Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Contracte incheiate de catre o asociatie de proprietari. Ce contributii se retin inclusiv pentru conventiile civile independente?

08-Apr-2015
28102

O asociatie de proprietari doreste sa angajeze cu contracte de mandat sau conventii civile urmatoarele persoane:


- contabil - care are functia de baza in alta parte
- un cenzor cu functie de baza in alta societate
- presedinte - pensionar
- administrator - pensionar
- femeie de servici - pensionara

Ce contributii se vor retine si achita in baza contractelor care se vor incheia (atat pentru angajat, cat si pentru asociatie)?

Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
Operare SAGA Exemple practice si recomandari


CD Operare SAGA Exemple practice si recomandari va ofera exemple practice si recomandari Ghidul contine exemple grafice print screen-uri din program si explicatii pentru o multitudine de situatii practice informatii esentiale pentru obtinerea de rapoarte corecte din punct de vedere contabil si fiscal Meniul „Fisiere” –...

Oferta Speciala
expira in 1 ora 59 min 59 sec

Pentru conventiile civile independente, ce contributii se retin in cazul in care prestatorul este pensionar sau are contract in alta parte?

Cenzorii pot fi remunerati in baza contractelor de mandat.

Veniturile platite cenzorilor se incadreaza la art. 55 alin. (2) lit. f ) din Codul fiscal, redate in continuare:

"(2) Regulile de impunere proprii veniturilor din salarii se aplica si urmatoarelor tipuri de venituri, considerate asimilate salariilor:
f) sumele primite de reprezentantii in adunarea generala a actionarilor, in consiliul de administratie, membrii directoratului si ai consiliului de supraveghere, precum si in comisia de cenzori";

Pentru veniturle realizate de cenzori nu se retine contributie de asigurari pentru somaj, angajat si angajator, contributie pentru concedii si indmneizatii, contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale si contributia la fondul de garantare a creantelor salariale, conform art. 296^16 lit c, d, e si f din Codul fiscal si a pct. 22 lit. b, pct. 23 lit.c si pct. 25 lit d din Normele metodologice date in aplicarea art. 296^16 din Codul fiscal.

In consecinta, daca cenzorul este remunerat in baza cunui contract de mandat, pentru acesta se va retine:
- impozit pe venit de 16%
- contributie de asigurari sociale atat cota individuala cat si cea a angajatorului conform art. 296 alin. (4) lit n din Codul fiscal si a pct. 6^1 din Normele metodologice, in procent de 10,5% respectiv 15,8%;
- contributie de asigurari de sanatate atat cota individuala cat si cea a angajatorului in procent de 5,5 % respectiv 5,2 %;
Referitor la presedintele asociatiei de proprietari, potrivit art 55 alin. (1) lit. d^2 din Codul fiscal, reguli proprii veniturilor din salarii se aplica si pentru:
“d^2) remuneratia primita de presedintele asociatiei de proprietari sau de alte persoane, in baza contractului de mandat, potrivit legii privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari;"
De asemenea pentru veniturile realizate de presedintele asociatiei de proprietari nu se retine contributie de asigurari pentru somaj, angajat si angajator, contributie pentru concedii si indmneizatii, contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale si contributia la fondul de garantare a creantelor salariale, conform art. 296^16 lit c, d, e si f din Codul fiscal si a pct. 22 lit. f, pct. 23 lit. g, pct. 25 lit.h din Normele metodologice date in aplicarea art. 296^16 din Codul fiscal.
Asadar si pentru la presedintele asociatiei se incheie un contract de mandat si se retin, declara si platesc urmatoarele impozite si contributii:
- impozit pe venit de 16%
- contributie de asigurari sociale atat cota individuala cat si cea a angajatorului conform art. 296 alin. (4) lit n din Codul fiscal si a pct. 6^1 din Normele metodologice, in procent de 10,5% respectiv 15,8%;
- contributie de asigurari de sanatate atat cota individuala cat si cea a angajatorului in procent de 5,5 % respectiv 5,2 %;

Contributiile sociale sunt datorate indiferent daca persoana mai realizeaza si alte venituri cum ar fi venituri din salarii sau veniturii din pensii intrucat Codul fiscal nu prevede astfel de exceptii.

In ceea ce il priveste pe administrator, conform art. 34 alin. (2) din Legea nr. 230/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, asociatia de proprietari angajeaza persoane fizice atestate pentru functia de administrator sau incheie contracte cu persoane juridice specializate si autorizate pentru realizarea, respectiv furnizarea serviciilor necesare administrarii, intretinerii, investitiilor si reparatiilor asupra proprietatii comune.

Totodata art. 35 alin. (1) din aceeasi lege prevede ca pentru activitatea de administrare care include activitati de administrare tehnica, de contabilitate si casierie, asociatia de proprietari poate angaja fie persoane fizice atestate pentru functia de administrator de imobile, fie poate incheia contract de administrare cu persoane juridice specializate si autorizate, care au ca obiect de activitate numai domeniul asociatiilor de proprietari ori care au ca activitate principala administrarea imobilelor pe baza de tarife sau contract. Administratorilor de imobile li se aplica in mod corespunzator prevederile art. 21 alin. (2) si ale art. 22 din Legea ner. 230/2007.

Alin. (2) din acelasi articol prevede ca persoanele fizice pot fi angajate prin incheierea unui contract individual de munca, conform celor stabilite prin negociere directa.

Asadar, pentru activitatea de administrare care include atat activitati de administrare tehnica, de contabilitate, dar si casierie, puteti recurge:

- fie la angajarea prin incheierea unui contract individual de munca a unei persoane fizice atestate pentru functia de administrator de imobile;

- fie la incheierea unui contract de administrare cu o persoana juridica specializata si autorizata, care are ca obiect de activitate numai domeniul asociatiilor de proprietari ori care are ca activitate principala administrarea imobilelor pe baza de tarife sau contract.
Avand in vedere aceste prevederi legale, consideram ca administatorul unei asociatii de proprietari nu poate fi remunerat in baza unei conventii civile. El poate fi remunerat fie in baza unui CIM fie se autorizeaza si incheie un contract de administrare cu asociatia de proprietari.
Incheierea unei conventii civile este posibila daca activitatea are caracter ocazional si nu indeplineste criteriile pentru incadarare a acesteia ca dependenta conform art. 7 pct. 2 subpct. 2.1. lit. a) – d) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv:
a) beneficiarul de venit se afla intr-o relatie de subordonare fata de platitorul de venit, respectiv organele de conducere ale platitorului de venit, si respecta conditiile de munca impuse de acesta, cum ar fi: atributiile ce ii revin si modul de indeplinire a acestora, locul desfasurarii activitatii, programul de lucru;
b) in prestarea activitatii, beneficiarul de venit foloseste exclusiv baza materiala a platitorului de venit, respectiv spatii cu inzestrare corespunzatoare, echipament special de lucru sau de protectie, unelte de munca sau altele asemenea si contribuie cu prestatia fizica sau cu capacitatea intelectuala, nu si cu capitalul propriu;
c) platitorul de venit suporta in interesul desfasurarii activitatii cheltuielile de deplasare ale beneficiarului de venit, cum ar fi indemnizatia de delegare-detasare in tara si in strainatate, precum si alte cheltuieli de aceasta natura;
d) platitorul de venit suporta indemnizatia de concediu de odihna si indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, in contul beneficiarului de venit.
In cazul in care administratorul este angajat cu contract individual de munca nu datoreaza contributia la somaj (retinuta de la salariat si datorata de angajator), avand in vedere ca este pensionar si se vor calcula si se vor retine toate contributiile sociale.

In ceea ce priveste contabilul, potrivit art. 34 alin. (2) din Legea 230/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, asociatia de proprietari angajeaza persoane fizice atestate sau incheie contracte cu persoane fizice sau juridice specializate si autorizate pentru realizarea, respectiv furnizarea serviciilor necesare administrarii, intretinerii, investitiilor si reparatiilor asupra proprietatii comune.

Totodata art. 35 alin. (1) din aceeasi lege prevede ca pentru activitatea de administrare care include activitati de administrare tehnica, de contabilitate si casierie.

Alin. (2) din acelasi articol prevede ca persoanele fizice pot fi angajate prin incheierea unui contract individual de munca, conform celor stabilite prin negociere directa. Asadar, pentru contabil, puteti recurge:

- fie la angajarea prin incheierea unui contract individual de munca (cu timp partial) a unei persoane fizice care are calitatea de contabil;

- fie la incheierea unui contract de prestari servcicii cu o persoana fizica sau juridica specializata si /sau autorizata, expert contabil sau contabil autorizat CECCAR

Activitatea desfasurata de catre femeia de serviciu este o activitate care se desfasoara intr-o relatie de dependenta.
In situatia in care activitatea indeplineste criteriile pentru incadrarea acesteia ca dependenta si nu are caracter ocazional, asociatia de proprietari trebuie sa incheie contract individual de munca chiar si cu timp partial.

Daca femeia de serviciu cumuleaza pensia la limita de varsta cu salariul nu datoreaza contributia la somaj(retinuta de la salariat si datorata de angajator), in rest se vor calcula si se vor retine toate contributiile sociale.

Prin urmare, daca administratorul, contabilul si femeia de serviciu vor fi angajati cu contract individual de munca (eventual cu timp partial), se retin, declara si platesc toate obligatiile (impozit, cas, cass, fd de risc, contributia pentru concedii si indemnizatii) ca si la orice salariat cu exceptia contributiei la somaj.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dana Hristu, consultant fiscal, expert contabil si auditor financiar


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Contracte incheiate de catre o asociatie de proprietari. Ce contributii se retin inclusiv pentru conventiile civile independente?":
Rating:

Nota: 2.81 din 48 voturi
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Atentie contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018

Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Neplatitor de TVA: Plafon venituri din chirii
    • Ce venituri se iau in calcul in stabilirea plafonului de 300.000 de lei pentru firmele neplatitoare de TVA? La intrebarea aceasta vor raspunde specialistii nostri aratand daca veniturile din chirii (facturate fara TVA) intra in aceasta limita, in cazul unei societati care presteaza servicii de coafura si alte activitati de infrumusetare. Raspunsul specialistului Potrivit art. 292 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal, sunt scutite de TVA arendarea, concesionarea, inchirierea si leasingul de bunuri...» citeste mai departe aici

  • Vicepresedintele ASF: Curand vom avea calendarul privind adoptarea monedei euro de catre Romania
    • Calendarul privind adoptarea monedei unice de catre Romania ar putea fi stabilit in scurt timp de catre comitetul interministerial cu privire la adoptarea monedei euro, a declarat, luni, 24 septembrie, vicepresedintele Autoritatii pentru Supraveghere Financiara (ASF), Mircea Ursache. "Urmeaza ca in acel comitet interministerial cu privire la adoptarea monedei euro de catre Romania sa se stabileasca calendarul de trecere. Este vorba de planul national de adoptare a monedei euro. E o chestiune...» citeste mai departe aici

  • Noua lege a asociatiilor de proprietari: Ce obligatii au romanii care locuiesc la bloc
    • De vineri, 28 august, intra in vigoare noua lege a asociatiilor de proprietari, cu foarte multe schimbari pentru toata lumea. Legea prevede noi obligatii si indatoriri, dar si sanctiuni pentru cei care nu le respecta, astfel incat asociatiile de proprietari sa fie organizate si sa functioneze in parametri optimi. Asadar, de vineri, 28 septembrie 2018, intra in vigoare Legea nr. 196/2018 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari si administrarea...» citeste mai departe aici

  • Ajutor de la stat pentru crearea de noi locuri de munca, din partea MFP
    • Ministerul Finantelor Publice (MFP) anunta ca vor fi alocate 614 milioane de lei, bugetul pe 2018, pentru crearea de noi locuri de munca. Aceste finantari vor merge catre investiile mari din sectoarele de activitate de varf si 10 septembrie, anunta reprezentanti Ministerului, luni, intr-un comunciat de presa. “Au fost depuse 32 de cereri pentru investitii in valoare totala de 3,8 mld lei, care ar urma sa creeze 5.242 de locuri de munca si pentru care ajutorul de stat solicitat se...» citeste mai departe aici

  • Romania, tara in care frauda cu TVA este la cele mai ridicate cote din UE
    • Comisia Europeana a publicat vineri raportul “VAT Gap”, in care cifrele arata ca Romania este statul din Uniunea Europeana cu cel mai ridicat nivel al fraudei cu TVA. Raportul prezinta situatia sistemului fiscal actual si al colectarii taxei TVA la nivelul Uniunii. Potrivit raportului, Romania pierde in fiecare an venituri de 27,55 miliarde lei, adica aproximativ 6 miliarde de euro, consecinta a necolectarii Taxei pe Valoare Adaugata (TVA). Asta inseamna, mai exact, o frauda cu TVA...» citeste mai departe aici

  • Vicepresedinte ASF: Guvernul gandeste un cadru legislativ pentru contruirea de fonduri suverane
    • In prezent, Guvernul Romaniei gandeste un cadru legislativ prin care sa se construiasca apoi fonduri suverane, a declarat, luni - 24 septembrie, vicepresedintele Autoritatii pentru Supraveghere Financiara (ASF), Mircea Ursache, prezent la Forumul Pietei de Capital, eveniment organizat de Financial Intelligence. "Dupa ce Curtea Constitutionala a declarat actul normativ neconstitutional si l-a inaintat emitentului, celui care a emis actul, asistam la o noua abordare din partea Guvernului Romaniei....» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, Contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016