
Raportul Special
realizat de specialisti
Ministerul de Finante modifica mai multe aspecte privind inspectia fiscala si comunicarea actului administrativ fiscal. Proiectul publicat recent, aflat in dezbatere publica, propune inclusiv derularea concomitenta a inspectiei fiscale si controlului inopinat, in anumite conditii.
10. Articolul 47 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"ARTICOLUL 47
Comunicarea actului administrativ fiscal
(1) Actul administrativ fiscal trebuie comunicat contribuabilului/platitorului caruia ii este destinat. in situatia contribuabilului/platitorului fara domiciliu fiscal in Romania, care si-a desemnat imputernicit potrivit art. 18 alin. (4), precum si in situatia numirii unui curator fiscal, in conditiile art. 19, actul administrativ fiscal se comunica imputernicitului sau curatorului, dupa caz.
(2) Actul administrativ fiscal emis pe suport hartie se comunica contribuabilului/platitorului ori imputernicitului sau curatorului acestora, la domiciliul fiscal, prin posta, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire.
(3) in cazul in care comunicarea potrivit alin. (2) nu a fost posibila, aceasta se realizeaza prin publicitate potrivit alin. (4)-(6).
(4) Comunicarea prin publicitate se efectueaza prin afisarea unui anunt in care se mentioneaza ca a fost emis actul administrativ fiscal pe numele contribuabilului/platitorului, dupa cum urmeaza:
Portal Persoane Fizice - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
a) in cazul actelor administrative fiscale emise de organul fiscal central prin afisarea anuntului, concomitent, la sediul organului fiscal emitent si pe pagina de internet a A.N.A.F.;
b) in cazul actelor administrative fiscale emise de organul fiscal local prin afisarea anuntului, concomitent, la sediul organului fiscal emitent si pe pagina de internet a autoritatii administratiei publice locale respective.
(5) Anuntul prevazut la alin. (4) se mentine afisat cel putin 60 de zile de la data publicarii acestuia si contine urmatoarele elemente:
a) numele si prenumele sau denumirea contribuabilului/platitorului;
b) domiciliul fiscal al contribuabilului/platitorului;
c) denumirea, numarul si data emiterii actului administrativ fiscal.
(6) in cazul in care actul administrativ fiscal se comunica prin publicitate, acesta se considera comunicat in termen de 15 zile de la data afisarii anuntului.
(7) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), organul fiscal competent poate decide comunicarea actului administrativ fiscal emis pe suport hartie, prin remiterea, sub semnatura, la domiciliul fiscal al contribuabilului/platitorului ori imputernicitului sau curatorului acestuia, prin angajatii poprii ai organului fiscal.
(8) Daca in procedura comunicarii actului administrativ fiscal prin remitere potrivit alin. (7) destinatarul refuza primirea actului sau nu este gasit la domiciliul fiscal, se afiseaza pe usa acestuia o instiintare.
(9) in situatia in care contribuabilul/platitorul ori imputernicitul sau curatorul acestuia refuza primirea actului administrativ fiscal potrivit alin. (8), actul se considera comunicat la data afisarii instiintarii.
(10) in situatia in care contribuabilul/platitorul ori imputernicitul sau curatorul acestuia nu este gasit la domiciliul fiscal potrivit alin. (8), contribuabilul/platitorul ori imputernicitul sau curatorul acestuia este in drept sa se prezinte, in termen de maxim 15 zile de la data afisarii instiintarii, la sediul organului fiscal emitent pentru a i se comunica actul administrativ fiscal. In situatia in care contribuabilul/platitorul ori imputernicitul sau curatorul acestuia nu se prezinta in acest termen, actul se considera comunicat la implinirea acestui termen.
(11) instiintarea prevazuta la alin. (8) trebuie sa cuprinda:
a) denumirea organului fiscal emitent;
b) numele si prenumele celui care a facut afisarea si functia acestuia;
c) numele, prenumele si domiciliul fiscal al celui instiintat;
d) denumirea, numarul si data emiterii actului administrativ fiscal in legatura cu care se face instiintarea;
e) anul, luna, ziua si ora cand afisarea a fost facuta;
f) mentiuni cu privire la data la care se considera comunicat actul administrativ fiscal, potrivit alin. (9) sau (10);
g) semnatura celui care a afisat instiintarea.
(12) Actul administrativ fiscal emis pe suport hartie poate fi comunicat si prin remiterea, sub semnatura, la sediul organului fiscal emitent ori de cate ori contribuabilul/platitorul sau imputernicitul ori curatorul acestora se prezinta la sediul organului fiscal si solicita acest lucru.
(13) Ori de cate ori comunicarea se realizeaza prin publicitate, potrivit alin. (4) sau prin afisare potrivit alin. (8), organul fiscal intocmeste un proces-verbal. Procesul-verbal se intocmeste si in situatia in care contribuabilul/platitorul ori imputernicitul sau curatorul acestora primeste actul administrativ fiscal, dar refuza sa semneze dovada de inmanare ori, din motive intemeiate, nu o
poate semna.
(14) Actul administrativ fiscal emis in forma electronica se comunica prin mijloace electronice de transmitere la distanta ori de cate ori contribuabilul/platitorul a optat pentru aceasta modalitate de emitere si de comunicare, iar acesta se considera comunicat in termen de 15 zile de la data transmiterii actului catre contribuabil/platitor ori imputernicitul sau curatorul acestora.
(15) in cazul actelor administrative fiscale emise de catre organul fiscal central, mijloacele electronice de transmitere la distanta, procedura de comunicare a actelor administrative fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanta, precum si conditiile in care aceasta se realizeaza se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice, cu avizul Ministerului Comunicatiilor si Societatii Informationale.
(16) In cazul actelor administrative fiscale emise de organul fiscal local, mijloacele electronice de transmitere la distanta, procedura de comunicare a actelor administrative fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanta, precum si conditiile in care aceasta se realizeaza se aproba prin ordin al ministrului dezvoltarii regionale administratiei publice si fondurilor europene, cu avizul Ministerului Finantelor Publice si al Ministerului Comunicatiilor si Societatii Informationale. Pentru organul fiscal local, consiliul local stabileste, prin hotarare, in functie de capacitatea tehnica disponibila, mijloacele electronice de transmitere la distanta ce urmeaza a fi utilizate de catre respectivul organ fiscal local.
(17) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), in cazul societatilor aflate in procedura insolventei sau in dizolvare, potrivit legii, comunicarea actului administrativ fiscal se face administratorului judiciar/lichidatorului judiciar la locul indicat de acesta ori de cate ori se solicita, in scris, acest lucru.
(18) In termen de cel mult 10 zile lucratoare de la data emiterii actului administrativ fiscal, organul fiscal trebuie sa initieze actiunile pentru comunicarea actului."
Proiectul poate fi consultat aici!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Evitati excesele Administratiei fiscale privind procedura de comunicare a actelor administrativeCe proceduri de comunicare a actului administrativ fiscal urmam?Recomandarea autoritatilor: Comunicarea actului administrativ fiscalArticole similare
Firmele care au depasit pragul de 500.000 de euro in 2022 vor trece la plata impozitului pe profit din 2023?Revine impozitul forfetar. Noile formule de calcul duc la taxe de 10.000 lei/anSocietatile pot fi DIZOLVATE daca Declaratia privind beneficiarul real nu este depusa in termen de 30 de zile de la data aplicarii amenziiPrevenirea si combaterea spalarii banilor: Obligatii, proceduri si sanctiuni noi in 2020Titlul IV pct. 1 - 17Ultimele articole
Declaratie beneficiar real. Risti pana la 10.000 lei amenda sau DIZOLVAREa firmei daca NU depui formularulFirme care nu au depus la timp bilantul si au trecut la impozit pe profit. Mai pot reveni la impozit micro?Microintreprindere in 2025. Restrictii privind aplicarea regimului micro, in anumite conditiiMicrointreprindere in 2025. Ponderea veniturilor din consultanta si/sau management se aplica la calculul plafonului de 250.000 euro?Firmele trebuie sa depuna D700 pana pe 31 martie 2025 daca nu se incadreaza in plafonul micro de 250.000 euroArticole similare
OpANAF nr. 3697/2016 privind Declaratia 603 a fost publicatObligatii suplimentare de plata. Impozit pe profit. Inregistrari contabileNoi instructiuni privind solutionarea contestatiilor formulate impotriva actelor administrative fiscaleActele fiscale transmise prin SPV vor fi considerate comunicate direct de la data punerii lor la dispozitia contribuabililorCodul de procedura fiscala a fost modificat prin OG 31/2022. 10 schimbari fiscale importanteUltimele articole
[MODEL] Contestatie ANAF si ce trebuie sa stii despre contestarea unei decizii impuse de organul fiscalANAF atentioneaza! Exista persoane care solicita in mod FRAUDULOS sume de bani in numele institutieiACTUL ADMINISTRATIV FISCAL in 2023. Ce trebuie sa stie contribuabilii despre acest documentCum a fost modificat Codul de Procedura Fiscala prin OG 31/2022. Schimbarile, in vigoare din 3 septembrieInspectia fiscala desfasurata la contribuabili a fost modificata prin OG 31/2022. De cand se aplica legeaArticole similare
MFP modifica Procedura de anulare a obligatiilor de plata accesorii. Sunt prevazute si persoanele care au in derulare o esalonare la plataMODEL de NOTIFICARE privind intentia de a beneficia de anularea obligatiilor de plata accesorii (OG nr. 6 / 2019)Instructiuni pentru completarea formularului (300) Decont de TVAPunct de lucru. Care sunt prevederile pentru nerezidenti?Declaratia 230. Cum se completeaza noul formular ( Ordinul nr. 614/2020)Ultimele articole
D112 in 2024. A fost aprobat un nou model de formular prin Ordinul 3796/2024Totul despre Contractul de Comodat: Conditii, Riscuri si Model ContractDomiciliul fiscal. Ce este si ce trebuie sa stii despre declararea/modificarea domiciliului fiscalImpozitul pe cladiri: TOT ce trebuie sa stii despre acesta in 2023Actul administrativ fiscal in 2023. Ce trebuie sa stie contribuabilii despre acest documentSfaturi de la experti
Grupul de Interes Economic (GIE)
Intrebare: As dori sa cunosc cat mai multe detalii despre GIE (Grupul de Interes Economic), baza legala, modul de functionare si care este monografia contabila, in conditiile in care doua societati doresc sa faca parte dintr-un GIE. Care...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Deducere cheltuieli atribuite utilizarii autovehiculelor.
Intrebare: Firma noastra presteaza servicii de reparatii echipamente de ridicat, vanzari ale acestor echipamente, dar si servicii logistice pentru depozite. Referitor la deductibilitatea cheltuielilor cu auto: avem angajati ai societatii cu...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Impozitul pe venit. Obligatii fiscale in 2025 pentru impozitul din arenda
Dividende interimare: Cand se depune bilantul si cum faci monografia
Mijloace fixe. Monografie si tratament fiscal pentru mijloace fixe lipsa la inventar
Consumatorii vulnerabili primesc 50 lei/luna pentru curent. Pana cand poti depune cererea
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA