
Atentie contabili!
Codul fiscal se schimba radical de la 1 ianuarie 2023!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Principalele MODIFICARI din Codul Fiscal aplicabile în 2023. Studii de caz
ANAF a actualizat la 17 noiembrie D 394 - Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national conform OPANAF 2264/2016 - utilizat incepand cu declararea obligatiilor fiscale aferente lunii iulie 2016
Click aici pentru soft A actualizat in data de 17.11.2016!
Completarea declaratiei 394 se face, cu titlu exemplificator, pentru o societate comerciala cu gestiune en-detail. Stabilim astfel unde se evidentiaza in declaratia 394 urmatoarele situatii:
1. Importurile (achizitiile de bunuri din afara Uniunii Europene)
2. Livrarile intracomunitare
3. Achizitiile/livrarile catre persoanele fizice pentru care s-a emis factura cu bon fiscal
4. Achizitiile/livrarile catre persoane fizice pentru care s-au emis bonuri fiscale incasate prin numerar sau prin card
5. Pentru persoanele juridice, pentru care s-au emis facturi stabilim daca este corecta emiterea unei chitante ulterior momentului emiterii facturii, precum si unde se regasesc aceste operatiuni in Declaratia 394.
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
SAF-T Ghid de raportare corecta
Cartea neagra a controlului fiscal
1) In Ordinul 3769 / 2015 cu modificarile si completarile ulterioare (in specila, prin Ordinul 2264 din 26 iulie 2016), la punctul 10 de la SUBSECTIUNEA 7: F. Rezumatul declaratiei privind operatiunile desfasurate cu persoane impozabile neinregistrate si care nu sunt obligate sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania, nestabilite pe teritoriul Uniunii Europene - ultima teza - se arata "Nu vor fi declarate operatiunile de export si import de bunuri (inclusiv in cazul persoanei impozabile pentru care s-a acordat certificat de amanare de la plata în vama a TVA) si nici operatiunile care se inscriu in declaratia recapitulativa privind livrarile/achizitiile intracomunitare (formular 390).
Asadar, importurile nu se declara in declaratia 394.
2) La art. 1 din Ordinul 3769/2015 se arata:
"Persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania sunt obligate sa declare livrarile de bunuri, prestarile de servicii si achizitiile de bunuri si servicii realizate pe teritoriul Romaniei..."
La Capitolul 1 al Anexei 2, punctul 1 lit. a) din ordin se arata ca declaratia de compelteaza si de depune de catre:
a) persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania ... pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii taxabile in Romania pentru care persoana obligata la plata taxei este
furnizorul/prestatorul"
In acelasi ordin, la punctul 10 de la SUBSECTIUNEA 6: E. Rezumatul declaratiei privind operatiunile desfasurate cu persoane impozabile nestabilite in Romania care sunt stabilite in alt stat
membru, neinregistrate si care nu sunt obligate sa se inregistreze in scopuri de TVA în Romania - se arata:
"10. se vor declara numai operatiunile taxabile pentru care locul livrarii/prestarii este in Romania conform art. 275, respectiv art. 278 din Codul fiscal si, in cazul achizitiilor de bunuri/servicii, beneficiarul este obligat la plata TVA conform art. 307 alin. (2), (3), (5) si (6) din Codul fiscal, care nu se inscriu în declaratia recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare (formular 390)."
O livrare intracomunitara de bunuri este o operatiune scutita de TVA in Romania (cu drept de deducere, dar nerelevant pentru completarea declaratiei 394), conform art. 294 alin. (2) lit. a) din codul fiscal (livrarea intracomunitara este, asadar, o operatiune netaxabila in Romania, or se declara livrarile taxabile in Romania).
Din cele prezentate, rezulta ca livrarile intracomunitare nu se declara in declaratia 394, deoarece se declara in declaratia 390, iar operatiunile declarate prin 390 nu se mai declara in 394.
3) Aceste operatiuni sunt tratate doar din punctul de vedere al facturii si nu al bonului fiscal.
Astfel, aceste operatiuni, pe baza de factura, se raporteaza la sectiunea D "LISTA OPERATIUNILOR TAXABILE EFECTUATE PE TERITORIUL NATIONAL (lit. D) (cu detaliere pe operatiuni efectuate cu persoane neinregistrate in scopuri de TVA) (lei)".
4) Probabil va referiti numai la livrari catre persoane fizice pentru care s-au emis bonuri fiscale.
Aceste bonuri fiscale emise catre persoane fizice - indiferent de modalitatea de incasare -, se raporteaza la sectiunea G "LISTA OPERATIUNILOR TAXABILE EFECTUATE PE TERITORIUL NATIONAL (lit. G) (cu detaliere pe operatiuni efectuate prin intermediul aparatelor de marcat electronice fiscale (AMEF), precum si pentru operatiuni pentru care nu exista obligatia utilizarii AMEF) (lei)"
In cadrul acestei sectiuni, se alege tip operatiune Î1 - incasari lunare prin intermediul aparatelor de marcat electronice fiscale, cu exceptia celor pentru care s-au emis facturi. Se vor declara inclusiv incasarile prin intermediul bonurilor fiscale care indeplinesc conditiile unei facturi simplificate, indiferent daca au/nu au inscris codul de inregistrare in scopuri de TVA al beneficiarului (se va defalca numarul AMEF pentru fiecare luna in parte).
5) Operatiunile cu persoanele juridice se declara in functie de statutul lor fiscal, din punctul de vedere al inregistrarii lor in scop de TVA:
- operatiunile cu persoane juridice inregistrate in scop de TVA se declara la sectiunea C "LISTA OPERATIUNILOR TAXABILE EFECTUATE PE TERITORIUL NATIONAL (lit. C) (cu detaliere pe fiecare operatiune cu TVA si pe fiecare operatiune cu taxarea inversa pentru cereale si plante tehnice, deseuri feroase si neferoase, certificate de emisii de gaze cu efect de sera, energie electrica, certificate verzi, constructii, aur de investitii, microprocesoare, console de jocuri, tablete PC si laptopuri, efectuate cu persoane inregistrate în scopuri de TVA) (lei)"
- operatiunile cu persoane juridice neinregistrate in scop de TVA se declara la sectiunea D "LISTA OPERATIUNILOR TAXABILE EFECTUATE PE TERITORIUL NATIONAL (lit. D)
(cu detaliere pe operatiuni efectuate cu persoane neinregistrate în scopuri de TVA) (lei)".
Activitatea dvs este de vanzare catre populatie (catre consumatorul final), drept pentru care aveti obligatia emiterii binului fiscal catre client. La solicitarea clientului, aveti obligatia emiterii facturii.
In cazul in care clientul este persoana juriduca, se aplica aceleasi regului, deoarece este considerat consumator final. Ordonanta privind casa de marcat nu face nici o referire la emiterea chitantei, in cazul in care clientul este persoana juridica. De asemenea, ordonanta nu stabileste nici o scutire de la emiterea bonului fiscal, daca incasarea s-a realizat ulteriopr emiterii facturii. Asadar, procedura de emitere a chitantei, ulterior facturii, este incorecta, trebuie sa emiteti bonul fiscal.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Otilia-Mihaela Roman - Expert contabil si Consultant fiscal
Atentie contabili!
Codul fiscal se schimba radical de la 1 ianuarie 2023!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Principalele MODIFICARI din Codul Fiscal aplicabile în 2023. Studii de caz
Articole similare
Declaratia 394. Raportarea valorii bonurilor fiscale si a facturilor emise la cererea cumparatorilor. Cum procedam?Cum tinem gestiunea: cantitativ sau global? En detail sau en gros? Tip magazin sau tip depozit?Articole similare
Fiscalitate in Romania si opiniile consultantilor privind impozitarea. Interviu EY RomaniaNOU: Raportare fiscala 2012 prin declaratiile 394, 300 si 390Depune la timp DECLARATIA 394 (documentar fiscal)Prestari servicii catre client strain. Ce procedura urmam cand nu exista un cod valid de TVA?Cadoul Rentop&Straton pentru voi, de Paste: Reduceri de pana la 70%+ transport GRATUITUltimele articole
MEGA OFERTE in luna decembrie la Rentrop& Straton. Reduceri de 80% si transport GRATUITDECLARATIA 394 in 2022. In formular trebuie sa apara autofactura?La finalul lunii martie 2022 se implineste termenul limita pentru depunerea Formularului 394Contribuabilii trebuie sa depuna 10 declaratii fiscale pana pe 25 februarie 2022Modificarile aduse Declaratiei 394 se aplica incepand cu operatiunile derulate de la 1 aprilie 2022Articole similare
Revista Romana de Fiscalitate nr. 31, septembrie 2009 - pagina 2Trimiterile extracomunitare cu valoare sub 150 de euro sosite in regim IOSS se vor ridica doar din oficiile cu asistenta vamalaLivrare intracomunitara de bunuri. Documente justificative pentru aplicarea scutiriiModificarea perioadei fiscale din luna in trimestru. Formulare, declaratiiDeclaratia recapitulativa 390 VIES privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitareUltimele articole
Reminder ANAF: Miercuri, 25 ianuarie 2023, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscaleCalendar ANAF: Obligatii fiscale scadente pentru contribuabili in decembrie 2022Calendarul obligatiilor fiscale ANAF pentru luna NOIEMBRIE 2022Pana pe 25 octombrie 2022 contribuabilii trebuie sa depuna 9 declaratii pentru perioada de raportare incheiataCalendar ANAF: Obligatii fiscale pentru luna octombrie 2022Sfaturi de la experti
Actiuni cotate. Evaluare la sfarsitul exercitiului financiar
Intrebare: O societate a achizitionat in 2021 de pe Bursa de Valori Bucuresti, actiuni cotate. La 31 decembrie aceste actiuni trebuie reevaluate la pretul de inchidere din ultima zi de tranzactionare conform extrasului primit de la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Avansuri vechi incasate. Inchidere pe venituri
Intrebare: Avem avansuri incasate de la clienti mai vechi de 3 ani. Putem trece aceste sume pe venit? Daca da, in ce conditii si care sunt documentele necesare pentru a le trece pe venit?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<