Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Contract de subantreprenoriat. Cum procedam la declararea sediilor secundare?

14-Aug-2014
6522
In cazul de mai jos, societatea este subantreprenor si efectueaza lucrari electrice si sanitare pe mai multe santiere din Bucuresti, cat si din alte localitati din tara. Se va vedea daca firma e obligata sa declare puncte de lucru pe perioada derularii contractelor, precum si in ce masura conteaza perioada derularii contractelor pentru declararea punctelor de lucru.

La art. 74 din Codul de procedura fiscala se prevede:

"Art. 74 Declararea filialelor si sediilor secundare


(1) Contribuabilii au obligatia de a declara organului fiscal competent din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in termen de 30 de zile, infiintarea de sedii secundare.
(2) Contribuabilii cu domiciliul fiscal in Romania au obligatia de a declara in termen de 30 de zile infiintarea de filiale si sedii secundare in strainatate.

(3) In sensul prezentului articol, prin sediu secundar se intelege un loc prin care se desfatoara integral sau partial activitatea contribuabilului, cum ar fi: birou, magazin, atelier, depozit si altele asemenea.
(4) Prin sediu secundar se intelege si un santier de constructii, un proiect de constructie, ansamblu sau montaj ori activitati de supervizare legate de acestea, numai daca santierul, proiectul sau activitatile dureaza mai mult de 6 luni.

(4^1) Sediile permanente definite potrivit Codului fiscal sunt sedii secundare.

(5) Contribuabilii care inregistreaza sediile secundare ca platitoare de salarii si de venituri asimilate salariilor potrivit Legii nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, nu au obligatia declararii acestor sedii potrivit prezentului articol."

In normele metodologice aferente acestui articol se prevede:

"71.1. Prin sediu secundar se intelege o sucursala, agentie, reprezentanta sau alte asemenea unitati fara personalitate juridica, inclusiv de tipul celor definite de art. 8 din Codul fiscal
.
71.2. Declararea sediilor secundare se face prin completarea datelor corespunzatoare din declaratia privind sediile secundare. Declaratia se depune la organul fiscal competent care va inregistra informatiile respective in registrul contribuabililor fara a atribui cod de identificare propriu sediilor secundare astfel declarate.

71.3. Contribuabilii care, potrivit legii, au obligatii de plata la sedii secundare vor inregistra sediile secundare la organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla situate acestea, prin completarea si depunerea declaratiei de inregistrare fiscala. Declaratia va fi insotita de o copie de pe certificatul de inregistrare fiscala a contribuabilului de care apartine sediul secundar si de pe dovada detinerii cu titlu legal a spatiului."

In codul fiscal, sediul permanent (al nerezidentilor) este definit la art. 8 prin reluarea unor idei din Codul de procedura fiscala, astfel:

"ART. 8 Definitia sediului permanent


(1) In intelesul prezentului cod, sediul permanent este un loc prin care se desfasoara integral sau partial activitatea unui nerezident, fie direct, fie printr-un agent dependent.
(2) Un sediu permanent presupune un loc de conducere, sucursala, birou, fabrica, magazin, atelier, precum si o mina, un put de titei sau gaze, o cariera sau alte locuri de extractie a resurselor naturale, precum si locul in care continua sa se desfasoare o activitate cu activele si pasivele unei persoane juridice romane care intra intr-un proces de reorganizare prevazut la art. 27^1;

(3) Un sediu permanent presupune un santier de constructii, un proiect de constructie, ansamblu sau montaj sau activitati de supervizare legate de acestea, numai daca santierul, proiectul sau activitatile dureaza mai mult de 6 luni."

Asadar, din temeiurile legale citate rezulta ca in cazul santierelor, proiectelor, serviciilor legate de acestea, obligatia declararii sediilor secundare (a punctelor de lucru) intervine doar in cazul in care durata acestora este mai mare de 6 luni.

Deci, daca veti executa lucrarile electrice si sanitare pe un santier care are o durata mai mare de 6 luni (durata care rezulta din contract / acte aditionale), atunci exista obligativitatea declararii acelor locatii ca puncte de lucru ale dvs. In cazul in care durata lucrarilor dvs se desfasoara pe santiere cu durata mai mica de 6 luni, nu aveti obligatia declarariila ANAF a punctului de lucru (sediu secundar).

Declararea puntului de lucru la ANAF se face prin completarea unei declaratii fara numar, model regasit in OMFP 1329/2004. Aceasta declaratie se utilizeaza pentru declararea sediilor secundare (puntelor de lucru) pentru care nu exista obligatii de plata (au mai putin de 5 salariati).

Insa daca pe acel santier vor lucra mai mult de 5 salariati inclusiv de-ai dvs, in conformitate cu art. 32 alin. (7) din Legea 273/2006 privind finantele publice locale, atunci declararea sediului secundar la ANAF se va face printr-o declaratie speciala (numar 060), indiferent de durata santierului,

"Art. 32, alineatul (7)

(7) Orice persoana subiect al unui raport juridic fiscal, inclusiv operatorul economic, institutia publica si institutia publica locala, care are organizata o entitate, cu sau fara personalitate juridica, la alta adresa decit sediul social al subiectului respectiv, cu minimum 5 persoane care realizeaza venituri din salarii, are obligatia sa solicite inregistrarea fiscala a entitatii respective, ca platitoare de salarii si de venituri asimilate salariilor, la organul fiscal din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala in a carui raza teritoriala se afla adresa unde se desfasoara efectiv activitatea acelei entitati.

Solicitarea se face in termen de 30 de zile de la data infiintarii, pentru entitatile nou-infiintate. Organul fiscal are obligatia ca, in termen de 5 zile de la inregistrarea fiscala, sa transmita o copie de pe certificatul de inregistrare fiscala primarului unitatii administrativ-teritoriale/sectorului municipiului Bucuresti in a carei/carui raza teritoriala isi desfasoara efectiv activitatea entitatea respectiva. Platitorii de salarii si de venituri asimilate salariilor au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitatea astfel incat aceasta sa reflecte impozitul aferent veniturilor fiecarei luni, calculat, retinut si virat, pe fiecare entitate care intra sub incidenta prezentului alineat."

La art. 34 din codul de procedura fiscala se prevede competenta organului fiscal in administrarea (pentru plata si declarare) a impozitului pe salarii aferent sediului secundar, care este organul fiscal din raza caruia se afla contribuabilul (organul fiscal al mamei), si competenta organului fiscal pentru inregistrarea sediilor secundare, care este organul fisal din raza caruia se afla sediile secundare (organul fiscal al puiului).

"Art. 34 Competenta in cazul sediilor secundare
(1) in cazul sediilor secundare inregistrate fiscal, potrivit legii, competenta teritoriala pentru administrarea impozitului pe venitul din salarii datorat de acestea revine organului fiscal competent pentru administrarea obligatiilor datorate de contribuabilul care le-a inființat.
(2) Competenta pentru inregistrarea fiscala a sediilor secundare ca platitoare de salarii si venituri asimilate salariilor, potrivit legii, revine organului fiscal in a carui raza teritoriala se afla situate acestea."

Deci, inregistrarea sediului secundar cu impozit pe salarii de plata, prin depunerea declaratiei 060, se face la organul fiscal unde se afla sediul secundar, dar plata impozitului pe salariu si depunerea declaratiei 112 cu acest impozit se fac la organul fiscal unde se afla sediul social. Declaratia 060 este instituita prin OMFP 262/2007 pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor - cu modificarile si completarile ulterioare.

In orice conditii, deschiderea unui punct de lucru (sediu secundar), cu sau fara obligatii de plata, se face intr-o prima faza la ONRC si apoi la ANAF.

Declararea la ONRC a unui sediu secundar presupune completarea unei cereri conform modelului emis de Registru, la care se anexeaza anumite documente, printre care CUI-ul societatii, hotarirea asociatilor (decizia asociatului unic) privind deschiderea unui punct de lucru - in care se mentioneaza adresa completa a punctului de lucru -, dovada detinerii spatiului respectiv, imputernicire din partea societatii pentru persoana care va depune actele, daca aceasta este diferita fata de administrator, impreuna cu copie de pe buletinul acesteia.

Dupa citeva zile de la depunerea acestora, ONRC va elibera certificatul de mentiuni privind punctul de lucru (sediul secundar).

Dupa ce ati btinut certificatul de mentiuni, o copie a acestuia, impreuna cu declaratia privind sediul secundar (cu sau fara salariati) se va depune la ANAF pentru declararea punctului de lucru si aici, in termen de 30 de zile de la dobindirea spatiului, insotita de copie de pe actul (contractul) privind locul punctului de lucru.

In loc de concluzii:

Se pune problema: in ce baza detine societatea dvs spatiul respectiv? Practic, santierul nu se desfasoara pe un spatiu detinut de societatea dvs, aceasta desfasurindu-si activitatea pe acel santier in calitate de subcontractor, in baza unui contract comercial de prestari servicii cu contractorul principal. In aceste conditii, oare nu se poate considera ca dvs desfasurati o activitate la sediul clientului dvs?

Deci, ar trebui ca locul unde va desfasurati activitatea sa nu fie considerat punct de lucru pentru dvs, iar dvs sa nu aveti obligatia declararii acestuia.

Insa la art. 74 la alin. (4) se arata ca prin sediu secundar se intelege si un santier de constructii, un proiect de constructie, ansamblu sau montaj ori activitati de supervizare legate de acestea, numai daca santierul, proiectul sau activitatile dureaza mai mult de 6 luni.

Asadar, in baza acestui alineat, care considera ca sediul secundar poate fi dat de activitati legate de santier daca aceste activitati dureaza mai mult de 6 luni, ar fi bine sa procedati la declararea locului in care va veti desfasura lucrarile electrice si sanitare, prin declarare la ONRC si la ANAF prin depunerea declaratiei fara numar privind sediile secundare fara obligatii de plata.

Daca pe santierele respective, indiferent de durata activitatilor desfasurate de dvs (mai putin sau mai mult de 6 luni), veti avea minim 5 salariati, atunci va trebui sa declarati sediul secundar cu obligatii de plata, prin depunerea declaratiei 060 la ANAF.

De retinut ca indiferent de tipul sediului secundar declarat (cu sau fara obligatii de plata), trebuie sa detineti Registrul unic de control pentru acel sediu secundar, in conformitate cu art. 5 alin. (2) din Legea 252/2003 privind registrul unic de control:

"Art. 5

(2) Registrul unic de control se tine la sediul social si la fiecare sediu secundar pentru care s-au eliberat avize/autorizatii si/sau acorduri de functionare."



Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Contract de subantreprenoriat. Cum procedam la declararea sediilor secundare?":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Urmareste-ne pe Google News
Modificari de TAXE in Codul Fiscal - Studii de caz si explicatii UTILE

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari de TAXE in Codul Fiscal - Studii de caz si explicatii UTILE


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • PFA cu venituri sub 36.000 lei. Care este baza de calcul CASS pentru 2022?

    • Un PFA, cod CAEN 0149 - Cresterea altor animale, realizeaza venituri in cursul unui an sub 36.000 lei. Doreste sa fie asigurat la sanatate. Intrebare: care este baza de calcul pentru asigurari de sanatate aferente anului 2022? Multumesc. PFA si baza de calcul CASS – raspunsul specialistului: Pentru anul 2022 , baza de calcul este de 30.600 lei (2550*12), astfel: Potrivit art. 170 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, "Persoanele fizice care realizeaza venituri prevazute la...» citeste mai departe aici

  • Nedepunerea la timp sau completarea incorecta a D101 se sanctioneaza cu amenda de 5.000 de lei

    • Termenul de depunere a D101 este data de 26 iunie 2023. Contribuabilii trebuie sa stie ca dacaa nu se incadreaza la timp vor fi santionati cu amenda de 5.000 lei, conform legislatiei in vigoare. Impozit pe profit 2023 Ordinul ANAF nr. 310/2023 a adus reguli noi privind declararea impozitului pe profitul anului 2022. Practic, acest act normativ a modificat formularul si regulile de completare pentru D101, dar a introdus totodata Declaratia 101 consolidata, pentru firmele care fac parte dintr-un...» citeste mai departe aici

  • MONOGRAFIE contabila necesara firmelor care au achizitionat masini in leasing

    • Societate comerciala platitoare de TVA si impozit pe profit achizitioneaza in leasing pe 3 ani o masina. Va rog daca se poate o monografie contabila. Multumesc. Monografie contabila leasing financiar – raspunsul specialistului: Potrivit punctului 321 alin. (1) al OMFP 1802/2014, in cazul datoriilor de leasing financiar in valuta, acestea se inregistreaza la cursul de schimb al pietei valutare comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data acordarii finantarii. In situatia in care data...» citeste mai departe aici

  • Miercuri, 31 mai 2023, termen limita pentru depunerea formularului 398 Declaratie speciala de TVA

    • Conform legislatiei în vigoare, miercuri, 31 mai 2023, termen limita pentru depunerea formularului 398 Declaratie speciala de TVA. Administratia Judeteana a Finantelor Publice Ialomita reaminteste contribuabililor, persoane impozabile care sunt inregistrate in Romania pentru utilizarea regimului special pentru vanzarea la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte, prevazut la art. 3152 din Codul fiscal, ca trebuie sa depuna, prin mijloace electronice, declaratia...» citeste mai departe aici

  • Ordinul 1447/2023: 3 modificari importante privind documentele financiar-contabile

    • Prin Ordinul 1447/2023 au fost aduse 3 modificari importante in ceea ce priveste documentele financiar-contabile. Administratia Judeteana a Finantelor Publice Vrancea aduce la cunostinta contribuabililor ca Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.634/2015 privind documentele financiare a fost modificat si completat cu urmatoarele prevederi: Reconstituirea documentelor financiar contabile este obligatorie pentru toate documentele pierdute, sustrase sau distruse care se afla in termenul de...» citeste mai departe aici

  • Proiect ANAF: Procedura privind regularizarea diferentei de impozit pe profit/pe veniturile micro care a fost redirectionata in plus

    • ANAF a pus recent in dezbatere publica un Proiect de Ordin privind regularizarea diferentei de impozit pe profit/pe veniturile micro care a fost redirectionata in plus. Este vorba, mai exact, de Proiectul de ordin privind determinarea si regularizarea diferentei de impozit pe profit/impozit pe veniturile microintreprinderilor care a fost redirectionata in plus fata de sumele care pot fi redirectionate, potrivit legii, precum si pentru modificarea si completarea Ordinului nr.587/2016 pentru...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2023 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificari de TAXE in Codul Fiscal - Studii de caz si explicatii UTILE

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016