Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Compensarea de creante fiscale intre firme fara relatii comerciale. Cum procedam?

02-Iul-2015
6359

In ce masura se poate face compensare de creante fiscale in situatia in care intre doua firme nu exista relatii comerciale? In concret, discutam despre cazul in care firma A are de recuperat bani de la buget - creante fiscale, iar firma B are de plata la buget. Firmele A si B nu au avut tranzactii comerciale, insa B cumpara creanta fata de buget a lui A. Care e procedura de urmat in aceasta situatie?

Prevederile art. 30 din Codul de procedura fiscala reglementeaza cesiunea creantelor detinute de catre contribuabili fata de bugetul consolidat fara sa impuna nici o conditie speciala privind forma de organizare a persoanei cesionarului acesta putand fi orice persoana fizica sau juridica. Conditia procedurala impusa de alin. (2) al art. 30 mentionat mai sus este ca cesiunea sa fie notificata organului fiscal.

Numai de la data notificarii sumele de restituit vor fi transferate de organul fiscal cesionarului si nu cedentului.Justificarea economica a cesiunii creantelor detinute fata de bugetul este determinata de necesitatea incasarii in avans a sumelor cuvenite avand in vedere faptul ca termenul de restituire sau rambursare este de 45 de zile potrivit art. 70 din Codul de procedura fiscala. Desi aceasta operatiune este similara cu cele furnizate de catre banci si alte institutii financiare de natura forfetarii si scontarii persoana cesionarului nu trebuie sa indeplneasca nici o conditie.

Textul art. 30 contine doua alte conditii pentru ca operatiunea sa fie efectuata. Prima este ca sumele de restituit sau rambursat sa fie stabilite (sa existe titlul de creanta care sa le constate: decont cu TVA de rambursat, declaratie anuala privind impozitul pe profit din care rezulta impozit platit in plus, decizie privind sume stabilite in minus ca urmare a inspectiei fiscale, etc.).

Cea de a doua prevedere este aceea ca desfiintarea cesiunii sau constatarea nulitatii acesteia ulterior stingerii obligatiei fiscale nu este opozabila organului fiscal. Asadar, sumele raman restituite cesionarului, cedentul putand solicita acestuia din urma restituire sumelor incasate necuvenit.

In aplicarea art. 30 din Codul de procedura fiscala si in special cu referire la procedura de rambursare a TVA a fost emis Ordinul presedintelui ANAF nr. 1308/2009 privind unele masuri pentru solutionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, precum si pentru stingerea prin compensare sau restituire a sumelor reprezentand taxa pe valoarea adaugata aprobata prin decizia de rambursare. Pentru a fi functionala procedura cesiunii este fundamental ca cedentul sa fie deja in posesia unei decizii de rambursare. Cesiunea nu poate fi efectuata doar pe baza dreptului la rambursare nascut pe baza decontului cu optiunea de rambursare ci este necesar a fi certa prin inscrierea in decizia de rambursare. Mecanismul cesiunii presupune mai apoi incheierea contractului de cesiune, notificarea acesteia la organul fiscal pe baza modelului prevazut in anexa la ordinul de mai sus si in final cererea de compensare a creantelor cesionate cu datoriile societatii cesionare catre buget.

Asadar, pentru operatiunea de cesiune de creanta nu este necesara preexistenta unor raporturi juridice intre cedent si cesionar ci doar incheierea unui contract in acest sens.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dani Cucu, consultant fiscal, director al societatii de consultanta. Global Tax Management S.R.L

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Masuri fiscale iunie 2025: Cresteri de taxe, controale extinse si taieri bugetare anuntate de viitorul Guvern

    • Un nou pachet de masuri fiscale si reforme bugetare se pregateste sa redefineasca echilibrul economic al Romaniei. Potrivit unui draft al Programului de Guvernare, publicat de profit.ro, viitorul Executiv intentioneaza sa implementeze un set extins de politici care sa sporeasca veniturile statului si sa reduca deficitul bugetar. Planul include majorari de taxe si accize, largirea bazei de impozitare si o ofensiva clara impotriva evaziunii fiscale, sustinuta de digitalizare, controale riguroase...» citeste mai departe aici

  • D101 in 2025. Termen limita + completarea D101 pentru pierderi fiscale si sponsorizari

    • Multi contribuabili se intreaba daca si in acest an data de 25 iunie 2025 este termenul limita pentru depunerea Declaratiei D101 privind impozitul pe profit aferent anului 2024. De asemenea, firmele pot transmite in acest an si Formularul 177, pentru redirectionarea unei parti din impozitul pe profit catre sponsorizari. In acest articol gasesti raspunsuri la aceste intrebari legate de completarea corecta a D101, mai ales in cazurile in care ai pierderi fiscale reportate. Iti...» citeste mai departe aici

  • Casa de marcat portabila pentru PFA. Speta utila cu privire la obligativitatea utilizarii ei

    • In contextul legislatiei fiscale actuale, utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale (case de marcat) este obligatorie pentru majoritatea operatorilor economici care incaseaza contravaloarea bunurilor si serviciilor direct de la populatie. Totusi, odata cu diversificarea modului in care sunt prestate aceste servicii, au aparut si solutii moderne precum casele de marcat portabile, esentiale mai ales pentru activitatile desfasurate in afara sediului fix, cum ar fi serviciile de asistenta...» citeste mai departe aici

  • [Declaratia unica rectificativa] Termene de depunere, reglementari cheie si studii de caz

    • Declaratia Unica rectificativa reprezinta instrumentul prin care contribuabilii persoane fizice pot corecta eventualele erori aparute in formularul initial, fie ca este vorba de venituri, contributii sociale sau alte obligatii declarate. In acest articol va oferim o prezentare clara a termenelor de depunere, a reglementarilor-cheie prevazute de legislatia fiscala, precum si studii de caz relevante care ilustreaza modul corect de completare si transmitere a declaratiei rectificative.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016