
Raportul Special
realizat de specialisti
Multumim Revistei Romane de Fiscalitate
conf. dr. Camelia Hategan
Universitatea de Vest Timisoara
In Romania, contabilitatea in partida simpla este organizata pe baza O.M.F.P. nr. 1.040/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea si conducerea evidentei contabile in partida simpla de catre persoanele fizice care au calitatea de contribuabil, in conformitate cu prevederile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal. In lucrarea de fata ne vom referi la unele aspecte rezultate din activitatea birourilor notariale.
Motivul alegerii noastre, ca subiect de studiu, a birourilor notariale este ca aceasta categorie de contribuabili isi declara toate veniturile obtinute, sunt platitoare de taxa pe valoarea adaugata, precum si intermediari in colectarea impozitului pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare. Avand in vedere activitatea desfasurata de birourile notariale, acestea pot fi considerate ?agenti ai statului? seriosi, buni platnici care sunt intermediari intre stat si participantii de pe piata imobiliara.
Contabilitatea in partida simpla presupune inregistrarea in ?Registrul jurnal de incasari si plati? a incasarilor si platilor aferente unei perioade, tranzactii efectuate in numerar si prin banca.
Fiscalitatea se bazeaza pe datele din contabilitatea in partida simpla, conform art. 48 din Codul fiscal.
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025
Chiar daca denumirea este de contabilitate in partida ?simpla?, in practica pare si chiar este destul de complexa.
Analizand contabilitatea si fiscalitatea unui birou notarial inregistrat ca platitor de taxa pe valoarea daugata, putem parcurge mai multe domenii, care vor fi tratate in continuare.
1. Contabilitatea si fiscalitatea activitatii propriu-zise a biroului notarial
Incasarile proprii ale unui birou notarial provin din onorariile facturate clientilor, la care se aplica TVA. Daca suma este facturata in ultima zi a lunii si incasarea va avea loc in primele zile ale lunii urmatoare, din punctul de vedere al TVA, suma respectiva este baza impozabila (venit) al lunii in care se factureaza, conform Jurnalului de vanzari, iar din punct de vedere contabil, este incasare (dar, totusi, venit impozabil) in luna urmatoare, cand are loc incasarea efectiva.
In aceasta situatie se ridica urmatoarea intrebare: din care document preluam informatia pe baza caruia inregistram incasarea? Pentru ca, de exemplu, ordinul de plata contine suma cu TVA, iar factura nu are aceeasi data cu extrasul de cont in care este consemnata incasarea.
In Anexa la O.M.F.P. nr. 1.040/2004, la pct. IV, Registrele si formularele financiar-contabile, comune pe economie, utilizate de contribuabili in conducerea evidentei contabile in partida simpla, se mentioneaza la prezentarea Registrului-jurnal de incasari si plati: ?Contribuabilii platitori de taxa pe valoarea adaugata vor inregistra sumele incasate sau platite, exclusiv taxa pe valoarea adaugata?.
Tot in O.M.F.P. nr. 1.040/2004, la capitolul II, Organizarea evidentei contabile in partida simpla, pct. B. Norme generale privind documentele justificative si financiarcontabile, se precizeaza ca unul din elementele principale ale documentelor justificative consta in ?datele cantitative si valorice aferente operatiunii economico-financiare efectuate?.
Din studierea textelor mentionate am putea trage concluzia ca inregistrarea sumelor incasate sau platite exclusiv TVA constituie o ?derogare? de la regula generala, deoarece o chitanta sau un ordin de plata au inscrise suma totala, deci suma care se va inregistra este stabilita indirect prin diminuarea acesteia cu TVA aferenta.
Aceeasi situatie se intalneste la plati, chiar mai des decat la incasari. Dupa cum stim, facturile de utilitati sunt primite dupa cateva zile de la emiterea lor, iar de cele mai multe ori plata acestora se face in luna urmatoare emiterii lor. Rezulta aceeasi intrebare: din care document preluam informatia pe baza careia inregistram plata?
Un alt aspect care genereaza diferente este plata salariilor.
Daca biroul notarial nu are stabilita data platii salariilor in ultima zi a lunii, plata pentru luna respectiva se inregistreaza in Registru la data efectiva in care se realizeaza. Aici se poate spune ca avem inregistrate 12 plati, nu ai conteaza luna la care se refera. Dar totusi poate conta, pentru ca venitul s-a generat in luna respectiva, chiar daca plata este efectuata in luna urmatoare. La intocmirea Declaratiei privind obligatiile de plata la bugetul asigurarilor sociale si a fondului de somaj ? formular 102 ? se inscriu datele pentru luna la care se refera, nu pentru luna in care se face plata.
In momentul de fata, situatia este reglementata prin faptul ca incasarile si platile se inregistreaza la data inscrisa pe documentele care reflecta operatiunile de incasari si plati, iar pentru TVA se aplica regula ?data emiterii facturii?. Aceasta regula nu duce cumva la contabilitatea de angajamente sau contabilitatea in partida dubla pe care o aplica entitatile economice?
Ce se intampla in practica? Contabilitatea nu mai constituie o sursa integrala pentru fiscalitate. Astfel trebuie tinute distinct (de contabilitate) Jurnalele pentru taxa pe valoarea adaugata, care vor fi baza pentru completarea Decontului de TVA, precum si a Declaratiei informative privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national ? formular 394.
2. Contabilitatea si fiscalitatea venitului net al notarilor publici (notarului public)
Venitul net al notarilor publici este supus urmatoarelor impozite si contributii:
a) Impozitul pe veniturile din activitati independente
Pentru calculul impozitului pe veniturile din activitati independente se aplica prevederile art. 48 din Codul fiscal, respectiv venitul net din activitati independente se determina ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile aferente realizarii venitului, deductibile, pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla. Datele pot fi preluate din Registrul-jurnal de incasari si plati si din Fisele de cont pentru operatiuni diverse, ca de exemplu amortizarea imobilizarilor necorporale si corporale.
Chiar daca avem in contabilitate notiunile de incasari si plati, fiscalitatea opereaza cu notiunile de venituri si cheltuieli atunci cand completam Declaratia privind veniturile realizate ? formular 200 ? mentionandu-se ca veniturile trebuie sa fie incasate in anul de raportare, iar cheltuielile sa fie efectuate in vederea realizarii venitului si platite in anul de raportare.
b) Contributia asiguratilor la asigurarile sociale de sanatate
Din art. 7 alin. (1) lit. a) al Normelor metodologice de aplicare al Ordinului C.N.A.S. nr. 617/2007, rezulta ca aceasta contributie are aceeasi baza de calcul ca si impozitul pe veniturile din activitati independente.
Aplicarea contributiei la venitul net nu mai da dreptul contribuabililor persoane fizice sa o deduca drept cheltuiala, cum ar fi normal si dupa denumirea de ?contributie?, in fapt fiind uzitata notiunea de ?impozit pe venit? la un venit final, contributia diminuand venitul net ramas dupa impozitare, astfel ca nu mai are substanta notiunea de ?net?. Daca scriem in formula matematica avem:
Venit net final = Venit net impozabil ? Impozit pe venit ? Contributie la asigurari sociale de sanatate
In acest caz, presiunea fiscala este, in anul fiscal 2008, de 22,5% (16% impozit si 6,5% contributie), adica nu se aplica cota unica.
Dar care este suprematia acestei contributii fata de contributia de asigurari sociale, respectiv pensii? Aceasta din urma este calculata pe baza optiunii persoanei fizice, este reglementata o limita minima si este inclusa in cheltuielile deductibile ale contribuabilului. Deci suprematia este data doar de Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, care, prin gradul destul de mare al presiunii fiscale, poate nu a atins ?reforma? estimata.
Din punct de vedere contabil, sumele platite cu titlu de impozit pe venit si contributia asiguratilor la asigurarile sociale de sanatate nu se inregistreaza in Registrul-jurnal de incasari si plati, ele se evidentiaza extracontabil in fise sau situatii privind platile efectuate.
3. Contabilitatea si fiscalitatea impozitelor si taxelor incasate pentru bugetul statului
Pe langa activitatea propriu-zisa, birourile notariale incaseaza si declara impozitul pe venitul din transferul proprietatilor imobiliare. Ca o solutie practica, birourile notariale pot sa isi deschida un cont bancar distinct de activitatea propriu-zisa pentru a colecta acest impozit si apoi a-l vira pana in data de 25 a lunii urmatoare la bugetul statului.
Nici acest impozit nu se evidentiaza in Registrul-jurnal de incasari si plati; pentru inregistrarea acestuia se tine o evidenta proprie a biroului notarial.
De asemenea, lunar se intocmeste Declaratia privind obligatiile la bugetul statului, formular 100, cu declararea acestui impozit, iar semestrial se intocmeste Declaratia informativa privind transferurile de proprietati imobiliare ? formular 208, care este o evidenta nominala a tuturor transferurilor efectuate.
Pe baza celor prezentate anterior, sa consideram urmatoarea situatie:
Exemplu
Se cunosc urmatoarele informatii:
? Incasari in anul 2007 ? 200.000 lei
? Plati in anul 2007 ? 120.000 lei
? TVA colectata aferenta trim. IV (doar pentru sumele incasate) ? 9.500 lei
? TVA deductibila aferenta trim. IV (doar pentru sumele platite) ? 3.800 lei
? Factura emisa pe 28.12.2007 de 5.000 lei, TVA 950 lei, incasata pe data de 03.01.2008
? Facturi de utilitati emise pe data de 21.12.2007 de 600 lei, TVA 114 lei, plata acestora este pe data de 08.01.2008. Sa se determine TVA de plata aferent trimestrului IV 2007 si impozitul pe venit aferent anului 2007.
Determinarea TVA de plata se realizeaza pe baza datelor inscrise in Jurnalul de vanzari si Jurnalul de cumparari privind TVA, date care stau la baza intocmirii Decontului de TVA.
Stabilirea impozitului pe venit se face pe baza Registrului-jurnal de incasari si plati corelat cu celelalte documente care inregistreaza cheltuielile care nu au fost cuprinse la plati in perioada respectiva, precum si cu fisele operatiunilor pentru ?Clienti neincasati? si ?Furnizori neplatiti? in perioada de referinta.
Varianta 1: Procedura existenta in prezent:
Din analiza celor doua posibilitati se observa ca suma la TVA de plata nu se modifica pentru ca aceasta se determina pe baza acelorasi reguli, ca si la entitatile economice.
In cazul impozitului pe venit, sumele sunt diferite datorita modului diferit de abordare fiscala a notiunilor de venituri si cheltuieli, o abordare prin prisma trezoreriei si cealalta abordare, din perspectiva contabilitatii de angajamente.
Chiar daca, in exemplul dat, suma la impozitul pe venit este mai mare in varianta propusa, scopul nostru a fost doar de a arata ca exista o diferenta si nu exista o consecventa in modul de tratare a tuturor contribuabililor, neexistand o egalitate in fata impozitului, a persoanelor fizice si juridice.
Bineinteles ca nu exista diferente in cazul persoanelor neinregistrate ca platitoare de TVA, dar si acolo impactul asupra elementelor de venit/incasare, cheltuiala/plata este asemanator, chiar daca nu intervine o deducere sau o colectare de taxa, ci este influentat doar venitul net.
Concluzii
Solutia propusa de noi este ca birourile notariale sau si alte persoane fizice care obtin venituri din activitati independente care intra sub incidenta O.M.F.P. nr. 1.040/2004 si care sunt inregistrate ca platitoare de TVA sa poata opta pentru o contabilitate in partida dubla.
In opinia noastra, consideram ca prin contabilitatea in partida dubla se asigura o verificare a operatiunilor inregistrate, prin balanta de verificare. Chiar daca nu dispun de capital social, persoanele fizice independente detin majoritatea elementelor patrimoniale care se intalnesc la entitatile economice.
De asemenea, deoarece persoanele fizice independente pot accesa credite bancare pentru dezvoltarea activitatii, consideram ca datele dintr-o balanta de verificare sunt mai concludente decat cele dintr-un Registru-jurnal de incasari si plati si dintr-o Declaratie privind veniturile realizate ? formular 200.
Contabilitatea in partida dubla ar putea fi organizata pe acelasi plan de conturi aplicat de entitatile economice intr-o forma mai redusa, deoarece scopul activitatii unei persoane fizice care obtine venituri din activitati independente este tot de natura economica, respectiv de obtinere de profit (castig).
Prin contabilitatea in partida dubla se vor exprima mai corect operatiunile pe baza documentelor intocmite, referindu-ne aici la documentele de incasari si plati cand sumele contin TVA.
Unele voci vor spune: ?Bine, dar contabilitatea in partida dubla presupune si bilant.? Asa cum categoriile de persoane juridice fara scop lucrativ care opteaza pentru contabilitate in partida simpla intocmesc si depun Situatia soldurilor elementelor de activ si de pasiv, asa si persoanele fizice independente care opteaza pentru contabilitate in partida dubla pot intocmi bilant, dar care, la randul lui, sa aiba un caracter optional.
Consideram ca statul nu va fi lezat, deoarece datele se vor prelua din balanta de verificare a lunii decembrie pentru fiecare exercitiu financiar, iar balanta de verificare furnizeaza toate informatiile pentru a putea fi intocmita Declaratia speciala privind veniturile realizate ? formular cod 200.
Prin cele aratate apreciem ca am reflectat in mare parte activitatea contabila si fiscala a unui birou notarial.
Din punct de vedere fiscal, am dorit sa aratam doar problemele pe care le-am intalnit in practica, fara a aduce, prin aspectele semnalate, critici la adresa organelor legislative si administrative. Fara pretentia ca cele semnalate de noi au un caracter exhaustiv, prin opiniile noastre am vrut doar sa contribuim la imbunatatirea evidentei contabile si la cresterea credibilitatii activitatii contabilului si a expertului contabil.
Bibliografie
1. O.M.F.P. nr. 1.040/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea si conducerea evidentei contabile in partida simpla de catre persoanele fizice care au calitatea de contribuabil, in conformitate cu prevederile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal
2. Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare
3. O.M.E.F. nr. 1.969/2007 privind aprobarea reglementarilor contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial ? Anexa 2
4. Ordin ANAF nr. 101/2008 privind aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor, taxelor si contributiilor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa
5. Ordin comun al M.E.F. nr. 330/2007 si al M.J. nr. 1.357/C/2007 privind procedura de incasare si virare, precum si obligatiile declarative privind impozitul pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal
6. Ordin ANAF nr. 702/2007 privind declararea livrarilor/prestarilor si achizitiilor efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA si pentru aprobarea modelului si continutului declaratiei informative privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA
7. Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii
8. Ordin C.N.A.S. nr. 617/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice privind stabilirea documentelor justificative pentru dobandirea calitatii de asigurat, respectiv asigurat fara plata contributiei, precum si pentru aplicarea masurilor de executare silita pentru incasarea sumelor datorate la Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate
9. Ordin M.M.F.E.S. nr. 680/2007 pentru modificarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului muncii si solidaritatii sociale nr. 340/2001, cu modificarile si completarile ulterioare.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Cum sunt considerate d.p.d.v. fiscal aceste cheltuieli?Articole similare
ANAF: Raspunsuri cu privire la depunerea electronica a declaratiilor fiscaleANAF: A fost lansat sistemul de inregistrare in schema speciala Mini One Stop Shop - M1SSPremierul Romaniei, legat de OUG 114: Fiecare ministru va spune ce probleme sunt pe fiecare capitolDeclaratii fiscale 2011Ce riscuri implica sistemul bancar paralel?Ultimele articole
Primii pasi in antreprenoriat: ce trebuie sa stii inainte sa iti deschizi propria afacereDeclaratii ANAF. Ce obligatii fiscale au contribuabilii in luna MAI 2025Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!Ofertele de Paste sunt AICI! Reduceri de pana la 75% la titluri de FISCALITATE si transport GRATUITVenituri din surse neidentificate. Ce spune ANAF despre impozitarea lorArticole similare
Cesiune parti sociale. Cum tratam veniturile inregistrare la vanzarea acestora?Facturi emise pe numele salariatilor. Declaratia 394ANAF a publicat calendarul obligatiilor fiscale pentru OCTOMBRIE 2020Cheltuieli deductibile agenti de vanzariCe obligatii fiscale au cei care obtin venituri din drepturi de proprietate intelectuala?Ultimele articole
Declaratia 101. Cum sa tratezi provizioanele in mod corectImpozitul pe constructii 2025: cine il achita, cum se calculeaza + o speta utilaDeclaratia 101 in 2025. Cum se completeaza pierderile fiscale in formularul 101Declaratia 100 se schimba: Cum declari bonificatia de 10% pentru impozitul pe constructiiImpozitul pe constructii 2025. Ce schimbari au fost aduse prin OUG 21/2025Articole similare
Servicii de administrare. Tratament fiscal TVAMinisterul Finantelor propune un nou proiect pentru sustinerea activitatii IMM-urilor: IMM LEASING de echipamente si utilajeCod CAEN comision pentru clienti noi identificati. Cum procedam cu Registrul Comertului?Veniturile unui sediu permanent in 2012Normele de aplicare a Codului fiscal se modifica. Vezi proiectulUltimele articole
Din ianuarie 2025 a intrat in vigoare noul impozit de 1% pe constructii. Cine are aceasta obligatieE-Factura: Cine are obligatia depunerii autofacturii in sistemTrecere de la impozit pe profit la impozit micro in 2025. ConditiiImpozit pe profit. Ce balanta contabila se ia in calcul pentru impozitul pe profit sem. II 2024?Ordinul 3100/2024. Termenul pentru depunerea raportarilor contabile la 30 iunie 2024Articole similare
IMPOZITul pe gospodarie s-ar putea aplica, dar fara deduceri si fara consultanti fiscali!Plati dividende in valuta. Solutia in cazul diferentelor de curs valutarIMPOZITare si declarare conventie civila. Completarea Declaratiei 112Comunicat ANAFCum recunoastem veniturile neimpozabile in 2014?Ultimele articole
[IMPOZIT nerezidenti BOLT] Reglementari cheie si studii de caz utileLichidare societate. Firmele au 2 obligatii fiscale cheie: depunere D101 si SAF-TIMPOZIT dividende. Ce cota aplici daca platesti dividende in 2025[RECTIFICATIVA D101] Cum poti corecta greselile din declaratiile de profit si reglementari cheieIMPOZITarea nerezidentilor in Romania: Ghidul complet si actualizat 2025Sfaturi de la experti
Intrebare: PFA va trebui sa lucreze cu zilieri. Ce declaratie se depune la ANAF pentru inregistrarea in vectorul fiscal a obligatiilor salariale: D700 sau D010? Daca se depune D700, ce date se trec la Capitolul II, punctul 3, avand in vedere...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Achizitie de la unitati protejate. Deducere din fondul de handicap
Intrebare: In luna iunie 2025 am achizitionat materiale de la unitati protejate. Daca plata facturii se face pana la data de 25.06.2025, se poate scadea din fondul aferent lunii mai (plata contributiei se face la 25.06.2025)? Concret: fondul...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Lichidare societate. Firmele au 2 obligatii fiscale cheie: depunere D101 si SAF-T
[MODEL] Raspuns notificare de conformare E-TVA si reglementari cheie
[E-FACTURA] 50+ dificultati intalnite in practica de contabili si SOLUTII de la experti
[IMPOZIT nerezidenti BOLT] Reglementari cheie si studii de caz utile
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA