Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Contraventii si sanctiuni prevazute de Legea contabilitatii

03-Mar-2020
5843

Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat recent un nou ghid, privind intocmirea si utilizarea principalelor documente financiar – contabile si obligatiile referitoare la intocmirea raportarilor anuale prevazute de Legea contabilitatii.

In noul ghid ANAF, despre care puteti citi AICI mai multe informatii, au fost prezentate contraventiile si sanctiunile prevazute de Legea contabilitatii.

Constituie contraventie urmatoarele fapte: 

1. Detinerea, cu orice titlu, de elemente de natura activelor si datoriilor, precum si efectuarea de operatiuni economico-financiare, fara sa fie inregistrate in contabilitate si se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 lei la 10.000 lei.

2. Nerespectarea reglementarilor emise de Ministerul Finantelor Publice, respectiv de institutiile cu atributii de reglementare in domeniul contabilitatii, cu privire la:

a) aprobarea politicilor si procedurilor contabile prevazute de legislatie si se sanctioneaza cu amenda de la 300 lei la 4.000 lei
b)utilizarea si tinerea registrelor de contabilitate si se sanctioneaza cu amenda de la 300 lei la 4.000 lei; 
c)intocmirea si utilizarea documentelor justificative si contabile pentru toate operatiunile efectuate, inregistrarea in contabilitate a acestora in perioada la care se refera, pastrarea si arhivarea acestora, precum si reconstituirea documentelor pierdute, sustrase sau distruse si se sanctioneaza cu amenda de la 300 lei la 4.000 lei; 


d)efectuarea inventarierii si se sanctioneaza cu amenda de la 400 lei la 5.000 lei; 
e)intocmirea, semnarea si depunerea in termenul legal la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice a situatiilor financiare anuale si, dupa caz, a situatiilor financiare anuale consolidate, precum si a raportarilor contabile si se sanctioneaza astfel: -cele referitoare la intocmire si semnare, cu amenda de la 2.000 lei la 3.000 lei; 
-cea referitoare la depunerea in termenul legal, cu amenda de la 300 lei la 1.000 lei, daca perioada de intarziere este cuprinsa intre 1 si 15 zile lucratoare, cu amenda de la 1.000 lei la 3.000 lei, daca perioada de intarziere este cuprinsa intre 16 si 30 de zile lucratoare, si cu amenda de la 1.500 lei la 4.500 lei, daca perioada de intarziere depaseste 30 de zile lucratoare. 

f)depunerea declaratiei din care sa rezulte ca urmatoarele categorii de persoane: 
-societatile comerciale, societatile/companiile nationale, regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, societatile cooperatiste si celelalte persoane juridice; 
-institutiile publice, asociatiile si celelalte persoane juridice cu si fara scop patrimonial; 
-subunitatile fara personalitate juridica, cu sediul in strainatate, care apartin categoriilor de persoane mentionate mai sus, cu sediul in Romania, precum si subunitatile fara personalitate juridica din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate, nu au desfasurat activitate, respectiv a instiintarii exercitiul financiar ales si se sanctioneaza cu amenda de la 100 lei la 200 lei; 

3. Prezentarea de situatii financiare care contin date eronate sau necorelate, inclusiv cu privire la identificarea persoanei raportoare si se sanctioneaza cu amenda de la 200 lei la 1.000 lei.

4. Nerespectarea prevederilor referitoare la intocmirea declaratiei prin care administratorul, ordonatorul de credite sau alta persoana care are obligatia gestionarii entitatii respective isi asuma raspunderea pentru intocmirea situatiilor financiare anuale, respectiv a prevederilor referitoare la intocmirea declaratiei prin care administratorul societatii-mama isi asuma raspunderea pentru intocmirea situatiilor financiare anuale consolidate si se sanctioneaza cu amenda de la 400 lei la 5.000 lei.

5. Nerespectarea prevederilor referitoare la obligatia membrilor organelor de administratie, conducere si supraveghere de a intocmi si de a publica situatiile financiare anuale si se sanctioneaza cu amenda de la 400 lei la 5.000 lei.

6. Nerespectarea prevederilor referitoare la obligatia membrilor organelor de administratie, conducere si supraveghere ale societatii-mama de a intocmi si de a publica situatiile financiare anuale consolidate si se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 lei la 30.000 lei.

7. Nerespectarea obligatiei privind auditarea, conform legii, a situatiilor financiare anuale si a situatiilor financiare anuale consolidate si se sanctioneaza cu amenda de la 30.000 lei la 40.000 lei.

8. Nedepunerea, potrivit Legii contabilitatii, a situatiilor financiare anuale, a situatiilor financiare anuale consolidate, precum si a raportarilor contabile si se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 lei la 5.000 lei.

9. Nerespectarea urmatoarelor prevederi ale art. 10 din Legea contabilitatii se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 lei la 10.000 lei:
- Raspunderea pentru organizarea si conducerea contabilitatii la persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) - (4) din Legea contabilitatii revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii entitatii respective.

- Contabilitatea se organizeaza si se conduce, de regula, in compartimente distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie. Aceste persoane trebuie sa aiba studii economice superioare. Prin persoana imputernicita sa indeplineasca functia de director economic sau contabil-sef se intelege o persoana angajata potrivit legii, care are studii economice superioare si care are atributii privind conducerea contabilitatii entitatii.

- Contabilitatea poate fi organizata si condusa pe baza de contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitatii, incheiate cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania.

- Raspunderea pentru aplicarea necorespunzatoare a reglementarilor contabile revine directorului economic, contabilului-sef sau altei persoane imputernicite sa indeplineasca aceasta functie, impreuna cu personalul din subordine.

In cazul in care contabilitatea este condusa pe baza de contract de prestari de servicii, incheiat cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania, raspunderea pentru conducerea contabilitatii revine acestora, potrivit legii si prevederilor contractuale.

- In cazul persoanelor prevazute la art. 1 alin. (5) din Legea contabilitatii, raspunderea pentru organizarea contabilitatii revine acestora.Conducerea contabilitatii se poate efectua de catre aceste persoane, situatie in care raspunderea pentru conducerea contabilitatii revine acestora.

In cazul in care contabilitatea este condusa potrivit prevederilor art. 10 alin. (2) si (3) din Legea contabilitatii sau pe baza de contracte/conventii civile incheiate potrivit Codului civil cu persoane fizice care au studii economice superioare, raspunderea pentru conducerea contabilitatii revine acestor persoane, potrivit legii si prevederilor contractuale. 

-Institutiile publice la care contabilitatea nu este organizata in compartimente distincte sau care nu au persoane incadrate cu contract individual de munca sau numite intr-o functie publica, potrivit legii, pot incheia contracte de prestari de servicii, pentru conducerea contabilitatii si intocmirea situatiilor financiare trimestriale si anuale, cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania. 

Incheierea contractelor se face cu respectarea reglementarilor privind achizitiile publice de bunuri si servicii. 
Plata serviciilor respective se face din fonduri publice cu aceasta destinatie. 

10. Nerespectarea prevederilor art. 36^1 din Legea contabilitatii se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 lei la 10.000 lei:
- Se interzice depunerea la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice a mai multor seturi de situatii financiare anuale pentru acelasi exercitiu financiar.

Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor 

Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor se fac de persoanele cu atributii de inspectie fiscala si control financiar, precum si de personalul altor directii din cadrul Ministerului Finantelor Publice, stabilit prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 840/2017 privind stabilirea personalului imputernicit sa constate contraventiile si sa aplice amenzile prevazute de Legea contabilitatii nr. 82/1991. 

Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor in cazul asociatiilor de proprietari se fac de persoanele cu atributii de control din cadrul consiliilor locale ale municipiilor, oraselor, comunelor si ale sectoarelor municipiului Bucuresti si de alte persoane anume imputernicite de consiliile judetene, respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucuresti. 


Sursa: Agentia Nationala de Administrare Fiscala

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Impozit pe dividende in 2025. Cui se aplica si termen de plata

    • Dividendele sunt partea din profitul unei companii care este distribuita actionarilor ca urmare a investitiei lor in actiunile firmei respective. Dividendele se pot distribui fie anual, fie trimestrial, cu depunerea bilantului interimar si pentru ele se plateste impozit conform prevederilor legale. Afla din acest articol cat este impozitul pe dividende in 2025 si cine are obligatia de a-l plati la bugetul statului si ce alte taxe se platesc pentru dividende. » citeste mai departe aici

  • Venituri din dividende. Ce obligatii fiscale ai daca incasezi dividende

    • Veniturile din dividende reprezinta o sursa de castig pentru multi investitori, dar si o categorie fiscala care implica responsabilitati legale clare. Daca primesti dividende, este important sa cunosti obligatiile fiscale asociate acestora, inclusiv impozitul pe venit si contributiile sociale, acolo unde este cazul. In acest articol, vom detalia ce taxe trebuie sa plateasca beneficiarii de dividende in 2025, ce termene trebuie respectate si care sunt pasii necesari pentru a ramane in...» citeste mai departe aici

  • Doua impozite noi, introduse de autoritati. ANAF actualizeaza formularele 010, 013, 700 privind vectorul fiscal

    • Noi impozite au fost introduse prin Legea nr. 290/2024 si Ordonanta de Urgenta nr. 156/2024, aducand schimbari semnificative pentru contribuabilii din domeniile respective. Este vorba despre obligatii suplimentare pentru institutiile de credit, sub forma unui impozit suplimentar pe cifra de afaceri, precum si pentru persoanele juridice care detin constructii, care vor fi supuse unui impozit pe constructii incepand cu 1 ianuarie 2025. In acest context, ANAF actualizeaza, printr-un...» citeste mai departe aici

  • Reminder ANAF! Luni, 20 ianuarie 2025, termenul limita de depunere a unei notificari importante

    • Conform legislatiei in vigoare, asa cum reaminteste si ANAF contribuabililor, data de 20 ianuarie 2025 este termenul limita de depunere a notificarii pentru aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare. Reminder ANAF! Luni, 20 ianuarie 2025, termenul limita de depunere a notificarii importante Administratia Judeteana a Finantelor Publice Ialomita reaminteste contribuabililor ca, luni 20 ianuarie 2025, este termenul de depunere al urmatoarelor declaratii, in scopul notificarii...» citeste mai departe aici

  • Microintreprindere in 2025. Restrictii privind aplicarea regimului micro, in anumite conditii

    • Pentru a aplica regimul microintreprinderii si in anul 2025, avand in vedere modificarile legislative recente, firmele trebuie sa indeplineasca mai multe conditii la data de 31 decembrie 2024, asa cum apar in Codul Fiscal. Insa, daca firmele au fost platitoare de impozit pe profit in anii 2023-2024, exista mai multe restrictii cu privire la posibilitatea de a reveni la impozitul pe veniturile micro. Microintreprindere in 2025. Restrictii privind aplicarea regimului micro In acest sens, este...» citeste mai departe aici

  • Noutati e-Transport pentru anul 2025. Ce trebuie sa stie contribuabilii

    • Si pentru companiile implicate in transportul de marfa anul 2025 aduce mai multe schimbari. Spre exemplu, au fost amanate sanctiunile pentru nerespectarea cerintelor de transmitere a coordonatelor GPS, pana la 31 martie 2025, oferind astfel mai mult timp operatorilor economici pentru a implementa si testa sistemele necesare. De asemenea, exisa si obligatii legate de dotarea vehiculelor cu sisteme GPS si aplicatii specifice. Noutati e-Transport pentru anul 2025. Ce trebuie sa stie contribuabilii...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016