Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Contract de mandat. Aspecte importante de care trebuie sa tinem cont!

18-Nov-2016
2065

In analiza urmatoare, avem o societate care a incheiat un contract de mandat comercial cu o persoana fizica in cadrul caruia se imputerniceste mandatarul sa negocieze si sa contracteze servicii de ambutisare conform documentatiei tehnice primite de executant, sa urmareasca realizarea reperelor si livrarea lor conform cerintelor mandantului. Pentru aceasta persoana fizica va primi o suma de bani.

Vom vedea care sunt obligatiile celor doua parti din punct de vedere al impozitelor si altor contributii datorate in conditiile in care persoana fizica prin contract isi asuma obligatia achitarii tuturor obligatiilor fiscale aferente incasarii sume. De asemenea, stabilim ce justificari trebuie sa prezinte mandatarul pentru serviciile efectuate respectiv sumele incasate.

Mandatarul trebuie sa fie persoana fizica autorizata. In lipsa autorizarii, contractul de mandat nu poate fi incheiat. Platitorul veniturilor nu are obligatia de a retine la sursa impozit pe venit sau contributii sociale ori sa declare aceste venituri intrucat Codul fiscal prevede aceasta obligatie, in cazul veniturilor din activitati independente, numai in privinta veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala.

Veniturile obtinute de persoana fizica autorizata constituie venituri din activitati independente. Venitul net anual din activitati independente se determina prin utilizarea unuia din urmatoarele sisteme:
1. sistem real - conform art. 68 din Codul fiscal, sau
2. norma de venit - art. 69 din Codul fiscal.



PFA poate opta pentru organizarea contabilitatii in partida simpla conform OMFP 170/2015 sau in partida dubla.

Astfel, conform art. 1 alin. (5) din Legea contabilita?ii nr. 82/1991 in forma modificata prin Ordonanta de urgenta nr. 79/2014 incepand cu 01.01.2015, persoanele fizice care desfasoara activitati in scopul realizarii de venituri au obligatia sa conduca evidenta contabila pe baza regulilor contabilitatii in partida simpla sau, la optiunea acestora, pe baza regulilor contabilitatii in partida dubla, potrivit reglementarilor contabile emise in acest sens, cu exceptia situatiei in care in legislatia fiscala se prevede altfel.

Pentru evidentierea in contabilitatea in partida simpla a operatiunilor efectuate se utilizeaza urmatoarele registre contabile: Registrul-jurnal de incasari si plati si Registrul-inventar.

Registrele de contabilitate se utilizeaza in stricta concordanta cu destinatia acestora si se prezinta in mod ordonat si astfel completate, incat sa permita in orice moment identificarea si controlul operatiunilor economico-financiare efectuate.

Registrul-jurnal de incasari si plati serveste la inregistrarea cronologica a tuturor sumelor incasate si platite, atat in numerar, cat si prin conturi bancare.

Sumele inregistrate in Registrul-jurnal de incasari si plati se totalizeaza lunar.
Registrul-inventar serveste la inregistrarea elementelor de natura activelor si datoriilor inventariate.

PFA pentru care determinarea venitului anual se efectueaza in sistem real are obligatia sa completeze Registrul de evidenta fiscala, in vederea stabilirii venitului net anual.
PFA care desfasoara activitati pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit au obligatia sa completeze numai partea referitoare la venituri din Registrul de evidenta fiscala si nu au obligatii privind evidenta contabila.

Dupa infiintare PFA are obligatia de a se inregistra fiscal, in termen de 30 de zile, prin depunerea declaratiei 070 - "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere” la organul fiscal (art. 82 din Codul de procedura fiscala aprobata prin Legea 207/2015.

In termen de 30 de zile de la data inceperii activitatii PFA are obligatia de a depune o declaratie referitoare la veniturile si cheltuielile estimate a se realiza pentru anul fiscal (Formular 220- Declaratie privind venitul estimat/norma de venit).

CAS (contributia de asigurari sociale)

Pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente si care determina venitul net anual in sistem real, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale, in cazul platilor anticipate cu titlu de contributii de asigurari sociale, o reprezinta echivalentul a 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat in vigoare in anul pentru care se stabilesc platile anticipate.

Conform art. 15 din Legea 340/2015 a a bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2016, castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2016 este de 2.681 lei.

Asadar, baza contributiei de asigurari sociale in anul 2016 o reprezinta 35% din 2.681 lei.
Persoana fizica autorizata nu va datora contributie de asigurari sociale daca are calitatea de pensionar sau daca:

a) venitul realizat in anul precedent, ramas dupa scaderea din venitul brut a cheltuielilor efectuate in scopul desfasurarii activitatii independente, exclusiv cheltuielile reprezentand contributia de asigurari sociale, raportat la numarul lunilor de activitate din cursul anului, depaseste 35% din castigul salarial mediu brut, in cazul contribuabililor care desfasoara activitati impuse in sistem real;
b) venitul lunar estimat a se realiza depaseste 35% din castigul salarial mediu brut, in cazul contribuabililor care desfasoara activitati impuse in sistem real si isi incep activitatea in cursul anului fiscal sau in cazul celor care trec de la determinarea venitului net anual pe baza normelor anuale de venit la impozitarea in sistem real;

Cota de contributie de asigurari sociale este cota pentru contributia individuala(10,5%).
Contribuabilii pot opta pentru cota integrala de contributie de asigurari sociale corespunzatoare conditiilor normale de munca (26,3%).

Persoanele fizice autorizate obligate sa se asigure in sistemul public de pensii, depun anual la organul fiscal competent, pana la data de 31 ianuarie inclusiv a anului pentru care se stabilesc platile anticipate cu titlu de contributii de asigurari sociale, declaratia privind indeplinirea conditiilor de incadrare in categoria persoanelor asigurate obligatoriu in sistemul public de pensii - Formular 600.

Persoanele fizice autorizate datoreaza contributia individuala de asigurari sociale de sanatate (5,5%). Baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate este diferenta pozitiva dintre venitul brut si cheltuielile efectuate in scopul desfasurarii activitatii independent, exclusiv cheltuielile reprezentand contributia de asigurari sociale de sanatate sau valoarea anuala a normei de venit, dupa caz, raportata la numarul de luni in care a fost desfasurata activitatea pe fiecare sursa de venit.

Celelalte contributii sociale sunt facultative. Persoanele fizice autorizate datoreaza impozit pe venitul net anual din activitati independente determinat pe baza datelor din contabilitate, ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile efectuate in scopul realizarii de venituri.

Pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului daca este impusa in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, PFA va depune Declaratia privind venitul realizat - formular 200.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Irina Dumitrescu - Economist

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Contract de mandat. Aspecte importante de care trebuie sa tinem cont!":
Rating:

Nota: 5 din 3 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Regim fiscal pentru cazare si transport fara documente justificative pe durata deplasarilor
    • Potrivit HG 714/2018, personalul din institutiile publice beneficiaza, incepand cu 1 ianuarie 2019, de o indemnizatie de delegare de 20 lei/zi si o alocatie de cazare de 230 lei/zi, plus decontarea combustibilului pentru utilizarea in deplasare a masinii personale, de 7,5 litri/100 km. In baza vechii HG 1860/2006, Codul fiscal dadea dreptul firmelor private sa respecte aceleasi decontari, diferenta fiind doar in cazul diurnei, unde se accepta ca si cheltuiala deductibila de 2,5 ori diurna pentru...» citeste mai departe aici

  • Premierul Romaniei, legat de OUG 114: Fiecare ministru va spune ce probleme sunt pe fiecare capitol
    • Prim-ministrul Romaniei, Viorica Dancila, a anuntat luni, 18 februarie, ca a chemat la intrevederi pe toti ministrii din cabinetul sau pentru a discuta despre problemele ridicate de Ordonanta fiscala 114 si pentru a gasi solutiile care se impun. Prezent la cea de-a XXII-a sesiune ordinara a Adunarii generale a Asociatiei Comunelor din Romania (A.Co.R.), premierul a tinut sa precizeze ca, desi este foarte posibil ca OUG 114 sa se modifice, asta nu inseamna o “cedare” din partea...» citeste mai departe aici

  • Ai abonament la STB, dar nu il validezi cand urci in mijlocul de transport in comun? Poti fi amendat cu pana la 500 de lei
    • UPDATE! Noul Regulament de calatorie al STB (fost RATB) a fost aprobat, adoptat si a intrat in vigoare, fiind postat pe site-ul Societatii. Persoanele care au un abonament valabil, dar nu valideaza titlul de calatorie risca sa fie amendati cu pana la 500 de lei. Potrivit informatiilor furnizate de STB, constituie contraventie in domeniul Serviciului public de transport de persoane in regiunea Bucuresti-Ilfov si se sanctioneaza cu amenda de la 100 la 500 de lei, functie de gravitate,...» citeste mai departe aici

  • Este oficial! Alocatiile de stat, MAJORATE prin OUG!
    • UPDATE 20 februarie 2019! Vesti bune pentru parinti! Alocatiile copiilor depasesc pragul de 84 lei/luna la care ramasesera blocate din iunie 2015 (cand fusesera dublate, de la cuatumul de 42 de lei/luna)! MMJS anunta ca Guvernul a adoptat marti, 19 februarie, Ordonanta de Urgenta prin care se MAJOREAZA alocatiile copiilor, de la 84 de lei, la 150 de lei/luna. Incepand cu data de 1 a lunii urmatoare intrarii in vigoare a Legii bugetului de stat pe 2019, cuantumul alocatiilor de stat pentru...» citeste mai departe aici

  • Zilierii primesc sprijin din partea Guvernului in cautarea si gasirea unui loc de munca
    • Ministerul Muncii si Justitiei Sociale (MMJS) anunta aprobarea criteriilor de acreditare a agentiilor de intermediere intre cererea si oferta de munca ziliera, venind, astfel, in intampinarea nevoilor zilierilor. Proiectul de Hotarare initiat de MMJS si aprobat de Guvern prevede si procedura de acreditare si notificare, suspendare si retragere a acreditarii, respectiv a dreptului de a presta servicii de intermediere intre cererea si oferta de munca ziliera, dar si obligatiile agentiilor de...» citeste mai departe aici

  • Propunere legislativa: Simplificarea procedurilor pentru transformarea amenzilor in munca in folosul comunitatii
    • Mai multi deputati PNL (si un candidat independent) au inregistrat in Senat o propunere legislativa pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr.2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor. Astfel, procedurile ar fi simplificate, astfel incat cei care nu-si platesc la timp amenzile sa poata fi obligati de autoritatile statului sa presteze munca in folosul comunitatii, in cuantumul amenzilor. Propunerea legislativa a fost inregistrata de curand la Senat pentru dezbatere. Actul...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016