
Raportul Special
realizat de specialisti
In primele 11 luni din 2015, veniturile in suma de 180,57 mld lei reprezinta o depasire cu 7% (indice nominal) si cu 12,15 mld lei (in cifre absolute) a veniturilor colectate in perioada similara a anului 2014.
Incasarile din TVA au fost cu 5,14 mld lei (+11% indice nominal) mai mari decat in aceeasi perioada din 2014.
De asemenea, raportat la programul initial de incasari, gradul de realizare este de 104%. Mentionam faptul ca, potrivit prognozei de toamna a Comisiei Nationale de Prognoza, cresterea economica a fost de 3,6%, in timp ce incasarile suplimentare din 2015 au crescut cu 7% fata de cele inregistrate anul trecut. De asemenea, subliniem faptul ca, in perioada de crestere economica, sarcina fiscala a fost diminuata considerabil printr-o serie de masuri care au micsorat, implicit, impactul pozitiv al cresterii economice in colectare. Totodata, in perioada analizata, deflatia de 1.64% a afectat nominal veniturile colectate de ANAF.
Masurile de relaxare fiscala care au influentat nivelul colectarii sunt:
1. scaderea CAS cu 5pp
2. neimpozitarea profitului reinvestit
3. diminuarea taxei "pe stalp"de la 1,5% la 1%
4. cresterea varsamintelor la pilonul II de pensii
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025
Din aceste motive, plusul de venituri este, in principal, consecinta nemijlocita a actiunilor de combatere a evaziunii fiscale.
De altfel, evolutia gradului de conformare pe categorii de contribuabili si zone geografice atesta fara dubii faptul ca veniturile suplimentare din 2015 s-au inregistrat in zone recunoscute ca avand un potential evazionist ridicat.
In acest sens, exemplificam cu zona Bucuresti-Ilfov unde cresterea pe 11 luni din 2015, raportata la aceeasi perioada din 2014, la aceleasi categorii de contribuabili, a fost de 19,9%; aceasta inseamna ca din cele 12,15 mld lei colectate in plus in 2015, 5,52 mld lei provin din zona Bucuresti-Ilfov.
I. Colectarea veniturilor bugetare cumulat unsprezece luni 2015
Totalul veniturilor bugetare colectate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala cumulat pe unsprezece luni in anul 2015 a insumat 180.579,33 mil.lei, ceea ce reprezinta:
- o depasire cu 7% (indice nominal) si cu 12.159,9 mil.lei in (cifre absolute) a veniturilor colectate in perioada similara a anului 2014 (168.419,5 mil.lei),
In structura, pe bugete si in cadrul bugetului de stat pe principalele impozite si taxe, situatia privind realizarea veniturilor bugetare in perioada analizata, se prezinta astfel:
1. La bugetul de stat s-au incasat 127.134,4 mil.lei, cu 12.554,9 mil. lei (11 % indice nominal) mai mult fata de aceeasi perioada din 2014 (114.579,5 mil.lei), astfel:
· la impozitul pe profit s-au incasat 13.489,1 mil. lei, cu 1.439,6 mil.lei (12% indice nominal) mai mult decat in 2014 (12.049,4 mil.lei). Cresterea incasarilor din perioada analizata, la acest impozit, s-a datorat si intensificarii inspectiilor fiscale la contribuabili identificati cu risc fiscal asociat preturilor de transfer, selectati in baza analizei de risc. Rezultatele acestor controale se cuantifica atat prin stabilirea de sume suplimentare, cat si prin diminuarea pierderilor fiscale inregistrate de contribuabili, cu consecinta directa in cresterea nivelului sumelor declarate cu titlu de impozit pe profit;
· la impozitul pe venit s-au incasat 23.583,8 mil. lei, cu 2.575 mil.lei (12% indice nominal ) mai mult decat in 2014 (21.008,8 mil.lei), fapt datorat:
~cresterii nivelului salariului minim pe tara;
~ intensificarii controalelor privind combaterea subdeclararii impozitului pe venit si a contributiilor sociale, cresterea gradului de colaborare cu Inspectia Muncii. Incepand cu luna ianuarie 2015 s-a extins la nivel national "Proiectul pilot" vizand "Reducerea salariilor subdeclarate" la contribuabilii care prezinta risc fiscal ridicat privind nedeclararea/subdeclararea veniturilor din salarii si/sau de natura salariala, prin efectuarea de inspectii fiscale partiale la contribuabilii selectati.
In acest sens, mentionam faptul ca, in cadrul "Proiectului de modernizare a administratiei fiscale din Romania – RAMP", exista o componenta de "dezvoltare si imbunatatire a inspectiei fiscale", prin intermediul careia se va dezvolta un sistem integrat de analiza de risc ce va conduce la obtinerea automata de liste de contribuabili cu risc fiscal ridicat si includerea acestora in planul de activitate corelat cu capacitatea de control;
Aspectele prezentate mai sus influenteaza pozitiv si nivelul realizarilor la bugetele contributiilor de asigurari sociale.
· incasarile din taxa pe valoarea adaugata au fost de 52.754,1 mil.lei, cu 5.148,6 mil.lei (11% indice nominal) mai mari decat incasarile din perioada similara a anului 2014 (47.605,5 mil. lei), in conditiile recentelor modificari ale Codului Fiscal, ( respectiv reducerea cotei de TVA pentru alimente si bauturi non-alcoolice, animale si pasari din specii domestice, seminte si ingrediente alimentare, servicii de restaurant si catering, de la 24% la 9%).
Pe langa cresterea economica generala, acest fapt se datoreaza in principal
~ modificarii legislatiei primare si secundare specifice, urmarind inasprirea criteriilor pentru inregistrarea in scopuri de TVA, crearii unui mecanism de evaluare periodica ulterioara inregistrarii si simplificarii procedurilor de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA ;
~ intensificarii controalele antifrauda care sunt concentrate pe actiuni de investigare si instrumentare a unor lanturi tranzactionale organizate in scopul sustragerii de la indeplinirea obligatiilor fiscale in materie de TVA.
· in domeniul accizelor (inclusiv taxa pe viciu), fata de incasarile din perioada analizata a anului precedent (22.045,4 mil.lei), accizele au fost mai mari cu 8% (in termeni nominali ), veniturile colectate in 2015 fiind de 23.825,8 mil. lei (plus 1.780,4 mil.lei);
Aceasta s-a datorat si actiunilor specifice de monitorizare si control realizate la nivelul activitatilor de inspectie fiscala, vamala si antifrauda fiscala, actiuni orientate catre domeniile economice in care se manifesta fenomene de evaziune fiscala, indisciplina financiara sau slaba conformare ( in special in zona Bucuresti – Ilfov).
2. La bugetul fondului national unic pentru asigurari de sanatate se constata o crestere a volumului sumelor incasate cu 11% indice nominal (19.136,7mil. lei cumulat unsprezece luni 2015 fata de 17.209,3 mil. lei in perioada similara a anului 2014). Realizarile si programul de incasari includ, la bugetul FNUASS, contributia datorata pentru medicamentele finantate din bugetul Fondul national unic de asigurari de sanatate si din bugetul Ministerului Sanatatii (taxa de clawback ) in suma de 1.620,8 mil.lei ).
3. La bugetul asigurarilor sociale de stat se constata o scadere cu 7% (32.774,3 mil. lei cumulat unsprezece luni 2015 fata de 35.254,3 mil. lei in perioada similara a anului
2014).
Mentionam faptul ca incasarile din 2015 la acest buget sunt influentate negativ de:
~ reducerea cu 5 p.p. a contributiei datorate de angajator, masura aplicata incepand cu 01.10.2014;
~ cresterea volumului varsamintelor la Pilonul II de pensii; datorita cresterii cotei de
contributie de la 4,5% in anul 2014, la 5% in anul 2015, suma virata la fondul privat de pensii a
fost cu 977,4 mil. lei mai mare fata de cea virata in 2014, respectiv 3.463,5 mil.lei – cumulat
unsprezece luni 2014 fata de 4.440,9 mil.lei – in perioada similara din 2015;
4. La bugetul asigurarilor sociale pentru somaj se constata o crestere cu 11% (1.534,0 mil lei cumulat unsprezece luni 2015 fata de1.376,3 mil lei in perioada similara a
anului 2014).
II. Colectarea veniturilor bugetare in luna noiembrie 2015
Totalul veniturilor bugetare realizate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala in luna noiembrie 2015 a insumat 15.251,7 mil.lei, ceea ce reprezinta:
- o depasire cu 6 % (indice nominal), respectiv cu 914,0 mil.lei in cifre absolute, fata de veniturile colectate in perioada similara din anul 2014 (14.337,7 mil.lei).
in structura, pe bugete si in cadrul bugetului de stat pe principalele impozite si taxe, situatia privind realizarea veniturilor bugetare in perioada analizata, se prezinta astfel:
1. la bugetul de stat s-au incasat 10.297,9 mil.lei, cu 662 mil. lei mai mult fata de anul 2014 (9.635,9 mil.lei ),ceea ce reprezinta o crestere cu 7% - indice nominal.
.- la impozitul pe profit s-au incasat 433,9 mil. lei, cu 123,1 mil.lei mai mult decat in luna noiembrie a anului 2014 cand s-au incasat 310,8 mil.lei.
.- la impozitul pe venit s-au incasat 1.947mil. lei, cu 53,4 mil.lei mai mult decat in 2014 (1.893,6 mil.lei), ceea ce reprezinta o depasire cu 3 % - indice nominal.
- la TVA s-au incasat 4.838,24 mil lei, cu 90,77 mil lei mai mult decat in 2014 (4.747,47 mil lei), ceea ce reprezinta o depasire cu 2% indice nominal
- in domeniul accizelor, fata de luna noiembrie a anului precedent, incasarile au fost mai mari cu 9 % (in termeni nominali), respectiv 2.376,9 mil. lei in 2015 fata de 2.184,9 mil.lei in luna noiembrie 2014.
2. la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate veniturile incasate au inregistrat o diminuare cu 79,6 mil. lei, fata de anul precedent, ceea ce in termeni nominali reprezinta o scadere cu 4%,(1.748,9 mil.lei in 2015, fata de 1.828,5 mil.lei in 2014),
Diminuarea incasarilor a fost cauzata de scaderea sumelor din taxa clawback cu 198 mil.lei, respectiv de la 391,9 mil. lei in noiembrie 2014 la, 193,9 mil. lei in 2015.
3. la bugetul asigurarilor sociale de stat veniturile incasate au inregistrat diminuare cu 319,4 mil. lei, fata de anul precedent. Mentionam faptul ca incasarile din 2015 la acest buget sunt influentate negativ si de cresterea volumului varsamintelor la Pilonul II de pensii cu 94,6 mil.lei, respectiv cu 28% fata de luna noiembrie 2014, urmare cresterii cotei de contributie de la 4,5% in anul 2014, la 5% in anul 2015.
4. la bugetul asigurarilor pentru somaj veniturile incasate au inregistrat o crestere cu 12,2 mil. lei, fata de anul precedent, ceea ce in termeni nominali reprezinta o crestere cu 10 % (136,4 mil.lei in 2015, fata de 124,2 mil.lei in 2014).
Sursa: ANAF
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
ANAF transmite noi informatii privind Spatiul privat virtualRegimul fiscal al punctelor de lucru. Completare D112Intrebati ANAF daca o tara poate sa functioneze fara firme. Declaratii noi facute de presedintele IohannisModificare HG 34/2009. Atributii noi pentru ANAF si MFP. Vezi proiectul de hotarare!Noutati legislative cu incidenta in materie fiscala, publicate in Monitorul OficialUltimele articole
Contract inchiriere apartament. 3 cazuri in care este OBLIGATORIE depunerea C168Esalonare clasica 2025. Cand si cum depui cererea D8 + alte acte necesareDeclaratii ANAF. D100, D101 si D177 se depun pana pe 25 iunie si in 2025Codul de procedura fiscala. Prescriptia pentru anul 2019 NU se incheie la data de 1 iulie 2025[MODEL] Raspuns notificare de conformare E-TVA si reglementari cheieArticole similare
Noul an modifica acordarea finantarilor rambursabileEste OFICIAL! A fost aprobat Programul national de digitalizare a microintreprinderilor si IMM-urilor. Firmele au la dispozitie peste 20 de activitati eligibileInstabilitatea financiara din zona euro nu se apropie de niciun finalInspectii fiscale in 2023: ANAF a efectuat peste 3.000 de actiuni de control fiscal si 1.900 controale antifrauda in luna iunieMasuri pentru inlaturarea inechitatilor salariale pentru aproximativ 650.000 de angajati din sistemul bugetarUltimele articole
Masuri fiscale iunie 2025: CRESTERI de taxe, controale extinse si taieri bugetare anuntate de viitorul GuvernSunt MAJORATE taxele? Ce planuri fiscale au partidele in 2025Lista actelor ANAF fara semnatura si stampila a fost EXTINSA, conform Ordinului 402/2025Proiect: ANAF introduce formularul 39X. Cine are obligatia sa il depunaControale antifrauda 2024: Mai multe bunuri cu risc fiscal au fost CONFISCATE de inspectoriArticole similare
Aplicam reducerea CAS. Premierul spune ca e acoperita contabilSediu secundar si autorizatie de functionare. Ce obligatii are firma?Reevaluarea imprumuturilor. Vezi care e contextul legalMicrointreprindere in 2023: VENITURIle din subventii intra in plafonul de 500.000 euro pentru incadrarea firmelor in aceasta categorie?Ministerul Finantelor Publice: Nu va mai fi prorogat termenul de depunere a declaratiilor fiscaleUltimele articole
[Declaratia unica rectificativa] Termene de depunere, reglementari cheie si studii de cazMasuri fiscale iunie 2025: Cresteri de taxe, controale extinse si taieri bugetare anuntate de viitorul GuvernCum sa-ti organizezi mai eficient VENITURIle si cheltuielile atunci cand esti freelancerContract inchiriere apartament. 3 cazuri in care este OBLIGATORIE depunerea C168Impozit pe profit ERONAT. Firmele au la dispozitie 2 metode pentru a corecta situatiaArticole similare
Cresterea economica si adoptarea euro implica sustinerea PIB-uluiVideo: Impozitarea salariilor in 2018 - Monografie salarii part time sub salariul minimIn 2011 se va reduce CAS-ul si CASS-ulDeductibilitatea cheltuielilor cu tichetele cadouDocumentar fiscal: Procedura de autorizare a celor care desfasoara activitati de schimb valutarUltimele articole
Depunere Declaratia Unica. In atentia PFA-urilor care vor sa se asigure voluntar la CASS si CASImpozitul pe venit. Cum se stabilesc CAS si CASS deductibile la calculul impozitului pe venitTaxe PFA 2025. Ce obligatii CAS si CASS exista pentru persoanele care au si venituri din CIMPolitici contabile 2025. Nerespectarea reglementarilor in vigoare este amendata cu pana la 10.000 leiDeducerea personala de baza a crescut din ianuarie 2025. Impact asupra salariilor si impozitului pe venitArticole similare
ACCIZE si alte taxe speciale - Capitolul I - Taxe si impozite stabilite de Codul fiscalStudiu de caz: Prelungirea termenului unui contract de leasing si regimul TVACorectarea erorilor semnificative si nesemnificative. Impozitul pe veniturile microintreprinderilor. Aplicarea taxarii inverseBuletin informativ: Noutati legislative 26.10 - 06.11.2015Buletin informativ ANAF! Noutati legislative cu incidenta in materie fiscala in perioada 22-26 februarie 2021Ultimele articole
Masuri fiscale iunie 2025: Cresteri de taxe, controale extinse si taieri bugetare anuntate de viitorul GuvernDeclaratii ANAF. Ce obligatii fiscale au contribuabilii in luna IUNIE 2025Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat, puse in dezbatere de ANAFACCIZE mai mari din 2025! Ultimele reglementari si noutati pentru anul acesta12+ Noutati Fiscale pentru 2025 care va vor afecta activitateaSfaturi de la experti
Contestatie rezultat inspectie fiscala
Intrebare: Perioada inspectiei fiscale este anul 2023, 2024 si lunile ianuarie, februarie, martie 2025. Suma respinsa pentru anul 2025 este de 22.480 lei. Cum pot contesta aceasta suma?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: 1. Pentru actionarul cu domiciliul in Scotia, care primeste dividende din Romania, ce declaratie trebuie sa depuna societatea noastra: D205 sau D207? Daca am depus deja D205 pentru 2024, ce se mai poate face? 2. Ce documente...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA