Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Compensarea de creante fiscale intre firme fara relatii comerciale. Cum procedam?

02-Iul-2015
3326

In ce masura se poate face compensare de creante fiscale in situatia in care intre doua firme nu exista relatii comerciale? In concret, discutam despre cazul in care firma A are de recuperat bani de la buget - creante fiscale, iar firma B are de plata la buget. Firmele A si B nu au avut tranzactii comerciale, insa B cumpara creanta fata de buget a lui A. Care e procedura de urmat in aceasta situatie?

Prevederile art. 30 din Codul de procedura fiscala reglementeaza cesiunea creantelor detinute de catre contribuabili fata de bugetul consolidat fara sa impuna nici o conditie speciala privind forma de organizare a persoanei cesionarului acesta putand fi orice persoana fizica sau juridica. Conditia procedurala impusa de alin. (2) al art. 30 mentionat mai sus este ca cesiunea sa fie notificata organului fiscal.

Numai de la data notificarii sumele de restituit vor fi transferate de organul fiscal cesionarului si nu cedentului.Justificarea economica a cesiunii creantelor detinute fata de bugetul este determinata de necesitatea incasarii in avans a sumelor cuvenite avand in vedere faptul ca termenul de restituire sau rambursare este de 45 de zile potrivit art. 70 din Codul de procedura fiscala. Desi aceasta operatiune este similara cu cele furnizate de catre banci si alte institutii financiare de natura forfetarii si scontarii persoana cesionarului nu trebuie sa indeplneasca nici o conditie.

Textul art. 30 contine doua alte conditii pentru ca operatiunea sa fie efectuata. Prima este ca sumele de restituit sau rambursat sa fie stabilite (sa existe titlul de creanta care sa le constate: decont cu TVA de rambursat, declaratie anuala privind impozitul pe profit din care rezulta impozit platit in plus, decizie privind sume stabilite in minus ca urmare a inspectiei fiscale, etc.).

Cea de a doua prevedere este aceea ca desfiintarea cesiunii sau constatarea nulitatii acesteia ulterior stingerii obligatiei fiscale nu este opozabila organului fiscal. Asadar, sumele raman restituite cesionarului, cedentul putand solicita acestuia din urma restituire sumelor incasate necuvenit.

In aplicarea art. 30 din Codul de procedura fiscala si in special cu referire la procedura de rambursare a TVA a fost emis Ordinul presedintelui ANAF nr. 1308/2009 privind unele masuri pentru solutionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, precum si pentru stingerea prin compensare sau restituire a sumelor reprezentand taxa pe valoarea adaugata aprobata prin decizia de rambursare. Pentru a fi functionala procedura cesiunii este fundamental ca cedentul sa fie deja in posesia unei decizii de rambursare. Cesiunea nu poate fi efectuata doar pe baza dreptului la rambursare nascut pe baza decontului cu optiunea de rambursare ci este necesar a fi certa prin inscrierea in decizia de rambursare. Mecanismul cesiunii presupune mai apoi incheierea contractului de cesiune, notificarea acesteia la organul fiscal pe baza modelului prevazut in anexa la ordinul de mai sus si in final cererea de compensare a creantelor cesionate cu datoriile societatii cesionare catre buget.

Asadar, pentru operatiunea de cesiune de creanta nu este necesara preexistenta unor raporturi juridice intre cedent si cesionar ci doar incheierea unui contract in acest sens.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dani Cucu, consultant fiscal, director al societatii de consultanta. Global Tax Management S.R.L

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Compensarea de creante fiscale intre firme fara relatii comerciale. Cum procedam?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Regim fiscal pentru cazare si transport fara documente justificative pe durata deplasarilor
    • Potrivit HG 714/2018, personalul din institutiile publice beneficiaza, incepand cu 1 ianuarie 2019, de o indemnizatie de delegare de 20 lei/zi si o alocatie de cazare de 230 lei/zi, plus decontarea combustibilului pentru utilizarea in deplasare a masinii personale, de 7,5 litri/100 km. In baza vechii HG 1860/2006, Codul fiscal dadea dreptul firmelor private sa respecte aceleasi decontari, diferenta fiind doar in cazul diurnei, unde se accepta ca si cheltuiala deductibila de 2,5 ori diurna pentru...» citeste mai departe aici

  • Este oficial! Alocatiile de stat, MAJORATE prin OUG!
    • UPDATE 20 februarie 2019! Vesti bune pentru parinti! Alocatiile copiilor depasesc pragul de 84 lei/luna la care ramasesera blocate din iunie 2015 (cand fusesera dublate, de la cuatumul de 42 de lei/luna)! MMJS anunta ca Guvernul a adoptat marti, 19 februarie, Ordonanta de Urgenta prin care se MAJOREAZA alocatiile copiilor, de la 84 de lei, la 150 de lei/luna. Incepand cu data de 1 a lunii urmatoare intrarii in vigoare a Legii bugetului de stat pe 2019, cuantumul alocatiilor de stat pentru...» citeste mai departe aici

  • Zilierii primesc sprijin din partea Guvernului in cautarea si gasirea unui loc de munca
    • Ministerul Muncii si Justitiei Sociale (MMJS) anunta aprobarea criteriilor de acreditare a agentiilor de intermediere intre cererea si oferta de munca ziliera, venind, astfel, in intampinarea nevoilor zilierilor. Proiectul de Hotarare initiat de MMJS si aprobat de Guvern prevede si procedura de acreditare si notificare, suspendare si retragere a acreditarii, respectiv a dreptului de a presta servicii de intermediere intre cererea si oferta de munca ziliera, dar si obligatiile agentiilor de...» citeste mai departe aici

  • MFP: Persoanele fizice care detin titluri de stat in Programul Tezaur le pot vinde inainte de scadenta
    • Persoanele fizice care detin titluri de stat in Programul Tezaur le pot rascumpara sau le pot transfera catre alt investitor- persoana fizica inainte de termen, anunta Ministerul Finantelor Publice (MFP). Potrivit unui comunicat de presa, Finantele au modificat si completat Ordinul nr.3139/2017 privind aprobarea emiterii de titluri de stat destinate populatiei prin intermediul unitatilor operative ale Trezoreriei Statului in cadrul Programului Tezaur. Astfel, persoanele fizice isi pot vinde...» citeste mai departe aici

  • Detii un business la inceput de drum? Ai nevoie de o agentie de marketing online!
    • Competitia intre business-urile online este din ce in ce mai acerba. In fond, este absolut normal: oricine isi doreste ca afacerea lui sa prospere. Dar stiai ca aproximativ jumatate dintre business-urile nou aparute nu supravietuiesc mai mult de cinci ani? Daca nu-ti doresti sa ajungi in aceeasi situatie, este nevoie sa investesti in succesul tau. Cu toate acestea, multe persoane evita sa colaboreze cu o agentie de marketing online. Experientele anterioare neplacute reprezinta...» citeste mai departe aici

  • ANRE proroga termenul de transmitere a cifrei de afaceri pentru calcularea contributiei de 2% stipulata in OUG 114/2018
    • Potrivit unui anunt facut de Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei (ANRE), termenul de transmitere a cifrei de afaceri in functie de care se va calcula contributia de 2% datorata de companiile energetice (asa cum este stipulat in OUG 114/2018) se abroga! Deocamdata, noul termen de furnizare a acestor date este necunoscut. "Avand in vedere prevederile Ordinului ANRE nr. 224/2018 de aprobare a tarifelor si contributiilor banesti percepute de ANRE in anul 2019, precum si...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016