Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Consiliul Fiscal identifica riscuri semnificative de depasire a tintei de deficit, in contextul actualei rectificari bugetare

13-Aug-2018
2124

In contextul actualei rectificari bugetare, Consiliul Fiscal a emis, vineri, 10 august a.c., un punct de vedere in care atrage atentia asupra riscurilor semnificative, pe termen scurt, de depasire a tintei de deficit bugetar, deci si a nivelului de referinta de 3% din PIB pentru soldul bugetar.

Autoritatea a publicat Opinia privind proiectul de rectificare bugetarape anul 2018, care a fost prezentat ca fiind pozitiv. Consiliul Fiscal este de parere ca primul proiect de rectificare din acest an nu respecta nicio regula fiscala statuate de Legea Responsabilitatii Fiscal - Bugetare, exceptie facand cea cu referire la nivelul deficitului ca procent in produsul intern brut.

Expertii cred ca proiectia de crestere economica de 5,5% in termeni reali avansata de Comisia Nationala de Strategie si Prognoza (CNSP) pentru 2018 este mult prea optimista, in conditiile unei cresteri anuala de 4% (dupa cum arata datele preliminare aferente primului trimestru al anului curent si dinamica inregistrata de principalii indicatori economici in trimestrul al doilea.

"Acceptand nivelul actualizat al deflatorului PIB avansat de CNSP (4,3%, comparativ cu 2,1% in prognoza macroeconomica ce fundamenta constructia bugetara initiala), justificat de evolutiile la nivelul primului trimestru si de traiectoriile observabile ale indicelui preturilor de consum si indicelui preturilor productiei industriale, Consiliul fiscal evalueaza ca foarte probabila eventualitatea ca ritmul anual de crestere reala sa fie inferior prognozei CNSP cu circa 1,5-2 puncte procentuale, ceea ce ar implica un nivel al PIB nominal de aproximativ 930 miliarde lei. Situarea PIB la un asemenea nivel ar insemna, caeteris paribus, un nivel al deficitului exprimat in PIB ce ar depasi (cu circa 0,05 pp) plafonul de 2,97% din PIB aferent deficitului bugetar si ar atrage neconformarea si cu regula statuata de art. 12 lit. a) al LFRB (Legea Responsabilitatii Fiscal - Bugetare, n.r.) potrivit caruia soldul bugetului general consolidat si cheltuielile de personal ale bugetului general consolidat, exprimate ca procent in produsul intern brut, nu pot depasi plafoanele anuale stabilite in cadrul fiscal-bugetar din strategia fiscal-bugetara pentru primii 2 ani acoperiti de aceasta", se arata in opinia Consiliului Fiscal.

Exista riscuri semnificative de depasire a tintei de deficit asumate, respectiv a nivelului de referinta de 3% din PIB pentru deficitul bugetar, in absenta adoptarii unor masuri compensatorii., spune sursa citata.

“Acestor riscuri se adauga probabilitatea extrem de ridicata ca nivelul PIB nominal sa se situeze pe un palier semnificativ inferior celui avansat de CNSP, dat fiind nivelul cresterii economice din primul trimestru al anului si dinamica recenta a principalilor indicatori macroeconomici; materializarea acestei eventualitati ar contribui suplimentar la inregistrarea unui nivel mai ridicat al deficitului exprimat ca procent in PIB. in directia opusa ar actiona o eventuala (nedezirabila) nerealizare a absorbtiei programate a fondurilor structurale si de coeziune, prin intermediul reducerii cheltuielilor de cofinantare pe care le-ar prilejui - realizarea in proportie de 75% a programului de fonduri structurale si de coeziune, presupunand constant raportul cheltuielilor de cofinantare relativ la veniturile de la UE, ar implica cheltuieli mai mici cu cu circa 2 miliarde lei si ar duce, ignorand efectele de runda a doua, la o diminuare echivalenta a deficitului bugetar", arata Consiliul Fiscal.

Consiliul Fiscal este o autoritate independenta infiintata in baza Legii responsabilitatii fiscal-bugetare, isi propune sa sprijine activitatea Guvernului si a Parlamentului in cadrul procesului de elaborare si derulare a politicilor fiscal-bugetare si sa promoveze transparenta si sustenabilitatea finantelor publice. 

Puteti citi intreg punctul de vedere al Consiliului Fiscal aici.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [CALCUL] Impozit intreprindere individuala si reglementari cheie

    • Intreprinderea individuala (II) este una dintre cele mai accesibile forme de organizare pentru persoanele fizice care doresc sa desfasoare activitati economice in nume propriu. Din punct de vedere fiscal, regimul aplicabil poate varia in functie de modul de impozitare ales: sistem real sau norma de venit. In acest articol, analizam reglementarile esentiale privind taxele, contributiile si obligatiile fiscale ale unei intreprinderi individuale si prezentam modul de calcul al impozitului pe venit...» citeste mai departe aici

  • SAF-T: Se poate transmite D406 fara a contine date despre stocuri?

    • Incepand cu implementarea Sistemului de raportare SAF-T in Romania, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita modului de completare si transmitere a fisierului D406, care cuprinde informatii fiscale esentiale precum: TVA, facturi, inregistrari contabile, stocuri, mijloace fixe etc. Totusi, una dintre cele mai frecvente intrebari in practica vizeaza raportarea stocurilor, mai ales in situatiile in care evidenta gestiunii este tinuta de societate, iar contabilitatea se realizeaza exclusiv...» citeste mai departe aici

  • Formular 230: Ce faci in cazul in care apar erori la completarea Formularului 230

    • Formularul 230 reprezinta un instrument prin care contribuabilii persoane fizice pot redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe venitul anual catre o entitate nonprofit, o unitate de cult, etc. Aceasta redirectionare nu presupune un cost suplimentar pentru contribuabil si poate fi o modalitate eficienta de a sprijini cauze sociale, educationale sau religioase. In acest articol explicam ce este Formularul 230, cum se completeaza si depune corect, care este termenul limita pentru anul 2025, precum...» citeste mai departe aici

  • Depunere Declaratia Unica. In atentia PFA-urilor care vor sa se asigure voluntar la CASS si CAS

    • In 2025, persoanele fizice autorizate (PFA) care inregistreaza venituri sub plafonul anual stabilit pentru contributiile obligatorii la sanatate (CASS) si pensii (CAS) trebuie sa fie atente la modul in care completeaza Declaratia Unica daca doresc sa isi pastreze calitatea de asigurat in sistemul public. Desi legea prevede contributii obligatorii doar peste anumite plafoane, contribuabilii care vor sa se asigure voluntar fie pentru acces la servicii medicale, fie pentru vechime la pensie....» citeste mai departe aici

  • Atentie, comercianti! Apar noi OBLIGATII de la ANPC incepand cu luna mai 2025

    • ANPC impune noi obligatii comerciantilor: afis obligatoriu privind interdictia vanzarii produselor din tutun minorilor, din 11 mai 2025.» citeste mai departe aici

  • Prosumatori. Ce avantaje au prosumatorii persoane fizice

    • Productia de energie electrica "acasa" nu mai este doar o optiune ecologica, ci si una fiscal avantajoasa. Conceptul de prosumator, consumatorul care isi produce propria energie si poate livra surplusul in re?ea, a capatat tot mai multa importanta in Romania, odata cu cresterea interesului pentru sursele regenerabile, in special panourile fotovoltaice. Legislatia actuala ofera o serie de beneficii concrete pentru persoanele fizice care devin prosumatori, inclusiv scutiri...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016