Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Compensarea de creante fiscale intre firme fara relatii comerciale. Cum procedam?

02-Iul-2015
3456

In ce masura se poate face compensare de creante fiscale in situatia in care intre doua firme nu exista relatii comerciale? In concret, discutam despre cazul in care firma A are de recuperat bani de la buget - creante fiscale, iar firma B are de plata la buget. Firmele A si B nu au avut tranzactii comerciale, insa B cumpara creanta fata de buget a lui A. Care e procedura de urmat in aceasta situatie?

Prevederile art. 30 din Codul de procedura fiscala reglementeaza cesiunea creantelor detinute de catre contribuabili fata de bugetul consolidat fara sa impuna nici o conditie speciala privind forma de organizare a persoanei cesionarului acesta putand fi orice persoana fizica sau juridica. Conditia procedurala impusa de alin. (2) al art. 30 mentionat mai sus este ca cesiunea sa fie notificata organului fiscal.

Numai de la data notificarii sumele de restituit vor fi transferate de organul fiscal cesionarului si nu cedentului.Justificarea economica a cesiunii creantelor detinute fata de bugetul este determinata de necesitatea incasarii in avans a sumelor cuvenite avand in vedere faptul ca termenul de restituire sau rambursare este de 45 de zile potrivit art. 70 din Codul de procedura fiscala. Desi aceasta operatiune este similara cu cele furnizate de catre banci si alte institutii financiare de natura forfetarii si scontarii persoana cesionarului nu trebuie sa indeplneasca nici o conditie.

Textul art. 30 contine doua alte conditii pentru ca operatiunea sa fie efectuata. Prima este ca sumele de restituit sau rambursat sa fie stabilite (sa existe titlul de creanta care sa le constate: decont cu TVA de rambursat, declaratie anuala privind impozitul pe profit din care rezulta impozit platit in plus, decizie privind sume stabilite in minus ca urmare a inspectiei fiscale, etc.).

Cea de a doua prevedere este aceea ca desfiintarea cesiunii sau constatarea nulitatii acesteia ulterior stingerii obligatiei fiscale nu este opozabila organului fiscal. Asadar, sumele raman restituite cesionarului, cedentul putand solicita acestuia din urma restituire sumelor incasate necuvenit.

In aplicarea art. 30 din Codul de procedura fiscala si in special cu referire la procedura de rambursare a TVA a fost emis Ordinul presedintelui ANAF nr. 1308/2009 privind unele masuri pentru solutionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, precum si pentru stingerea prin compensare sau restituire a sumelor reprezentand taxa pe valoarea adaugata aprobata prin decizia de rambursare. Pentru a fi functionala procedura cesiunii este fundamental ca cedentul sa fie deja in posesia unei decizii de rambursare. Cesiunea nu poate fi efectuata doar pe baza dreptului la rambursare nascut pe baza decontului cu optiunea de rambursare ci este necesar a fi certa prin inscrierea in decizia de rambursare. Mecanismul cesiunii presupune mai apoi incheierea contractului de cesiune, notificarea acesteia la organul fiscal pe baza modelului prevazut in anexa la ordinul de mai sus si in final cererea de compensare a creantelor cesionate cu datoriile societatii cesionare catre buget.

Asadar, pentru operatiunea de cesiune de creanta nu este necesara preexistenta unor raporturi juridice intre cedent si cesionar ci doar incheierea unui contract in acest sens.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dani Cucu, consultant fiscal, director al societatii de consultanta. Global Tax Management S.R.L

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Compensarea de creante fiscale intre firme fara relatii comerciale. Cum procedam?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Declaratia 112, MODIFICATA! Ordinul a fost publicat in Monitorul Oficial
    • UPDATE, 24 mai 2019 Ordinul nr. 2.165/837/743/2019 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a formularului 112 a fost publicat joi, 23 mai 2019, in Monitorul Oficial, nr. 404. Formularul 112 "Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate" a fost modificat ca urmarea a unei serii de schimbari aduse legislatiei fiscale, in ultima perioada (aici vorbim...» citeste mai departe aici

  • OUG 31/2019, privind acordarea unor facilitati fiscale, publicata in M.Of. Codul fiscal, MODIFICAT!
    • Ordonanta de urgenta nr. 31/2019 privind acordarea unor facilitati fiscale si pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 11/2018 pentru adoptarea unor masuri bugetare si pentru modificarea Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, a fost publicata joi, 23 mai 2019, in Monitorul Oficial, partea I, nr. 403. OUG 31/2019 prevede 4 modificari fiscale: 1. Prelungirea...» citeste mai departe aici

  • Realizarea de venituri pe perioada concediului pentru cresterea copilului. Cand se suspenda indemnizatia?
    • In multe situatii, parintii care intra in concediu de crestere copil (CCC) se vad nevoiti sa renunte la proiectele proprii care, in mod normal, le-ar aduce un venit suplimentar - care sa asigure un confort sporit si copilului, de teama sa nu le fie suspendata indemnizatia oferita de stat. Este si cazul antreprenorilor care, nefiind familiarizati cu litera legii si cu modul in care trebuie ea interpretata, se vad nevoiti sa renunte la pozitia de administrator si asociat firma. Astazi,...» citeste mai departe aici

  • ANPC: Amenzi de 200.000 de lei si 1,6 tone de peste retrase, intr-o singura zi!
    • Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a dat peste cap planurile unor mari supermarketuri care pusesera la vanzare peste in stare vizibila de degradare sau expirate, intr-o singura zi fiind date amenzi in valoare de 200.000 de lei. “In data de 22 mai 2019, comisari din cadrul Comisariatului Regional pentru Protectia Consumatorilor Bucuresti-Ilfov, coordonati de Paul Anghel, Director General al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) si Horia...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016