Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Contracte incheiate de catre o asociatie de proprietari. Ce contributii se retin inclusiv pentru conventiile civile independente?

08-Apr-2015
18759

O asociatie de proprietari doreste sa angajeze cu contracte de mandat sau conventii civile urmatoarele persoane:


- contabil - care are functia de baza in alta parte
- un cenzor cu functie de baza in alta societate
- presedinte - pensionar
- administrator - pensionar
- femeie de servici - pensionara

Ce contributii se vor retine si achita in baza contractelor care se vor incheia (atat pentru angajat, cat si pentru asociatie)?

Pentru conventiile civile independente, ce contributii se retin in cazul in care prestatorul este pensionar sau are contract in alta parte?

PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii
Cartea Rosie a Fiscalitatii
Cartea Rosie a Fiscalitatii
Vezi detalii

Cenzorii pot fi remunerati in baza contractelor de mandat.

Veniturile platite cenzorilor se incadreaza la art. 55 alin. (2) lit. f ) din Codul fiscal, redate in continuare:

"(2) Regulile de impunere proprii veniturilor din salarii se aplica si urmatoarelor tipuri de venituri, considerate asimilate salariilor:
f) sumele primite de reprezentantii in adunarea generala a actionarilor, in consiliul de administratie, membrii directoratului si ai consiliului de supraveghere, precum si in comisia de cenzori";

Pentru veniturle realizate de cenzori nu se retine contributie de asigurari pentru somaj, angajat si angajator, contributie pentru concedii si indmneizatii, contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale si contributia la fondul de garantare a creantelor salariale, conform art. 296^16 lit c, d, e si f din Codul fiscal si a pct. 22 lit. b, pct. 23 lit.c si pct. 25 lit d din Normele metodologice date in aplicarea art. 296^16 din Codul fiscal.

In consecinta, daca cenzorul este remunerat in baza cunui contract de mandat, pentru acesta se va retine:
- impozit pe venit de 16%
- contributie de asigurari sociale atat cota individuala cat si cea a angajatorului conform art. 296 alin. (4) lit n din Codul fiscal si a pct. 6^1 din Normele metodologice, in procent de 10,5% respectiv 15,8%;
- contributie de asigurari de sanatate atat cota individuala cat si cea a angajatorului in procent de 5,5 % respectiv 5,2 %;
Referitor la presedintele asociatiei de proprietari, potrivit art 55 alin. (1) lit. d^2 din Codul fiscal, reguli proprii veniturilor din salarii se aplica si pentru:
“d^2) remuneratia primita de presedintele asociatiei de proprietari sau de alte persoane, in baza contractului de mandat, potrivit legii privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari;"
De asemenea pentru veniturile realizate de presedintele asociatiei de proprietari nu se retine contributie de asigurari pentru somaj, angajat si angajator, contributie pentru concedii si indmneizatii, contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale si contributia la fondul de garantare a creantelor salariale, conform art. 296^16 lit c, d, e si f din Codul fiscal si a pct. 22 lit. f, pct. 23 lit. g, pct. 25 lit.h din Normele metodologice date in aplicarea art. 296^16 din Codul fiscal.
Asadar si pentru la presedintele asociatiei se incheie un contract de mandat si se retin, declara si platesc urmatoarele impozite si contributii:
- impozit pe venit de 16%
- contributie de asigurari sociale atat cota individuala cat si cea a angajatorului conform art. 296 alin. (4) lit n din Codul fiscal si a pct. 6^1 din Normele metodologice, in procent de 10,5% respectiv 15,8%;
- contributie de asigurari de sanatate atat cota individuala cat si cea a angajatorului in procent de 5,5 % respectiv 5,2 %;

Contributiile sociale sunt datorate indiferent daca persoana mai realizeaza si alte venituri cum ar fi venituri din salarii sau veniturii din pensii intrucat Codul fiscal nu prevede astfel de exceptii.

In ceea ce il priveste pe administrator, conform art. 34 alin. (2) din Legea nr. 230/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, asociatia de proprietari angajeaza persoane fizice atestate pentru functia de administrator sau incheie contracte cu persoane juridice specializate si autorizate pentru realizarea, respectiv furnizarea serviciilor necesare administrarii, intretinerii, investitiilor si reparatiilor asupra proprietatii comune.

Totodata art. 35 alin. (1) din aceeasi lege prevede ca pentru activitatea de administrare care include activitati de administrare tehnica, de contabilitate si casierie, asociatia de proprietari poate angaja fie persoane fizice atestate pentru functia de administrator de imobile, fie poate incheia contract de administrare cu persoane juridice specializate si autorizate, care au ca obiect de activitate numai domeniul asociatiilor de proprietari ori care au ca activitate principala administrarea imobilelor pe baza de tarife sau contract. Administratorilor de imobile li se aplica in mod corespunzator prevederile art. 21 alin. (2) si ale art. 22 din Legea ner. 230/2007.

Alin. (2) din acelasi articol prevede ca persoanele fizice pot fi angajate prin incheierea unui contract individual de munca, conform celor stabilite prin negociere directa.

Asadar, pentru activitatea de administrare care include atat activitati de administrare tehnica, de contabilitate, dar si casierie, puteti recurge:

- fie la angajarea prin incheierea unui contract individual de munca a unei persoane fizice atestate pentru functia de administrator de imobile;

- fie la incheierea unui contract de administrare cu o persoana juridica specializata si autorizata, care are ca obiect de activitate numai domeniul asociatiilor de proprietari ori care are ca activitate principala administrarea imobilelor pe baza de tarife sau contract.
Avand in vedere aceste prevederi legale, consideram ca administatorul unei asociatii de proprietari nu poate fi remunerat in baza unei conventii civile. El poate fi remunerat fie in baza unui CIM fie se autorizeaza si incheie un contract de administrare cu asociatia de proprietari.
Incheierea unei conventii civile este posibila daca activitatea are caracter ocazional si nu indeplineste criteriile pentru incadarare a acesteia ca dependenta conform art. 7 pct. 2 subpct. 2.1. lit. a) – d) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv:
a) beneficiarul de venit se afla intr-o relatie de subordonare fata de platitorul de venit, respectiv organele de conducere ale platitorului de venit, si respecta conditiile de munca impuse de acesta, cum ar fi: atributiile ce ii revin si modul de indeplinire a acestora, locul desfasurarii activitatii, programul de lucru;
b) in prestarea activitatii, beneficiarul de venit foloseste exclusiv baza materiala a platitorului de venit, respectiv spatii cu inzestrare corespunzatoare, echipament special de lucru sau de protectie, unelte de munca sau altele asemenea si contribuie cu prestatia fizica sau cu capacitatea intelectuala, nu si cu capitalul propriu;
c) platitorul de venit suporta in interesul desfasurarii activitatii cheltuielile de deplasare ale beneficiarului de venit, cum ar fi indemnizatia de delegare-detasare in tara si in strainatate, precum si alte cheltuieli de aceasta natura;
d) platitorul de venit suporta indemnizatia de concediu de odihna si indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, in contul beneficiarului de venit.
In cazul in care administratorul este angajat cu contract individual de munca nu datoreaza contributia la somaj (retinuta de la salariat si datorata de angajator), avand in vedere ca este pensionar si se vor calcula si se vor retine toate contributiile sociale.

In ceea ce priveste contabilul, potrivit art. 34 alin. (2) din Legea 230/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, asociatia de proprietari angajeaza persoane fizice atestate sau incheie contracte cu persoane fizice sau juridice specializate si autorizate pentru realizarea, respectiv furnizarea serviciilor necesare administrarii, intretinerii, investitiilor si reparatiilor asupra proprietatii comune.

Totodata art. 35 alin. (1) din aceeasi lege prevede ca pentru activitatea de administrare care include activitati de administrare tehnica, de contabilitate si casierie.

Alin. (2) din acelasi articol prevede ca persoanele fizice pot fi angajate prin incheierea unui contract individual de munca, conform celor stabilite prin negociere directa. Asadar, pentru contabil, puteti recurge:

- fie la angajarea prin incheierea unui contract individual de munca (cu timp partial) a unei persoane fizice care are calitatea de contabil;

- fie la incheierea unui contract de prestari servcicii cu o persoana fizica sau juridica specializata si /sau autorizata, expert contabil sau contabil autorizat CECCAR

Activitatea desfasurata de catre femeia de serviciu este o activitate care se desfasoara intr-o relatie de dependenta.
In situatia in care activitatea indeplineste criteriile pentru incadrarea acesteia ca dependenta si nu are caracter ocazional, asociatia de proprietari trebuie sa incheie contract individual de munca chiar si cu timp partial.

Daca femeia de serviciu cumuleaza pensia la limita de varsta cu salariul nu datoreaza contributia la somaj(retinuta de la salariat si datorata de angajator), in rest se vor calcula si se vor retine toate contributiile sociale.

Prin urmare, daca administratorul, contabilul si femeia de serviciu vor fi angajati cu contract individual de munca (eventual cu timp partial), se retin, declara si platesc toate obligatiile (impozit, cas, cass, fd de risc, contributia pentru concedii si indemnizatii) ca si la orice salariat cu exceptia contributiei la somaj.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dana Hristu, consultant fiscal, expert contabil si auditor financiar


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Contracte incheiate de catre o asociatie de proprietari. Ce contributii se retin inclusiv pentru conventiile civile independente?":
Rating:

Nota: 2.96 din 39 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Editorial: Nu pretul e problema consultantilor fiscali care raman fara clienti
    • Traim in contextul unei economii influentate major de contextul international. Ne place sau nu, trebuie sa privim si catre vecini, dar si peste ocean. Sunt lucruri pe care trebuie sa le avem in vedere atunci cand ne stabilim inclusiv obiectivele financiare pentru anul in curs. In mare, asta cere de la noi sa fim mai prevazatori, mai chibzuiti cand vorbim de bugete si de cheltuieli. Dar ce influenta are actualul context socio-economic asupra clientilor? In mod similar, si pe acestia ii face sa...» citeste mai departe aici

  • ANAF va trimite scrisori pentru esalonarea datoriilor
    • Saptamana aceasta, la 27 martie, premierul Sorin Grindeanu a avut o noua intalnire cu presedintele ANAF, Bogdan Stan, si cu ministrul Finantelor, Viorel Stefan, pentru a evalua la ce nivel de implementare se afla cele 14 masuri noi pe care ANAF ar trebui deja sa le aplice pentru cresterea colectarii veniturilor la bugeutl de stat. Premierul Sorin Grindeanu le-a spus acestora ca va urmari in continuare personal modul in care se va derula activitatea ANAF, cu precadere in ce priveste imbunatatirea...» citeste mai departe aici

  • Legea preventiei va avea o componenta pentru administratia locala. Noua lege se va publica in cateva zile
    • Sunt nenumarate cazurile in care, confruntati cu un control ANAF, nu ati avut la indemana documentele justificative necesare sau nu ati reusit sa argumentati o greseala descoperita de inspectori. Legea Preventiei porneste de la ideea de educare si informare a antreprenorilor, venind in sprijinul acestora printr-o clarificare a unor prevederi pe care acestia trebuie sa le respecte Legea preventiei despre care am scris pe larg aici va include si o componenta privind administratia local. Saptamana...» citeste mai departe aici

  • Vineri, 31 martie 2017 inclusiv, termen limita de declarare a mentiunilor pentru anumite categorii de contribuabili
    • Stim cat de pretioasa este informatia actualizata, mai ales pentru orice profesionist din domeniul fiscal-contabil care isi doreste sa aiba agenda de lucru organizata si cu termene pe care sa le respecte la timp. Cu atat mai mult trebuie sa va informati in aceasta perioada in care, asa cum v-am anuntat deja, ANAF pregateste controale pentru firmele care depun D 101. Va informam ca vineri, 31 martie 2017, este termenul de declarare a mentiunilor, prin formularul 010 "Declaratie de inregistrare...» citeste mai departe aici

  • Ce schimbari va implementa obligatoriu ANAF pana la 15 aprilie 2017!
    • Premierul Sorin Grindeanu a analizat, in cadrul intalnirii de lucru cu reprezentantii Ministerului Finantelor Publice si ANAF, propunerile acestora pentru cresterea gradului de colectare a taxelor si impozitelor si pentru imbunatatirea relatiei dintre administratia fiscala si contribuabilii persoane fizice si juridice. Sunt avute in vedere o serie de masuri urgente cu implementare pana la data de 15 aprilie 2017, dintre care mentionam: Consilierea contribuabililor pentru plata la timp a taxelor...» citeste mai departe aici

  • PFA-ul, inca rentabil. Cum sa minimizezi impozitele si contributiile
    • Este cunoscut faptul ca exista mii de liber-profesionisti (avocati, artisti, arhitecti, medici), care vor sa pastreze in regula tot ce tine de domeniul fiscal-contabil. De asemenea, in fiecare zi se infiinteaza noi PFA-uri, care au ca scop sa fie profitabile. Fie ca sunteti PFA, fie ca va ocupati de contabilitate pentru clienti PFA, este esential sa cunoasteti cu exactitate ce deduceri se pot face ca sa scadeti impozitele, ce taxe sunt sau nu obligatorii si, mai ales, cand sunt obligatorii....» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.