
Atentie contabili!
Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari de TAXE in Codul Fiscal - Studii de caz si explicatii UTILE
In primele 11 luni din 2015, veniturile in suma de 180,57 mld lei reprezinta o depasire cu 7% (indice nominal) si cu 12,15 mld lei (in cifre absolute) a veniturilor colectate in perioada similara a anului 2014.
Incasarile din TVA au fost cu 5,14 mld lei (+11% indice nominal) mai mari decat in aceeasi perioada din 2014.
De asemenea, raportat la programul initial de incasari, gradul de realizare este de 104%. Mentionam faptul ca, potrivit prognozei de toamna a Comisiei Nationale de Prognoza, cresterea economica a fost de 3,6%, in timp ce incasarile suplimentare din 2015 au crescut cu 7% fata de cele inregistrate anul trecut. De asemenea, subliniem faptul ca, in perioada de crestere economica, sarcina fiscala a fost diminuata considerabil printr-o serie de masuri care au micsorat, implicit, impactul pozitiv al cresterii economice in colectare. Totodata, in perioada analizata, deflatia de 1.64% a afectat nominal veniturile colectate de ANAF.
Masurile de relaxare fiscala care au influentat nivelul colectarii sunt:
1. scaderea CAS cu 5pp
2. neimpozitarea profitului reinvestit
3. diminuarea taxei "pe stalp"de la 1,5% la 1%
4. cresterea varsamintelor la pilonul II de pensii
Cartea Verde a TVA
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Din aceste motive, plusul de venituri este, in principal, consecinta nemijlocita a actiunilor de combatere a evaziunii fiscale.
De altfel, evolutia gradului de conformare pe categorii de contribuabili si zone geografice atesta fara dubii faptul ca veniturile suplimentare din 2015 s-au inregistrat in zone recunoscute ca avand un potential evazionist ridicat.
In acest sens, exemplificam cu zona Bucuresti-Ilfov unde cresterea pe 11 luni din 2015, raportata la aceeasi perioada din 2014, la aceleasi categorii de contribuabili, a fost de 19,9%; aceasta inseamna ca din cele 12,15 mld lei colectate in plus in 2015, 5,52 mld lei provin din zona Bucuresti-Ilfov.
I. Colectarea veniturilor bugetare cumulat unsprezece luni 2015
Totalul veniturilor bugetare colectate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala cumulat pe unsprezece luni in anul 2015 a insumat 180.579,33 mil.lei, ceea ce reprezinta:
- o depasire cu 7% (indice nominal) si cu 12.159,9 mil.lei in (cifre absolute) a veniturilor colectate in perioada similara a anului 2014 (168.419,5 mil.lei),
In structura, pe bugete si in cadrul bugetului de stat pe principalele impozite si taxe, situatia privind realizarea veniturilor bugetare in perioada analizata, se prezinta astfel:
1. La bugetul de stat s-au incasat 127.134,4 mil.lei, cu 12.554,9 mil. lei (11 % indice nominal) mai mult fata de aceeasi perioada din 2014 (114.579,5 mil.lei), astfel:
· la impozitul pe profit s-au incasat 13.489,1 mil. lei, cu 1.439,6 mil.lei (12% indice nominal) mai mult decat in 2014 (12.049,4 mil.lei). Cresterea incasarilor din perioada analizata, la acest impozit, s-a datorat si intensificarii inspectiilor fiscale la contribuabili identificati cu risc fiscal asociat preturilor de transfer, selectati in baza analizei de risc. Rezultatele acestor controale se cuantifica atat prin stabilirea de sume suplimentare, cat si prin diminuarea pierderilor fiscale inregistrate de contribuabili, cu consecinta directa in cresterea nivelului sumelor declarate cu titlu de impozit pe profit;
· la impozitul pe venit s-au incasat 23.583,8 mil. lei, cu 2.575 mil.lei (12% indice nominal ) mai mult decat in 2014 (21.008,8 mil.lei), fapt datorat:
~cresterii nivelului salariului minim pe tara;
~ intensificarii controalelor privind combaterea subdeclararii impozitului pe venit si a contributiilor sociale, cresterea gradului de colaborare cu Inspectia Muncii. Incepand cu luna ianuarie 2015 s-a extins la nivel national "Proiectul pilot" vizand "Reducerea salariilor subdeclarate" la contribuabilii care prezinta risc fiscal ridicat privind nedeclararea/subdeclararea veniturilor din salarii si/sau de natura salariala, prin efectuarea de inspectii fiscale partiale la contribuabilii selectati.
In acest sens, mentionam faptul ca, in cadrul "Proiectului de modernizare a administratiei fiscale din Romania – RAMP", exista o componenta de "dezvoltare si imbunatatire a inspectiei fiscale", prin intermediul careia se va dezvolta un sistem integrat de analiza de risc ce va conduce la obtinerea automata de liste de contribuabili cu risc fiscal ridicat si includerea acestora in planul de activitate corelat cu capacitatea de control;
Aspectele prezentate mai sus influenteaza pozitiv si nivelul realizarilor la bugetele contributiilor de asigurari sociale.
· incasarile din taxa pe valoarea adaugata au fost de 52.754,1 mil.lei, cu 5.148,6 mil.lei (11% indice nominal) mai mari decat incasarile din perioada similara a anului 2014 (47.605,5 mil. lei), in conditiile recentelor modificari ale Codului Fiscal, ( respectiv reducerea cotei de TVA pentru alimente si bauturi non-alcoolice, animale si pasari din specii domestice, seminte si ingrediente alimentare, servicii de restaurant si catering, de la 24% la 9%).
Pe langa cresterea economica generala, acest fapt se datoreaza in principal
~ modificarii legislatiei primare si secundare specifice, urmarind inasprirea criteriilor pentru inregistrarea in scopuri de TVA, crearii unui mecanism de evaluare periodica ulterioara inregistrarii si simplificarii procedurilor de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA ;
~ intensificarii controalele antifrauda care sunt concentrate pe actiuni de investigare si instrumentare a unor lanturi tranzactionale organizate in scopul sustragerii de la indeplinirea obligatiilor fiscale in materie de TVA.
· in domeniul accizelor (inclusiv taxa pe viciu), fata de incasarile din perioada analizata a anului precedent (22.045,4 mil.lei), accizele au fost mai mari cu 8% (in termeni nominali ), veniturile colectate in 2015 fiind de 23.825,8 mil. lei (plus 1.780,4 mil.lei);
Aceasta s-a datorat si actiunilor specifice de monitorizare si control realizate la nivelul activitatilor de inspectie fiscala, vamala si antifrauda fiscala, actiuni orientate catre domeniile economice in care se manifesta fenomene de evaziune fiscala, indisciplina financiara sau slaba conformare ( in special in zona Bucuresti – Ilfov).
2. La bugetul fondului national unic pentru asigurari de sanatate se constata o crestere a volumului sumelor incasate cu 11% indice nominal (19.136,7mil. lei cumulat unsprezece luni 2015 fata de 17.209,3 mil. lei in perioada similara a anului 2014). Realizarile si programul de incasari includ, la bugetul FNUASS, contributia datorata pentru medicamentele finantate din bugetul Fondul national unic de asigurari de sanatate si din bugetul Ministerului Sanatatii (taxa de clawback ) in suma de 1.620,8 mil.lei ).
3. La bugetul asigurarilor sociale de stat se constata o scadere cu 7% (32.774,3 mil. lei cumulat unsprezece luni 2015 fata de 35.254,3 mil. lei in perioada similara a anului
2014).
Mentionam faptul ca incasarile din 2015 la acest buget sunt influentate negativ de:
~ reducerea cu 5 p.p. a contributiei datorate de angajator, masura aplicata incepand cu 01.10.2014;
~ cresterea volumului varsamintelor la Pilonul II de pensii; datorita cresterii cotei de
contributie de la 4,5% in anul 2014, la 5% in anul 2015, suma virata la fondul privat de pensii a
fost cu 977,4 mil. lei mai mare fata de cea virata in 2014, respectiv 3.463,5 mil.lei – cumulat
unsprezece luni 2014 fata de 4.440,9 mil.lei – in perioada similara din 2015;
4. La bugetul asigurarilor sociale pentru somaj se constata o crestere cu 11% (1.534,0 mil lei cumulat unsprezece luni 2015 fata de1.376,3 mil lei in perioada similara a
anului 2014).
II. Colectarea veniturilor bugetare in luna noiembrie 2015
Totalul veniturilor bugetare realizate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala in luna noiembrie 2015 a insumat 15.251,7 mil.lei, ceea ce reprezinta:
- o depasire cu 6 % (indice nominal), respectiv cu 914,0 mil.lei in cifre absolute, fata de veniturile colectate in perioada similara din anul 2014 (14.337,7 mil.lei).
in structura, pe bugete si in cadrul bugetului de stat pe principalele impozite si taxe, situatia privind realizarea veniturilor bugetare in perioada analizata, se prezinta astfel:
1. la bugetul de stat s-au incasat 10.297,9 mil.lei, cu 662 mil. lei mai mult fata de anul 2014 (9.635,9 mil.lei ),ceea ce reprezinta o crestere cu 7% - indice nominal.
.- la impozitul pe profit s-au incasat 433,9 mil. lei, cu 123,1 mil.lei mai mult decat in luna noiembrie a anului 2014 cand s-au incasat 310,8 mil.lei.
.- la impozitul pe venit s-au incasat 1.947mil. lei, cu 53,4 mil.lei mai mult decat in 2014 (1.893,6 mil.lei), ceea ce reprezinta o depasire cu 3 % - indice nominal.
- la TVA s-au incasat 4.838,24 mil lei, cu 90,77 mil lei mai mult decat in 2014 (4.747,47 mil lei), ceea ce reprezinta o depasire cu 2% indice nominal
- in domeniul accizelor, fata de luna noiembrie a anului precedent, incasarile au fost mai mari cu 9 % (in termeni nominali), respectiv 2.376,9 mil. lei in 2015 fata de 2.184,9 mil.lei in luna noiembrie 2014.
2. la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate veniturile incasate au inregistrat o diminuare cu 79,6 mil. lei, fata de anul precedent, ceea ce in termeni nominali reprezinta o scadere cu 4%,(1.748,9 mil.lei in 2015, fata de 1.828,5 mil.lei in 2014),
Diminuarea incasarilor a fost cauzata de scaderea sumelor din taxa clawback cu 198 mil.lei, respectiv de la 391,9 mil. lei in noiembrie 2014 la, 193,9 mil. lei in 2015.
3. la bugetul asigurarilor sociale de stat veniturile incasate au inregistrat diminuare cu 319,4 mil. lei, fata de anul precedent. Mentionam faptul ca incasarile din 2015 la acest buget sunt influentate negativ si de cresterea volumului varsamintelor la Pilonul II de pensii cu 94,6 mil.lei, respectiv cu 28% fata de luna noiembrie 2014, urmare cresterii cotei de contributie de la 4,5% in anul 2014, la 5% in anul 2015.
4. la bugetul asigurarilor pentru somaj veniturile incasate au inregistrat o crestere cu 12,2 mil. lei, fata de anul precedent, ceea ce in termeni nominali reprezinta o crestere cu 10 % (136,4 mil.lei in 2015, fata de 124,2 mil.lei in 2014).
Sursa: ANAF
Atentie contabili!
Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari de TAXE in Codul Fiscal - Studii de caz si explicatii UTILE
Articole similare
Care sunt declaratiile fiscale cu termen limita de depunere 22 decembrie 2014?Reuniune la sediul ANAF pentru analiza masurilor de crestere a colectariiANAF propune modificari ale formularelor 091 si 098Actele normative cu incidenta in materie fiscala in perioada 29.01.2018-02.02.2018, publicate in Monitorul OficialAtentie! Firmele cu codul TVA anulat de ANAF vor putea fi reinregistrate din oficiuUltimele articole
Majorare capital social. Ce operatiuni se inregistreaza in contabilitate si studii de caz utileD301 in 2023. Cine are obligatia depunerii formularului?Luni, 25 septembrie, termenul de depunere a 3 declaratii fiscale importanteSondaj: Firmele se asteapta la simplificarea controalelor fiscale dupa implementarea E-factura, obligatorie din 2024 in relatiile B2BCare este termenul de pastrare a documentelor financiar-contabile in conditiile aprobarii Legii 36/2023?Articole similare
Protocol de colaborare intre Minsterul pentru Mediul de Afaceri si cele 8 Agentii de Dezvoltare RegionalaCifrele de afaceri in publicitatea online. Cum o duc companiile?Norma RCA modificata. Cum se vor aplica primele si majorarileOMFP nr. 668/2015 privind dispozitia obligatorie ANAF si inspectiile fiscaleComisia Europeana promoveaza cloud computingul. Ce beneficii exista pentru intreprinderiUltimele articole
Peste 38.000 de firme au fost RADIATE la nivel national, in primele sapte luni din 2023Guvenul introduce ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit. Ce trebuie sa stie firmeleImpozitarea IMM-urilor in 2023. CNIPMMR isi exprima un punct de vedere cu privire la principalele modificari propuse de GuvernAnumite firme NU vor trece la plata impozitului pe profit in 2023, chiar daca depasesc plafonul de 500.000 euro pentru microintreprinderiInspectorii ANAF au plan sa stabileasca sume suplimentare firmelor la controale? Raspunsul fiscului cu privire la aceasta situatieArticole similare
Cont nou pentru plata contributiei asiguratorie datorata de angajatorii din constructiiCum se impoziteaza dividendele distribuite catre o persoana juridica nerezidenta?BNR: Cresterea TVA merge direct in buzunarele cetateanuluiANAF: Raspunsuri cu privire la depunerea electronica a declaratiilor fiscaleProiect ANAF: Procedura de anulare a obligatiilor fiscale privind Decizia de impunere a CASSUltimele articole
Modificari asupra CASS. Taxele vor fi mai mari pentru anumite persoane fizice, incepand cu VENITURIle aferente anului 2024Microintreprinderi in 2024: Firmele care depasesc plafonul de 60.000 euro vor achita un impozit de 3% pe VENITURIle microLuni, 25 septembrie, termenul de depunere a 3 declaratii fiscale importanteOrdinul 2538/2023: Din 14 septembrie 2023 se aplica noile instructiuni de completare a Ordinului de plata pentru Trezoreria StatuluiFirme care au fost incadrate la regimul micro, insa nu au angajati. De cand se face trecerea la impozitul pe profit?Articole similare
Florin Citu: Reformele reale vor incepe din 2021. Contributia la Pilonul II de PENSII va creste la 5%MFP modifica bugetul asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 (Proiect de Ordonanta de Urgenta)Codul fiscal 2011 - Titlul III (partea a V-a)PFA. Declararea veniturilor baza de calcul al CAS si CASSLegea 163/2020: Noi categorii de persoane pot beneficia de reducerea cu doi ani a varstei standard de pensionare, fara penalizareUltimele articole
Luni, 25 septembrie, termenul de depunere a 3 declaratii fiscale importanteCalendar ANAF: Contribuabilii trebuie sa depuna 8 declaratii fiscale pana pe 25 septembrie 2023Noul regulament ONPCSB a fost aprobat prin Ordinul 215/2023. Cum se vor inregistra in portal expertii contabili si contabilii autorizatiCheltuieli deductibile PFA. Exemple si studii de caz practiceCalendar ANAF 2023: Pana pe 25 august contribuabilii trebuie sa depuna 8 declaratii importanteArticole similare
Buletin informativ: Noutati legislative 26.10 - 06.11.2015Ministerul Finantelor suspenda aplicarea dispozitiilor privind educatia timpurieBuletin informativ ANAF: Actele normative cu incidenta in materie fiscala publicate in Monitor in perioada 28.12.2020 - 31.12.2020Reminder: 25 octombrie 2019, termenul limita pentru achitarea mai multor obligatii fiscaleOFICIAL! Firmele vor beneficia de compensarea facturilor la curent si gaze. Cand se face decontareaUltimele articole
Ordinul 2538/2023: Din 14 septembrie 2023 se aplica noile instructiuni de completare a Ordinului de plata pentru Trezoreria StatuluiFirmele mari si mijlocii risca amenzi de pana la 5.000 lei daca NU transmit fisierul SAF-T aferent lunii iulie pana pe 31 august 2023Controale ANAF 2023: In iunie au fost efectuate peste 3.600 controale antifrauda, cu implicatii fiscale de 129,7 milioane leiControale ANAF: Un operator economic care s-a sustras de la indeplinirea obligatiilor fiscale a cauzat un prejudiciu de peste 51 milioane leiCalendar ANAF 2023. Contribuabilii trebuie sa depuna 10 declaratii fiscale importante pana pe 25 iulieSfaturi de la experti
Incadrare ansamblu schela dpdv contabil si fiscal
Intrebare: Am achizitionat un ansamblu schela, compus din balustrada, picior, dsipozitiv cadru etc., in valoare totala de 143.032 lei + TVA. Cum le putem inregistra ca mijloace fixe, evidentiand elementele separat, in eventualitatea in care...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Fasonare otel. Obligatii privind casa de marcat
Intrebare: Pentru activitatea de fasonare a otelului prestata catre persoane fizice avem obligatia de a emite bon fiscal sau e corecta si varianta emiterii de factura si chitanta?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<