
Atentie contabili!
Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari de TAXE in Codul Fiscal - Studii de caz si explicatii UTILE
Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat recent un nou ghid oficial cu privire la utilizarea documentelor financiar-contabile si intocmirea raportarilor anuale.
Ghidul se adreseaza persoanelor fizice si asocierilor fara personalitate juridica si persoanelor juridice romane care au obligatia de a conduce contabilitatea in partida simpla sau in partida dubla.
Conform ghidului lansat de ANAF, categoriile de persoane care aplica reglementarile contabile privind contabilitatea in partida simpla, sunt urmatoarele:
1. persoanele fizice si asocierile fara personalitate juridica, ale caror venituri sunt supuse impozitului pe venit in conformitate cu prevederile Codului fiscal al caror venit net anual este determinat in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, si este obtinut din urmatoarele surse:
-activitati independente;
-cedarea folosintei bunurilor, inclusiv inchirierea de imobile/apartamente/camere, de catre persoane fizice care desfasoara activitati producatoare de venit si al caror venit net anual este determinat in sistem real, potrivit Codului fiscal;
-activitati agricole, silvicultura si piscicultura.
Persoanele care desfasoara activitati independente si care au obligatia tinerii contabilitatii sunt persoanele care obtin venituri din:
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Cartea verde a Contabilitatii 2023 varianta online
SAF-T Ghid de raportare corecta
2. persoanele sau entitatile care, prin actul normativ de infiintare, prin legi speciale sau prin alte acte normative, au obligatia tinerii contabilitatii in partida simpla, cu exceptia persoanelor juridice fara scop patrimonial.
1. Contabilitatea in partida simpla se tine in limba romana si in moneda nationala.
2. Orice operatiune economico-financiara se consemneaza in momentul efectuarii ei intr-un document care sta la baza evidentierii in contabilitatea in partida simpla, dobandind astfel calitatea de document justificativ.
3. Documentele justificative care se evidentiaza in contabilitatea in partida simpla angajeaza raspunderea persoanelor care le-au intocmit.
Pentru evidentierea in contabilitatea in partida simpla a operatiunilor efectuate se utilizeaza urmatoarele registre contabile:
-Registrul-jurnal de incasari si plati - serveste la inregistrarea cronologica a tuturor sumelor incasate si platite, atat in numerar, cat si prin conturi bancare.
!!!Sumele inregistrate in acest registru se totalizeaza lunar.
-Registrul-inventar - serveste la inregistrarea elementelor de natura activelor si datoriilor inventariate.
!!!Termenul de pastrare a Registrului-jurnal de incasari si plati si a Registrului-inventar este de 10 ani.
Registrul de evidenta fiscala are ca scop inscrierea informatiilor care stau la baza determinarii venitului net anual/pierderii nete anuale cuprins/cuprinse in Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice.
In cazul asocierilor fara personalitate juridica si entitatilor supuse regimului transparentei fiscale, informatiile din Registrul de evidenta fiscala stau la baza determinarii venitului net anual/pierderii nete anuale cuprins/cuprinse in Declaratia anuala de venit pentru asocierile fara personalitate juridica si entitati supuse regimului transparentei fiscale (format electronic / format hartie).
1. Fisa mijlocului fix – serveste ca document pentru evidenta analitica mijloacelor fixe si se intocmeste pentru fiecare mijloc fix. In cazul mijloacelor fixe de aceeasi natura si de aceeasi valoare, care au aceleasi cote de amortizare si sunt puse in functiune in aceeasi luna, poate fi intocmita o singura fisa a mijloacelor fixe.
2. Factura4 – este un document justificativ care sta la baza inregistrarii in contabilitate a operatiunilor economice si se utilizeaza in conformitate cu prevederile Codului Fiscal.
3. Avizul de insotire a marfii – serveste ca: document de insotire a marfii pe timpul transportului, document ce sta la baza intocmirii facturii, dispozitie de transfer al valorilor materiale de la o gestiune la alta, dispersate teritorial, ale aceleiasi entitati, document de primire in gestiune document de descarcare din gestiune a bunurilor cedate cu titlu gratuit, dupa caz.
4. Lista de inventariere – document utilizat pentru inventarierea bunurilor aflate in gestiune si care sta la baza intocmirii Registrului-inventar, in care sunt inregistrate elementele de natura activelor si datoriilor inventariate (elementele patrimoniale, creantele si datoriile persoanei care conduce contabilitatea in partida simpla).
5. Chitanta si Chitanta pentru operatiuni in valuta – sunt documente justificative de inregistrare in Registrul de incasari si plati si in contabilitate a incasarilor si platilor efectuate in numerar (lei/valuta), precum si a depunerilor de sume la casieria entitatii.
6. Dispozitia de plata/incasare catre casierie – serveste ca:
-dispozitie pentru casierie, in vederea achitarii in numerar a unor sume, potrivit dispozitiilor legale, inclusiv a avansurilor aprobate pentru cheltuieli de deplasare, precum si a diferentei de incasat de catre titularul de avans in cazul justificarii unor sume mai mari decat avansul primit, pentru procurare de materiale etc.;
-dispozitie pentru casierie, in vederea incasarii in numerar a unor sume care nu reprezinta venituri din activitatea de exploatare, potrivit dispozitiilor legale; document justificativ de inregistrare in Registrul de incasari si plati si in contabilitate, in cazul platilor in numerar efectuate fara alt document justificativ, dupa caz.
Pentru mai multe detalii despre ghidul ANAF, click AICI.
Citeste si Contabilitatea in partida dubla. Registre si formulare obligatorii ale operatorilor economici
Citeste si Declaratia 230: Descarca noua versiune actualizata 2020
Sursa: Agentia Nationala de Administrare Fiscala
Atentie contabili!
Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari de TAXE in Codul Fiscal - Studii de caz si explicatii UTILE
Articole similare
Buletin informativ ANAF. Acte normative publicate in perioada 22-26 martie 2021Angajat la mai multe societati: Imputernicire utilizarea unui token de transmitere a declaratiilor electroniceCe obligatii are ANAF? Norme privind documentele emise de FiscDepunerea declaratiilor informative 392A si 392B. Cine are aceasta obligatie?Trecerea de la impozitul pe profit la impozitul pe veniturile microintreprinderilor in anul 2017. Sesiune ANAFUltimele articole
Miercuri, 31 mai 2023, termen limita pentru depunerea formularului 398 Declaratie speciala de TVAProiect ANAF: Procedura privind regularizarea diferentei de impozit pe profit/pe veniturile micro care a fost redirectionata in plusOrdinul 1447/2023: 3 modificari importante privind documentele financiar-contabileModificari intervenite in ceea ce priveste inregistrarea in scopuri de TVA, conform Ordinului 347/2023ANAF a publicat un Ghid necesar contribuabililor care declara veniturile din strainatate in Declaratia Unica (Formular 212)Articole similare
A fost publicat Ghidul fiscal al contribuabililor care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectualaNoul GHID ANAF privind limita deducerilor unor cheltuieli incluse la calculul rezultatului fiscalCasa de marcat, OBLIGATORIE pentru persoanele fizice care inchiriaza camere in scop turisticANAF a publicat Ghidul cu privire la conectarea aparatelor de marcat electronice, conform OPANAF 435/2021ANAF a publicat ghidul contribuabililor care opteaza pentru redirectionarea sumei de pana la 3,5% din impozitul pe venitUltimele articole
GHID ANAF pentru persoanele fizice care obtin venituri din MEDITATIIE-Factura: O societate poate emite facturi direct in sistem?Procedura pentru inscrierea in One Stop Shop in 2022Persoanele care obtin venituri din chirii sunt OBLIGATE sa utilizeze case de marcat electronice fiscalePersoanele fizice care dau meditatii sunt obligate sa detina case de marcat electronice si sa se inregistreze in Registrul ComertuluiArticole similare
Codul fiscal 2011 - Titlul III (partea I)CONTABILITATE IN PARTIDA SIMPLA - evidenta diferentelor de curs valutar aferente platilor in valutaStudiu de caz: Avantajele unui PFA fata de un SRLReguli generale de stabilire a venitului net anual din activitati independente. Contabilitatea in partida simplaImpozitarea veniturilor din drepturi de proprietate intelectualaUltimele articole
Incetarea activitatii unei intreprinderi. CONTABILITATE IN PARTIDA SIMPLA. Obligatii declarativeProfesie liberala. Aspecte contabile si fiscaleModificari in evidenta PFA 2016 si prevederi OMFP 170/2015. Declaratii, impozit sediu si alte obligatiiGhid profesii libere: Stabilirea platilor anticipate cu titlu de impozit si stabilirea venitului net anual din activitati independenteTot ce trebuie sa stii despre Contabilitatea pentru PFA 2015Articole similare
Intrebari importante privind completarea facturilorStudiu de caz: Aviz insotire marfa in cadrul unei operatiuni de livrare bunuri de la furnizor catre destinatarul finalTine criza la distanta si aplica STRATEGII FINANCIARE eficiente, pentru stabilitatea firmei tale! Ghid practicDilema PFA cu activitate de productie si documentele cerute de Fisc. In ce fel se rezolva paradoxul?Casa de marcat | Obligatii legislative care se vor aplica si unei firme miciUltimele articole
Contabilitatea in partida dubla. Registre si formulare obligatorii ale operatorilor economiciRegistre si formulare intreprindere individuala. Care sunt documentele obligatorii in 2015?Bonuri cu valoare fixa folosit in cadrul unui eveniment. Cum tratam aceste bonuri?Bonus pentru achizitii intracomunitare. Cum tratam factura emisa de cumparator in numele furnizorului?Documente care insotesc marfa pe timpul transportului. Ce alte obligatii are firma?Sfaturi de la experti
Scoatere din evidenta creanta. Debitor aflat in faliment
Intrebare: Suntem firma de transport rutier marfuri si platitoare de impozit pe profit. Avem un client care a intrat in falimet in aprilie 2015 si nu este incheiata procedura pana in acest moment. Ne-am inscris la masa credala pentru...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: Care este cuantumul retinerii din salariu pentru garantia unui casier?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
PFA cu venituri sub 36.000 lei. Care este baza de calcul CASS pentru 2022?
Nedepunerea la timp sau completarea incorecta a D101 se sanctioneaza cu amenda de 5.000 de lei
MONOGRAFIE contabila necesara firmelor care au achizitionat masini in leasing
Miercuri, 31 mai 2023, termen limita pentru depunerea formularului 398 Declaratie speciala de TVA
Ordinul 1447/2023: 3 modificari importante privind documentele financiar-contabile