
Raportul Special
realizat de specialisti
In contextul actualei rectificari bugetare, Consiliul Fiscal a emis, vineri, 10 august a.c., un punct de vedere in care atrage atentia asupra riscurilor semnificative, pe termen scurt, de depasire a tintei de deficit bugetar, deci si a nivelului de referinta de 3% din PIB pentru soldul bugetar.
Autoritatea a publicat Opinia privind proiectul de rectificare bugetarape anul 2018, care a fost prezentat ca fiind pozitiv. Consiliul Fiscal este de parere ca primul proiect de rectificare din acest an nu respecta nicio regula fiscala statuate de Legea Responsabilitatii Fiscal - Bugetare, exceptie facand cea cu referire la nivelul deficitului ca procent in produsul intern brut.
Expertii cred ca proiectia de crestere economica de 5,5% in termeni reali avansata de Comisia Nationala de Strategie si Prognoza (CNSP) pentru 2018 este mult prea optimista, in conditiile unei cresteri anuala de 4% (dupa cum arata datele preliminare aferente primului trimestru al anului curent si dinamica inregistrata de principalii indicatori economici in trimestrul al doilea.
"Acceptand nivelul actualizat al deflatorului PIB avansat de CNSP (4,3%, comparativ cu 2,1% in prognoza macroeconomica ce fundamenta constructia bugetara initiala), justificat de evolutiile la nivelul primului trimestru si de traiectoriile observabile ale indicelui preturilor de consum si indicelui preturilor productiei industriale, Consiliul fiscal evalueaza ca foarte probabila eventualitatea ca ritmul anual de crestere reala sa fie inferior prognozei CNSP cu circa 1,5-2 puncte procentuale, ceea ce ar implica un nivel al PIB nominal de aproximativ 930 miliarde lei. Situarea PIB la un asemenea nivel ar insemna, caeteris paribus, un nivel al deficitului exprimat in PIB ce ar depasi (cu circa 0,05 pp) plafonul de 2,97% din PIB aferent deficitului bugetar si ar atrage neconformarea si cu regula statuata de art. 12 lit. a) al LFRB (Legea Responsabilitatii Fiscal - Bugetare, n.r.) potrivit caruia soldul bugetului general consolidat si cheltuielile de personal ale bugetului general consolidat, exprimate ca procent in produsul intern brut, nu pot depasi plafoanele anuale stabilite in cadrul fiscal-bugetar din strategia fiscal-bugetara pentru primii 2 ani acoperiti de aceasta", se arata in opinia Consiliului Fiscal.
Exista riscuri semnificative de depasire a tintei de deficit asumate, respectiv a nivelului de referinta de 3% din PIB pentru deficitul bugetar, in absenta adoptarii unor masuri compensatorii., spune sursa citata.
“Acestor riscuri se adauga probabilitatea extrem de ridicata ca nivelul PIB nominal sa se situeze pe un palier semnificativ inferior celui avansat de CNSP, dat fiind nivelul cresterii economice din primul trimestru al anului si dinamica recenta a principalilor indicatori macroeconomici; materializarea acestei eventualitati ar contribui suplimentar la inregistrarea unui nivel mai ridicat al deficitului exprimat ca procent in PIB. in directia opusa ar actiona o eventuala (nedezirabila) nerealizare a absorbtiei programate a fondurilor structurale si de coeziune, prin intermediul reducerii cheltuielilor de cofinantare pe care le-ar prilejui - realizarea in proportie de 75% a programului de fonduri structurale si de coeziune, presupunand constant raportul cheltuielilor de cofinantare relativ la veniturile de la UE, ar implica cheltuieli mai mici cu cu circa 2 miliarde lei si ar duce, ignorand efectele de runda a doua, la o diminuare echivalenta a deficitului bugetar", arata Consiliul Fiscal.
Examen Consultant Fiscal 2025
Manual de politici contabile - Stick USB
Autoturisme pe firma Regim fiscal-contabil
Consiliul Fiscal este o autoritate independenta infiintata in baza Legii responsabilitatii fiscal-bugetare, isi propune sa sprijine activitatea Guvernului si a Parlamentului in cadrul procesului de elaborare si derulare a politicilor fiscal-bugetare si sa promoveze transparenta si sustenabilitatea finantelor publice.
Puteti citi intreg punctul de vedere al Consiliului Fiscal aici.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Cresterea economica de 2 la suta, realistica pentru RomaniaCat pierdem anual din evaziunea fiscala pe TVA?Opinia CF cu privire la proiectul privind politica de acoperire a riscurilor aferente investitiilor romanesti in strainatateCateva solutii impotriva majorarii taxelor. Ce nu facem si ce avem de facutDatele privind somajul in Romania nu corespund situatiei realeUltimele articole
Ministrul Finantelor Publice: Prognozele sunt prea pesimiste si ar putea afecta mediul de afaceriAngajari la stat: CONSILIUL FISCAL organizeaza concurs pentru posturile vacanteMai multi bani la salarii si pensii, taieri de la investitiiIntentia Guvernului privind pensiile speciale poate corecta o situatie aberantaRaport anual al Consiliului fiscal. Eficienta colectarii impozitelorArticole similare
Date oficiale de la Finante: Prima rectificare bugetara din 2018, cu plusuri si minusuriMFP propune a doua rectificare bugetara din 2018: 2,69 miliarde de lei suplimentar pentru Finante. Transporturile pierd 1,16 miliarde leiMinistrul Finantelor: A doua rectificare bugetara va avea loc in luna noiembrieArticole similare
Cum ar putea fi ajutat bugetul pe 2015 si care e legatura cu drepturile salariale castigate?Agentiile de rating vizeaza Franta. Ce motive au?Drepturile de autor si aplicarea CASCe ne asteapta in 2011: taxe mai mari, caderea leuluiA cui e vina pentru situatia actuala a economiei romanesti. Vezi ce crede Dan Voiculescu!Ultimele articole
E-Factura. Bolos anunta posibilitatea extinderii perioadei pentru care NU se aplica sanctiuniMinistrul Finantelor: Bugetul alocat concediilor medicale, suplimentat cu peste 1 miliard de leiComisia Europeana a declansat procedura de corectare a deficitului bugetar inregistrat de RomaniaEste OFICIAL! ANAF va incepe reorganizarea activitatii (OUG 24/2020)Rectificarea bugetara, publicata in Monitorul Oficial: Evolutia principalilor indicatori macroeconomiciSfaturi de la experti
Intrebare: Dezvoltatorul imobiliar a construit, in perioada 2020?2022, apartamente de locuit, care au fost apoi vandute persoanelor fizice prin promisiune de vanzare?cumparare (implicit factura), cu plata in rate. Apartamentele de locuit au...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Declarare impozit pe constructii (stalp)
Intrebare: Pentru o societate pe actiuni aflata in faliment trebuie sa se completeze vectorul fiscal si sa se declare impozitul pe constructii (?taxa pe stalp?)? Daca da, se raporteaza prin D100, desi in Codul fiscal, art.?499 alin.?(5), se...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
[CALCUL] Impozit intreprindere individuala si reglementari cheie
SAF-T: Se poate transmite D406 fara a contine date despre stocuri?
Formular 230: Ce faci in cazul in care apar erori la completarea Formularului 230
Depunere Declaratia Unica. In atentia PFA-urilor care vor sa se asigure voluntar la CASS si CAS
Atentie, comercianti! Apar noi OBLIGATII de la ANPC incepand cu luna mai 2025
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA