Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Contract de subantreprenoriat. Cum procedam la declararea sediilor secundare?

14-Aug-2014
1570
In cazul de mai jos, societatea este subantreprenor si efectueaza lucrari electrice si sanitare pe mai multe santiere din Bucuresti, cat si din alte localitati din tara. Se va vedea daca firma e obligata sa declare puncte de lucru pe perioada derularii contractelor, precum si in ce masura conteaza perioada derularii contractelor pentru declararea punctelor de lucru.

La art. 74 din Codul de procedura fiscala se prevede:

"Art. 74 Declararea filialelor si sediilor secundare


(1) Contribuabilii au obligatia de a declara organului fiscal competent din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in termen de 30 de zile, infiintarea de sedii secundare.
(2) Contribuabilii cu domiciliul fiscal in Romania au obligatia de a declara in termen de 30 de zile infiintarea de filiale si sedii secundare in strainatate.

(3) In sensul prezentului articol, prin sediu secundar se intelege un loc prin care se desfatoara integral sau partial activitatea contribuabilului, cum ar fi: birou, magazin, atelier, depozit si altele asemenea.
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Vezi detalii

(4) Prin sediu secundar se intelege si un santier de constructii, un proiect de constructie, ansamblu sau montaj ori activitati de supervizare legate de acestea, numai daca santierul, proiectul sau activitatile dureaza mai mult de 6 luni.

(4^1) Sediile permanente definite potrivit Codului fiscal sunt sedii secundare.

(5) Contribuabilii care inregistreaza sediile secundare ca platitoare de salarii si de venituri asimilate salariilor potrivit Legii nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, nu au obligatia declararii acestor sedii potrivit prezentului articol."

In normele metodologice aferente acestui articol se prevede:

"71.1. Prin sediu secundar se intelege o sucursala, agentie, reprezentanta sau alte asemenea unitati fara personalitate juridica, inclusiv de tipul celor definite de art. 8 din Codul fiscal
.
71.2. Declararea sediilor secundare se face prin completarea datelor corespunzatoare din declaratia privind sediile secundare. Declaratia se depune la organul fiscal competent care va inregistra informatiile respective in registrul contribuabililor fara a atribui cod de identificare propriu sediilor secundare astfel declarate.

71.3. Contribuabilii care, potrivit legii, au obligatii de plata la sedii secundare vor inregistra sediile secundare la organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla situate acestea, prin completarea si depunerea declaratiei de inregistrare fiscala. Declaratia va fi insotita de o copie de pe certificatul de inregistrare fiscala a contribuabilului de care apartine sediul secundar si de pe dovada detinerii cu titlu legal a spatiului."

In codul fiscal, sediul permanent (al nerezidentilor) este definit la art. 8 prin reluarea unor idei din Codul de procedura fiscala, astfel:

"ART. 8 Definitia sediului permanent


(1) In intelesul prezentului cod, sediul permanent este un loc prin care se desfasoara integral sau partial activitatea unui nerezident, fie direct, fie printr-un agent dependent.
(2) Un sediu permanent presupune un loc de conducere, sucursala, birou, fabrica, magazin, atelier, precum si o mina, un put de titei sau gaze, o cariera sau alte locuri de extractie a resurselor naturale, precum si locul in care continua sa se desfasoare o activitate cu activele si pasivele unei persoane juridice romane care intra intr-un proces de reorganizare prevazut la art. 27^1;

(3) Un sediu permanent presupune un santier de constructii, un proiect de constructie, ansamblu sau montaj sau activitati de supervizare legate de acestea, numai daca santierul, proiectul sau activitatile dureaza mai mult de 6 luni."

Asadar, din temeiurile legale citate rezulta ca in cazul santierelor, proiectelor, serviciilor legate de acestea, obligatia declararii sediilor secundare (a punctelor de lucru) intervine doar in cazul in care durata acestora este mai mare de 6 luni.

Deci, daca veti executa lucrarile electrice si sanitare pe un santier care are o durata mai mare de 6 luni (durata care rezulta din contract / acte aditionale), atunci exista obligativitatea declararii acelor locatii ca puncte de lucru ale dvs. In cazul in care durata lucrarilor dvs se desfasoara pe santiere cu durata mai mica de 6 luni, nu aveti obligatia declarariila ANAF a punctului de lucru (sediu secundar).

Declararea puntului de lucru la ANAF se face prin completarea unei declaratii fara numar, model regasit in OMFP 1329/2004. Aceasta declaratie se utilizeaza pentru declararea sediilor secundare (puntelor de lucru) pentru care nu exista obligatii de plata (au mai putin de 5 salariati).

Insa daca pe acel santier vor lucra mai mult de 5 salariati inclusiv de-ai dvs, in conformitate cu art. 32 alin. (7) din Legea 273/2006 privind finantele publice locale, atunci declararea sediului secundar la ANAF se va face printr-o declaratie speciala (numar 060), indiferent de durata santierului,

"Art. 32, alineatul (7)

(7) Orice persoana subiect al unui raport juridic fiscal, inclusiv operatorul economic, institutia publica si institutia publica locala, care are organizata o entitate, cu sau fara personalitate juridica, la alta adresa decit sediul social al subiectului respectiv, cu minimum 5 persoane care realizeaza venituri din salarii, are obligatia sa solicite inregistrarea fiscala a entitatii respective, ca platitoare de salarii si de venituri asimilate salariilor, la organul fiscal din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala in a carui raza teritoriala se afla adresa unde se desfasoara efectiv activitatea acelei entitati.

Solicitarea se face in termen de 30 de zile de la data infiintarii, pentru entitatile nou-infiintate. Organul fiscal are obligatia ca, in termen de 5 zile de la inregistrarea fiscala, sa transmita o copie de pe certificatul de inregistrare fiscala primarului unitatii administrativ-teritoriale/sectorului municipiului Bucuresti in a carei/carui raza teritoriala isi desfasoara efectiv activitatea entitatea respectiva. Platitorii de salarii si de venituri asimilate salariilor au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitatea astfel incat aceasta sa reflecte impozitul aferent veniturilor fiecarei luni, calculat, retinut si virat, pe fiecare entitate care intra sub incidenta prezentului alineat."

La art. 34 din codul de procedura fiscala se prevede competenta organului fiscal in administrarea (pentru plata si declarare) a impozitului pe salarii aferent sediului secundar, care este organul fiscal din raza caruia se afla contribuabilul (organul fiscal al mamei), si competenta organului fiscal pentru inregistrarea sediilor secundare, care este organul fisal din raza caruia se afla sediile secundare (organul fiscal al puiului).

"Art. 34 Competenta in cazul sediilor secundare
(1) in cazul sediilor secundare inregistrate fiscal, potrivit legii, competenta teritoriala pentru administrarea impozitului pe venitul din salarii datorat de acestea revine organului fiscal competent pentru administrarea obligatiilor datorate de contribuabilul care le-a inființat.
(2) Competenta pentru inregistrarea fiscala a sediilor secundare ca platitoare de salarii si venituri asimilate salariilor, potrivit legii, revine organului fiscal in a carui raza teritoriala se afla situate acestea."

Deci, inregistrarea sediului secundar cu impozit pe salarii de plata, prin depunerea declaratiei 060, se face la organul fiscal unde se afla sediul secundar, dar plata impozitului pe salariu si depunerea declaratiei 112 cu acest impozit se fac la organul fiscal unde se afla sediul social. Declaratia 060 este instituita prin OMFP 262/2007 pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor - cu modificarile si completarile ulterioare.

In orice conditii, deschiderea unui punct de lucru (sediu secundar), cu sau fara obligatii de plata, se face intr-o prima faza la ONRC si apoi la ANAF.

Declararea la ONRC a unui sediu secundar presupune completarea unei cereri conform modelului emis de Registru, la care se anexeaza anumite documente, printre care CUI-ul societatii, hotarirea asociatilor (decizia asociatului unic) privind deschiderea unui punct de lucru - in care se mentioneaza adresa completa a punctului de lucru -, dovada detinerii spatiului respectiv, imputernicire din partea societatii pentru persoana care va depune actele, daca aceasta este diferita fata de administrator, impreuna cu copie de pe buletinul acesteia.

Dupa citeva zile de la depunerea acestora, ONRC va elibera certificatul de mentiuni privind punctul de lucru (sediul secundar).

Dupa ce ati btinut certificatul de mentiuni, o copie a acestuia, impreuna cu declaratia privind sediul secundar (cu sau fara salariati) se va depune la ANAF pentru declararea punctului de lucru si aici, in termen de 30 de zile de la dobindirea spatiului, insotita de copie de pe actul (contractul) privind locul punctului de lucru.

In loc de concluzii:

Se pune problema: in ce baza detine societatea dvs spatiul respectiv? Practic, santierul nu se desfasoara pe un spatiu detinut de societatea dvs, aceasta desfasurindu-si activitatea pe acel santier in calitate de subcontractor, in baza unui contract comercial de prestari servicii cu contractorul principal. In aceste conditii, oare nu se poate considera ca dvs desfasurati o activitate la sediul clientului dvs?

Deci, ar trebui ca locul unde va desfasurati activitatea sa nu fie considerat punct de lucru pentru dvs, iar dvs sa nu aveti obligatia declararii acestuia.

Insa la art. 74 la alin. (4) se arata ca prin sediu secundar se intelege si un santier de constructii, un proiect de constructie, ansamblu sau montaj ori activitati de supervizare legate de acestea, numai daca santierul, proiectul sau activitatile dureaza mai mult de 6 luni.

Asadar, in baza acestui alineat, care considera ca sediul secundar poate fi dat de activitati legate de santier daca aceste activitati dureaza mai mult de 6 luni, ar fi bine sa procedati la declararea locului in care va veti desfasura lucrarile electrice si sanitare, prin declarare la ONRC si la ANAF prin depunerea declaratiei fara numar privind sediile secundare fara obligatii de plata.

Daca pe santierele respective, indiferent de durata activitatilor desfasurate de dvs (mai putin sau mai mult de 6 luni), veti avea minim 5 salariati, atunci va trebui sa declarati sediul secundar cu obligatii de plata, prin depunerea declaratiei 060 la ANAF.

De retinut ca indiferent de tipul sediului secundar declarat (cu sau fara obligatii de plata), trebuie sa detineti Registrul unic de control pentru acel sediu secundar, in conformitate cu art. 5 alin. (2) din Legea 252/2003 privind registrul unic de control:

"Art. 5

(2) Registrul unic de control se tine la sediul social si la fiecare sediu secundar pentru care s-au eliberat avize/autorizatii si/sau acorduri de functionare."



Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Contract de subantreprenoriat. Cum procedam la declararea sediilor secundare?":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Legea preventiei va avea o componenta pentru administratia locala. Noua lege se va publica in cateva zile
    • Sunt nenumarate cazurile in care, confruntati cu un control ANAF, nu ati avut la indemana documentele justificative necesare sau nu ati reusit sa argumentati o greseala descoperita de inspectori. Legea Preventiei porneste de la ideea de educare si informare a antreprenorilor, venind in sprijinul acestora printr-o clarificare a unor prevederi pe care acestia trebuie sa le respecte Legea preventiei despre care am scris pe larg aici va include si o componenta privind administratia local. Saptamana...» citeste mai departe aici

  • Ce rezolvari exista pentru facturile primite de la furnizori inactivi?
    • Problemele care apar in cazul facturilor trimise de catre un furnizor inactiv in prezent trebuie remediate imediat de firma care primeste aceste facturi. Vom vedea in ce masura se poate deduce TVA si daca se poate considera cheltuiala deductibila. Avem cazul urmator: "S-a primit factura cu TVA de servicii transport in data de 08.03.2017. Verificand in Registrul de inactivi s-a constatat ca aceasta firma este inactiva din 01.03.2017. Furnizorul a comunicat ca avea sediul expirat si astfel a fost...» citeste mai departe aici

  • PFA-ul, inca rentabil. Cum sa minimizezi impozitele si contributiile
    • Este cunoscut faptul ca exista mii de liber-profesionisti (avocati, artisti, arhitecti, medici), care vor sa pastreze in regula tot ce tine de domeniul fiscal-contabil. De asemenea, in fiecare zi se infiinteaza noi PFA-uri, care au ca scop sa fie profitabile. Fie ca sunteti PFA, fie ca va ocupati de contabilitate pentru clienti PFA, este esential sa cunoasteti cu exactitate ce deduceri se pot face ca sa scadeti impozitele, ce taxe sunt sau nu obligatorii si, mai ales, cand sunt obligatorii....» citeste mai departe aici

  • Dosar Impozit specific 2017: Norme, exemple, conditii impozit specific in regim mixt si toate informatiile in vigoare
    • Va oferim intr-un singur loc informatiile actualizate si de ultima ora privind impozitul specific, valabil din 2017. Incepem prin a va oferi doua materiale extrem de detaliate in care sunt incluse multe dintre informatiile de care aveti nevoie pentru a aplica in mod corect impozitul specific si pentru a evita orice sanctiuni din partea ANAF. Recomandam astfel urmatoarele doua materiale: Notificati ANAF pana la 31 martie daca platiti impozit specific in 2017! Amenzi de 5.000 lei in caz contrar!...» citeste mai departe aici

  • Legea preventiei, gata pana la 1 aprilie. Unele contraventii privind casa de marcat ar putea fi iertate la prima abatere
    • Din momentul in care Legea preventiei va intra in vigoare, mai multe firme ar putea fi iertate pentru unele contraventii, daca sunt la prima abatere si daca vor aplica planul de conformare, indreptand neregulile in termenul dat de catre inspectorii fiscali. Daca pentru antreprenorii corecti aceasta lege ii poate scuti de multe sanctiuni care se dau in prezent ca urmare a interpretarii incorecte a unei legislatii stufoase, exista riscul ca multe firme sa profite de pe urma acestor noi prevederi...» citeste mai departe aici

  • Studiu EY: Directorii financiari sunt preocupati de impactul datelor asupra raportarilor
    • Ritmul si volumul crescut de date afecteaza capacitatea directorilor financiari de a furniza rapid si fara erori informatii relevante consiliilor de administratie, arata raportul How can reporting catch up with an accelerating world?, publicat de EY. 66% dintre respondentii de la nivel global considera ca aceasta problema va influenta semnificativ eficienta raportarii. Procentul este semnificativ mai mare decat cel de anul trecut (57%), arata acelasi studiu. Potrivit Mediafax, raportul are la...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.