Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Conditii pentru a beneficia de indemnizatia de somaj

07-Oct-2019
3443

O persoana fizica este asociat unic si administrator intr-un SRL. Societatea are un singur angajat, care este asociatul unic/administrator. Poate sa beneficieze de ajutorul de somaj daca se desface CIM-ul, ramanand, totusi, in continuare administrator/asociat, daca indeplineste conditiile de cotizare?

Raspunsu specialistului

Pentru a beneficia de indemnizatie de somaj, art. 34 din Legea 76/2002 prevede indeplinirea cumulativa a urmatoarelor conditii de catre persoanele considerate someri:

- au un stagiu de cotizare de minimum 12 luni in ultimele 24 de luni premergatoare datei inregistrarii cererii;
- nu realizeaza venituri sau realizeaza, din activitati autorizate potrivit legii, venituri mai mici decat valoarea indicatorului social de referinta, in vigoare;
- nu indeplinesc conditiile de pensionare, conform legii;
- sunt inregistrati la agentiile pentru ocuparea fortei de munca in a caror raza teritoriala isi au domiciliul sau, dupa caz, resedinta, daca au avut ultimul loc de munca ori au realizat venituri in acea localitate.

Potrivit art. 16 lit. a) din Legea 76/2002, beneficiari ai prevederilor acesteia sunt persoanele in cautarea unui loc de munca, care au devenit someri, respectiv nu au loc de munca, nu realizeaza venituri sau realizeaza, din activitati autorizate potrivit legii, venituri mai mici decat valoarea indicatorului social de referinta al asigurarilor pentru somaj si stimularii ocuparii fortei de munca, in vigoare (500 lei).

Prin activitati autorizate potrivit legii se intelege in scopul aplicarii prevederilor Legii 76/2002:

a) activitatile economice desfasurate de persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale si/sau intreprinderi familiale conform legii;
b) exercitarea profesiilor liberale potrivit dispozitiilor legale speciale;
c) exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de catre zilieri;
d) activitati desfasurate de persoane fizice in urma carora se realizeaza venituri din agricultura, silvicultura sau piscicultura;
e) activitati in urma carora se realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor.

Somerii care realizeaza venituri din activitati autorizate potrivit legii, vor beneficia de indemnizatie de somaj in conditiile indeplinirii cumulative a conditiilor de mai sus, daca dovedesc ca acele venituri nu depasesc valoarea indicatorului social de referinta al asigurarilor pentru somaj si stimularii ocuparii fortei de munca in vigoare in luna pentru care se face dovada. Valoarea indicatorului social de referinta este de 500 lei.

Somerii care realizeaza venituri din activitati autorizate potrivit legii si a caror activitate autorizata potrivit legii a incetat anterior datei la care solicita acordarea indemnizatiei de somaj, vor beneficia de indemnizatie de somaj in conditiile indeplinirii cumulative a conditiilor de mai sus, indiferent de venitul realizat, daca dovedesc incetarea legala a activitatii autorizate potrivit legii.

De asemenea, se considera ca nu realizeaza venituri:

a) persoanele care nu realizeaza venituri impozabile sau care realizeaza venituri neimpozabile in conformitate cu prevederile din Codul fiscal;
b) persoanele care realizeaza venituri din salarii reprezentand plati compensatorii acordate persoanelor disponibilizate din bugetul angajatorului, in temeiul contractului colectiv de munca aplicabil;
c) persoanele care realizeaza venituri din investitii, venituri din premii si din jocuri de noroc, venituri din transferul proprietatilor imobiliare si venituri din alte surse, definite conform Codului fiscal;
d) persoanele care realizeaza venituri reprezentand indemnizatie de neconcurenta care se acorda pe perioada de neconcurenta, de catre angajator, ulterior incetarii contractului individual de munca, conform art. 21 si 22 din Codul muncii;
e) persoanele care realizeaza venituri reprezentand participarea la profit, care se acorda de catre angajator salariatilor, administratorilor sau managerilor, ulterior incetarii contractului individual de munca, respectiv contractului de mandat sau contractului de management, conform prevederilor legale;
f) persoanele care realizeaza venituri din indemnizatia primita conform prevederilor legale, cu ocazia organizarii alegerilor locale, alegerilor pentru Senat si Camera Deputatilor sau alegerilor prezidentiale.
g) persoanele care realizeaza venituri incluse in baza de calcul al contributiei asiguratorii pentru munca si care se acorda de catre angajator sau platitorul de venit persoanelor asigurate, ulterior incetarii contractului individual de munca, contractului de munca temporara, raportului de serviciu, mandatului pentru care au fost numite sau alese, contractului de management sau contractului de mandat, conform prevederilor legale, cu exceptia veniturilor din salarii si asimilate salariilor stabilite in baza unor hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile/hotarari judecatoresti ramase definitive si executorii.

Prin urmare, in masura in care administratorul nu este remunerat pentru sarcinile pe care le indeplineste conform mandatului primit, consideram ca se poate califica printre persoanele beneficiare ale indemnizatiei de somaj. 

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Conditii pentru a beneficia de indemnizatia de somaj":
Rating:

Nota: 5 din 4 voturi
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!​

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • OUG 32/2020: Actele necesare pentru somajul tehnic de stat
    • In Monitorul Oficial, Partea I nr. 260 din 30.03.2020 a fost publicata Ordonanta de Urgenta nr. 32/2020 (cu intrare in vigoare de luni – 30 martie) care prevede actele necesare pentru intrarea in somaj tehnic de stat. Astfel, desi in OUG 30/2020 – care este modificata prin aceasta noua Ordonanta, se preciza ca este nevoie de certificat pentru situatii de urgenta pentru a apela la somajul tehnic suportat de stat, acum, potrivit noului act normativ, nu mai este nevoie de acest...» citeste mai departe aici

  • Masuri prioritare pentru prevenirea raspandirii COVID-19 la locurile de munca (Informare ITM)
    • Inspectia Muncii a publicat recent o informare cu privire la prevenirea infectiei cu noul Coronavirus (SARS-CoV-2) la locurile de munca. Inspectia Muncii recomanda angajatorilor, lucratorilor, reprezentantilor acestora, precum si altor participanti la procesele de munca sa se informeze si sa aplice masurile dispuse de Comitetul National pentru Situatii Speciale de Urgenta si de autoritatile competente, pentru gestionarea si limitarea raspandirii COVID-19. Avand in vedere prevederile Decretului...» citeste mai departe aici

  • Ordonanta de Urgenta nr. 33/2020: Bonificatii pentru contribuabilii platitori de impozit pe profit
    • In Monitorul Oficial, Partea I nr. 260 din 30.03.2020, a fost publicata Ordonanta de urgenta nr. 33/2020 privind unele masuri fiscale si modificarea unor acte normative. Actul normativ a intrat in vigoare de la 30 martie 2020 si prevede acordarea de bonificatii pentru contribuabilii de impozit pe profit si pentru microinteprinderi; reglementarea platilor la organele vamale de catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA; si diminuarea veniturilor sau intreruperea partiala sau...» citeste mai departe aici

  • Ordonanta care amana ratele romanilor pana la 9 luni, publicata in M.Of.
    • Ministrul Finantelor Publice, Florin Citu, anunta ca Ordonanta care amana ratele romanilor pentru 9 luni a fost publicata in Monitorul Oficial. Fata de proiectul de Ordonanta initial, actul normativ vine cu cateva modificari despre care a vorbit ministrul de Finante de finalul sedintei de Guvern de luni seara – 30 martie 2020. “In ceea ce priveste ratele pentru persoanele fizice, credite ipotecare, stiti foarte bine ca acolo statul garanteaza 100% dobanda pe o perioada de cinci ani...» citeste mai departe aici

  • Indemnizatia pentru zilele libere pentru supravegherea copiilor. Calcularea venitului net si acte necesare
    • Expertul contabil Dani Cucu ne arata care este calculul exact pentru o salariata care se incadreaza in contextul Legii 19/2020 si HG 217/2020 privind acordarea unor zile libere parintilor pentru supravegherea copiilor, in situatia inchiderii temporare a unitatilor de invatamant. De exemplu, vom lua cazul unei salariate cu salariul brut de 4000 pe luna, care, in luna martie, intra in zile libere conform Legii 19/2020, din data de 19.03.2020 pana in data de 31.03.2020 inclusiv. Specialistul...» citeste mai departe aici

  • Sponsorizari pentru autoritatile locale. Deduceri din impozitul pe profit
    • Expertul contabil Irina Dumitrescu ne explica cum se face deducerea sponsorizarilor din impozitul pe profit si daca primariile au obligatia inregistrarii in registrul entitatilor/unitatilor de cult, in cazul in care primesc sponsorizari. Spre exemplu, luam cazul in care, in conditiile actuale de criza, un contribuabil a sponsorizat primaria locala din localitatea in care firma respectiva are un punct de lucru. Acesta a solicitat primariei sa intre pe site-ul ANAF si sa se inscrie in...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016