Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Contracte incheiate de catre o asociatie de proprietari. Ce contributii se retin inclusiv pentru conventiile civile independente?

08-Apr-2015
20529

O asociatie de proprietari doreste sa angajeze cu contracte de mandat sau conventii civile urmatoarele persoane:


- contabil - care are functia de baza in alta parte
- un cenzor cu functie de baza in alta societate
- presedinte - pensionar
- administrator - pensionar
- femeie de servici - pensionara

Ce contributii se vor retine si achita in baza contractelor care se vor incheia (atat pentru angajat, cat si pentru asociatie)?

Pentru conventiile civile independente, ce contributii se retin in cazul in care prestatorul este pensionar sau are contract in alta parte?

Cartea Rosie a Fiscalitatii
Cartea Rosie a Fiscalitatii
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii

Cenzorii pot fi remunerati in baza contractelor de mandat.

Veniturile platite cenzorilor se incadreaza la art. 55 alin. (2) lit. f ) din Codul fiscal, redate in continuare:

"(2) Regulile de impunere proprii veniturilor din salarii se aplica si urmatoarelor tipuri de venituri, considerate asimilate salariilor:
f) sumele primite de reprezentantii in adunarea generala a actionarilor, in consiliul de administratie, membrii directoratului si ai consiliului de supraveghere, precum si in comisia de cenzori";

Pentru veniturle realizate de cenzori nu se retine contributie de asigurari pentru somaj, angajat si angajator, contributie pentru concedii si indmneizatii, contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale si contributia la fondul de garantare a creantelor salariale, conform art. 296^16 lit c, d, e si f din Codul fiscal si a pct. 22 lit. b, pct. 23 lit.c si pct. 25 lit d din Normele metodologice date in aplicarea art. 296^16 din Codul fiscal.

In consecinta, daca cenzorul este remunerat in baza cunui contract de mandat, pentru acesta se va retine:
- impozit pe venit de 16%
- contributie de asigurari sociale atat cota individuala cat si cea a angajatorului conform art. 296 alin. (4) lit n din Codul fiscal si a pct. 6^1 din Normele metodologice, in procent de 10,5% respectiv 15,8%;
- contributie de asigurari de sanatate atat cota individuala cat si cea a angajatorului in procent de 5,5 % respectiv 5,2 %;
Referitor la presedintele asociatiei de proprietari, potrivit art 55 alin. (1) lit. d^2 din Codul fiscal, reguli proprii veniturilor din salarii se aplica si pentru:
“d^2) remuneratia primita de presedintele asociatiei de proprietari sau de alte persoane, in baza contractului de mandat, potrivit legii privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari;"
De asemenea pentru veniturile realizate de presedintele asociatiei de proprietari nu se retine contributie de asigurari pentru somaj, angajat si angajator, contributie pentru concedii si indmneizatii, contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale si contributia la fondul de garantare a creantelor salariale, conform art. 296^16 lit c, d, e si f din Codul fiscal si a pct. 22 lit. f, pct. 23 lit. g, pct. 25 lit.h din Normele metodologice date in aplicarea art. 296^16 din Codul fiscal.
Asadar si pentru la presedintele asociatiei se incheie un contract de mandat si se retin, declara si platesc urmatoarele impozite si contributii:
- impozit pe venit de 16%
- contributie de asigurari sociale atat cota individuala cat si cea a angajatorului conform art. 296 alin. (4) lit n din Codul fiscal si a pct. 6^1 din Normele metodologice, in procent de 10,5% respectiv 15,8%;
- contributie de asigurari de sanatate atat cota individuala cat si cea a angajatorului in procent de 5,5 % respectiv 5,2 %;

Contributiile sociale sunt datorate indiferent daca persoana mai realizeaza si alte venituri cum ar fi venituri din salarii sau veniturii din pensii intrucat Codul fiscal nu prevede astfel de exceptii.

In ceea ce il priveste pe administrator, conform art. 34 alin. (2) din Legea nr. 230/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, asociatia de proprietari angajeaza persoane fizice atestate pentru functia de administrator sau incheie contracte cu persoane juridice specializate si autorizate pentru realizarea, respectiv furnizarea serviciilor necesare administrarii, intretinerii, investitiilor si reparatiilor asupra proprietatii comune.

Totodata art. 35 alin. (1) din aceeasi lege prevede ca pentru activitatea de administrare care include activitati de administrare tehnica, de contabilitate si casierie, asociatia de proprietari poate angaja fie persoane fizice atestate pentru functia de administrator de imobile, fie poate incheia contract de administrare cu persoane juridice specializate si autorizate, care au ca obiect de activitate numai domeniul asociatiilor de proprietari ori care au ca activitate principala administrarea imobilelor pe baza de tarife sau contract. Administratorilor de imobile li se aplica in mod corespunzator prevederile art. 21 alin. (2) si ale art. 22 din Legea ner. 230/2007.

Alin. (2) din acelasi articol prevede ca persoanele fizice pot fi angajate prin incheierea unui contract individual de munca, conform celor stabilite prin negociere directa.

Asadar, pentru activitatea de administrare care include atat activitati de administrare tehnica, de contabilitate, dar si casierie, puteti recurge:

- fie la angajarea prin incheierea unui contract individual de munca a unei persoane fizice atestate pentru functia de administrator de imobile;

- fie la incheierea unui contract de administrare cu o persoana juridica specializata si autorizata, care are ca obiect de activitate numai domeniul asociatiilor de proprietari ori care are ca activitate principala administrarea imobilelor pe baza de tarife sau contract.
Avand in vedere aceste prevederi legale, consideram ca administatorul unei asociatii de proprietari nu poate fi remunerat in baza unei conventii civile. El poate fi remunerat fie in baza unui CIM fie se autorizeaza si incheie un contract de administrare cu asociatia de proprietari.
Incheierea unei conventii civile este posibila daca activitatea are caracter ocazional si nu indeplineste criteriile pentru incadarare a acesteia ca dependenta conform art. 7 pct. 2 subpct. 2.1. lit. a) – d) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv:
a) beneficiarul de venit se afla intr-o relatie de subordonare fata de platitorul de venit, respectiv organele de conducere ale platitorului de venit, si respecta conditiile de munca impuse de acesta, cum ar fi: atributiile ce ii revin si modul de indeplinire a acestora, locul desfasurarii activitatii, programul de lucru;
b) in prestarea activitatii, beneficiarul de venit foloseste exclusiv baza materiala a platitorului de venit, respectiv spatii cu inzestrare corespunzatoare, echipament special de lucru sau de protectie, unelte de munca sau altele asemenea si contribuie cu prestatia fizica sau cu capacitatea intelectuala, nu si cu capitalul propriu;
c) platitorul de venit suporta in interesul desfasurarii activitatii cheltuielile de deplasare ale beneficiarului de venit, cum ar fi indemnizatia de delegare-detasare in tara si in strainatate, precum si alte cheltuieli de aceasta natura;
d) platitorul de venit suporta indemnizatia de concediu de odihna si indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, in contul beneficiarului de venit.
In cazul in care administratorul este angajat cu contract individual de munca nu datoreaza contributia la somaj (retinuta de la salariat si datorata de angajator), avand in vedere ca este pensionar si se vor calcula si se vor retine toate contributiile sociale.

In ceea ce priveste contabilul, potrivit art. 34 alin. (2) din Legea 230/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, asociatia de proprietari angajeaza persoane fizice atestate sau incheie contracte cu persoane fizice sau juridice specializate si autorizate pentru realizarea, respectiv furnizarea serviciilor necesare administrarii, intretinerii, investitiilor si reparatiilor asupra proprietatii comune.

Totodata art. 35 alin. (1) din aceeasi lege prevede ca pentru activitatea de administrare care include activitati de administrare tehnica, de contabilitate si casierie.

Alin. (2) din acelasi articol prevede ca persoanele fizice pot fi angajate prin incheierea unui contract individual de munca, conform celor stabilite prin negociere directa. Asadar, pentru contabil, puteti recurge:

- fie la angajarea prin incheierea unui contract individual de munca (cu timp partial) a unei persoane fizice care are calitatea de contabil;

- fie la incheierea unui contract de prestari servcicii cu o persoana fizica sau juridica specializata si /sau autorizata, expert contabil sau contabil autorizat CECCAR

Activitatea desfasurata de catre femeia de serviciu este o activitate care se desfasoara intr-o relatie de dependenta.
In situatia in care activitatea indeplineste criteriile pentru incadrarea acesteia ca dependenta si nu are caracter ocazional, asociatia de proprietari trebuie sa incheie contract individual de munca chiar si cu timp partial.

Daca femeia de serviciu cumuleaza pensia la limita de varsta cu salariul nu datoreaza contributia la somaj(retinuta de la salariat si datorata de angajator), in rest se vor calcula si se vor retine toate contributiile sociale.

Prin urmare, daca administratorul, contabilul si femeia de serviciu vor fi angajati cu contract individual de munca (eventual cu timp partial), se retin, declara si platesc toate obligatiile (impozit, cas, cass, fd de risc, contributia pentru concedii si indemnizatii) ca si la orice salariat cu exceptia contributiei la somaj.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dana Hristu, consultant fiscal, expert contabil si auditor financiar


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Contracte incheiate de catre o asociatie de proprietari. Ce contributii se retin inclusiv pentru conventiile civile independente?":
Rating:

Nota: 2.87 din 42 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Impozitare mai stricta pentru toate societatile romane! Ce s-a modificat?
    • In data de 7 iunie, Romania a participat la semnarea Conventiei multilaterale de modificare a tratatelor de evitare a dublei impuneri, alaturi de alte 75 de tari, la Paris. Prin urmare, cele 91 de tratate de evitare a dublei impuneri si de prevenire a evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit si pe capital incheiate de Romania cu alte state urmeaza sa se modifice. Schimbarile sunt necesare pentru a combate situatiile in care dubla neimpozitare a devenit o portita pentru persoanele...» citeste mai departe aici

  • Din iulie vor beneficia de scutirea de impozit pe venit mult mai putini programatori!
    • Incepand cu luna iulie 2017, mai multi programatori nu vor mai beneficia de scutirea de impozit pe venit, dupa o modificare adusa de Ordinul comun al ministerelor Comunicatiilor, Educatiei, Muncii si Finantelor nr. 409/4.020/737/703 privind incadrarea in activitatea de creare de programe pentru calculator, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 468 din 22 iunie 2017, in vigoare de la 1 iulie 2017. Daca la inceput de an, potrivit legii, aceasta scutire de impozit urma sa fie valabila...» citeste mai departe aici

  • Ref. Modificare legislativa importanta privind impozitul datorat de persoanele juridice pentru cladirile nerezidentiale
    • Deputatul PNL de Alba Claudiu Racuci, impreuna cu deputatul PNL de Gorj Dan Vilceanu, au depus la Parlament o initiativa legislativa care modifica Legea nr. 227/ 2015 privind Codul Fiscal, transmite Agerpres: "Noul Cod fiscal, adoptat in anul 2015, a adus multe modificari pozitive ale politicii fiscale, a stimulat cresterea economica, dar, are in continuare mai multe neajunsuri. De exemplu, astazi, o cladire de la Blaj sau Targu Jiu este impozitata la fel ca o cladire din centru Municipiului...» citeste mai departe aici

  • Facturare servicii UBER. Model Monografie contabila pentru firme
    • Serviciile prin UBER ridica mari semne de intrebare firmelor cand vine vorba de facturare. Tocmai de aceea am ales ca analiza urmatoare sa faca referire la o societate care desfasoara servicii de transport persoane conform platformei Uber si care primeste saptamanal bonus de la partenerul din UE. Avand in vedere ca Uber factureaza in numele societatii pentru serviciile prestate de aceasta, nu s-a regasit in facturile respective si factura de bonus si nici nu se stie daca aceasta se...» citeste mai departe aici

  • Derularea de operatiuni economice de catre o persoana fizica. Cum procedam cu inregistrarea si plata TVA?
    • In cazul urmator, o persoana fizica a desfasurat in perioada 2011-2013 activitate de comercializare vehicule folosite, cumparate si vandute pe teritoriul national. Prin insumarea valorii contractelor de vanzare a depasit plafonul de inregistrare ca platitor de TVA la nivelul anului 2011 (119.000 lei). In contextul unei inspectii fiscale se vehiculeaza ipoteza unei sesizari penale pentru infractiunea de ascundere a masei impozabile prevazuta si pedepsita de art. 9 alin. (1) lit. a) din Legea...» citeste mai departe aici

  • MFP: Particularitati privind contabilitatea ambalajelor
    • Intr-un numar din anul curent al Revistei de Finante si Contabilitate, aparute sub egida MFP, dr. Alexandrina Teodora Borfoaia, Directia de Legislatie si Reglementari Contabile, Ministerul Finantelor Publice. La nivelul unei intreprinderi, procesul de productie al ambalajelor care sunt destinate ambalarii si transportului produselor finite si al marfurilor se supune principiilor si regulilor generale privind contabilitatea stocurilor. In schimb, din punct de vedere contabil, prezinta...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.