Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
In primele 11 luni din 2015, veniturile in suma de 180,57 mld lei reprezinta o depasire cu 7% (indice nominal) si cu 12,15 mld lei (in cifre absolute) a veniturilor colectate in perioada similara a anului 2014.
Incasarile din TVA au fost cu 5,14 mld lei (+11% indice nominal) mai mari decat in aceeasi perioada din 2014.
De asemenea, raportat la programul initial de incasari, gradul de realizare este de 104%. Mentionam faptul ca, potrivit prognozei de toamna a Comisiei Nationale de Prognoza, cresterea economica a fost de 3,6%, in timp ce incasarile suplimentare din 2015 au crescut cu 7% fata de cele inregistrate anul trecut. De asemenea, subliniem faptul ca, in perioada de crestere economica, sarcina fiscala a fost diminuata considerabil printr-o serie de masuri care au micsorat, implicit, impactul pozitiv al cresterii economice in colectare. Totodata, in perioada analizata, deflatia de 1.64% a afectat nominal veniturile colectate de ANAF.
Masurile de relaxare fiscala care au influentat nivelul colectarii sunt:
1. scaderea CAS cu 5pp
2. neimpozitarea profitului reinvestit
3. diminuarea taxei "pe stalp"de la 1,5% la 1%
4. cresterea varsamintelor la pilonul II de pensii
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Cartea verde a contabilitatii varianta tiparita
Din aceste motive, plusul de venituri este, in principal, consecinta nemijlocita a actiunilor de combatere a evaziunii fiscale.
De altfel, evolutia gradului de conformare pe categorii de contribuabili si zone geografice atesta fara dubii faptul ca veniturile suplimentare din 2015 s-au inregistrat in zone recunoscute ca avand un potential evazionist ridicat.
In acest sens, exemplificam cu zona Bucuresti-Ilfov unde cresterea pe 11 luni din 2015, raportata la aceeasi perioada din 2014, la aceleasi categorii de contribuabili, a fost de 19,9%; aceasta inseamna ca din cele 12,15 mld lei colectate in plus in 2015, 5,52 mld lei provin din zona Bucuresti-Ilfov.
I. Colectarea veniturilor bugetare cumulat unsprezece luni 2015
Totalul veniturilor bugetare colectate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala cumulat pe unsprezece luni in anul 2015 a insumat 180.579,33 mil.lei, ceea ce reprezinta:
- o depasire cu 7% (indice nominal) si cu 12.159,9 mil.lei in (cifre absolute) a veniturilor colectate in perioada similara a anului 2014 (168.419,5 mil.lei),
In structura, pe bugete si in cadrul bugetului de stat pe principalele impozite si taxe, situatia privind realizarea veniturilor bugetare in perioada analizata, se prezinta astfel:
1. La bugetul de stat s-au incasat 127.134,4 mil.lei, cu 12.554,9 mil. lei (11 % indice nominal) mai mult fata de aceeasi perioada din 2014 (114.579,5 mil.lei), astfel:
· la impozitul pe profit s-au incasat 13.489,1 mil. lei, cu 1.439,6 mil.lei (12% indice nominal) mai mult decat in 2014 (12.049,4 mil.lei). Cresterea incasarilor din perioada analizata, la acest impozit, s-a datorat si intensificarii inspectiilor fiscale la contribuabili identificati cu risc fiscal asociat preturilor de transfer, selectati in baza analizei de risc. Rezultatele acestor controale se cuantifica atat prin stabilirea de sume suplimentare, cat si prin diminuarea pierderilor fiscale inregistrate de contribuabili, cu consecinta directa in cresterea nivelului sumelor declarate cu titlu de impozit pe profit;
· la impozitul pe venit s-au incasat 23.583,8 mil. lei, cu 2.575 mil.lei (12% indice nominal ) mai mult decat in 2014 (21.008,8 mil.lei), fapt datorat:
~cresterii nivelului salariului minim pe tara;
~ intensificarii controalelor privind combaterea subdeclararii impozitului pe venit si a contributiilor sociale, cresterea gradului de colaborare cu Inspectia Muncii. Incepand cu luna ianuarie 2015 s-a extins la nivel national "Proiectul pilot" vizand "Reducerea salariilor subdeclarate" la contribuabilii care prezinta risc fiscal ridicat privind nedeclararea/subdeclararea veniturilor din salarii si/sau de natura salariala, prin efectuarea de inspectii fiscale partiale la contribuabilii selectati.
In acest sens, mentionam faptul ca, in cadrul "Proiectului de modernizare a administratiei fiscale din Romania – RAMP", exista o componenta de "dezvoltare si imbunatatire a inspectiei fiscale", prin intermediul careia se va dezvolta un sistem integrat de analiza de risc ce va conduce la obtinerea automata de liste de contribuabili cu risc fiscal ridicat si includerea acestora in planul de activitate corelat cu capacitatea de control;
Aspectele prezentate mai sus influenteaza pozitiv si nivelul realizarilor la bugetele contributiilor de asigurari sociale.
· incasarile din taxa pe valoarea adaugata au fost de 52.754,1 mil.lei, cu 5.148,6 mil.lei (11% indice nominal) mai mari decat incasarile din perioada similara a anului 2014 (47.605,5 mil. lei), in conditiile recentelor modificari ale Codului Fiscal, ( respectiv reducerea cotei de TVA pentru alimente si bauturi non-alcoolice, animale si pasari din specii domestice, seminte si ingrediente alimentare, servicii de restaurant si catering, de la 24% la 9%).
Pe langa cresterea economica generala, acest fapt se datoreaza in principal
~ modificarii legislatiei primare si secundare specifice, urmarind inasprirea criteriilor pentru inregistrarea in scopuri de TVA, crearii unui mecanism de evaluare periodica ulterioara inregistrarii si simplificarii procedurilor de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA ;
~ intensificarii controalele antifrauda care sunt concentrate pe actiuni de investigare si instrumentare a unor lanturi tranzactionale organizate in scopul sustragerii de la indeplinirea obligatiilor fiscale in materie de TVA.
· in domeniul accizelor (inclusiv taxa pe viciu), fata de incasarile din perioada analizata a anului precedent (22.045,4 mil.lei), accizele au fost mai mari cu 8% (in termeni nominali ), veniturile colectate in 2015 fiind de 23.825,8 mil. lei (plus 1.780,4 mil.lei);
Aceasta s-a datorat si actiunilor specifice de monitorizare si control realizate la nivelul activitatilor de inspectie fiscala, vamala si antifrauda fiscala, actiuni orientate catre domeniile economice in care se manifesta fenomene de evaziune fiscala, indisciplina financiara sau slaba conformare ( in special in zona Bucuresti – Ilfov).
2. La bugetul fondului national unic pentru asigurari de sanatate se constata o crestere a volumului sumelor incasate cu 11% indice nominal (19.136,7mil. lei cumulat unsprezece luni 2015 fata de 17.209,3 mil. lei in perioada similara a anului 2014). Realizarile si programul de incasari includ, la bugetul FNUASS, contributia datorata pentru medicamentele finantate din bugetul Fondul national unic de asigurari de sanatate si din bugetul Ministerului Sanatatii (taxa de clawback ) in suma de 1.620,8 mil.lei ).
3. La bugetul asigurarilor sociale de stat se constata o scadere cu 7% (32.774,3 mil. lei cumulat unsprezece luni 2015 fata de 35.254,3 mil. lei in perioada similara a anului
2014).
Mentionam faptul ca incasarile din 2015 la acest buget sunt influentate negativ de:
~ reducerea cu 5 p.p. a contributiei datorate de angajator, masura aplicata incepand cu 01.10.2014;
~ cresterea volumului varsamintelor la Pilonul II de pensii; datorita cresterii cotei de
contributie de la 4,5% in anul 2014, la 5% in anul 2015, suma virata la fondul privat de pensii a
fost cu 977,4 mil. lei mai mare fata de cea virata in 2014, respectiv 3.463,5 mil.lei – cumulat
unsprezece luni 2014 fata de 4.440,9 mil.lei – in perioada similara din 2015;
4. La bugetul asigurarilor sociale pentru somaj se constata o crestere cu 11% (1.534,0 mil lei cumulat unsprezece luni 2015 fata de1.376,3 mil lei in perioada similara a
anului 2014).
II. Colectarea veniturilor bugetare in luna noiembrie 2015
Totalul veniturilor bugetare realizate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala in luna noiembrie 2015 a insumat 15.251,7 mil.lei, ceea ce reprezinta:
- o depasire cu 6 % (indice nominal), respectiv cu 914,0 mil.lei in cifre absolute, fata de veniturile colectate in perioada similara din anul 2014 (14.337,7 mil.lei).
in structura, pe bugete si in cadrul bugetului de stat pe principalele impozite si taxe, situatia privind realizarea veniturilor bugetare in perioada analizata, se prezinta astfel:
1. la bugetul de stat s-au incasat 10.297,9 mil.lei, cu 662 mil. lei mai mult fata de anul 2014 (9.635,9 mil.lei ),ceea ce reprezinta o crestere cu 7% - indice nominal.
.- la impozitul pe profit s-au incasat 433,9 mil. lei, cu 123,1 mil.lei mai mult decat in luna noiembrie a anului 2014 cand s-au incasat 310,8 mil.lei.
.- la impozitul pe venit s-au incasat 1.947mil. lei, cu 53,4 mil.lei mai mult decat in 2014 (1.893,6 mil.lei), ceea ce reprezinta o depasire cu 3 % - indice nominal.
- la TVA s-au incasat 4.838,24 mil lei, cu 90,77 mil lei mai mult decat in 2014 (4.747,47 mil lei), ceea ce reprezinta o depasire cu 2% indice nominal
- in domeniul accizelor, fata de luna noiembrie a anului precedent, incasarile au fost mai mari cu 9 % (in termeni nominali), respectiv 2.376,9 mil. lei in 2015 fata de 2.184,9 mil.lei in luna noiembrie 2014.
2. la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate veniturile incasate au inregistrat o diminuare cu 79,6 mil. lei, fata de anul precedent, ceea ce in termeni nominali reprezinta o scadere cu 4%,(1.748,9 mil.lei in 2015, fata de 1.828,5 mil.lei in 2014),
Diminuarea incasarilor a fost cauzata de scaderea sumelor din taxa clawback cu 198 mil.lei, respectiv de la 391,9 mil. lei in noiembrie 2014 la, 193,9 mil. lei in 2015.
3. la bugetul asigurarilor sociale de stat veniturile incasate au inregistrat diminuare cu 319,4 mil. lei, fata de anul precedent. Mentionam faptul ca incasarile din 2015 la acest buget sunt influentate negativ si de cresterea volumului varsamintelor la Pilonul II de pensii cu 94,6 mil.lei, respectiv cu 28% fata de luna noiembrie 2014, urmare cresterii cotei de contributie de la 4,5% in anul 2014, la 5% in anul 2015.
4. la bugetul asigurarilor pentru somaj veniturile incasate au inregistrat o crestere cu 12,2 mil. lei, fata de anul precedent, ceea ce in termeni nominali reprezinta o crestere cu 10 % (136,4 mil.lei in 2015, fata de 124,2 mil.lei in 2014).
Sursa: ANAF
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
Articole similare
Suspendarea activitatii: Cum se obtine regimul de declarare derogatoriu?Ce riscam daca nu emitem rapoartele lunare de activitate? Cum dovediti ca facturile nu sunt fictive!Cum platim si declaram impozitul pe profit in 2016?Romanii pot obtine credite mai usor. Cum sare Fiscul in ajutorVerificarea situatiei fiscale personale: ANAF completeaza formularul Aviz de verificare, care va fi trimis contribuabililor inainte de controlUltimele articole
Bonificatiile de 3% pentru contribuabilii buni platnici se vor acorda din oficiuSeminar fiscal-contabil privind noutatile din 2024: E-Factura, E-Transport, E-TVA, impozite, salarii, TVALegea 126/2024: Noutati aduse asupra Legii 241/2005 privind evaziunea fiscalaDeclaratia 112 in 2024: pentru ce se depune, termene, mod de completareGhid ANAF 2024: TOT ce trebuie sa stii despre utilizarea sistemului e-TVAArticole similare
Bugetul asigurarilor sociale de stat (B.A.S.S.) ? realizari si perspectiveDeclaratia 112 va fi modificata din nou de Finante, ca urmare a schimbarilor din domeniul legislatiei fiscaleCresterea economica a Romaniei se datoreaza consumului pe gospodarie, nu dezvolaterii sau investitiilorBoc: Guvernul are pregatit un pachet alternativ cu masuri care sunt discutate in prezent cu FMILiderul PSD avertizeaza: Pretul la gaze ar putea creste daca Guvernul nu ia masuri!Ultimele articole
Controale antifrauda in minivacanta de Sfanta Maria. Ce amenzi au fost aplicate firmelorCastigul salarial mediu net a crescut la 5.176 lei in luna iunie a acestui anControalele antifrauda continua! Ce operatori economici sunt in vizorul autoritatilorGuvernul aloca 300 milioane lei pentru sprijinirea mediului de afaceriSanctiuni in valoare de peste 20 milioane lei pentru nerespectarea prevederilor E-TransportArticole similare
Executia bugetului general consolidat in perioada 1.01 - 31.05.2016Cum se efectueaza corect inventarierea patrimoniuluiDeclararea impozitului retinut de la nerezidentiFormulare cu explicatii. Termen-limita in luna iulie 2015PFA cu VENITURI sub 36.000 lei. Care este baza de calcul CASS pentru 2022?Ultimele articole
Bonificatiile de 3% pentru contribuabilii buni platnici se vor acorda din oficiuE-Factura: Cu ce data se inregistreaza in contabilitate facturile electronice primiteFirmele trebuie sa respecte 3 conditii pentru a putea beneficia de bonificatia de 3%, introdusa prin OUG 107/2024Legea 126/2024: Noutati aduse asupra Legii 241/2005 privind evaziunea fiscalaOUG 107/2024. Cum se aplica amnistia fiscala pentru firmeArticole similare
Proiect: Unitatile ANAF, amendate cu pana la 10.000 lei daca NU respecta anumite termene in relatia cu contribuabiliiSalariat delegat in tara UE. Cum stabilim impozitul si contributiile sociale?Ministrul Muncii: Este necesara o discutie cu administratorii fondurilor private de PENSII, despre randamentul Pilonului IIMFP: Proiect de ordin care stabileste modelul, continutul, modalitatea de depunere si de gestionare a Declaratiei 112Impozitarea veniturilor din dividende in anul 2016. Zoom fiscalUltimele articole
Declaratia 112 in 2024: pentru ce se depune, termene, mod de completareDe la 1 octombrie, PENSIIle sub 3.000 de lei nu se mai impoziteazaCalendar ANAF: Declaratii fiscale cu scadenta pe 26 august 2024D112 in 2024. A fost aprobat un nou model de formular prin Ordinul 3796/2024Proiect: ANAF actualizeaza D112 in urma cresterii sumei netaxabile din salariul minim la 300 leiArticole similare
Ce trebuie stiut in legatura cu raspunderea individuala si in solidar pentru plata TVAGuvernul poate determina ieftinirea benzineiCele mai importante modificari legislative din domeniul fiscal, explicate de specialistSuspendare activitate firma. Declaratii fiscaleANAF modifica Declaratia 101 pentru evidentierea reducerii impozitului pe profit potrivit OUG 153/2020Ultimele articole
Calendar ANAF. 4 declaratii importante cu scadenta pe 30 septembrie 2024Prosumator. Studii de caz utile si monografii contabile pentru specialistiGuvernul aloca 300 milioane lei pentru sprijinirea mediului de afaceriConform Ordinului 2326/2017, declaratiile fiscale se transmit OBLIGATORIU in sistem online. Lista formularelorPrecizari ANAF cu privire la regimul ACCIZElor pentru produsele cu nicotina incepand cu 01 iunie 2024Sfaturi de la experti
Venituri din inchirierea in scop turistic. Norma de venit
Intrebare: Conform Hotararii 926/2016 s-a introdus in categoria statiunilor balneoclimaterice si Arealul Baile Turda, judetul Cluj. Ce se intelege prin "Areal"? Daca ai un apartament in alta parte a localitatii Turda, in afara zonei Baile...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Inchidere societate la 31.12.2024
Intrebare: Inchiderea societatii se va realiza la 31 decembrie 2024. Ne propunem ca, pana la 30 noiembrie, sa nu mai avem datorii fata de salariati si fata de furnizori. Toate contractele de munca ale salariatilor vor fi incheiate cu data de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA