Un proiect editorial marca Rentrop&Straton -
Liderul informatiilor specializate din Romania
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Constructii. Venitul minim pentru care se aplica scutirea

04-Iul-2019
5720

In studiul de caz de astazi vom vorbi despre facilitatile fiscale din domeniul constructiilor, asa cum sunt ele reglementate prin OUG 43/2019. Specialistul nostru va raspunde urmatoarelor 3 intrebari:

1. Conform ultimelor modificari aduse OUG 114/2019, prin OUG 43/2019, referitor la salariile in domeniul constructii se precizeaza ca "veniturile din salarii pentru care se aplica scutirea sunt calculate la un salariu brut de incadrare pentru 8 ore/zi de minimum 3000 lei lunar". Se poate intelege de aici ca pot sa aplic scutirile specifice salariilor in constructii si pentru contractele de munca part time (ex. la un salariu de 1500 lei lunar pentru un program de 4 ore/zi).

2. Daca pana la data OUG 43/2019 (21 IUNIE 2019) procentul de minim 80% din cifra de afaceri sa fie realizata in domeniul constructii pentru a beneficia de scutiri se calcula cumulat de 4 la inceputul anului, iar OUG 43/2019 a schimbat aceasta reglementare prin raportarea la cifra de afaceri a anului fiscal anterior, pentru lunile ramase din anul 2018 ce regula se aplica pentru calcularea ponderii cifrei de afaceri (CA) din constructii in total CA?

3. OUG 43/2019 introduce o reglementare noua, respectiv "aceasta cifra de afaceri se realizeaza pe baza de contract sau comanda". Exista riscul ca pentru lucrari punctuale, de valori mici (gen consultanta data de ingineri) pentru care nu este necesar sa se incheie contract/comanda scrisa sa nu fie luate in calcul la cifra de afaceri din constructii?

Raspunsul specialistului

Conform art. 60 lit. c) din Codul fiscal astfel cum a fost modificat prin OUG 43/2019 pentru modificarea si completarea unor acte normative care privesc stabilirea unor masuri in domeniul investitiilor, sunt scutite de la plata impozitului pe venit persoanele fizice, pentru veniturile realizate din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1)-(3), in perioada 1 ianuarie 2019-31 decembrie 2028 inclusiv, pentru care sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii: 

c) veniturile brute lunare din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1)-(3), realizate de persoanele fizice pentru care se aplica scutirea sunt calculate la un salariu brut de incadrare pentru 8 ore de munca/zi de minimum 3.000 lei lunar. Scutirea se aplica pentru sumele din venitul brut lunar de pana la 30.000 lei, obtinut din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1)-(3), realizate de persoanele fizice. Partea din venitul brut lunar ce depaseste 30,000 lei nu va beneficia de facilitati fiscale. 

Astfel, limita minima a venitului nu mai este prevazuta prin raportare la venitul brut ci la salariul de incadrare. Totodata, se mentioneaza ca salariul de incadrare de 3000 lei este pentru 8 ore/zi. Prin urmare, salariatul incadrat cu timp partial va beneficia de scutire daca salariul acestuia este 3000 lei proportional cu timpul lucrat (1500 lei pentru 4 ore/zi. 


Articolul II din cadrul Ordonantei de urgenta nr. 43, publicata in data de 21 iunie 2019, este prevazut a intra in vigoare in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a ordonantei, adica la data de 21 iulie 2019.

Prevederea respectiva mentioneaza faptul ca sunt scutiti de la plata impozitului pe venit persoanele fizice, pentru veniturile realizate din salarii si asimilate salariilor, in perioada 1 ianuarie 2019-31 decembrie 2028 inclusiv, pentru care trebuiesc indeplinite cumulativ anumite conditii, printre care si realizarea cifrei de afaceri din activitatile mentionate in ordonanta si alte activitati specifice domeniului constructii in limita a cel putin 80% din cifra de afaceri totala. 

Prevederea precedenta (inca valabila pana la data de 21 iulie 2019), preciza faptul ca cifra de afaceri din activitatile mentionate trebuie realizata in limita a cel putin 80% din cifra de afaceri totala, calculata cumulat de la inceputul anului, inclusiv luna in care aplica scutirea.

Prevederea nou adoptata (ce urmeaza sa intre in vigoare incepand cu data de 21 iulie 2019) precizeaza faptul ca pentru societatile comerciale existente la data de 1 ianuarie a fiecarui an (2019, in cazul de fata) se considera ca baza de calcul cifra de afaceri realizata cumulat pe anul fiscal anterior (2018, in cazul de fata). De asemenea, pentru societatile comerciale care se incadreaza in prezenta prevedere, facilitatile fiscale se vor acorda pe toata durata anului in curs (2019, in cazul de fata).

In consecinta, in cazul in care societatea a realizat pe intreg anul 2018, 80% din cifra de afaceri totala ca fiind aferenta activitatilor mentionate in ordonanta, atunci va aplica scutirea respectiva pentru restul perioadei ramase a anului 2019.

Pentru perioada precedenta, limita aferenta cifrei de afaceri respectiva se va calcula cumulat de la inceputul anului 2019, inclusiv luna in care se aplica scutirea.

Referitor la activitatile aferente realizarii cifrei de afaceri respective, noile prevederi precizeaza faptul ca aceasta se realizeaza pe baza de contract sau comanda si acopera manopera, materiale, utilaje, transport, echipamente, dotari, precum si alte activitati auxiliare necesare activitatilor mentionate anterior, printre care si activitati de arhitectura, inginerie si servicii de consultanta tehnica - in cadrul carora se incadreaza si consultanta acordata de catre ingineri si care de regula se realizeaza in baza unui contract.

Raspuns oferit de consilierul juridic Rodica mantescu pentru Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Plafoane incasari si plati in numerar 2025. Care sunt amenzile pentru nerespectarea legii

    • Plafoanele de incasari si plati au fost modificate ultima data prin OUG 115/2023, si le vom reda in continuarea articolului pe cele care se aplica in anul 2025. Dar ce amenzi se dau pentru nerespectarea legii? Plafoane incasari si plati in numerar 2025. Care sunt amenzile pentru nerespectarea legii Pentru nerespectarea legii amenzile sunt de 25% din suma care depaseste plafoanele( le vom reda mai jos). De asemenea, se aplica amenzi intre 15.000 lei si 20.000 lei pentru acordarea de avantaje...» citeste mai departe aici

  • Notificare de conformare e-TVA: Ce trebuie sa stii incepand cu anul 2025

    • In urma implementarii sistemului RO e-TVA, prin care se va gestiona mai usor TVA-ului firmelor, atat pentru eficientizarea administrarii lui, cat si pentru reducerea evaziunii fiscale, a aparut obligativitatea contribuabililor de a raspunde, atunci cand o primesc de la ANAF, la Notificarea de conformare e -TVA. Iar din anul 2025, se aplica mai multe schimbari in privinta ei. Reamintim ca in situatia in care se identifica diferente semnificative intre valorile precompletate prin intermediul...» citeste mai departe aici

  • Rezerva legala. Cand se constituie, cum se calculeaza si studii de caz practice

    • Rezerva legala este un instrument financiar esential pentru protejarea stabilitatii economice a unei companii, avand scopul de a acoperi eventualele pierderi sau de a sustine activitatea in perioade dificile. In acest articol, vom analiza conditiile in care trebuie sa fie constituita rezerva legala, modul de calcul, precum si cateva studii de caz utile care ajuta la intelegerea aplicarii corecte a reglementarilor legale in vigoare. » citeste mai departe aici

  • [MODEL] Raport de repartizare active si reglementari cheie

    • Raportul de repartizare a activelor unei companii este un document esential care ofera o evidenta clara si detaliata a modului in care sunt alocate bunurile si resursele companiei catre actionari sau alte parti interesate. In acest articol vom oferi un model de raport de repartizare a activelor, vom analiza situatiile in care este necesar un astfel de raport si vom prezenta reglementarile legislative cu privire la intocmirea documentului. » citeste mai departe aici

  • Accize mai mari din 2025! Ultimele reglementari si noutati pentru anul acesta

    • Nici accizele nu au scapat modificarilor fiscale si contabile de mare impact care se vor aplica incepand cu anul acesta. Au aparut modificari in privinta lor, in special prin OUG 138/2024, publicat recent in Monitor. Guvernul a oficializat OUG nr. 138/2024, care introduce o serie de modificari importante in Codul fiscal, pentru platitorii de accize, cu scopul de a spori conformarea fiscala si de a combate riscurile asociate eludarii prevederilor legale. Dintre acestea, cele mai relevante...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016