Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Contract de comision cu o persoana fizica. Ce obligatii declarative apar?

23-Nov-2016
8721

In randurile de mai jos, avem ca subiect al unei analize Suntem o societate care va incheia un contract de comision cu o persoana fizica pentru ca societatea sa poata sa faca o vanzare in Liban. Pentru aceasta va plati un comision. Persoana fizica este din Romania. Vom vedea ce obligatii apar si ce taxe se datoreaza atat de societate, cat si de persoana fizica.

Potrivit art 114 din Legea 227/2015 privind Codul fiscal:

"(1) Venituri din alte surse sunt orice venituri identificate ca fiind impozabile, care nu se incadreaza in categoriile prevazute la art. 61.

(2) In aceasta categorie se includ, insa nu sunt limitate, urmatoarele venituri:

g) veniturile din activitati, altele decat cele de productie, comert, prestari de servicii, profesii liberale si din drepturi de proprietate intelectuala, precum si activitati agricole, silvicultura si piscicultura, pentru care sunt aplicabile prevederile cap. II - Venituri din activitati independente si cap. VII - Venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura".

"In veniturile din activitatile prevazute la art. 114 alin. (2) lit. g) din Codul fiscal sunt cuprinse veniturile realizate de contribuabilii care nu sunt inregistrati fiscal potrivit legislatiei in materie si care desfasoara activitati de productie, comert, prestari de servicii, profesii liberale, din drepturi de proprietate intelectuala, precum si venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, fara a avea caracter de continuitate si pentru care nu sunt aplicabile prevederile cap. II Venituri din activitati independente si cap. VII Venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura din titlul IV al Codului fiscal (pct 34.2 din normele metodologice de aplicare a art 114 alin 2 din Codul fiscal).


Asadar, venitul obtinut de persoana fizica respectiva este asimilat veniturilor din alte surse, pentru care ,potrivit art 115 din Codul fiscal, platitorul de venit (societatea comerciala) are obligatia sa retina impozit final de 16% la venitul brut acordat persoanei fizice, sa declare prin Declaratia 100 si sa plateasca la bugetul de stat impozitul retinut pana la data de 25 a lunii urmatoare retinerii.

"ART. 115 - Calculul impozitului si termenul de plata

(1) Impozitul pe venit se calculeaza prin retinere la sursa la momentul acordarii veniturilor de catre platitorii de venituri, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului brut pentru veniturile prevazute la art. 114 alin. (2) lit. a) - k), precum si in normele metodologice elaborate in aplicarea art. 114.

(2) Impozitul calculat si retinut reprezinta impozit final.

(3) Impozitul astfel retinut se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut".

Persoana juridica mai are obligatia depunerii Declaratiei 205 privind impozitul retinut la sursa, pana in ultima zi a lunii februarie 2017. Persoana fizica nu are obligatia depunerii Declaratiei 200 privind venitul realizat, intrucat impozitul retinut este final si nici a altei declaratii.

Referitor la contributia de asigurari de sanatate, potrivit art 177 din Legea 227/2015 privind Codul fiscal:

"(1) Pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din alte surse, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate reprezinta totalul veniturilor brute prevazute la art. 114 , 116 si art. 117, realizate in cursul anului fiscal precedent, raportat la cele 12 luni ale anului.
(2) Pentru veniturile realizate incepand cu data de 1 ianuarie 2017, baza lunara de calcul prevazuta la alin. (1) nu poate fi mai mare decat valoarea a de 5 ori castigul salarial mediu brut prevazut la art. 139alin. (3), in vigoare in anul pentru care se stabileste contributia.

(3) In anul 2016, persoanele care realizeaza venituri din alte surse nu datoreaza contributie de asigurari sociale de sanatate pentru aceste venituri, daca realizeaza venituri de natura celor mentionate la art. 155 alin. (1) lit. a) - d), g), i) - l), cu exceptia veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala".

Avand in vedere aceste prevederi legale, rezulta 2 situatii:

1. In cazul in care persoana fizica respectiva este salariata sau obtine alte venituri de natura celor mentionate la art. 155 din Codul fiscal, alin. (1) lit. a) - d), g), i) - l), cu exceptia veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala, nu datoreaza contributia de sanatate pentru contractul respectiv.

2. In cazul in care persoana fizica nu este salariata sau nu obtine alte venituri de natura celor mentionate la art. 155 alin. (1) lit. a) - d), g), i) - l), cu exceptia veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala, datoreaza contributia de asigurari de sanatate, potrivit art 178 din Codul fiscal - Sectiunea a 8-a:

"SECTIUNEA a 8-a - Stabilirea si declararea contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de persoanele fizice care realizeaza venituri din investitii si din alte surse

ART. 178 - Stabilirea contributiei

(1) Pentru anul 2016, in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din investitii si/sau din alte surse, contributia de asigurari sociale de sanatate se stabileste de organul fiscal competent, prin decizie de impunere anuala, pe baza informatiilor din declaratia privind venitul realizat sau din declaratia privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit, precum si pe baza informatiilor din evidenta fiscala, dupa caz.

(2) In cazul persoanelor fizice care realizeaza, incepand cu anul 2017, venituri din investitii si/sau din alte surse, contributia de asigurari sociale de sanatate se stabileste de organul fiscal competent, prin decizia de impunere anuala prevazuta la art. 179 alin. (2), pe baza informatiilor din declaratia privind venitul realizat sau din declaratiile privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit, precum si pe baza informatiilor din evidenta fiscala, dupa caz.

(3) Contributia de asigurari sociale de sanatate prevazuta la alin. (1) si (2), dupa caz, se stabileste in anul urmator celui in care au fost realizate veniturile, prin aplicarea cotei individuale de contributie prevazute la art. 156 lit. a) asupra bazelor de calcul mentionate la art. 176 si 177, dupa caz. Baza de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate se evidentiaza lunar in decizia de impunere.

(4) In cazul veniturilor prevazute la alin. (1) realizate in anul 2016, ale caror baze lunare de calcul se situeaza sub nivelul valorii salariului de baza minim brut pe tara, nu se datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate. Pentru veniturile ale caror baze lunare de calcul sunt mai mari sau egale cu valoarea salariului de baza minim brut pe tara, contributia datorata lunar se calculeaza asupra acestor baze de calcul.

 (5) Sumele reprezentand obligatiile anuale de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate stabilite prin decizia de impunere anuala, potrivit alin. (1), se achita in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei".

In acest caz, pentru venitul realizat in anul 2016, contributia de asigurari sociale de sanatate se stabileste de organul fiscal competent in anul urmator (2017), prin decizie de impunere anuala, pe baza informatiilor din declaratia privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit, precum si pe baza informatiilor din evidenta fiscala, persoana fizica avand obligatia sa achite contributia stabilita in termen de 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere. Pentru persoana juridica sau fizica nu exista nicio obligatie declarativa privind contributia de sanatate.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Ionut Jinga - consultant fiscal

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Contract de comision cu o persoana fizica. Ce obligatii declarative apar?":
Rating:

Nota: 3.36 din 7 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • UPDATE: A Fost Aprobat NOUL Model al Declaratiei Unice pe 2019! Vezi aici cum arata noul formular!
    • Update 18.01.2019 Modelul si continutul formularului "Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice" au fost aprobate prin O.A.N.A.F. nr. 49/2019. Articolul initial, din 11.01.2019 Pe site-ul ANAF, a fost pus in dezbatere publica un nou proiect de ordin al OPANAF pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a formularului “Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate...» citeste mai departe aici

  • Constructii - Fluctuatii ale cifrei de afaceri. Stabilirea salariului minim
    • Pentru ca inca nu s-au oferit clarificari privind normele de aplicare ale OUG 114/2018, intrebarile contribuabililor si nelamuririle continua sa curga. Asadar, in analiza propusa astazi vom aborda un subiect pe aceasta tema. Mai exact, unul dintre specialistii nostri va vorbi despre stabilirea salariilor minime, in conditiile in care o companie are mai multe domenii de activitate. Acesta este cazul de la care s-a pornit in analiza noastra: "SC x SRL are cod CAEN principal 4321 - Lucrari de...» citeste mai departe aici

  • STUDIU: Cum sunt afectate firmele de constructii de aplicarea OUG 114? Costurile, mai mari cu 5-28%
    • In timp ce angajatii care pana la 1 ianuarie 2019 primeau salariul minim au de castigat in urma aplicarii Ordonantei de Urgenta 114/2018, se pare ca nu la fel de norocosi se simt si angajatorii care au un numar considerabil de salariati pe care-i platesc cu minimul pe economie. Un studiu realizat de compania de consultanta Cromwell Evan Global releva faptul ca firmele obligate sa aplice OUG 114 – privind anumite masuri fiscal-bugetare – vor avea costuri suplimentare cuprinse intre 5...» citeste mai departe aici

  • ATENTIE! MODIFICARI majore in Codul Fiscal si Codul de procedura! Schimbarile aduse de Legea 30/2019
    • Publicarea Legii nr. 30/2019 in M.Of. nr. 44 din 17 ianuarie 2019 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 25/2018 aduce modificari importante in domeniul fiscal, respectiv Codului fiscal si Codului de procedura fiscala. Asadar, cele mai importante modificari privind Cod de procedura fiscala sunt cele aduse: procedurii de administrare a contribuabililor in functie de riscul fiscal; procedurii de mediere intre debitor si organul fiscal. Iar modifcari/completari aduse Codului fiscal...» citeste mai departe aici

  • Ministrul Muncii: Cine vrea o pensie mai mare, sa-si mai ia un job!
    • Ministrul Muncii si Justitiei Sociale este de parere ca pensiile ar trebui sa se bazeze strict pe contributivitate, iar cine vrea o pensie mai mare, ar trebui sa isi mai ia un job, ca sa isi creasca veniturile. Invitat la o emisiune TV, miercuri seara, si intrebat daca este "fericit ca exista pensii speciale", ministrul Muncii, Marius Budai, a subliniat ca, in opinia sa, pensiile nu ar trebui sa se bazeze pe altceva decat pe contributivitate. "E un sistem pe care nu il gestioneaza ministrul...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 101 a fost modificata
    • Prin OANAF nr. 3200/2018 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.386/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor 101 "Declaratie privind impozitul pe profit" si 120 "Decont privind accizele" publicat in M.Of nr. 18 din 08 ianuarie 2019 a fost modificata declaratia 101 - "Declaratie privind impozitul pe profit" si instructiunile de completare a formularului. Conform modificarilor aduse in anul 2019, declaratia se...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016