Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Contract de comision incheiat cu o firma nerezidenta. Cand achitam impozitul pe veniturile nerezidentilor?

22-Sep-2016
5364

Avem in vedere legislatia din jurul contractelor de comision cu referire concreta la cele incheiate cu firme nerezidente. Astfel, vom vedea in ce masura contractele de servicii cu firmele nerezidente se declara la Administratia Financiara, avand cazul unui contract de intermediere financiara (incasarea facturilor se va face printr-un portal administrat de o firma care are rezidenta fiscala in Polonia) si stailind daca la comisionul facturat de nerezident se plateste impozit pe veniturile nerezidentilor.

In privinta inregistrarii contractelor la organul fiscal, potrivit art. 8 alin. 8 din Codul fiscal si pct. 3 alin. 20 din Normele metodologice au obligatia inregistrarii acestora numai beneficiarii prestarilor de servicii de natura activitatilor de lucrari de constructii, montaj, supraveghere, consultanta, asistenta tehnica si orice alte activitati generatoare de venituri impozabile, executate de persoane juridice straine sau fizice nerezidente pe teritoriul Romaniei.

In cazul contractului invocat nu se impune declararea lui la organul fiscal teritorial intrucat nu este vorba de o prestare de servicii efectuata pe teritoriul Romaniei. In principiu, se declara acele contracte al caror obiect implica prestarea de servicii pe teritoriul Romaniei, in urma carora persoanele nerezidente prestatoare ar putea avea obligatia inregistrarii unui sediu permanent in Romania.

Avand in vedere ca se specifica ca este vorba, in fapt, de remunerarea nerezidentului sub forma de comision, astfel de venituri obtinute de nerezidenti din Romania se supun impozitului pe veniturile persoanelor nerezidente potrivit art. 223 alin. 1 lit. f din Codul fiscal. Impozitul datorat de persoana fizica nerezidenta se va calcula si retine de catre societatea romaneasca in calitate de platitor de venituri, in lei, la cursul de schimb al pietei valutare comunicat de BNR, pentru ziua in care se efectueaza plata serviciilor si se va vira pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-au platit veniturile nerezidentului, dupa cum se prevede la art. 224 alin. 1 si 5 din Codul fiscal.

Cota de impozit aplicabila este de 16% din venitul brut potrivit art. 224 alin. 4 lit. d din Codul fiscal. Impozitul se va declara cu ajutorul declaratiei 100. Anual, pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat, societatea platitoare de venit va fi obligata sa depuna declaratia informativa privind impozitul retinut pentru veniturile cu regim de retinere la sursa/venituri scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti prevazuta de art. 231 alin. 1 din Codul fiscal.

Daca persoana fizica nerezidenta prezinta certificatul sau de rezidenta fiscala, eliberat de autoritatile fiscale competente din Polonia, atunci se aplica cu prioritate prevederile art. 13 „comisioane” din Conventia de evitare a dublei impuneri dintre Romania si Polonia, in conformitate cu prevederile art. 1 alin. 3 si art. 230 alin. 1 si 2 din Codul fiscal. In acest caz, in locul cotei de impozit de 16% se va retine cota de impozit de 10% stablita la art. 13 din conventie.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Constanta Popa - Economist

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Achizitie si amortizare licente. Monografie, aspecte fiscale si contabile

    • Achizitia unei licente informatice are un tratament contabil si fiscal diferit in functie de caracteristicile licentei – in special durata de utilizare si scopul acesteia. In acest articol vom prezenta reglementarile contabile relevante, particularitatile amortizarii si o monografie detaliata pentru reflectarea corecta a acestor costuri in contabilitate.» citeste mai departe aici

  • Creditare asociatie non profit (ONG). Monografie si reglementari legislative

    • Creditarea unei asociatii non-profit reprezinta o solutie viabila atunci cand organizatia se confrunta cu lipsa temporara de lichiditati sau intarzieri in obtinerea finantarilor. Aceasta practica, frecvent utilizata de membri, fondatori sau alte persoane interesate, presupune respectarea unor reglementari legale si contabile specifice. In acest articol, vom analiza cadrul legislativ aplicabil si vom prezenta o monografie contabila utila pentru o implementare corecta a acestei operatiuni in...» citeste mai departe aici

  • Masuri fiscale. 4 masuri importante, cu aplicabilitate din 1 AUGUST 2025

    • Incepand cu 1 august 2025, Romania va intra intr-o noua etapa fiscala, marcata de modificari semnificative care vor influenta direct mediul economic, consumatorii si bugetul de stat. Guvernul pregateste un prim val de reforme, parte a unui pachet mai amplu de masuri fiscale si bugetare, cu scopul declarat de a creste veniturile publice si de a reduce cheltuielile nejustificate. Printre schimbarile anuntate, patru masuri fiscale majore se remarca prin aplicabilitatea imediata si...» citeste mai departe aici

  • Cedare mijloace fixe catre asociat. Cum tratam TVA-ul si impozitul pe venit

    • Gestionarea mijloacelor fixe reprezinta un aspect important al activitatii oricarei entitati economice, mai ales atunci cand acestea nu mai sunt utilizate in activitatea curenta. In astfel de cazuri, societatile pot analiza optiuni precum valorificarea, casarea sau cedarea acestora. Transferul unor mijloace fixe catre asociat, in special atunci cand acesta este o autoritate publica, ridica o serie de implicatii fiscale si contabile ce trebuie tratate cu atentie, pentru a respecta cadrul legal in...» citeste mai departe aici

  • Distribuire dividende. Cum sa le distribui in 2025 daca profitul este in contul 1068 - alte rezerve

    • In practica, nu este deloc neobisnuit ca firmele sa fi repartizat in anii anteriori profitul catre rezerve, mai exact, in contul 1068 „Alte rezerve”, fara a distribui imediat dividende catre asociati. Totusi, odata ce se doreste retragerea acestor sume sub forma de dividende, apare intrebarea daca este suficienta o hotarare AGA sau trebuie intocmit si un bilant interimar? In acest articol, analizam cadrul legal aplicabil, conditiile in care se poate face transferul din contul...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe venit. Obligatii fiscale in 2025 pentru impozitul din arenda

    • Incepand cu anul 2025, persoanele care obtin venituri din arendarea terenurilor agricole trebuie sa acorde o atentie deosebita modului de calcul al impozitului pe venit si al contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS). Astfel, contribuabilii se intreaba tot mai des care este formula concreta de calcul a acestor obligatii fiscale in 2025? Raspunsul depinde atat de valoarea veniturilor realizate, cat si de sursa acestora (unul sau mai multi platitori). In continuare, detaliem exact cum...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016