRAFII Contabile ACTUALIZATE conform Codului fiscal


Top 5 MONOGRAFII Contabile ACTUALIZATE conform Codului fiscal
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Registrul de evidenta PFA. Cine are obligatia intocmirii si pana cand trebuie completat documentul

    • Daca obtineti venituri din activitati independente sunteti obligat sa completati si sa pastrati permanent la sediul dvs. Registrul de Evidenta Fiscala (REF). Acesta este un document in care trebuie sa treceti totalul veniturilor si totalul cheltuielilor pentru intreaga perioada de activitate desfasurata in anul fiscal precedent pana la data depunerii Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate. REF vizeaza toti contribuabilii pentru care...» citeste mai departe aici

  • Situatii financiare interimare. Termen legal de depunere

    • Situatiile financiare interimare sunt situatii financiare cu scop special, fiind destinate repartizarii de dividende in cursul exercitiului financiar. Situatiile financiare interimare se intocmesc pe baza balantei de verificare in care sunt cuprinse rezultatele inventarierii si sunt semnate de persoanele in drept, cuprinzand: - numele si prenumele persoanei care le-a intocmit, inscrise in clar; - calitatea acesteia (director economic, contabil-sef sau alta persoana desemnata prin decizie scrisa...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF pentru luna NOIEMBRIE 2024. Util pentru persoanele fizice si juridice

    • Calendarul obligatiilor fiscale pentru luna noiembrie 2024 a fost publicat de ANAF. Acesta este de mare ajutor atat pentru persoanele fizice, cat si pentru cele jurdice. Primul termen limita este data de 7, cand trebuie depusa declaratia de mentiuni privind schimbarea perioadei fiscale. Calendar ANAF pentru luna NOIEMBRIE 2024 In continuare redam cele mai importante termene limita si declaratiile aferente, pentru luna noiembrie 2024. Termen limita Joi 7 noiembrie Obligatia Depunerea declaratiei...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

Top 5 MONOGRAFII Contabile ACTUALIZATE conform Codului fiscal


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Top 5 MONOGRAFII Contabile ACTUALIZATE conform Codului fiscal

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016